اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نشانه‌ های بلوغ سیاسی جامعه


رسول منتجب‌ نیا در روزنامه آرمان نوشت: حضور چشمگیر مردم در انتخابات یک نوید مهم داشت و آن هم شکل‌گیری بلوغ سیاسی در جامعه بود. ماحصل این بلوغ سیاسی نیز تحولی در مجلس شورای اسلامی و خبرگان بود. ازاین‌رو می‌توان گفت سال آینده، می‌تواند سالی باشد که مردم امیدوارتر بوده و امنیت بیشتری در جامعه حاکم باشد.

رسول منتجب‌ نیا در روزنامه آرمان نوشت: حضور چشمگیر مردم در انتخابات یک نوید مهم داشت و آن هم شکل‌گیری بلوغ سیاسی در جامعه بود. ماحصل این بلوغ سیاسی نیز تحولی در مجلس شورای اسلامی و خبرگان بود. ازاین‌رو می‌توان گفت سال آینده، می‌تواند سالی باشد که مردم امیدوارتر بوده و امنیت بیشتری در جامعه حاکم باشد.

امید می‌رود اخوت، برادری و وحدت جای بسیاری از کینه‌توزی‌ها و اختلافات را بگیرد چراکه انتخاباتی که گذشت، نوید چنین مفاهیمی را به همه ملت می‌دهد. اما برای حفظ آنچه دستاورد انتخابات بود، باید بسیار تلاش کرد چراکه به‌دست آوردن نتیجه، تنها بخشی از پازل انتخابات است و تکمیل کردن آن باید با تامین نظر مردم در رسیدن به مطالباتشان باشد.

ازاین‌رو فکر می‌کنم مهم‌ترین اولویت برای مجلس آینده، برداشتن یک گام بلند در جهت حل مشکلات معیشتی مردم و رفع معضلات اقتصادی باشد. مشکلات معیشتی، گرانی، تورم و مساله بیکاری برای مردم مهم‌ترین مساله این روزهایشان است. از این نظر می‌توان گفت تا این مساله حل نشود، مسائل سیاسی و فرهنگی حل نخواهد شد چراکه این مسائل ذهن مردم را مدت‌هاست که به خودش مشغول کرده است.

نمایندگان ملت در این مرحله موظفند پیگیر مطالبات مردم باشند و به دولت برای رفع مشکلات مردم از طریق قانونگذاری کمک کنند. در نخستین اقدام نمایندگان مجلس باید با مشورت کارشناسان خبره و باتجربه، قدم بلندی در جهت رفع مشکلات بردارند. خاطرنشان می‌شود اگر در لیست اصلاح‌طلبان اکنون منتخبانی هستند که چهره‌های شناخته نشده یا سرشناسی نیستند ولی افرادی تحصیلکرده، مجرب و دلسوز مردم هستند به‌نظر می‌رسد این افراد این ظرفیت را دارند که بتوانند با استفاده از نظرات و تجربیات کارشناسان، در حل برخی مشکلات تاثیرگذار باشند و در این راستا نیز ظرفیت و جایگاه قانونی برایشان تعریف شده است.

اما همچنان قابل تاکید است که باید مشورت گرفته و با تبادل‌نظر با مسئولان کارکشته و کارآزموده، مسیر درست را انتخاب و در چنین مسیری برای تامین مطالبات مردم گام بردارند، بدین معنا که تصمیم‌گیری‌های فردی و بدون استفاده از نظر کارشناسان می‌تواند ضربه زننده باشد. حال آنکه اکنون نیازمند یک وحدت و یکپارچگی هستیم.


ویدیو مرتبط :
نشانه ی جامعه ی جهنمی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بلوغ و نشانه هاى آن



«بلوغ» به معناى رسيدن به سنّ خاصّى است كه انسان در آن سن، آمادگى انجام كار مورد نظر را دارد. البتّه «بلوغ» در همه مسايل يكسان نيست; زيرا آمادگى براى هر كارى در سنّ و سال خاصّى حاصل مى شود.

بنابراين، سنّ بلوغ در مسائل شرعى، با سنّ بلوغ در مسائل اجتماعى، سياسى يكسان نيست، همانگونه كه بلوغ جنسى با بلوغ اقتصادى (رسيدن به سنى كه توانايى انجام امور اقتصادى و مالى را بطور مستقل داشته باشد) تفاوت دارد.

بلوغ

نتيجه اين كه هر چيزى «بلوغ» خاصّ خود را دارد، و ما نمى توانيم براى همه چيز فقط يك سنّ بلوغ تعيين كنيم.

مسأله 1ـ يكى از نشانه هاى بلوغ در دختران كامل شدن 9 سال قمرى و وارد شدن در سن 10 سالگى است. هر سال شمسى 11 روز بيشتر از سال قمرى است. بنابراين با محاسبه اين تفاوت و در نظر گرفتن سال كبيسه، زمان بلوغ در دختران به سال شمسى حدوداً 8 سال و 8 ماه و 23 روز مى باشد.

مسأله 2ـ دختران با تمام شدن نُه سال قمرى بالغ مى شوند، ولى چنانچه قادر بر انجام برخى از تكاليف مثل روزه نباشند، انجام آن براى آنها واجب نيست. و اگر تا ماه رمضان سال بعد قادر بر قضاى آن هم نباشند، قضا نيز ندارد، ولى براى هر روز بايد فقيرى را سير كنند. و در مورد ازدواج احتياج به رشد جسمانى دارند. و در مورد تصرّف در اموال، رشد كافى اقتصادى نيز لازم است.

مسأله 3ـ ديدن خون حيض براى دختران، از نشانه هاى بلوغ شمرده مى شود.

مسأله 4ـ رشد جسمانى، مانند افزايش طول قد، بزرگ شدن پستانها، باسن ها و مانند آن، علامت بلوغ (دختران) محسوب نمى شود.

مسأله 5ـ رشد فكرى و جسمى دختران سريعتر از رشد پسران صورت مى گيرد به همين سبب سنّ بلوغِ دختران پايين تر از پسران است.

مسأله 6ـ دخترى كه شك دارد كه به سنّ بلوغ رسيده يا نه، واجب نيست تحقيق كند، ولى اگر امكان تحقيق دارد، تحقيق كند.

مسأله 7ـ آنچه قبل از نُه سالگى ديده مى شود عادت ماهانه محسوب نمى شود، هرچند داراى همان صفات بوده باشد، بنابراين نشانه بلوغ نيست.