اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نظر جمشید مشایخی درباره دولت احمدی نژاد


دستاوردهای هنری «جمشید مشایخی» اظهر من‌الشمس است. او ششم‌آذر، یعنی همین چند روز پیش، 80ساله شد. «مشایخی» در آستانه نهمین دهه عمرش از آرزوها و دستاوردهایش می‌گوید و بزرگ‌ترین دغدغه‌اش را «صلح جهانی» بیان می‌کند.

روزنامه شرق: دستاوردهای هنری «جمشید مشایخی» اظهر من‌الشمس است. او ششم‌آذر، یعنی همین چند روز پیش، 80ساله شد. «مشایخی» در آستانه نهمین دهه عمرش از آرزوها و دستاوردهایش می‌گوید و بزرگ‌ترین دغدغه‌اش را «صلح جهانی» بیان می‌کند.

گفت‌وگو با این هنرمند را در ادامه می خوانید:

‌دستاورد این 80سال عمر را برای خودتان چه چیز می‌دانید؟

سوال عجیبی است. چون فرض محال اگر من 500سال هم عمر می‌کردم باز هم به حقیقت نمی‌رسیدم. بنابراین در این 80سال به آنچه که باید، نرسیده‌ام تا بخواهم بگویم که دستاورد من چه بود.



‌80سالگی برای «جمشید مشایخی» بازیگر، «جمشید مشایخی» هنرمند، «جمشید مشایخی» محبوب چه حال‌وهوایی دارد؟

من از این توصیف‌های شما جدا شرمنده می‌شوم. لیاقت این همه محبت و تعریف و تمجید را ندارم. بارها گفته‌ام که من هیچم. آنچه از بزرگان ادب این سرزمین مثل جناب سعدی که می‌فرماید: «خاک شو پیش از آن که خاک شوی» یاد گرفته‌ام، این است که امیدوارم به مرحله خاک‌شدن برسم. درباره حال‌و‌هوای 80سالگی‌ام باید بگویم که من همیشه نگاه می‌کنم به بچه‌ها و جوان‌ها.

 من میلیون‌ها نوه و فرزند در ایران دارم، و آرزویم این است که این جوان‌ها به آرزوی‌شان برسند. البته آرزوهای والای انسانی‌شان و نه آرزوهای پست. آرزوهایی که پیشرفت ایران عزیزمان را در پی دارد. البته سال‌هاست که دغدغه من چنین است و این فقط مختص این روزها نیست. من خودم را شاگرد جوانان این سرزمین می‌دانم و به این شاگردی افتخار می‌کنم.

‌چه چیزی بیش از همه دغدغه این روزهای شماست؟

من تاریخ را مطالعه کرده‌‌ام و تا حد کمی به‌عنوان یک شاگرد، آثار بزرگان این سرزمین را هم خوانده‌ام و متوجه بعضی مسایل شدم، مثلا اینکه ما ملتی صلح‌جو در جهان بودیم، از جنگ متنفر بودیم، بافرهنگ بودیم، راستگو بودیم. وقتی داریوش بزرگ در کتیبه‌اش نوشته: «خدایا ملت مرا از دروغ، قحطی و جنگ در امان بدار»، اول بر دروغ تاکید می‌کند. حرف او درسی بوده برای ملت ایران. فکر می‌کنم گام اول را برای صلح در جهان باید ملت ما بردارد.

دو بیت برای شما می‌خوانم از حضرت سعدی و حضرت حافظ. حضرت سعدی می‌گوید: «بیا که نوبت صلح است و دوستی و عنایت/ به شرط آن که نگوییم از آن چه رفت، حکایت» و حضرت حافظ می‌فرماید: «یک حرف صوفیانه بگویم، اجازت است/ ‌ای‌نور دیده صلح به از جنگ و داوری». دو بزرگ ادب این سرزمین به ما درس بخشش و انسانیت و توجه به صلح داده‌اند. این دغدغه من هم البته مربوط به همه جهان است و نه فقط ایران. آرزوی من این بوده همیشه که یک روز وقتی تلویزیون را روشن می‌کنم، گوینده اخبار بگوید که در جهان دیگر جنگی وجود ندارد و صلح برقرار شده و همه مردم جهان در آسودگی هستند.

‌در زندگی شخصی خودتان آرزویی هست که هنوز به آن نرسیده باشید و منتظرش باشید؟

من چهار نوه دارم که یکی از آنها ایران است و سه‌تای دیگر خارج از ایران هستند و 18سال است که ندیدمشان. آخرین‌بار که دیدمشان یکی‌شان دو، سه‌ماهه بود و یکی چهارساله و دیگری هم پنج‌ساله. حالا یکی 18ساله است، یکی 23ساله و دیگری 24ساله. آرزوی من پیشرفت این بچه‌هاست، یعنی همان آرزویی که برای همه جوان‌های وطنم دارم، و آرزوی بعدم هم، اینکه بتوانم به‌زودی زود آنها را ببینم.

‌بهترین دوره عمرتان کی بوده است؟

23ساله بودم که ازدواج کردم و عاشق شدم. یعنی اینطور نبود که پدر و مادرم دختری را انتخاب کنند و بعد او را برای من خواستگاری کنند. من عاشق شدم، همسرم خویشاوند من (نوه دایی پدرم) بود. خیلی هم ازدواج ما مشکل بود. چون حقوق من 250تومان بود. در اداره هنرهای دراماتیک استخدام شده بودم و برای خانواده همسرم مشکل بود که با حقوق اندک من، اجازه بدهند دخترشان با من ازدواج کند.

اما پدرم به آنها گفت تا زمانی که حقوق «جمشید» بیشتر نشده تا بتواند خانه‌‌ای بگیرد، می‌تواند در خانه ما زندگی کند و ما حدودا چهارسال پس از ازدواج هم، در خانه پدرم بودیم. لحظات جوانی و عاشقی، لحظات باشکوهی برای من بود. شاید بهترین دوره عمرم.

‌کدام‌یک از نقش‌هایی که بازی کردید را ماحصل همه عمر هنری خود می‌دانید و برای خودتان از بقیه ویژه‌‌تر است؟

فکر می‌کنم «کمال‌الملک». چون «کمال‌الملک» یک هنرمند بود با روحیه و تفکر و منش هنرمندانه. هنرمند از رییس خوشش نمی‌آید، «کمال‌الملک» هم آزاده بود و دارای چنین روحیه‌ای.

‌یک دهم عمر شما در دولت احمدی‌نژاد چطور سپری شد؟


شخصیت‌هایی که بناست مسوولیتی در قبال این مردم و مملکت داشته باشند باید از شخصیتی برخوردار باشند با چنین ویژگی‌هایی: عارف، عاشق، عابد و...، باید دانش آن مسوولیتی که به آنها محول شده را هم داشته باشند. عاشق ملت ایران و ایران باشند و برای پیشرفت این سرزمین بکوشند. با اینها واضح است که این هشت‌سال چطور گذشته.

 چند روز پیش که تصاویر دکتر «ظریف» را در نشست با گروه 1+5 می‌دیدم، لبخندهای از ته‌دلشان نشان می‌داد که عاشق مردمند و باسواد و وطن‌پرستند و من لذت بردم از اینکه حالا بعد از هشت‌سال افرادی چون او، به مردم خدمت می‌کنند.


ویدیو مرتبط :
نظر جمشید مشایخی در مورد علی حاتمی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نظر روحانی درباره اختلاف بین دولت و مجلس در دوره احمدی نژاد



اخبار,اخبار سیاسی,اختلاف مجلس و دولت

 

اخبار سیاسی - روحانی:در دولت گذشته دیدیم که اختلاف مجلس و دولت معضلات کشور را تشدید کرد

رییس جمهور در دیدار مجمع نمایندگان استان مازندران گفت: حل مشکلات کشور تنها با همکاری و تعامل مجلس شورای اسلامی و دولت امکان‌پذیر است.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی، رویکرد تعاملی همه ارکان کشور در شرایط کنونی را ضرورتی اجتناب‌ناپذیر دانست و گفت: دولت تدبیر و امید تلاش دارد با مرتفع کردن موانع موجود پیش رو، چرخ‌های توسعه کشور را به گردش بیندازد.

 

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه دولت رابطه خوبی با مجلس دارد و باید این رابطه به همین شکل ادامه یابد گفت: از مشکلات کشور تنها با همکاری و تفاهم دولت و مجلس می‌توان عبور کرد؛ در گذشته دیدیم که از اختلاف جز تشدید معضلات چیزی بدست نیامد.

 

رییس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ظرفیت‌های استان مازندران، در حوزه‌های گردشگری، تجارت خارجی و کشاورزی ابراز امیدواری کرد: در سایه تعامل مثبت میان نمایندگان استان و سایر مسوولان، از همه بسترهای لازم برای رشد و اعتلای استان مازندران استفاده شود.

 

روحانی با بیان اینکه مردم مازندان مردمی ولایتمدار، غیرتمند و تلاشگر هستند، گفت: من شور و اشتیاق و عواطف گرم مردم مازندران را در ایام انتخابات که لحظات ماندگاری را خلق کردند، فراموش نخواهم کرد و سفر به استان مازندران از نقاط عطف آن ایام، برای من بود.

 

رییس جمهور همچنین از تلاش دولت برای حل معضلات استان مازندران در عرصه‌های کشاورزی، راه‌سازی و تجارت با کشورهای همجوار استان خبر داد و گفت: دولت تلاش دارد با ملاحظه اولویت‌ها و امکانات خود به مشکلات استان مازندران رسیدگی کرده و عمده همت خود را در فعال‌سازی بخش خصوصی با فراهم کردن تسهیلات برای آنها به کار گیرد.

 

در این دیدار نمایندگان شهرهای نوشهر و چالوس؛ قائم شهر و سوادکوه و جویبار؛ ساری و میان‌دورود؛ تنکابن و رامسر و عباس‌آباد؛ نور و محمودآباد؛ بهشهر و نکا و گلوگاه؛ بابل؛ بابلسر و فریدون کنار و آمل هر یک مسایل حوزه‌های انتخابیه خود نظیر: اشتغالزایی، راه‌اندازی مجدد کارخانه‌ها از جمله نساجی، معادن ذغال سنگ، کارخانه ذغال‌شویی، کمک به کشاورزان، ایجاد صنایع تبدیلی، احداث سد، تجهیز مراکز درمانی، توسعه بنادر و تجارت خارجی، جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی و ساخت راه‌های کمربندی برای حل معضل ترافیک بویژه در روزهای تعطیلات را بیان کردند.

 

نمایندگان مجمع استان مازندران همچنین لزوم اهتمام ویژه دولت به جاذبه‌های طبیعی دریا و جنگل را خاطر نشان ساخته و از شعارهای بدون عمل دولت پیشین در آزادسازی حریم دریا انتقاد کردند.

 

در ابتدای این دیدار حجت الاسلام و المسلمین مجید انصاری، معاون پارلمانی رییس جمهور اهمیت و جایگاه نمایندگان مجلس در اداره مطلوب کشور را یادآور شد و گفت: دولت تدبیر و امید در جهت هماهنگی با مجلس شورای اسلامی در ۱۰۰ روز گذشته هشت نشست با مجامع نمایندگان استان‌های مختلف کشور داشته و در این زمینه در میان دولت‌های پیشین بی‌سابقه بوده است.

اخبار سیاسی - روز نو