اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نظر متفاوت سه مرجع تقلید درباره ماهواره



اخار,اخباراجتماعی,مرجع تقلید


اخبار اجتماعی - نظر متفاوت سه مرجع تقلید درباره ماهواره

اگر خوف وقوع در گناه یا ترتب مفسده‌ای دیگر در آن نباشد، فی‌حدنفسه اشكالی ندارد.

یك جوان از دفتر سه تن از مراجع تقلید پیرامون حكم شرعی استفاده از تجهیزات دریافت از ماهواره استفتاء كرده كه دفتر این سه مرجع، به این استفتاء پاسخ‌های متفاوتی داده‌اند.

به نوشته وطن‌امروز، متن پرسش این جوان و پاسخ حضرات آیات عظام نوری‌ همدانی، وحید خراسانی و شبیری‌ زنجانی به این ترتیب است:

سوال: با عرض سلام، بنده به عنوان یك جوان می‌خواستم بدانم استفاده از ماهواره و مشاهده برنامه‌های آن به لحاظ شرعی چه حكمی دارد؟

آیت‌ا... نوری‌همدانی: خرید و فروش و نگهداری آن جایز نیست.

آیت‌ا... شبیری‌زنجانی: اگر خوف وقوع در گناه یا ترتب مفسده‌ای دیگر در آن نباشد، فی‌حدنفسه اشكالی ندارد. اگر قانونی در این زمینه وجود دارد بنابر احتیاط رعایت شود.

آیت‌ا... وحید خراسانی: اگر فایده حلال آن زیاد باشد كه عرفا از‌ آلات لهو به حساب نیاید، خرید، فروش، نصب و راه‌اندازی آن جایز است ولی خرید و فروش یا نصب و راه‌اندازی‌ برای استفاده حرام آن به فتوا حرام است و اگر فایده‌های حلال آن كم باشد به طوری كه عرفا از‌ آلات لهو به حساب می‌آید، خرید، فروش، نصب و راه‌اندازی آن جایز نیست و بنا بر احتیاط واجب باید آن را از بین برد ولو به تغییر دادن هیات آن مثل اینكه آن را بشكنند.
  اخبار اجتماعی - وطن‌امروز


ویدیو مرتبط :
حضور سه مرجع تقلید در دسته عزاداری فاطمیه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نظر سه مرجع تقلید درباره کنترل جمعیت


آیات عظام ˈلطف الله صافی‌گلپایگانیˈ، ناصر مکارم‌ شیرازیˈ و حسین نوری همدانیˈ از مراجع عظام تقلید در قم در پاسخ به استفتایی، نظر خود را در باره کنترل جمعیت بیان کردند.

خبرگزاری ایرنا: آیات عظام ˈلطف الله صافی‌گلپایگانیˈ، ناصر مکارم‌ شیرازیˈ و حسین نوری همدانیˈ از مراجع عظام تقلید در قم در پاسخ به استفتایی، نظر خود را در باره کنترل جمعیت بیان کردند.

 در این استفتاء آمده است: ˈدر وضعیت کنونی با توجه به سوء استفاده مشرکان و مخالفان اهل ‌بیت‌(ع) از طرح کنترل جمعیت، وظیفه دولتمردان، رسانه‌ها، مطبوعات، اساتید حوزه و دانشگاه، نویسندگان و گویندگان و تمام ارادتمندان مکتب امیرالمومنین‌(ع) و فرزندان معصوم (ع) ایشان و پیروان ولایت فقیه که ادامه ولایت امیرالمومنین‌(ع) است، به منظور تحکیم بنیان خانواده‌ها و حفظ بافت سیاسی و اجتماعی کشور امیرالمومنین‌(ع) چیست؟ˈ


آیت‌الله صافی گلپایگانی در پاسخ به این استفتاء اعلام کرد: ˈدر اسلام و تعالیم سازنده آن که همه جوانب حیات بشر را شامل است،‌ داشتن اولاد و فرزندان متعدد مورد تشویق و ترغیب است و تا حدی تاکید شده است که حضرت رسول اکرم‌(ص) به کثرت امت خود بر امم دیگر مباهات می‌فرمایند، ثواب‌هایی که در تولید مثل و تربیت اولاد برای پدر و مادر مقرر شده است، به قدری جالب و عظیم است که سزاوار نیست والدین با جلوگیری در بارداری، از این همه ثواب خود را محروم سازند و آن را کنترل کنندˈ.

آیت‌الله مکارم ‌شیرازی نیز در پاسخ این استفتاء بیان کرده است: ˈدر تمام مواردی که کنترل موالید سبب تغییر بافت جمعیت و ضربه زدن به مبانی مکتب اهل ‌بیت‌(ع) می‌شود، همه وظیفه دارند در حد توان خود جلوی این معضل را بگیرندˈ.

همچنین در پاسخ آیت‌الله نوری‌ همدانی آمده است:ˈدر چنین شرایطی وظیفه پیروان اهل‌ بیت‌(ع) این است که با رعایت موازین شرعی و مقررات حکومت اسلامی، از امکانات خود استفاده کنند و اجازه ندهند چنین امری واقع شود و مسوولان و رسانه‌ها و دانشمندان وظیفه دارند مردم را آگاه کنند و خطر آن را برای مردم توضیح دهندˈ.