اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مهمترین محورهای دور جدید مذاکرات هسته‌ای در وین



اخبار,اخبار سیاست خارجی, دور جدید مذاکرات هسته‌ای در وین

 
اخبار سیاست خارجی - مهمترین محورهای دور جدید مذاکرات هسته‌ای در وین

مهمترین موانع موجود بر سر راه رسیدن ایران و غرب به توافق نهایی هسته ای، محورهای اصلی گفت و گوهای ایران و گروه 1+5 در روز نخست و روز دوم، دیدگاه رئیس هیئت مذاکره کننده چین درباره مذاکرات وین و درخواست سناتورهای آمریکایی از اوباما برای تشدید فشارها بر ایران، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش تابناک ، همان گونه که انتظار می رفت، بخش عمده مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران، به موضوع مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 در وین و اخبار و حواشی مربوط به این مذاکرات اختصاص یافته است.

در این زمینه، خبرگزاری «رویترز» با انتشار گزارشی درباره روز نخست مذاکرات «وین 2»، مدعی شده موضوعات مربوط به غنی سازی و همچنین رآکتور آب سنگین اراک، از جمله موانع موجود بر سر راه رسیدن دو طرف به توافق هستند. به نوشته این خبرگزاری، هر دو این موضوعات در جریان مذاکرات دو روزه وین مورد بحث ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 قرار می گیرد. رویترز می نویسد کشورهای غربی دیگر ایده سابق خود مبنی بر اینکه ایران نباید در خاک خود برنامه غنی سازی اورانیوم داشته باشد را رها کرده اند؛ اما معتقدند این برنامه باید محدود شود. تعداد سانتریفیوژهایی که ایران می تواند با استفاده از آن ها اقدام به غنی سازی اورانیوم کند، موضوع دیگری است که غربی ها خواستار بحث درباره آن هستند.

در همین زمینه، خبرگزاری «ترند» نیز با انتشار مطلبی موضوع رآکتور هسته ای اراک را مهمترین محور مذاکرات وین در روز دوم عنوان کرده است. این خبرگزاری به نقل از منابع خبری داخلی ایران می نویسد نقطه تمرکز مذاکرات هسته ای در روز چهارشنبه، موضوع رآکتور آب سنگین اراک خواهد بود. ترند اشاره می کند که در روز سه شنبه، مهمترین محورهای مورد بحث طرفین، غنی سازی اورانیوم، همکاری های صلح آمیز هسته ای و برداشته شدن تحریم ها بوده است. در عین حال، عصر روز گذشته دیدارهای دوجانبه ای نیز میان هیئت های مختلف انجام شده که هدف از آن ها، از میان بردن اختلاف نظرهای موجود بوده است.

از سوی دیگر، رئیس هیئت مذاکره کننده چین در وین نیز گفته گفت و گوهای این دور، بر عناصر کلیدی توافق جامع هسته ای تمرکز داشته است. به نوشته «شانگهای دیلی»، وانگ کیون در این زمینه اظهار داشته: «نقطه محوری مذاکرات، درباره این است که چه عناصری باید در توافق جامع لحاظ شود». به گفته وی، بر پایه پیشرفت های حاصل شده در دوره پیشین مذاکرات میان ایران و گروه 1+5، انتظار می رود که دور جاری گفت و گوها به نتایج اساسی تری در راستای رسیدن به توافق جامع منجر شود. مذاکره کننده ارشد چینی گفته موضوعات مشخصی در دستور کار این دوره از مذاکرات قرار دارد.

با این وجود، مطابق معمول، سیاستمداران تندروی کنگره آمریکا برای ضربه زدن به مذاکرات هسته ای ایران تمام تلاش خود را به کار بسته اند. به نوشته «آسوشیتدپرس»، در نامه ای که 83 سناتور آمریکایی برای اوباما ارسال کرده اند و طی روزهای اخیر نیز اخباری درباره آن منتشر شده بود، آمده که ایران باید بداند در صورت عدم حصول توافق نهایی هسته ای، فشار اقتصادی بیشتری در انتظارش خواهد بود. این سناتورها همچنین از اوباما خواسته اند در توافق نهایی با ایران، موضوع از میان بردن تأسیسات آب سنگین اراک و همچنین از میان بردن احتمال دستیابی ایران به سلاح هسته ای از طریق غنی سازی اورانیوم را لحاظ کند.

 اخبار سیاست خارجی - تابناک

 


ویدیو مرتبط :
تحلیل دور نهایی مذاکرات هسته ای در وین (بخش دوم)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مهمترین موضوعات مطرح در مذاکرات هسته ای وین



اخبار,اخبار سیاست خار جی,مذاکرات هسته‌ای وین

 

 اخبار سیاست خارجی - مهمترین موضوعات مطرح در مذاکرات هسته‌ای وین کدامند؟

تحلیل های ایران و غرب از بخت موفقیت دور جدید مذاکرات هسته ای، مهمترین موضوعات مطرح در مذاکرات هسته ای وین، ازسرگیری پروازهای خطوط هواپیمایی اتریش به ایران، هشدار فرمانده نیروی زمینی ارتش ایران به آمریکا و استقبال ایران از تشکیل دولت وحدت ملی در لبنان، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش تابناک ، در آستانه برگزاری دور جدید مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه 1+5، بخشی از مطالب مطبوعات و رسانه های بین المللی به این موضوع اختصاص یافته است. خبرگزاری فرانسه با انتشار مطلبی در این زمینه، مذاکرات پیش رو را دارای «وظیفه ای بسیار دشوار» دانسته که عبارت از تبدیل توافق مقدماتی هسته ای به یک موافقتنامه بلندمدت است که سبب رضایت همه طرف ها شده و بحث جنگ را از میان ببرد.

 

این خبرگزاری اشاره می کند که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، بخت موفقیت این مذاکرات را «50- 50» دانسته و محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران نیز آن را «دشوار» خوانده است.

در مطلب دیگری در همین زمینه، روزنامه «گالف تودی» سخنان یکی از اعضای تیم مذاکره کننده ایران را مورد توجه قرار داده که موضوع سانتریفیوژهای پیشرفته و همچنین رآکتور آب سنگین اراک را مهمترین موضوعات در مذاکرات پیش رو دانسته است.

 

درباره سانتریفیوژها، حمید بعیدی نژاد تأکید کرده که ایران حاضر نخواهد شد از حق خود برای برخورداری از سانتریفیوژهای پیشرفته نسل جدید صرف نظر کند. در بحث از رآکتور اراک نیز بعیدی نژاد گفته هرگونه پیشنهادی در این زمینه، باید عدم تغییر در اصل این رآکتور را مدنظر داشته باشد. با این حال، وی بحث رآکتور اراک را یکی از مهمترین و دشوارترین بحث های مذاکرات دانسته است.

اما موضوع ازسرگیری پروازهای خطوط هوایی اتریش به ایران، از جمله دیگر موضوعاتی است که امروز مورد توجه برخی از مطبوعات قرار گرفته است. روزنامه «دیلی استار» لبنان ضمن پرداختن به این خبر می نویسد هواپیمایی اتریش روز گذشته اعلام کرده از ماه مارس، پروازهای خود به ایران را از سر خواهد گرفت.

 

این در حالی است که این شرکت اوایل سال گذشته میلادی به دلیل آنچه «دلایل مالی» خوانده بود، فعالیت های خود را در ایران متوقف کررده بود. افت شدید ارزش پول ایران به همراه تحریم های شدید بین المللی، مواردی بود که در این زمینه ذکر شده بود و بهبود آن ها سبب بازگشت این شرکت به ایران شده است.

در میان دیگر مطالب، روزنامه «تایمز اسرائیل» سخنان فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران را بازتاب داده که از سقوط و فروپاشی آمریکا خبر داده است. این روزنامه می نویسد فرمانده نیروی زمینی ارتش ایران، روز گذشته اعلام کرده که آمریکا به سوی فروپاشی پیش می رود.

 

علاوه بر این، امیر سرتیپ احمدرضا پوردستان در سخنان خود به آمریکا درباره هرگونه اقدام نظامی علیه ایران هشدار داده است. امیر پوردستان در این زمینه اشاره کرده در صورتی که آمریکا اشتباهات خود درباره ایران را تکرار کند، سرنوشتی نخواهد داشت جز اینکه همچون اتحاد شوروی دچار فروپاشی شود.
 
در نهایت، خبرگزاری کویت به موضع ایران در قبال تشکیل دولت لبنان پس از مدت ها بحث و کشمکش پرداخته است. این خبرگزاری می نویسد وزارت خارجه ایران روز گذشته از تشکیل دولت وحدت ملی در لبنان پس از ماه ها بن بست سیاسی در این کشور استقبال کرده و این واقعه را یک موفقیت خوانده است.

 

مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران، این واقعه را نتیجه اتحاد و درک متقابل میان همه قبایل و گروه های لبنانی دانسته است. وی همچنین ابراز امیدواری کرده که با تشکیل دولت وحدت ملی، راه توسعه و شکوفایی در لبنان هموار شود.

اخبار سیاست خارجی - تابناک