اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نظر قالیباف درباره تیم مذاکره دیپلماسی ایران


قالیباف گفت: این مسائل منافاتی با گفتگو با آمریکا ندارد. با توجه به سخنان رهبر انقلاب، ما پشتیبان و حامی هیئت مذاکره دیپلماسی ایران هستیم و حتما ملت به طور یکپارچه از آن‌ها حمایت می‌کند.

خبرگزاری مهر: یازدهمین همایش سوختگان وصل با حضور محمدباقر قالیباف شهردار تهران، حجت الاسلام کلانتری نماینده ولی فقیه در دانشگاه تهران، مهندس مهدی چمران عضو شورای شهر تهران و علی معلم رئیس فرهنگستان هنر در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد.

محمدباقر قالیباف شهردار تهران در این برنامه گفت: شهدای جنگ در عصری آمدند که اسلام نیاز به تقویت داشت؛ در عصری که ما با شهیدان آشنا نبودیم. شما مادران شهید ما را به این مفاهیم آشنا کردید. فرزندان شما، شهیدانی هستند که شهادتشان تاکید بر عدالت داشت و گواهی بر کرامت انسان دادند. آن‌ها به همه ما آموختند در این دنیا، جز خدا کس دیگری حاکم نیست و حاکمیت هیچ کس را جز خدا نپذیریم. شهدا چنین مفهومی را برای ما به ارمغان آوردند که اگر در گذشته گفتگویی با خدا می‌کردیم، در سایه ترس از مرگ بود و نشان دادند لازم نیست فقط به این خاطر با خدا حرف بزنیم. چون خودشان مرگ را در آغوش گرفتند.

وی افزود: شهدا تفاوت میان دین‌داری تاجرمابانه را با یک زندگی و دینداری مجاهدانه نشان دادند و شما مادران و پدران شهدا هم این را به ما آموختید که هستی، در مادیات خلاصه نمی‌شود. جهان اگر جهان است، به این دلیل است که در ساحت الهی است. هر کسی که فرهنگ جهاد و شهادت را درک کرده باشد، بدون شک تحت تاثیر یک ندای ایمانی قرار گرفته است و هر کس هم که این ندا را شنید، روحیه ظلم‌ستیزی در او بیدار شد و در مقابل ظلم‌ ایستادگی کرد.

شهردار تهران گفت: بدون شک، در این عصر، جهاد و شهادت و فرهنگ دفاع مقدس ریشه در نهضت امام حسین، فرهنگ عاشورا و اهل بیت دارد. ما این فرهنگ را این‌گونه درک کردیم که در فرهنگ غدیر و محرم، جز اقامه قسط و عدل و جز امر به معروف و نهی از منکر، چیزی و جود ندارد. هر چقدر هم که در فلسفه نهضت امام حسین (ع) صحبت کنیم، اما از فسط و عدل و ظلم‌ستیزی آن سخن نگوییم، سخنانمان ربطی به امام حسین (ع) نخواهد داشت.

قالیباف در ادامه گفت: فرزندان شما مادران شهدا به ما یاد دادند که زندگی حسینی، یعنی توکل توام با مجاهدت و وفاداری توام با شهادت‌طلبی و ذکر و یاد امام حسین (ع) توام با ظلم‌ستیزی. این فرهنگ بود که باعث شد امروز ملت ما، عزت خودشان را حفظ کنند و امنیت در این کشور برقرار باشد. ما همه دستاوردهای مادی و معنوی خود را مدیون شهدا و فرهنگ ایثار و شهادت هستیم. امروز عده‌ای در دنیا فکر می‌کنند که در مرکز دنیا قرار داشته و بقیه در حاشیه هستند. این گروه فکر می‌کنند ملت‌ها باید از آن‌ها تبعیت کنند؛ درست مانند قبل از انقلاب که آمریکایی‌های جنایتکار چنین برخورد و رفتاری را با مردم ایران داشتند. امروز هنوز که هنوز است، می‌بینیم که چطور از منافقین حمایت می‌کنند. در زمان جنگ هم حمایت‌هایشان را از رژیم بعثی عراق شاهد بودیم. امروز هم که در امور کشورهای اسلامی منطقه، دخالت کرده و از گروه‌هایی طرفداری می‌کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: مادران شهدا باید بدانند و مطمئن باشند که این ملت و مردم هرگز کسانی را که چنین جنایت‌هایی را در حق ایران روا داشتند، از یاد نخواهند برد. امسال که روز 13 آبان که روز آمریکاستیزی است، با اول محرم همزمان شده،‌ امتحان دیگری در پیش داریم تا میزان حسینی و زینبی بودنمان مشخص شود. ملت ایران هرگز کینه انقلابی خودشان را به فراموشی نخواهند سپرد. من هم که یک مسئول هستم و دیروز با شهدا همسنگر بودم، باید در پی خلق حماسه باشم.

عضو شورای شهر تهران گفت: این مسائل منافاتی با گفتگو با آمریکا ندارد. با توجه به سخنان رهبر انقلاب، ما پشتیبان و حامی هیئت مذاکره دیپلماسی ایران هستیم و حتما ملت به طور یکپارچه از آن‌ها حمایت می‌کند ولی این به‌آن معنی نیست که ما کینه خودمان را از شیطان بزرگ فراموش کنیم؛ این وظیفه ماست نسبت به انقلاب، نظام و نسل‌های آینده. ما هرگز حاضر نیستیم روی عزت خود پا بگذاریم و آن را بفروشیم.

قالیباف در پایان سخنانش با اشاره به سختی‌های زندگی مادران شهدا گفت: ما هیچ وقت نتوانستیم درد و رنج و بردباری مادران شهید را به درستی منعکس کنیم. اما سعی کنیم در شرایط امروز، این مادران را فراموش نکنیم.


ویدیو مرتبط :
نظر مجلس یازدهم درباره مذاکره با آمریکا از زبان قالیباف

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تیم جدیدی از دیپلماتهای آمریکایی با ایران مذاکره می کنند



تیم جدیدی از دیپلماتهای آمریکایی با ایران مذاکره می کنند

از هفته ها پیش و در اوج رقابت های انتخاباتی در ایالات متحده، این موضوع به طور پیوسته اعلام می شد که تعیین رئیس جمهور جدید در این کشور، با دور جدید مذاکره با ایران همراه خواهد بود. اکنون هرچند این رقابت ها به پایان رسیده و غرب نیز هنوز از ضرورت مذاکره سخن می گوید، اما خبری از تعیین زمان و مکان این مذاکرات نیست.  

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

به گزارش «تابناک»، سایت تحلیلی «المانیتور» در مطلبی با بررسی مذاکرات ایران و 1+5 و چشم انداز گفت و گوهای آتی میان طرفین بر سر برنامه هسته ای، می نویسد دیپلمات ها با وجود تأکید بر اینکه هنوز زمان و مکانی برای مذاکره تعیین نشده، انتظار دارند چنین مذاکراتی در ماه ژانویه برگزار شود.

به نوشته این سایت، دلیلی که تاکنون برای تعویق در مذاکره با ایران مطرح می شود، پر بودن برنامه کشورهای غربی است. به عنوان مثال، وزرای خارجه ناتو این هفته در بروکسل دیدار می کنند؛ روز 12 دسامبر قرار است دیپلمات های ارشد تعداد زیادی از کشورها در مراکش درباره سوریه با هم دیدار کنند؛ و روز 13 دسامبر نیز گفت و گوهای ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی برگزار خواهد شد.

با این حال، به اعتقاد تحلیلگر المانیتور، دلیل اصلی تعویق مذاکرات و عدم اطمینان از زمان برگزاری مجدد گفت و گوها، این است که کشورهای عضو گروه 1+5، هنوز در میان خودشان درباره اینکه چگونه بسته پیشنهادی به ایران را به روز کنند و اینکه آیا اصولاً چنین کاری را انجام دهند یا خیر، به توافق نرسیده اند. 

المانیتور منبع این خبر را اظهارات شماری از دیپلمات های غربی معرفی کرده که طی روزهای گذشته با این سایت به گفت و گو پرداخته اند.

در ادامه این مطلب آمده:

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا نیز به در جریان بودن گفت و گوها و جلسات مشورتی فشرده درباره این موضوع اشاره کرده است.

وی روز 30 نوامبر گفت: «ما در حال حاضر عمیقاً مشغول رایزنی با همکاران خود در 1+5 هستیم و می خواهیم پیشنهادی را در ملاقات بعدی به ایرانیان ارائه کنیم که به روشنی نشان دهد زمان ما رو به اتمام است؛ ما باید جدی باشیم؛ موضوعاتی وجود دارد که ما مایل به گفت و گو با شما درباره آن ها هستیم، اما انتظار اقدام متقابل داریم».

«مارک سدویل»، دیپلمات ارشد انگلیسی و برخی از اعضای تیم وی نیز هفته گذشته در واشنگتن بودند تا با همتایان آمریکایی خود درباره این موضوع و مسائل دیگر به گفت و گو بپردازند.

برخی منابع دیپلماتیک می گویند قرار بوده آمریکا و سه کشور اروپایی (انگلیس، فرانسه و آلمان) تا آخر هفته گذشته در این زمینه به توافقی دست یابند؛ اما شواهد حاکی از آن است که این کشورها همچنان در حال بحث درباره این موضوع هستند.

در همین حال، کلینتون نیز اعلام کرد که به باور وی، مذاکرات دوجانبه میان آمریکا و ایران، می تواند به ارتقای چشم انداز رسیدن به توافق در موضوع هسته ای کمک کند.

گزارش های پیشین حاکی از آن بود که آمریکایی ها مایل به ارائه پیشنهاد «بیشتر در برابر بیشتر» (امتیازات بیشتر به ایران در قبال محدودیت های بیشتر برنامه هسته ای این کشور) هستند؛ اما در مذاکرات 21 نوامبر در بروکسل میان اعضای 1+5، اروپایی ها در این زمینه با آمریکا توافق نداشتند.

«پاتریک کلاوسون»، کارشناس مسائل ایران در موسسه سیاستگذاری خاور نزدیک واشنگتن می گوید لفظی که در بروکسل مورد بحث قرار گرفته، «نو کردن بسته پیشنهادی» بوده و مشورت ها در این زمینه هنوز جریان دارد. اما آنچه تاکنون انجام پذیرفته، چندان جذاب و مهم نبوده و به مواردی محدود منحصر بوده است.

با این حال، برخی منابع دیپلماتیک می گویند ممکن است مذاکره کنندگان غربی به این امید داشته باشند که از تأخیر به وجود آمده، برای برگزاری چند دوره مذاکرات بی سر و صدای فنی با ایرانی ها، پیش از دور جدید مذاکرات اصلی، استفاده کنند. 

این مذاکرات فنی که با کمترین درجه عمومیت برگزار می شود، می تواند راهی برای کاستن از اختلاف نظرها در آستانه برگزاری مذاکرات سیاسی اصلی با ایران باشد که تاکنون پیشرفت چندانی در آن حاصل نشده است.

در همین حال، چندین منبع در دولت آمریکا به المانیتور گفته اند که انتظار دارند تیم آمریکایی مذاکره کننده با ایران، دستخوش تغییراتی شود؛ زیرا در دوره دوم اوباما، برخی انتصابات جدید در شورای امنیت ملی آمریکا انجام شده است. از جمله این تغییرات می تواند این باشد که با کنار رفتن کلینتون از وزارت خارجه آمریکا، «وندی شرمن»، رئیس هیئت آمریکایی در مذاکرات 1+5 نیز تغییر کند.

با این حال، کلاوسون می گوید با وجود تغییرات در تیم مذاکره کننده آمریکایی، دولت آمریکا بر این باور مصمم است که این تحولات مشکلی در حرکت رو به جلو در مذاکرات ایجاد نخواهد کرد./تابناک