اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نظر مراجع درباره استعمال دخانیات


آثار و تبعات مصرف مواد دخانی به حدی زیانبار است که برخی از علما و مراجع به این موضوع ورود کرده و احکامی را در ارتباط با استعمال دخانیات اعلام کرده اند.

خبرگزاری مهر: آثار و تبعات مصرف مواد دخانی به حدی زیانبار است که برخی از علما و مراجع به این موضوع ورود کرده و احکامی را در ارتباط با استعمال دخانیات اعلام کرده اند.

آیت الله مکارم شیرازی و آیت الله بهجت(ره)، استعمال دخانیات را حرام اعلام کرده اند.

آیت الله مکارم شیرازی گفته است: اگر کشیدن سیگار و سایر مواد دخانی به شهادت اهل اطلاع، ضرر مهمی برای بدن داشته باشد، حرام است.

وی عنوان داشته است که خطرات مهم دود سیگار یک واقعیت است که حتی فرزندان افراد سیگاری و معاشران آنها نیز از آن در امان نیستند. لذا، فتوای تحریم آن را به طور مطلق داده ایم.

آیت الله نوری همدانی گفته است: با توجه به ضررهای مربوط به استعمال دخانیات، استعمال آن جایز نیست.

آیت الله صافی گلپایگانی نیز عنوان داشته است: ضرر این سموم مهلک و خطرناک خانمانسوز برای دین و ایمان و شرف و سلامت روح و جسم و جامعه است و جلوگیری از آن وظیفه مستقیم حکومت بوده و بر همگان واجب شرعی است.

مرگ و میر 8 میلیون سیگاری در دنیا تا سال 2030

میزان مرگ و میر از استعمال سیگار به 8 میلیون نفر در سال 2030 میلادی خواهد رسید که نزدیک 80 درصد از این مرگ و میر در کشورهای با درآمد پایین و یا متوسط اتفاق می افتد.

هرساله تنباکو سبب کشتن نزدیک به 6 میلیون نفر در سراسر دنیا می شود که از این تعداد حدود 600 هزار نفر سیگاری های غیر فعال یا دست دوم كه خود مصرف سیگار ندارند ولی بطور نا خواسته در معرض دود سیگار قرار می گیرند، هستند.

میزان مرگ و میر وابسته به مصرف دخانیات در ایران سالیانه حدود 50 تا 60 هزار نفر است.

70 درصد افراد سیگاری والدین سیگاری داشته اند

بر اساس آمار موجود بیش از 70 درصد افراد سیگاری والدین سیگاری دارند.

تنها بزرگترها دلیل اعتیاد فرزندان به دخانیات نیستند بلکه علل دیگری همچون دلایل فردی، گروه همسالان، علل خانوادگی، مدرسه، محیطی و اجتماعی، بلوغ نیز موثر هستند.

در زمانی نه چندان دور مصرف دخانیات در اجتماع ما برای افراد کوچکتر و حتی خانمها و زنان بسیار زشت و زننده به نظر می رسید ولی شرکتهای دخانیات برای رسیدن به درآمد بیشتر به راهکار جدیدی که همانا تبلیغ و شویع مصرف قلیان بود، متوسل شدند.

قلیان نوعی دخانیات است که در حال حاضر مصرف آن در هر کوی و برزن دیده شده و متاسفانه توسط والدین نیز برای کوچکترها تجویز و استعمال می‌شود و حتی در بسیاری موارد شاهد تجویز آن توسط پدرها به فرزندان و یا مردان به همسرانشان هستیم.

مصرف قلیان در بسیاری از موارد از سیگار که دارای بیش از 4000 نوع ماده شیمیایی و بیش از 50 نوع ماده سرطانزا است، بدتر و مضرتر است.


ویدیو مرتبط :
استعمال دخانیات یا سلامتی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

استعمال دخانیات عامل20درصدمرگها



 

استعمال دخانیات عامل ۱۵ تا ۲۰ درصد از موارد مرگ و میر در ایران است .

 

 

استعمال دخانیات و مرگ

 

 

دکتر "امیر عباس مومنان" صبح روز سه شنبه در جریان اعلام نتایج طرح تحقیقاتی قند و لیپید تهران به اجرای طرح بررسی استعمال دخانیات در مرکز تحقیقات قند و لیپید اشاره کرد و گفت: دخانیات ۲۰ سال از عمر مردم جهان می‌کاهد و سالیانه ۵ میلیون نفر در جهان بر اثر استعمال دخانیات جان خود را از دست می‌دهند.

 


مومنان با بیان اینکه ۱۵ تا ۲۰ درصد از موارد مرگ‌ و میر در ایران مربوط به استعمال دخانیات است، ‌افزود: سهم زنان در این میان ۵ تا ۱۰ درصد است.

 


مدیر مرکز تحقیقات قند و لیپید پیشگیری از استعمال سیگار، حفظ حقوق افراد غیرسیگاری و ترک استعمال دخانیات را از اهداف طرح زندگی عاری از دخانیات برشمرد و یادآور شد: تعیین میزان شیوع مصرف سیگار قبل و بعد از مداخله و کاهش بیش از ۱۰ درصدی مصرف سیگار در سنین ۱۸ تا ۶۹ سال از اهداف ویژه این طرح بوده است.

 


مومنان با بیان اینکه در جمعیت اولیه مورد مطالعه ۲۲ درصد مردان و ۲ درصد زنان سیگاری بوده‌اند، گفت: بر این اساس ۱۱ درصد از شهروندان تهرانی دخانیات مصرف می‌کنند که این عادت در مردان بارزتر است. همچنین ۸ درصد از آنها سیگاری‌های پرمصرف هستند.

 


وی افزود: ترک سیگار یکی از مهمترین توصیه های درمانی به منظور پیشگیری از بروز عوارض جدی در دیابت است.

 


مدیر مرکز تحقیقات قند و لیپید خاطر نشان کرد: با توجه به آثار مخرب مصرف دخانیات و سیگار بر روی عروق بدن، مصرف این مواد در دیابت که خود به تنهایی عامل خطر بسیار مهمی برای ابتلا به بیماری های قلبی است، خطر بروز این بیماری ها را به شدت افزایش می دهد.

 


نتایج طرح تحقیقاتی قند و لیپید تهران صبح روز سه شنبه در مرکز تحقیقات قند و لیپید با حضور وزیر بهداشت اعلام شد.

 


این طرح تحقیقاتی به منظور سیاستگذاری های موثر در زمینه بیماریهای مربوط به قند و چربی خون در مدت ۱۲ سال در پژوهشکده غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در حال انجام بوده است.