اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نگاهی به فسادهای بزرگ مالی جهان + جدول



اخبار,اخبار اقتصادی,تخلف های بزرگ مالی دنیا

 

اخبار اقتصادی - نگاهی به فسادهای بزرگ مالی جهان/ همسر ایرانی خواننده معروف ترکیه‌ای، برنارد مدوف و تام پیترز در صف متخلفان اقتصادی بزرگ دنیا+ جدول

فساد مالی اخیر در ترکیه بازتاب گسترده ای در فضای اقتصادی جهان به همراه داشته است.

به گزارش نامه نیوز، اقتصاد کشور طی سال های گذشته بارها شاهد تخلف های گسترده مالی بوده که هر کدام از اییین تخلفات بخشی از اقتصاد جهان را تحت تاثیر خود قرار داده است.

اما آخرین فساد مالی که در جهان رخ داده مربوط به کشور ترکیه می شود که البته یک تاجر معروف ایرانی نیز در آن دخالت داشته و پلیس ترکیه نیز بیش از 50 نفر را در این رابطه بازداشت کرده است.

از جمله بازداشت شدگان فرزندان سه وزیر کشور، محیط‌زیست و اقتصاد و نیز تجار مشهور نزدیک به دولت ترکیه هستند و این عملیات برای دستگیری و محاکمه کسانی که گفته می‌شود در جرایمی مانند پولشویی،‌رشوه و فساد مالی دست داشته‌اند به عنوان بزرگ‌ترین عملیات انتظامی و مبارزه با فساد در ترکیه شناخته شده است.

از جمله بازداشت شدگان فرزندان سه وزیر کشور، محیط‌زیست و اقتصاد و نیز تجار مشهور نزدیک به دولت ترکیه هستند. این عملیات برای دستگیری و محاکمه کسانی که گفته می‌شود در جرایمی مانند پولشویی،‌رشوه و فساد مالی دست داشته‌اند به عنوان بزرگ‌ترین عملیات انتظامی و مبارزه با فساد در ترکیه شناخته شده است.

اما رضا ضراب که از تاجران معروف و سرشناس ایرانی در ترکیه است نیز در این پرونده‌ به اتهام فساد و قاچاق در روز 17 دسامبر در ترکیه بازداشت شده است.

وی با اتهاماتی از قبیل پولشویی، نقل و انتقال غیرقانونی مقادیر زیادی پول از ایران به ترکیه، قاچاق شمش طلا، تهیه مدارک جعلی و ارتشاء مواجه است. این شخص که پس از کسب تابعیت ترکیه، نام خانوادگی خود را تغییر داده متهم است در انتقال 87 میلیارد یورو پول از ایران به ترکیه از طریق شرکت‌هایش که در فاصله سال‌های 2009 تا 2012 تاسیس شده‌اند، دست داشته است.

پلیس ترکیه که از دسامبر 2011 در جست‌وجوی ر.ض بود، متوجه شد که وی در صادرات غیرقانونی طلا نیز دست دارد. وی از طریق پرداخت رشوه به مقامات دولتی، 1.5 تن طلا به خارج از ترکیه انتقال داده بود. وی ده‌ها میلیون دلار رشوه پرداخت کرده است.

 

در جدول زیر برخی تخلف های مالی بزرگ جهان آمده است:

 

شخصیت/ شرکت

تخلف مالی

برنارد مدوف

برنارد مدوف سرمایه گذار آمریکایی و از مدیران سابق بورس  در نیویورک یکی از مشهورترین کلاهبرداران بزرگ تاریخ به شمارمی رود. هم اکنون میداف ۷۳ ساله در زندان بسر می برد در حالی که سال ۲۰۰۹ به ۱۵۰ سال زندان محکوم شد. او نزدیک به ۶۵ میلیارد دلار کلاهبرداری و پولشویی کرده بود. مدوف با وعده های کذب، میلیارد ها دلار از سرمایه گذاران بزرگ کلاهبرداری می کرد. همچین مارک مدوف پسر برنارد بر اثر فشار روانی اتهامات وارده به پدرش دست به خود کشی زد و جسدش در آپارتمانش پیدا شد. مارک همراه برادرش در یکی از شرکت های بزرگ پدرش مشغول بودند و البته اعلام کردند که هیچ دخالتی در کلاهبرداری وسیع پدرش نداشته اند.

میخائیل خودوروفسکی

مدیرعامل سابق شرکت نفتی روسی، میخائیل خودوروفسکی به همراه شریکش لبدف، به اتهام سرقت و فروش 218 میلیون تن نفت از سوی دادگاه مسکو سال پیش محکوم شدند. پرونده لبدف، رییس بانک مناتپ مسکو و خودوروفسکی از سال 2009 در جریان است.

دومینیک دوویلپن

دومینیک دوویلپن، نخست وزیر سابق فرانسه که با شکایت سارکوزی به دادگاه معرفی شد، متهم به دریافت کمیسیون در پرونده فروش اسلحه به کشورهای آفریقایی است او به تازگی تبرئه شده است. چهارسال قبل سارکوزی به دلیل اظهارات دوویلپن که گفته بود رییس جمهور فرانسه چند سال پیش در پرونده فروش اسلحه به کشورهای آفریقایی کمیسیون دریافت کرده بود، با شکایت سارکوزی در پرونده کلیراستریم تحت پیگرد قضایی قرار می گیرد.سرانجام هفتۀ پیش دوویلپن از اتهام دریافت کمیسیون 20 میلیون دلاری از روسای جمهوری کشورهای آفریقایی طی سالهای 1997 تا 2005 تبرئه شد. 

بانک گلدمن ساش

بانک گلدمن ساش نیز سال گذشته از سوی دادگاه انگلستان به پرداخت 20 میلیون لیر استرلینگ (20 میلیون یورو) متهم شد. این بانک به دلیل تقلب و ورود به تولید و تجارت یک محصول در آمریکا و پنهان کردن این مسئله از مقامات انگلستان به پرداخت این جریمه محکوم شد.

سوهارتو

سوهارتو، دیکتاتور اندونزی در طول سه دهه حکومت خود در اندونزی مبلغ 35 میلیارد دلار اختلاس کرد که 500 میلیون دلار آن پولهایی بود برای کمک به قشر ضعیف اندونزی در نظر گرفته شده بود.

فردیناند مارکوس

فردیناند مارکوس، رییس جمهور فیلیپین( 1972-86) که گفته می شود همسرش 3000 جفت کفش در کلکسیون خانگی خود نگهداری می کرد، در طول حکومتش 10 میلیارد دلار پول از کشورش خارج و در بانک های سوییس نگهداری می کرد. 14 سال بعد از مرگش، بانک های سوئیس مبلغ 657 میلیون دلار از دارایی های او را به مقامات فیلیپینی باز گرداندند.

موبوتو سس سکو

موبوتو سس سکو، رییس جمهور جمهوری دمکراتیک کنگو ( 1965- 1997) در زمان 32 سال حکومتش 12 میلیارد دلار از کمک های صندوق بین المللی پول را برای منافع شخصی خود هزینه کرد. 

گروه نفتی الف آکتین

در سال 2003 در فرانسه در حدود 37 نفر به اتهام دریافت رشوه ای به مبلغ 400 میلیون دلار از سوی گروه نفتی "الف آکیتن" محکوم شدند. به گفتۀ رییس شرکت مذکور، این پول برای هزینه های انتخابات ریاست جمهوری صرف شده است. در سال 2003، رونالد دوماس، وزیر خارجه فرانسوآ میتران، که یکی از متهمین اصلی این پرونده ضمن اعلام بی گناهی از این اتهام گفت که هیچ پولی از سوی این شرکت نفتی دریافت نکرده است.

رابرت آلن استنفورد

استنفورد موسس گروه مالی و بانک بین المللی استنفورد است که در بین سرمایه گذاران شهرت چشمگیری داشت. سال ۲۰۰۹ این میلیاردر ۶۱ ساله ی آمریکایی اهل تگزاس، بر اساس اتهام کلاهبرداری هشت میلیارد دلاری روانه زندان شد. با توجه به اتهامات وارده، بانکداری استفورد بر پایه کلاهبرداری هرمی بوده و رشوه های کلانی داده است. رابرت استنفورد در ورزش کریکت شهرت فراوانی دارد و در این ورزش سرمایه گذاری زیادی انجام داد تا جایی که از سال ۲۰۰۶ تورنمنتی با نام کریکت ۲۰/۲۰ استنفورد برگزار کرده است.

ژروم کرویل

کرویل در زمان بازداشت فقط ۳۱ سال داشت و یکی از جوانترین کلاهبرداران تاریخ بانکداری به شمار می رود. این تاجر فرانسوی نزدیک به یک دهه برای بانک سوسیته ژنرال کار کرد. او در سال ۲۰۰۸ به اتهام پنهانکاری و استفاده غیر قانونی از منابع بانک سوسیته ژنرال به اختلاس ۸ میلیارد دلاری متهم شد. تنی چند از رؤسا و همکاران قبلی کرویل علیه او در دادگاهی در پاریس شهادت دادند و در نهایت او به زندان محکوم شد. ژورم مدعی بود که مقامات بانک به خاطر نبوغی که در او دیده بودند دستش را باز گذاشتند و اقداماتی صورت

گرفته سود زیادی به بانک رسانده است؛ با این حال مدیران بانک می گویند کرویل خود سرانه عمل می کرده و آنها از پنهان کاری های او هیچ اطلاعی نداشته اند. ناگفته نماند که کارشناسان مالی تردید زیادی دارند که یک کارمند جوان بتواند در یکی از بزرگترین بانک های اروپا چنین اختلاس عظیمی را ترتیب دهد.

کازوتسگی نامی

شاید عجیب به نظر برسد اما سال ۲۰۰۹ کلاهبرداری کازوتسگی نامی در شرکت تولید ملافه رختخواب آشکار شد. شایان ذکر است این تخلف عظیم بزرگترین رسوایی مالی در کشور ژاپن محسوب می شود. نامی مدیر شرکت L&G به همراه ۲۱ مدیر دیگر متهم اند که حداقل ۱.۴ میلیارد دلار در مدت هشت سال کلاهبرداری کرده اند.

تام پیترز

با سمت مدیر مالی گروه اقتصادی پیترز در مینیسوتا به پولشویی، تبانی و کلاهبرداری متهم شد. او بیش از یک دهه به کلاهبرداری از سرمایه گذاران بزرگ مشغول بود. براساس مستندات دادگاه، پیترز بیش از یک میلیارد دلار از سرمایه گذاران دریافت کرده است و با وعده های دروغین آنها را راضی نگه می داشت. بعضی از شاکیان عمومی پرونده برای پیترز درخواست حکم ۳۳۵ سال زندان کردند با این حال او به تنها ۵۰ سال زندان محکوم شد.

نیک لیسون

در دهه ۹۰ میلادی نیک لیسون برای بانک بارینگز انگلیس کار می کرد و با ریسک های مالی اش باعث ورشکستگی قدیمی ترین بانک سرمایه گذاری بریتانیا شد. او مخفیانه در بورس بین المللی سنگاپور سرمایه گذاری می کرد و در حالی که اقداماتش به خسارات مالی فراوان منجر می شد به مقامات ارشد بانک بارینگز گزارش نمی داد. هنگامی که دست لیسون رو شد بانک در حدود ۱.۳ میلیارد دلار بدهی داشت و مجبور شد اعلام ورشکستگی کند. نیک لیسون در شش سالی که در زندان بسر برد دو کتاب در مورد تخلفاتش نوشت. با اینکه آب رفته به جوی بر نمی گردد لیسون آگوست سال ۲۰۱۱ از رئیس بانک بارینگز به خاطر نابودی بانکش عذرخواهی کرد.

اخبار اقتصادی - نامه نیوز


ویدیو مرتبط :
نگاهی به بزرگ‌ترین ماهی استخوانی جهان با نام «مولامولا»

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نگاهی به درون بزرگ‌ترین ماشین حفاری تونل جهان+تصاویر



نگاهی به درون بزرگ‌ترین ماشین حفاری تونل جهان+تصاویر

بزرگ‌ترین «ماشین حفاری تونل» (TBM) که زیر شهر سیاتل قرار دارد، قرار است 14 ماه آینده را به حفاری یک تونل 2.7 کیلومتری به عنوان بخشی از یک پروژه 3.1 میلیارد دلاری بگذراند.

 هدف از این پروژه جایگزین‌کردن یک پل بتنی است که در زمین‌لرزه سال 2001 آسیب دید.
نخستین ویژگی که توجه هر فردی را به خود جلب می‌کند، اندازه این تونل است، زیرا 99.3 متر طول و 17.5 متر عرض دارد.

چکیدن آب قهوه‌ای‌رنگ موجود در بین شکاف‌های دیوارهای حائل بتنی و فولادی موقت این ماشین عظیم حکایت از آن دارد که سامانه مزبور در زیر شبکه آبرسانی محلی قرار گرفته است.

مسوولیت این ماشین که «برتا» نام گرفته، حفاری‌کردن جایگزین برای پل بتنی SR 99 Alaskan Way اعلام شده که اسکلت سیاتل را دور می‌زند.

این پل که در دهه 1950 ساخته شده، در واقع، بزرگراهی دو طبقه است که بیش از نیم قرن روزانه 110 هزار خودرو را حمل می‌کند و محبوب و همزمان مورد انزجار ساکنان محلی بوده است.

برای تعدادی از ساکنان این بزرگراه فرصتی است که می‌توان از نماهای زیبای Puget Sound در طول مسافرت روزانه لذت برد و برای تعدادی دیگر، بزرگراه هیولایی بتنی است که بر فراز اسکله قرار گرفته و آن را از شهر جدا می‌کند.

در تاریخ 28 فوریه سال 2001، زمین‌لرزه‌ای به بزرگی 6.8 در مقیاس امواج درونی زمین در ناحیه Puget Sound رخ داد که 400 مجروح، یک مرگ در اثر حمله‌قلبی و خسارت قابل‌توجهی به ساختمان‌های قدیمی را به دنبال داشت.

تلاش گسترده‌ای برای مقاوم‌سازی پل‌های این بزرگراه با استفاده از حلقه‌های بتنی در مقابل بلایای طبیعی آتی انجام شد، اما این سازه به شدت‌ آسیب دیده بود.

گرچه این بنا مرمت شد و بخش عظیمی از آن قابل‌استفاده باقی ماند، مهندسان اطمینان داشتند که طراحی پایه آن بیش از اندازه سبک بوده و این که پی آن که بر روی ستون‌بندی‌های شناور در خاک قرار گرفته بود، بسیار بی‌ثبات بود.

همچنین این ترس وجود داشت که زمین‌لرزه دیگری این پل را به کلی ویران کند، همان طور که زمین‌لرزه عظیم هانشین در سال 1995 چنین خسارتی را به ژاپن وارد کرد.

مسئولان بیش از 90 جایگزین را مدنظر قرار دادند که از این میان می‌توان به جایگزین‌کردن پل‌قدیمی با یک تونل اشاره کرد و طرح نهایی به منظور حفاری تونلی جدای از اسکله ارائه شد که در زیر مرکز شهر و در عمق 61 متری قرار می‌گیرد تا از انباشتی از ستون‌بندی‌ها، کابل‌ها و لوله‌های متعلق به 160 ساختمان بالاتر اجتناب شود.

مهندسان بر برتا و ساختمان‌های بالاتر از آن برای شناسایی هر حرکت مهمی نظارت می‌کنند.

خود تونل‌ یک بزرگراه دو طبقه چهار لینی خواهد بود که در طرفین آن فضای عابرپیاده اضطراری وجود دارد.

به دلیل عرض تونل و ماهیت طبیعی خاکی که سیاتل بر روی آن ساخته شده، یک TBM ویژه برای این هدف لازم بود.

برتا به صورت سفارشی توسط شرکت «هیتیچا زوسن» ژاپن ساخته و آزمایش شد و ساخت آن پیش از شکستن به 41 قطعه و حمل به سیاتل، بیش از یک سال زمان برد. در سیاتل این سازه با استفاده از جرثقیل‌های ویژه از کشتی پیاده شد.

نام این فناوری در رقابتی توسط دانشجویان مدرسه ابتدایی پولسوبو و به افتخار «برتا نایت لندز» که در سال 1926 شهردار سیاتل شده بود، انتخاب شد.

 

 

بزرگ‌ترین ماشین حفاری تونل جهان

برتا

 

بزرگ‌ترین ماشین حفاری تونل جهان

بدنه سپر

 

بزرگ‌ترین ماشین حفاری تونل جهان

پل Alascan Way که تونل جایگزین آن می‌شود

 

بزرگ‌ترین ماشین حفاری تونل جهان

 بخشی از ماشین تونل‌زنی برتا

 

بزرگ‌ترین ماشین حفاری تونل جهان

 سیستم سپر پشتیبانی و لوله ماده آبکی

 

بزرگ‌ترین ماشین حفاری تونل جهان

نمایی دیگر از برتا

 

بزرگ‌ترین ماشین حفاری تونل جهان

نمایی دیگر از برتا

 

بزرگ‌ترین ماشین حفاری تونل جهان

عرض تونل SR99

بزرگ‌ترین ماشین حفاری تونل جهان

 نمایی زیرزمینی از تونل SR99

بزرگ‌ترین ماشین حفاری تونل جهان

جداکردن cutterhead در ژاپن

 

بزرگ‌ترین ماشین حفاری تونل جهان

جک‌هایی که برای حرکت‌دادن برتا به کار رفتند

 

بزرگ‌ترین ماشین حفاری تونل جهان

جرثقیل‌هایی که برای پیاده‌کردن برتا به کار رفتند

 منبع:ایسنا