اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نمایندگان مجلس آمریکا خواستار تشکیل کمیسیون برجام شدند



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید


پیش‌نویس قانون جدید آمریکا
نمایندگان مجلس آمریکا خواستار تشکیل کمیسیون برجام شدند

بیش از 20 نماینده مجلس آمریکا طرحی را برای تشکیل کمیسیون برجام در این نهاد و نظارت بر همه فعالیت‌های هسته‌ای و خریدهای نظامی عادی ایران ارائه داده‌اند.

بیست و پنج نماینده جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا تحت رهبری «تاد یانگ» نماینده جمهوری‌خواهان ایندیانا، با امضای پیش‌نویس قانونی، تشکیل کمیسیونی برای نظارت بر «انحرافات» احتمالی ایران از اجرای برجام را خواستار شدند.

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی کنگره آمریکا، نمایندگان امضاکننده خواسته‌اند که ترکیب این کمیسیون از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات باشد و 3 نفر از 8 عضوی که توسط رئیس مجلس انتخاب می‌شوند، مورد تأیید اقلیت مجلس یعنی دموکرات‌ها باشد.

این کمیسیون همچنین در صورت تشکیل، باید به صورت سالانه گزارش‌هایی از فعالیت‌های هسته‌ای، ظرفیت سانتریفیوژها و طرح‌های تحقیق و توسعه هسته‌ای ایران تهیه و به مجلس نمایندگان آمریکا ارائه دهد.

گزارش از بازرسی‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی از تأسیسات هسته‌ای و همچنین قیمت و وزن اورانیوم‌های صادراتی ایران، بخش دیگری از محتوایی است که باید در گزارش کمسییون برجام مجلس نمایندگان آمریکا، موجود باشد.

مقامات عالی ایران بارها اعلام کرده بودند که مذاکره‌کنندگان ایرانی تنها مجوز گفت‌وگو در خصوص برنامه اتمی را گرفته‌اند و بحث توان موشکی و دفاعی ایران به هیچ وجه مشمول دستور کار مذاکرات نمی‌شود؛ در طرح پیشنهادی «تد یانگ» اما آمده است که کمیسیون برجام آمریکایی، باید از برنامه‌های تحقیق و توسعه موشکی ایران و انتقال تکنولوژی موشکی از کشورهای خارجی به این تهران هم گزارش تهیه و ارائه کند.

در این پیش‌نویس نمایندگان آمریکایی از این هم پیشتر رفته‌اند و در تبصره هستم بند 3 این پیش‌نویس نوشته‌اند که «تمام خریدهای تسلیحاتی متعارف ایران» هم باید در این گزارش سالانه منعکس شده باشد. در صورت تصویب این بند، آمار همه خریدهای نظامی از فشنگ کُلت‌های کمری گرفته تا قنداق سلاح‌های انفرادی ایران می‌بایست در آخر سال روی میز نمایندگان آمریکایی باشند.

تد یانگ پس از ارائه این طرح، مصاحبه ای مفصل با پایگاه خبری «ریپون ادوَنس» داشت و گفت: «من با توافق هسته‌ای پرزیدنت اوباما مخالفم.»

یانگ تنها نماینده‌ و یا سناتوری نیست که برجام را توافق دولت باراک اوباما و ایرانی‌ها می‌داند و می‌گوید که به محض کنار رفتن اوباما، توافق هم کنار می‌رود.

این نماینده جمهوری‌خواه در توجیه تشکیل کمیسیون برجام گفته: «نمی توانیم چشمان خود را به روی تهدیدهای ایران اتمی ببندیم و به همین خاطر به یک بازوی نظارتی در مجلس نیاز داریم که بتواند به هنگام وقوع خطر و نقض برجام از جانب ایران، به ما هشدار دهد.»

این طرح به کمیسیون قوانین و مقررات مجلس ارائه شده و در صورت تصویب در این کمیسیون، برای رأی‌گیری به صحن اصلی مجلس نمایندگان راه خواهد یافت.

 

اخبار سیاست خارجی - فارس

 


ویدیو مرتبط :
انتقاد تند رئیس مجلس از غیبت متوالی نمایندگان مجلس در کمیسیون تلفیق برنامه هفتم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بررسی نامه نمایندگان کنگره آمریکا به اوباما در کمیسیون امنیت ملی مجلس



 نامه نمایندگان کنگره آمریکا به اوباما

بررسی نامه نمایندگان کنگره آمریکا به اوباما در کمیسیون امنیت ملی مجلس

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از بررسی نامه نمایندگان کنگره آمریکا به اوباما برای مذاکره با رئیس جمهور منتخب ایران در این کمیسیون خبرداد و گفت: تغییر رویکرد نمایندگان کنگره آمریکا در مقطعی کوتاه جای تامل دارد.

علاءالدین بروجردی رئیس کمسیون امنیت ملی مجلس درباره نامه تعدادی از نمایندگان کنگره آمریکا به رئیس جمهور این کشور برای مذاکره با ایران، گفت: چندی پیش نمایندگان و اعضای کمیته روابط خارجی کنگره آمریکا از اوباما درخواست داشتند با زیر سئوال بردن انتخابات ریاست جمهوری در ایران تحریم‌های جدیدی را ضد ایران وضع کند.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رئیس جمهور آمریکا بعد از انتخابات ریاست جمهوری ایران تحریم‌های جدیدی را ضد کشورمان اجرایی کرد٬ تصریح کرد: تغییر رویکرد نمایندگان کنگره و نوشتن نامه به باراک اوباما برای مذاکره با ایران در مقطعی کوتاه نشان از عدم ثبات و تصمیم‌گیری درمیان مسئولان آمریکایی است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تغییر رویکرد نمایندگان کنگره آمریکا را مورد بررسی قرار می‌دهد٬ گفت: تغییر رویکرد در کنگره آمریکا و نوشتن نامه به رئیس جمهور نکته قابل ملاحظه‌ای است که کمیسیون در جلسات خود به فراخور موضوع به آن می‌پردازد تا به یک جمع بندی مناسب برسد که این این رویکرد گذرا و مقطعی است یا خیر؟./خانه ملت