اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مناظره تلویزیونی سندرز و کلینتون/ ناکام ماندن طرح سعودی‌ها علیه حزب‌الله



اخبار بین الملل,خبرهای بین الملل,انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

مناظره نامزدهای حزب دموکرات آمریکا در ، ادعاهای دونالد ترامپ درباره توافق هسته ای ایران، موضع گیری رئیس مجلس نمایندگان آمریکا درباره رفع تحریم های ایران، موضع وزارت خارجه آمریکا درباره مذاکرات صلح سوریه و ناکام ماندن طرح عربستان سعودی علیه حزب الله، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.

با برگزاری مناظره انتخاباتی میان نامزدهای دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، بخش مهمی از توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی به این موضوع معطوف شده است. برنی سندرز و هیلاری کلینتون، نامزدهای حزب دموکرات، در مناظره شبکه خبری «سی ان ان» شرکت کرده و در آن، برنامه های یکدیگر را مورد انتقاد قرار دادند. در این مناظره، سندرز ضمن اشاره به عدم صلاحیت كلینتون، گفت، او با گرفتن پول از وال استریت در قبال سخنرانی هایش، با حمایت از تهاجم آمریكا به عراق در مقام سناتوری و حمایت از تعاملات تجارت آزاد، قدرت تشخیص ضعیف خود را اثبات كرد. كلینتون نیز در پاسخ گفت، این اتهامات برای حمله به باراك اوباما، به عنوان نامزدی كه از وال استریت و كمیته های اقدام سیاسی پول جمع آوری كرد نیز استفاده شده بود. وی گفت كه این حمله ای حقه بازانه است كه وقتی هیچ مدرك و یا تأییدیه ای برای ارایه حمایت موسساتی كه مورد حمله قرار می گیرند، وجود ندارد.

*****

از سوی دیگر، دونالد ترامپ، نامزد جنجالی جمهوری خواهان، در یکی از سخنرانی های تبلیغاتی خود بار دیگر به موضوع ایران و توافق هسته ای پرداخته و ادعاهای خود را در این زمینه تکرار کرده است. بر اساس گزارش «فاکس نیوز»، ترامپ که در جمع طرفداران خود سخنرانی می کرد با اشاره به توافق هسته ای با ایران، گفت: «این توافق بسیار بد و تأثرآور است. من به روش مذاکره آن ها (تیم مذاکره کننده آمریکایی) دقت کردم و گفتم که این افراد نمی دانند کارشان را چگونه انجام دهند». وی در ادامه اظهارات خود، مدعی شد: «درباره این توافق باید بگویم که ما 150 میلیارد دلار دادیم و هیچ چیز بدست نیاوردیم. زندانی های ما آزاد نشدند. آن ها باید قبل از اینکه ما مذاکرات را شروع می کردیم، آزاد می شدند. این یک توهین است. نباید توافق می شد و شما باید چند بار میز مذاکره را ترک می کردید؛ درحالی که ما هیچ گاه مذاکرات را ترک نکردیم».

*****

مشابه این اظهارات، از سوی رئیس جمهوری خواه مجلس نمایندگان آمریکا نیز بیان شده است. به نوشته «رویترز»، پل رایان در نشست خبری هفتگی خود درباره موضوع توافق هسته ای ایران و برداشته شدن تحریم ها به اظهارنظر پرداخت و گفت: «من با هر اقدامی که ممکن است این دولت برای دسترسی ایران به دلار انجام دهد، به شدت مخالفم». رایان به اقدامات دولت اوباما در جهت اجرای بخشی از تعهدات برجامی آمریکا هم اشاره کرد و‌ با تشبیه امتیازاتی که به ایران داده می‌شود با خمیردندان، گفت: «می‌ترسم آن‌قدر خمیردندان از محفظه بیرون بیاید که دیگر نتوانیم آن را بازگردانیم». وی در ادامه افزوده: «اعتقاد دارم که با روی کار آمدن دولت جدید در سال آینده، باید هرچه قد که می توانیم، این خمیردندان را به محفظه خود بازگردانیم؛ این کار امکان پذیر است».

*****

در مطلبی درباره سوریه، خبرگزاری «اسپوتنیک» موضع گیری جدید سحنگوی وزارت خارجه آمریکا را درباره موضوع مذاکرات صلح سوریه بازتاب داده است. به نوشته این خبرگزاری، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه در مصاحبه با این خبرگزاری گفته آمریکا هیچ گونه طرح جایگزینی برای سوریه ندارد و تنها یک طرح وجود دارد و آن مذاکرات بین طرفین درگیر در این کشور است. این مقام آمریکایی با اشاره به آغاز دور جدید مذاکرات صلح سوریه، گفته: «ما هرگونه تلاش لازم را برای تضمین موفقیت این مذاکرات انجام خواهیم داد». وی افزوده: «واشنگتن هیچ برنامه مخفی برای آینده سوریه ندارد. باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، درحال بررسی اوضاع در سوریه از طریق تماس های دائم با شرکای ما در منطقه و کشورهای همسایه است».

*****

در نهایت، در میان دیگر موضوعات، روزنامه «السفیر» از ناکام ماندن طرح عربستان سعودی برای تروریستی خواندن حزب الله لبنان در شورای امنیت سازمان ملل خبر داده است. این روزنامه به نقل از منابعی در كشورهای عرب حوزه خلیج فارس، فاش كرد كه توطئه سعودی برای تروریستی خواندن حزب الله در شورای امنیت سازمان ملل متحد ناكام مانده است. به گفته این منابع، تلاش سعودی ها برای توزیع پیش نویس قطعنامه ای بین كشورهای عضو دائم شورای امنیت كه حزب الله لبنان را سازمانی تروریستی خوانده بود، به سرعت در این شورای با اقدام به موقع روسیه و چین شكست خورد و آمریكا آن را نادیده گرفت. این روزنامه می نویسد اكنون روشن شده كه عربستان سعودی به جز در میدان هایی كه در آن ها پول هزینه می كند، از جمله سازمان همكاری اسلامی، قدرت بازی ندارد.

 

اخبار بین الملل - تابناک

 


ویدیو مرتبط :
هلاکت سلفی های سعودی توسط رزمندگان حزب الله در سوریه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ناکام ماندن طرح‌های تروریستی داعش و رژیم اسرائیل علیه ایران



اخبار,اخبارسیاست  خارجی, انتقال اورانیوم غنی شده به روسیه

 

 اخبار سیاست خارجی  - ناکام ماندن طرح‌های تروریستی داعش و رژیم اسرائیل علیه ایران

بازتاب واکنش ایران به ادعای توافق بر سر انتقال اورانیوم غنی شده به روسیه، خنثی شدن توطئه رژیم اسرائیل برای ترور یکی دیگر از دانشمندان هسته‌ای ایران، ناکام ماندن طرح داعش برای ربودن هواپیماهای ایرانی و تمایل شرکت‌های اروپایی برای مشارکت در پروژه‌های گازی در ایران، از جمله مهم‌ترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، واکنش ایران به ادعای توافق ایران و آمریکا در موضوع هسته‌ای، موضوعی است که از روز گذشته تاکنون مورد توجه شمار زیادی از مطبوعات و رسانه‌ها قرار گرفته است.

خبرگزاری «رویترز» در این زمینه می‌نویسد، ایران دستیابی به توافق با ایالات متحده بر سر انتقال بخشی از اورانیوم غنی شده خود به روسیه در چهارچوب توافق جامع هسته‌ای را تکذیب کرده و به نقل از مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران می‌نویسد، هیچ گونه توافقی در هیچ یک از موضوعات هسته‌ای حاصل نشده است. به گفته وی، انتشار این گونه گزارش‌ها با انگیزه‌های سیاسی و با هدف بر هم زدن فضای مذاکرات و دشوار کردن روند دستیابی به توافق است.

خبر خنثی شدن توطئه رژیم اسرائیل برای هدف قرار دادن یکی دیگر از دانشمندان هسته‌ای ایران، موضوع دیگری است که مورد توجه برخی ‌مطبوعات و رسانه‌ها قرار گرفته است.

روزنامه «جروزالم پست» می‌نویسد، به گفته سرهنگ یعقوب باقری، معاون عملیات فرماندهی حفاظت سپاه، سپاه پاسداران توانسته طرح رژیم اسرائیل برای به قتل رساندن یکی از دانشمندان هسته‌ای ایران را خنثی کند.

این روزنامه اشاره می‌کند، بنا بر این گزارش‌ها، رژیم اسرائیل طی دو سال گذشته، تلاش شدیدی ‌برای ترور دانشمند مذکور انجام داده، ولی حضور نیروهای امنیتی سپاه پاسداران سبب جلوگیری از موفقیت این طرح ترور شده است.

سایت خبری «عراقی نیوز» بخش دیگری از اظهارات سرهنگ باقری را مورد توجه قرار داده که از ناکام ماندن طرح گروه تروریستی داعش برای ربودن هواپیماهای ایرانی خبر داده است.

به گفته وی، سپاه پاسداران تلاش‌های داعش و برخی دیگر از گروه‌های تروریستی برای ربودن هواپیماهای ایرانی را خنثی کرده است. این مقام نظامی گفته، از زمانی که سپاه پاسداران وظیفه تأمین امنیت پرواز‌ها را در ایران بر عهده گرفته، تاکنون ۱۳۰ مورد تلاش برای هواپیماربایی در کشور وجود داشته است. در این میان، سیزده مورد به درگیری انجامیده که در آن، مهاجمین یا کادر امنیتی پرواز مجروح شده‌اند؛ اما مهاجمین در هیچ یک از تلاش‌ها به موفقیت نرسیده‌اند.

در ‌‌نهایت، در مطلبی در حوزه اقتصادی، خبرگزاری «ترند» از تمایل شرکت‌های اروپایی برای همکاری با ایران در حوزه گاز خبر داده است. این خبرگزاری به نقل از اصغر سهیل‌پور، مدیر کمیته سرمایه‌گذاری شرکت ملی گاز ایران می‌نویسد، شرکت‌هایی از فرانسه، انگلیس، آلمان، ایتالیا و روسیه، مذاکراتی ‌با شرکت ملی گاز ایران داشته‌اند تا نسبت به همکاری در ساخت نیروگاه‌های فرآوری گاز و همچنین خطوط لوله اقدام کنند.

به گفته وی، در همین زمینه گفت‌و‌گوهایی نیز با چند شرکت ژاپنی، چینی و کره‌ای انجام گرفته است.

وی همچنین می‌افزاید: موضوع اصلی در این گفت‌و‌گو‌ها، مدرن‌سازی خطوط لوله گاز در کشور و همچنین پروژه‌هایی برای انتقال گاز به دیگر کشور‌ها بوده است.


  اخبار سیاست  خارجی - تابناک