اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نگرانی در غرب از عملی شدن تهدیدهای ایران



 

 

 

تمركز رسانه های منطقه ای و جهان بر پاسخ كوبنده رهبرانقلاب در مقابل تهدیدات غرب، حكایت از نگرانی های گسترده ای در میان تحلیل گران غربی دارد.

در همین رابطه پایگاه اینترنتی شبكه خبری سی ان ان در گزارشی نوشت: رهبر جمهوری اسلامی ایران تاكید كرد كه تهران از برنامه هسته ای خود دست نمی كشد و با هرگونه تحریم و تهدیدی به شدت برخورد می كند.

سی ان ان در ادامه به بخش دیگری از سخنان رهبری اشاره كرده و می نویسد: تهدید به گزینه نظامی به ضرر آمریكاست و آنها 10 برابر بیشتر از این جنگ ضرر می كنند.

این شبكه آمریكایی نوشت: رهبر ایران در خطبه های نمازجمعه تهران تاكید كرد كه برخی منطقی جز زور را نمی پذیرند و راهی به جز خونریزی برای نیل به اهدافشان ندارند. وی به آمریكا و دیگر همپیمانانش هشدار داد كه در مقابل تهدیدات و تحریم نفتی، ایران گزینه هایی را در اختیار دارد كه در صورت لزوم به اجرا می گذارد.

روزنامه فرامنطقه ای الشرق الاوسط نیز یكی از بخشهای مهم خبری خودرا به بازتاب بیانات رهبری اختصاص داده است. این روزنامه تیتر «حمله به ایران 10 برابر بیشتر به آمریكا آسیب می زند» را برای مطلب خود انتخاب كرده و می نویسد: رهبرانقلاب اسلامی ایران تاكید كرد كه ایران تهدیداتی را در دست دارد كه می تواند آنها را در زمان مناسب به اجرا بگذارد.

این روزنامه در گزارشی مفصل بخشهای مهم بیانات رهبری را بازتاب داده و در پایان این گزارش به استقرار موفقیت آمیز ماهواره نوید علم و صنعت در مدار زمین به عنوان جدیدترین موفقیت ایران در عرصه هوا فضا اشاره كرده است.

شبكه خبری الجزیره نیز در بخش خبری خود به بازتاب سخنان مهم رهبر معظم انقلاب پرداخت و نوشت: آیت الله خامنه ای تاكید كرد كه ایران در برابر تهدیدات مقابل به مثل خواهد كرد.

این شبكه در ادامه به اظهارات اخیر «یورام كوهن» رئیس شاباك اشاره كرده و می نویسد: این مقام اسرائیلی احتمال جنگ در منطقه طی سال جاری را بسیار اندك دانست.

اظهارات اخیر «ایهود باراك» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در كنفرانس امنیتی هرتزلیا نیز از سوی الجزیره بازتاب داده شده است. وی در این كنفرانس اظهار داشت: اگر تحریمها علیه ایران به نتیجه نرسد باید درباره گزینه نظامی علیه این كشور فكر كرد.

روزنامه الرایه قطر نیز پاسخ محكم ایران به تهدیدات نفتی را مورد توجه قرار داد و نوشت: رهبری ایران در خطبه های نمازجمعه كه به صورت مستقیم پخش می شد تاكید كرد كه ایران هر گروه یا ملتی را كه با رژیم صهیونیستی بجنگد مورد حمایت قرار می دهد.

پایگاه خبری الانتقاد لبنان نیز با پوشش كامل بیانات مقام معظم رهبری نوشت: آیت الله العظمی امام خامنه ای تاكید كرد كه سیاستهای آمریكا در منطقه شكست خورده است.

روزنامه القدس العربی در بخش اخبار مهم پاسخ ایران هرگونه تهدید نظامی و نفتی را مورد توجه قرار داده است.

روزنامه الدستور اردن نیز به این بخش از سخنان رهبر معظم انقلاب اشاره كرده كه تاكید كردند: اسرائیل حقیقتا یك غده سرطانی است كه باید از میان برداشته شود.

روزنامه النهار لبنان نیز چاپ تصویری از مراسم سالگرد بازگشت امام خمینی(ره) به میهن تاكید كرد: رهبری ایران تاكید كرد كه ایران از هر گروهی كه با اسرائیل بجنگد حمایت می كند.

این روزنامه در ادامه به موفقیت اخیر ایران در عرصه هوافضا همزمان با جشنهای پیروزی انقلاب اسلامی توجه داشته است.

اما روزنامه السفیر لبنان در تحلیلی با عنوان « آیا صدای طبل جنگ در منطقه به گوش می رسد» نوشت: در روزهای اخیر جبهه گیریهای متعددی به وجود آمده، بحران سوریه وارد مراحل تازه تری شده و برخی از احتمال جنگ در منطقه در بهار 2012 سخن می گویند.

این روزنامه با چاپ تصویری از مراسم نمازجمعه تهران می نویسد: ایران تاكید كرده كه پاسخ تهدیدات را با قدرت تمام خواهد داد و با نگاهی به منطقه نیز متوجه می شویم كه پایگاههای نظامی و ناوگان آمریكا در كشورهای حاشیه خلیج فارس در جیب كوچك ایران قرار دارند.

روزنامه الوطن عمان نیز به بازتاب بیانات رهبر معظم انقلاب پرداخت و نوشت: آیت الله خامنه ای تاكید كرد كه ایران در برابر تهدیدات غربیها در زمینه برنامه هسته ای این كشور مقاوم است.../بولتن


ویدیو مرتبط :
نگرانی غرب از اتحاد ایران و روسیه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نگرانی غرب از همكاری نفتی ایران و روسیه



 

بازار ایران , نفت ایران

 

پایگاه اینترنتی فیسكال تایمز نوشت: بهای نفت از یك سو به دلیل نگرانی از اختلال در عرضه نفت ایران و از سوی دیگر به دلیل بهبود نسبی وضعیت اقتصادی جهانی افزایش قابل توجهی یافته است.

به گزارش خبرگزاری داشجویان ایران(ایسنا)، با توجه به تداوم تقاضا از سوی بازارهایی نظیر چین و هند، تهران می تواند از منابع عظیم انرژی خود برای مقابله با تحریم های غرب استفاده كند و تلاش ها برای ضربه زدن به اقتصاد ایران و پایان دادن به برنامه هسته ای این كشور را با مشكل مواجه كند.

اما مساله نگران كننده تر برای غرب، همكاری ایران و روسیه برای تنظیم قیمت نفت یا كاهش عرضه است كه تاثیر آن روی بازار جهانی انرژی شدید و فوری خواهد بود. این دو كشور می توانند باعث كمبود شدید گاز طبیعی شوند، به طوری كه این كمبود در سرتاسر جهان احساس شود، اما با توجه به تشدید تحریم های غرب علیه ایران، ایجاد چنین كمبودی می تواند، یكی از گزینه های تهران باشد.

در حال حاضر به نظر می رسد كه بن بست بین ایران و غرب در حال رسیدن به یك نقطه بحرانی است و این امر می تواند به اعمال فشار ایران از طریق افزایش قیمت نفت منجر شود.

فشار آمریكا و غرب بر ایران در شرایطی است كه ایران نیز برای خود دوستانی دارد. روسیه، به ویژه تمایل خود را برای مناسبات با ایران نشان داده و تلاش های قبلی برای تحریم ایران در سازمان ملل را جلوگیری كرده است.

بازار ایران در شرق آسیا

با توجه به اینكه ایران شركای تجاری مهمی در شرق آسیا دارد، درباره تاثیرگذاری تحریم های غرب در آینده تردید وجود دارد.

تیم بوئرسما یكی از محققان آكادمی آتلانتیك در صندوق مارشال آلمان، گفت: این تحریم صرفا فرصتی برای مذاكرات بیشتر با ایران است. من نمی فهمم كه چرا اروپا اساسا این تحریم را اعمال می كند. این تحریم برای اروپا هزینه دارد و مطمئن نیستم، دستاورد آن چیست، زیرا چین و هند در حال خرید نفت ایران هستند.

روسیه غیرقابل پیش بینی

ولادیمیر پوتین روز گذشته برای سومین بار به عنوان رئیس جمهور روسیه انتخاب شد. پوتین به عنوان قدرتمندترین سیاستمدار روسیه از سال ۱۹۹۹ مخالف تحریم های غرب علیه ایران است. روسیه در پاییز گذشته تحریم های سازمان ملل علیه ایران را وتو كرد و آنها را بی تاثیر دانست.

روسیه و ایران همچنین منافع مشتركی در زمینه انرژی دارند. ایران و روسیه بزرگترین ذخایر گاز طبیعی جهان را در اختیار دارند.

روسیه همچنین یك همكاری استراتژیك با ایران دارد كه موفقیت شركت گازپروم روسیه را با موفقیت صنعت انرژی ایران مرتبط می كند.

آلكسی میلر رئیس شركت گازپروم و علی آقامحمدی معاون امور اقتصادی رئیس جمهور ایران آوریل گذشته در مسكو برای مذاكره درباره مناسبات بین بخش های انرژی دو كشور دیدار كردند.

همزمان با افزایش فشارها بر ایران، همكاری تهران و مسكو می تواند یكی از گزینه های تهران برای مقابله به مثل باشد. اگر تهران تصمیم به این كار بگیرد، عواقب آن برای بازار انرژی و بهبود اقتصاد آمریكا سخت خواهد بود.... /  تحلیل : خبرگزارى ایسنا