اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نمایندگان در کلاس ادبیات پارلمان



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی  , مجلس


  ضرورت آگاهی از ادبیات پارلمانی و دانش قانونگذاری موضوع مهمی است که در آغاز هر دوره از مجلس همزمان با ورود منتخبان به صحن نمود پیدا می‌کند. با شروع هر دوره از مجلس گاه تنها یک سخن از نمایندگان که بدون تجربه قبلی وارد عرصه تقنین کشور شده‌اند نشان می‌دهد که آنها از حوزه اختیارات مجلس بی‌اطلاع بوده و قدرت تفکیک وظایف هر کدام از قوای سه‌گانه را ندارند کمااینکه در رویارویی با دولتمردان تقاضای ایجاد فراکسیونی خاص در مجلس را داشته و در صحن هم پیگیری مشکلات قضایی بی‌ارتباط با مجلس را مطرح می‌کنند.

 

بیشتر آنها به وضوح نمی‌دانند که قوه قضائیه مستقل بوده و پیگیری تصمیمات آن از طریق سایر قوا قابل کنترل و نظارت نیست. البته دادن وعده‌های خارج از اختیارات نمایندگی پیش از ورود آنها به مجلس گواهی بر این ادعاست. تعدادی از منتخبان به ادبیات پارلمانی نیز آشنا نبوده و در ابتدای فعالیت خود از الفاظی استفاده می‌کنند که درخور جایگاه آنها نیست و این مهم وقتی مقابل رسانه‌ها قرار می‌گیرند به‌خوبی آشکار می‌شود هر چند گاه برخی از آنها تا پایان دوره هم کمترین تلاشی برای رعایت ادبیات پارلمانی نکرده و در صحن و یا خارج از این فضا مسائل را به گونه‌ای بیان می‌کنند که حاشیه‌ساز می‌شود.

 

در این رابطه می‌توان به تذکر محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت که روز گذشته در همایش فرآیند قانون گذاری، الزامات و راهکارها که برای آشنایی نمایندگان مجلس دهم با نحوه کار مجلس در محل مجلس قدیم برگزار شده بود، حضور یافت اشاره کرد که خطاب به منتخبان مجلس دهم گفته «اسلحه شما میکروفن‌های شماست. هم زمان همه شبکه‌های خارجی صدای شما را می‌شنوند. اینکه خدا تاکید کرده سخن احسن بگوئید کلام خداست. جمع کردن برخی حرف‌ها سخت است. مراقبت داشته باشید در کلام حیثیت کسی را نبرید و از واژگان مثبت استفاده کنید.»


از سویی دیگر با وجود اینکه اشراف کامل به علم حقوق برای تمام منتخبان مجلس امری غیرممکن است اما آگاهی نسبی آنها در این خصوص از بسیاری از اشتباهات آنها طی فرآیند قانونگذاری و یا ارتباط با رسانه‌ها ممانعت به‌عمل می‌آورد. البته برخی از حقوقدانان بر این موضوع انتقاد دارند که مجلس تنها در زمینه برخی تصمیم‌گیری‌های کمیسیون قضایی و حقوقی به صورت محدود از حضور کارشناسان حقوقی کشور استفاده می‌کند و این در حالی است که ضرورت مشورت با وکلای کارآزموده زمانی در جامعه نهادینه می‌شود که مصوبه‌ای در رابطه با این موضوع ایجاد شده و قانونگذاران کشور خود این مهم را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهند.همانطور که بارها بر این مهم تاکید شده است حزبی‌شدن برنامه‌های انتخاباتی و معرفی کاندیداها در قالب لیست ارائه شده توسط احزاب خط پایان این مشکلات خواهدبود.


فعالیت حزبی قبل از ورود به مجلس به نمایندگان الفبای سیاست را می‌آموزد
داریوش قنبری عضو شورای مرکزی جبهه مردم‌سالاری در مورد ضرورت آگاهی منتخبان مجلس نسبت به مسائل مختلف قبل از ورود به عرصه تقنین کشور به «ابتکار» گفت: واقعیت این است که ضعف اطلاعات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی نمایندگان در همه ادوار وجود داشته و این ضعف در مورد نمایندگان شهرستان‌ها بیشتر مشاهده می‌شود به‌ویژه این موضوع در ارتباط با نمایندگانی که از مناطقی که دارای بافت ایلی و قبیله‌ای بوده و به پشتوانه همین روسای قبایل برای ورود به مجلس رای آورده‌اند و در انتخاب آنها به شایستگی که یک نماینده باید داشته باشد، توجه نشده است مصداق دارد.

 

وی افزود: بی‌تردید این افراد کمترین اطلاعاتی در ارتباط با وظایف مجلس و تفکیک قوا ندارند به‌همین دلیل اغلب آنها در دوران رقابت‌های انتخاباتی وعده‌هایی به مردم حوزه انتخابیه خود می‌دهند که در حوزه اختیارات مجلس و نمایندگی نیست کمااینکه یکسری وعده اشتغالزایی می‌دهند و مردم شهرهای کوچک هم که با مشکل جدی فقر و بیکاری مواجه هستند به دنبال منجی می‌گردند که مشکلات آنها را برطرف سازد و اینجاست که کاندیداها خود را رستم‌وار منجی‌ای جلوه داده که قادر به رفع تمامی مشکلات هستند.

 

نماینده ادوار ایلام، ایوان، شیروان چرداول و مهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این افراد وقتی وارد مجلس می شوند در مورد پارلمان اطلاعات دقیقی ندارند و ناآگاهانه با این هدف وارد مجلس می شوند که اداره تمام امور کشور به دست آنها خواهد بود البته نباید فراموش کرد که برخی از روی عوام‌فریبی وعده‌های برآورده‌نشدنی می‌دهند اما تعدادی از آنها هم از حوزه اختیارات مجلس اطلاع کافی ندارند.قنبری یادآورشد: افرادی که آگاهانه یا از روی ناآگاهی وعده‌های خارج از اختیارات پارلمان می‌دهند در نهایت گرفتار می‌شوند چراکه بعد از ورود به مجلس متوجه می‌شوند تصور صحیحی از این حوزه نداشته‌اند و از اختیار لازم برای تحقق وعده‌هایی که داده بودند، برخوردار نیستند کمااینکه کار مجلس قانونگذاری بوده و از بین 290 نفر نماینده آنها از یک رای بیشتر برخوردار نیستند و زمانی وزن پیدا می‌کنند که به‌نوعی با دیگران بتوانند ارتباط فکری پیدا کرده و با آنها کار کنند.

 

این کارشناس سیاسی تاکیدکرد: متاسفانه نمایندگانی که از بافت‌های ایلی و طایفه‌ای وارد مجلس شده‌اند خیلی توان ارتباط‌گیری با سایر افراد در درون مجلس را هم ندارند و اغلب آنها در فرآیند تصمیم‌گیری‌های صحن مجلس تاثیرگذار نیستند و همچون جزیره‌های پراکنده‌ای هستند که در درون جناح‌بندی‌های سیاسی داخل مجلس قرار می‌گیرند و نمی‌توانند منشاء تاثیر و خدمات چندانی در حوزه کاری خود باشند.

 

وی عنوان‌کرد: عدم آگاهی برخی نمایندگان شهرستان‌ها نسبت به حوزه اختیارات خود در مجلس شورای اسلامی ضعف جدی و اساسی است که به دلیل نبود احزاب سیاسی در کشور ایجاد شده است چراکه اگر حزب در کشور وجود داشته باشد و نمایندگان از کانال حزب وارد مجلس شوند قبل از این یک تعداد آموزش‌هایی را دیده و حداقل الفبای سیاست را در حزب می‌آموزند و بعد از ورود به مجلس این تصور را نخواهند داشت که هر اقدامی از سوی آنها قابل انجام است بنابراین تا زمانی که احزاب سیاسی در کشور رشد پیدا نکنند و افرادی که به مجلس راه پیدا می‌کنند از درون احزاب نبوده یا به نوعی آموزش‌های سیاسی ندیده باشند این مشکل همچنان پابرجا خواهد بود.

 

این نماینده ادوار در مجلس شورای اسلامی افزود: تنها تعداد محدودی از نمایندگان مجلس قبل از ورود به‌عرصه تقنین کشور آموزش لازم دیده و از اطلاعات سیاسی و اجتماعی خوبی برخوردار هستند و قبل از نماینده شدن از فعالان سیاسی بوده‌اند بنابراین حضور آنها در این عرصه موثر بوده و می‌توانند در تصمیم‌گیری‌های نهاد قانونگذاری کشور نقش خود را به‌خوبی ایفاء کنند.


ایجاد مصوبه‌ای در مجلس برای بهره‌مندی نمایندگان از مشاوره وکلای کارآزموده ضروری است
عبدالله سمامی حقوقدان و مدرس دانشگاه گذراندن دوره‌های آموزشی قبل از آغاز خدمت در مجلس را برای منتخبان مردم ضروری دانست و در این مورد به «ابتکار» گفت: تا زمانی که کاندیداها برای ورود به مجلس توسط مردم انتخاب نشده‌اند گذراندن دوره‌های آموزشی درباره وظایف و نحوه تصمیم‌گیری‌های مجلس برای آنها از اهمیت چندانی برخوردار نیست و این مهم‌ترین نقصی است که در مورد افرادی که به عرصه تقنین کشور وارد می‌شوند، وجود دارد.وی افزود: وقتی هنوز اشخاص در فضای قانونگذاری حضور پیدا نکرده‌اند نگاه صحیحی به بحث مجلس و قانونگذاری ندارند و نمی‌توانند درک خوبی از آنچه در این فضا بررسی شده و یا حاشیه‌ساز می‌شود، داشته باشند.

 

این وکیل پایه یک دادگستری با تاکید بر اینکه افرادی که قصد ورود به مجلس را دارند باید به‌نوعی با واژه قانون و قانونگذاری به طور کامل آشنا باشند، تصریح‌کرد: اگر بخواهیم به موضوع عدم آگاهی منتخبان مجلس نسبت به اختیارات پارلمانی از بعد ماهوی قضیه نگاه کنیم به این نتیجه می‌رسیم که منتخبان مردم باید قبل از حضور در فضای تقنینی از طریق گذراندن دوره‌های آموزشی اطلاعات کافی نسبت به حوزه اختیارات خود به‌دست آورند چراکه قانونگذاری اقدام مهمی بوده که نباید ساده انگاشته شود در نتیجه پیشنهاد بنده این است که مجلس شورای اسلامی و ارگان‌های مربوطه در زمینه آموزش آنها در فاصله زمانی که از اعلام نتایج انتخابات تا افتتاح مجلس بعد ‌وجود دارد، اقدام کنند.

 

سمامی یادآورشد: البته اجرای برنامه‌های آموزشی برای منتخبان مردم را نباید مطالعات انتخاباتی دانست که برای آن آزمونی هم درنظر گرفته شود چراکه تاکنون تعداد زیادی قانون متنوع در مجلس به‌تصویب رسیده است که نمی‌توان انتظار داشت منتخبان به همه آنها اشراف کامل داشته باشند اما لازم است این افراد یک‌سری اطلاعات کلی از مباحث قانونی داشته باشند و حداقل نسبت به تخصصی که دارند و قرار است بر اساس آن وارد کمیسیون‌های تخصصی مجلس شوند، اطلاعات جامعی داشته و از قوانینی که در این مورد وضع شده آگاه باشند.

 

وی با بیان اینکه توجه به ابعاد حقوقی فعالیت‌های صورت گرفته در مجلس از اهمیت بسزایی برخوردار است، تاکیدکرد: آگاهی از علم حقوق در حدی که در عملکرد نمایندگان مجلس موثر بوده و به آنها در تصمیم‌گیری‌هایی که در جلسات صحن صورت می‌گیرد، کمک کند، ضروری است چراکه آنها به‌عنوان وکلای مردم و برای دفاع از حقوق آنها وارد مجلس می‌شوند بنابراین باید با این علم آشنا باشند و نمی‌توان این مهم را کتمان کرد بحث قانونگذاری با واژه حقوق ارتباط مستقیم دارد.


این حقوقدان با اشاره به اینکه این خلاء در نهاد قانونگذاری کشور مشهود است که از حضور حقوقدانان برجسته در مراحل تدوین و تصویب قانون استفاده نمی‌شود، تصریح‌کرد: در مجلس نباید به حضور حقوقدانان در حد تصمیمات کمیسیون قضایی و حقوقی بسنده شود چراکه یکی از مهم‌ترین راهکارهای حل مشکل نداشتن سواد پارلمانی برای منتخبان مردم این بوده که مصوبه‌ای در مجلس شورای اسلامی ایجاد شود و نمایندگان مجلس را ملزم به مشاوره با وکلای ماهر در کشور کند که در تمام مراحل اقدامات آنها در مجلس به نمایندگان ایرادات قانونی که می‌تواند در مورد هر کدام از تصمیم‌گیری‌ها چه در جلسات کمیسیون‌ها و چه جلسات صحن وجود داشته باشد را گوشزد کنند ضمن‌اینکه به این افراد در بیان مباحث کمک کرده که بعد از این شاهد این موضوع نباشیم که هر کدام از نمایندگان مجلس مطالبی را به‌زبان آورند که هم برای خودشان و هم مردمی که به آنها به‌عنوان وکیلشان اعتماد کرده‌اند مشکل ایجاد کند.

 اخبار سیاسی -  ابتکار 


ویدیو مرتبط :
مستندتجاوز نمایندگان پارلمان انگلیس واروپا +18

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

برلوسکونی کناره گیری می کند/افشای کاغذ پر از بد و بیراه آقای نخست وزیر خطاب به نمایندگان پارلمان



 

برلوسکونی کناره گیری می کند/افشای کاغذ پر از بد و بیراه آقای نخست وزیر خطاب به نمایندگان پارلمان

 

دفتر رئیس جمهور ایتالیا اعلام کرد سیلویو برلوسکنی نخست وزیر این کشور به جورجیو ناپولیتانو رئیس جمهور گفته است بعد از ارائه بودجه جدید به پارلمان از سمتش کناره گیری می کند.

به نقل از رویترز ،قرار است لایجه بودجه در اواخر این ماه به پارلمان ارائه شود ولی با شرایط کنونی ممکن است این روند ، سرعت بگیرد.

ناپولیتانو گفت برلوسکنی از عواقب رای گیری امروز پارلمان که اکثریت را از ائتلاف برلوسکنی گرفت آگاه است.

شب گذشته، رئیس جمهور ایتالیا با برلوسکنی دیداری یک ساعته داشت. این دیدار پس از رای گیری در پارلمان انجام شد.

308 نماینده پارلمان به نفع او رای دادند این در حالی بود که برای کسب اکثریت نیاز به رای 316 نماینده بود.

این رای گیری در غیاب تعداد زیادی از مخالفان او و 11 تن از حامیانش انجام شد.

وی در حالی که شاهد سخنرانی مخالفانش در پارلمان بود، از روی عصبانیت بر روی کاغد خطاب به مخالفانش می نوشت: خیانتکاران.

نخست وزیر ایتالیا همچنین بر روی این کاغذ نوشته است: استعفا.../انتخاب