اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نگرانی از شیوع بیماری های روانی در کشور


عضو کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس با انتقاد از عدم توجه کافی به بیماران روانی بر ضرورت حمایت بیشتر از آنها تاکید کرد.

تابناک: عضو کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس با انتقاد از عدم توجه کافی به بیماران روانی بر ضرورت حمایت بیشتر از آنها تاکید کرد.

شهلا میرگلوی بیات، با ابراز نگرانی از شیوع بیماری های روانی در کشور، گفت: به خاطر عدم مراجعه برخی از بیماران به خاطر هزینه های بالای درمان، مطلع نبودن برخی از افراد از بیماری خود و اینکه برخی از بیماری های جسمی منشا روانی دارند بنابراین تعداد بیماران روانی بیشتر از آماری است که در کشور منتشر می شود.

وی، بر ضرورت توجه بیشتر به سلامت روان تاکید کرد و گفت: متاسفانه در کشور به سلامت جسم بیشتر بها داده می شود در حالی که با اهمیت دادن به حوزه بیماری های جسمی نباید از سلامت روح غافل شد، هر چند وزارت بهداشت در راستای حمایت از بیماران روانی تلاش هایی را داشته ولی کافی نبوده و هنوز موفق به کسب رضایت این بیماران نشده است.

میرگلوی بیات با تاکید بر حمایت بیشتر از بیماران روانی، تصریح کرد: با توجه به اینکه درمان بیماری های روانی زمان بر و پرهزینه است و خدمات درمانی این بیماران نیز تحت پوشش بیمه قرار نمی گیرد لذا برخی از افراد به خاطر اینکه از پس هزینه های بالای این خدمات برنمی آیند ترجیح می دهند از درمان خود صرف نظر کنند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه بیماران روانی بیشتر از قشر متوسط و ضعیف جامعه هستند لذا حمایت های بیمه ای و درمانی از این قشر باید بیشتر شود هر چند در قشر مرفه جامعه این بیماری نیز دیده می شود ولی چون توان مالی مناسبی دارند پروسه درمان خود را زودتر طی می کنند، البته مشکل برخی از این بیماران ممکن است با یک مشاوره معمولی برطرف شود لذا قبل از اینکه مشکلات روانی آنها به شرایط حاد تبدیل شود حمایت های لازم باید از آنها صورت گیرد.

میرگلوی بیات بر ضرورت ارائه بسته های حمایتی به بیماران روانی تاکید کرد وگفت: به خاطر اینکه در پی کمبود منابع مالی درکشور به این بیماران کمتر بها داده می شود لذا  لازم است بسته های حمایتی مناسبی برای کنترل، پیشگیری و درمان بیماری های روانی در کشور لحاظ شود که برخی از این بیماران به خاطر فقر از ادامه درمان خود منصرف نشوند.

وی از کمبود تخت روانپزشکی در کشور انتقاد کرد و گفت: هر چند وزارت بهداشت چندسالی است که برخی از بیمارستان ها را مجبور کرده که بخشی از تخت های خود را به بیماران روانی اختصاص دهند ولی برخی از این بیمارستان ها به دلیل کمبود تخت از این کار سرباز زدند، بنابراین با توجه به اینکه این موارد جزو امتیازات اعتبار بخشی و نمره ارزشیابی این مراکز محسوب می شود بهتر است که بیمارستان ها با اختصاص بخشی از تخت های خود به این بیماران امتیاز لازم را کسب کنند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با تاکید بر ضرورت رفع کمبود تخت روانپزشکی در کشور، افزود: بهتر است وزارت بهداشت برای رفع کمبود تخت روانپزشکی با بستن قراردادهایی با مراکز خصوصی برخی از تخت های این مراکز را به بیماران روانی اختصاص دهد.

وی، از نرخ بالای خدمات مشاوره و نبود پوشش بیمه ای برای بیماران روانی انتقاد کرد و گفت: علاوه بر نبود فرهنگ مراجعه به روان‌شناس در بین مردم، هزینه بالا و تحت پوشش بیمه نبودن خدمات مشاوره و روان درمانی باعث شده تا  طبقه ضعیف و متوسط جامعه تمایلی به مشاوره و درمان روان خود نداشته باشند.

میرگلوی بیات تصریح کرد: هر چند در برنامه پنجم توسعه، سند چشم انداز ۲۰ ساله و سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه سلامت، بر ضرورت توجه به بیماران روانی تاکید شده ولی به خاطر محدودیت منابع مالی وزارت بهداشت هم اکنون پرداختن به بیماری های جسمی در اولویت است.

وی، بر ضرورت ساماندهی فارغ التحصیلان رشته های روانشناسی در کشور تاکید کرد و گفت: با توجه به تعداد اندک مشاوران و حجم بالای مراجعه کنندگان بیماران روانی به مراکز دولتی بهتر است وزارت بهداشت با ساماندهی فارغ التحصیلان رشته های روانشناسی در کشور و بکارگیری آنها در مراکز مشاوره دولتی در راستای خدمات رسانی بهتر به بیماران روانی تلاش کند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با تاکید بر غربالگری برای شناسایی بیماران روانی در کشور، تصریح کرد: به خاطر اینکه برخی از بیماران روانی در کشور از بیماری خود اطلاع ندارند لذا وزارت بهداشت باید برای شناسایی این افراد با تهیه و ارائه پرسشنامه به دستگاه های مختلف، مراکز آموزشی و... اقدامات درمانی و مراقبتی مناسب را بین اقشار مختلف انجام دهد تا قبل از اینکه به مرحله حاد برسند در مراحل اولیه شناسایی و درمان شوند.


ویدیو مرتبط :
نگرانی از شیوع طاعون در ماداگاسکار

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

هشدار نسبت به شیوع بیماری های روانی در کشور


نماینده محمدرضا عارف، یکی از ۸ نامزد انتخابات ریاست جمهوری نسبت به شیوع رو به افزایش بیماریهای روانی طی سالهای اخیر هشدار داد و گفت: بار بیماریهای روانی در سال ۸۰، ۲۱ درصد بوده است که این روند در سال ۸۷ به ۳۴ درصد افزایش یافته است.

خبرگزاری مهر: نماینده محمدرضا عارف، یکی از ۸ نامزد انتخابات ریاست جمهوری نسبت به شیوع رو به افزایش بیماریهای روانی طی سالهای اخیر هشدار داد و گفت: بار بیماریهای روانی در سال ۸۰، ۲۱ درصد بوده است که این روند در سال ۸۷ به ۳۴ درصد افزایش یافته است.

 دکتر علی اکبر سیاری در نشست نمایندگان حوزه سلامت نامزدهای ریاست جمهوری گفت:‌ پزشک خانواده این نیست که یک عده‌ در مطب بنشینند و بیماران را ویزیت کنند. پزشک خانواده باید بر مبنای پیشگیری و سلامت حرکت کند، بهداشت محیط و ایمنی کار و غذا را در نظر بگیرد.

وی با بیان این مطلب که ۴.۵ درصد کودکان خیابانی مبتلا به ویروس ایدز هستند، افزود: در حالی که شیوع این بیماری در جامعه عمومی یک درصد است. در میان این کودکان معتاد، الکلی،‌ قاچاقچی وجود دارد، عده زیادی از آنها به مدرسه نمی‌روند. اگر پزشک خانواده به معنای واقعی خود باشد. باید به این مسائل رسیدگی و از آنها پیشگیری کند در حالی که هنوز زیرساخت آن هم ایجاد نشده است.

سیاری گفت: سلامت فقط بیمار نبودن نیست، سلامت یعنی برخورداری از رفاه کامل جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی اما در جامعه‌ای که فقر رو به افزایش است و تورم بالای ۳۰ درصد است و قدرت خرید مردم روز به روز کمتر می‌شود. اولویت اول دولت باید کاهش فقر و اصلاح اقتصاد کشور باشد و برای این کار باید هرم قدرت اصلاح شود.

نماینده عارف در حوزه سلامت گفت:‌ فردی که بیکار است، سلامت روانش در خطر است،‌ باید حمایت از فقرا و رفع بیکاری در اولویت اول دولت باشد و این کار قطعاً به اصلاح حوزه سلامت و کار بار بیماریها کمک می‌کند. افراد فقیر هم زودتر و هم بیشتر مریض می شوند و زودتر هم می‌میرند.

سیاری افزود:‌ در سال ۸۰ شیوع بیماریهای روانی در کشور ۲۱ درصد بود اما در سال ۸۷ این میزان در تهران به ۳۴ درصد رسید و در حال حاضر به ۴۰ درصد رسیده است. کسی که اختلال رفتاری و روانی دارد از همسرش طلاق گرفته و فرزندش جدا شده است، سلامتش را از دست می‌دهد، این مشکل اساسی حوزه سلامت است نه فقط بخش درمان و هزینه‌های پرداختی مردم که قسمت کوچکی از مسائل و معضلات حوزه سلامت است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: عوامل اجتماعی موثر بر سلامت عامل ۷۵ درصد مخاطرات سلامت مردم است اگر اینها را کنترل کنیم، چون که صد آمد نود هم پیش ماست. وی افزود: ما در برنامه توسعه چهارم که بنده مسئول تدوین بخش سلامت آن بودم با بکارگیری افراد متخصص و با تجربه قویترین برنامه اصلاح نظام سلامت را تدوین کردیم اما دولت نهم و دهم نتوانست آن را اجرا کند. در این برنامه کاهش بیماریهای واگیر و غیر واگیر، اصلاح سیستم اورژانس کشور و اجرای نظام سطح بندی خدمات و پزشک خانواده دیده شده بود و قرار بود سهم مردم از هزینه‌های سلامت کم شود اما هیچکدام از این اهداف عملی نشد.

سیاری ادامه داد:‌ ما نمی‌توانیم در هر شهر کم جمعیت و مثلا ۲۰ هزار نفری یک بیمارستان تخصصی ایجاد کنیم گاهی با راه‌اندازی یک اورژانس قوی و انتقال به موقع بیماران می توانیم نیاز مردم را برآورده کنیم تا پرت منابع نداشته باشیم. این همان نظام سطح بندی بود که در قانون برنامه توسعه چهارم آمده بود و اجرا نشد .