اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مصایب استفاده از اینترنت در ایران


کندی سرعت اینترنت در ایران، اختلال‌های مکرر در وضعیت اینترنت، مسدود بودن اغلب سایت‌ها و گرانی قیمت اینترنت در کشور ازجمله مصایب اینترنت برای کاربران ایرانی این فناوری است اما در میان این مشکلات، مسئله گرانی قیمت اینترنت در ایران موضوعی است که کمتر به آن پرداخته شده است.

خبرگزاری ایسنا: کندی سرعت اینترنت در ایران، اختلال‌های مکرر در وضعیت اینترنت، مسدود بودن اغلب سایت‌ها و گرانی قیمت اینترنت در کشور ازجمله مصایب اینترنت برای کاربران ایرانی این فناوری است اما در میان این مشکلات، مسئله گرانی قیمت اینترنت در ایران موضوعی است که کمتر به آن پرداخته شده است.

 همشهری در ادامه نوشت: شاید هم این تدبیری است تا این فناوری در ایران همچنان در انحصار طبقه‌ای خاص باقی بماند و عمومی و فراگیر نشود. سال گذشته در اظهارنظری بسیار عجیب، وزیر وقت ارتباطات و فناوری اطلاعات در مصاحبه‌ای با صدا و سیما در توجیه گران بودن اینترنت در ایران گفته بود: قیمت اینترنت در خارج کشور آنقدرها هم که گفته می‌شود ارزان نیست من خودم در یک هتل در لندن برای یک روز 20پوند پول اینترنت دادم!

همان زمان روزنامه همشهری در یادداشتی با عنوان «جناب وزیر ! قیمت اینترنت در هتل با بقیه نقاط برابر نیست» به نقد این اظهارنظر پرداخته و با مقایسه قیمت‌های اینترنت در منطقه و جهان تصریح کرد: «در هنگ‌کنگ قیمت اینترنت با سرعت یک گیگا بیت ٢٦ دلار در‌ماه است، هر کاربر خانگی ژاپنی می‌تواند با پرداخت ماهانه 30دلار به اینترنت باسرعت 100مگابیت در ثانیه دسترسی داشته باشد، قیمت اینترنت در ایران تقریبا دو برابر امارات، سه برابر مصر و 12برابر ترکیه است. در بحرین قیمت اینترنت 4مگابیت بر ثانیه، سالانه 30 دلار است و قیمت اینترنت در دانمارک با سرعت 2 مگابیت 20 دلار در‌ماه است. اغلب کشورهای اروپایی و ازجمله انگلستان اینترنت پر سرعت بالای 4 مگابیت بر ثانیه با قیمت حدود 18 دلار در‌ماه در اختیار شهروندانشان قرار می‌دهند و هند و پاکستان نیز قیمت‌هایی نصف قیمت اینترنت در ایران دارند.»

اکنون دکتر مهدی اخوان بهابادی دبیر شورای‌عالی فضای مجازی رسما اعلام کرده که «قیمت پهنای باند یک مگابیت برثانیه به‌صورت اختصاصی در منطقه در گران‌ترین حالت حدود 15یا 16دلار است، با این یک مگابیت حدود 320گیگابایت دانلود می‌شود و این در منطقه قیمتش 15یا 16دلار است. ما کاری به قیمت خرید شرکت ارتباطات زیرساخت نداریم اما در نهایت این پهنای باند در داخل کشور حدود 250 هزار تومان فروخته می‌شود. حالا شما پیدا کنید پرتقال فروش را. . . .»

هر چند سخنان دبیر شورای‌عالی فضای مجازی تأییدی بر یادداشت سال گذشته همشهری است، در این سخنان نیز اشکالی اساسی وجود دارد. قیمت‌های اینترنت در دنیا برای کاربران ماهانه و برای فروشندگان یا همان ‌ای‌اس‌پی‌ها سالانه محاسبه می‌شود.

بر این اساس قاعدتا منظور از قیمت اینترنت یک مگابیت بر ثانیه در منطقه‌ای که 15تا 16دلار اعلام شده برای یک سال است وگرنه اگر این عدد مبنای خرید شرکت ارتباطات زیرساخت برای یک‌ماه بود و قیمت فروش آن به کاربران 250هزار تومان می‌بود، با فرض عدد 3300تومان برای هر دلار، این منطقی نیست که دولت اینترنت را هر مگابیت 50هزار تومان بخرد و آن را با قیمت 39هزار تومان به کاربر بفروشد! اما با فرض سالانه بودن مبلغ مذکور، دولت هر مگابیت اینترنت را 50هزار تومان می‌خرد و آن را 460هزار تومان می‌فروشد. تازه این در شرایطی است که فروش یک ظرفیت ثابت به حدود 10مشترک را درنظر نگیریم و سرعت اینترنت برای کاربران نهایی نیز سرعت واقعی باشد که اغلب اینگونه نیست.

اگر آقای دکتر اخوان به‌عنوان دبیر شورای‌عالی فضای مجازی سری به وب‌سایت شرکت مخابرات تهران می‌زد متوجه می‌شد که قیمت اینترنت یک مگابیت بر ثانیه ماهانه 38200تومان است که سالانه 460هزار می‌شود نه 250هزار تومان! ما که نتوانستیم بالاخره پرتقال فروش را پیدا کنیم. شما چطور؟


ویدیو مرتبط :
سرویس های اینترنت خانگی خارج از ایران***سرعت اینترنت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بیشترین موارد استفاده از اینترنت در ایران


وزیر کار گفت: بر اساس تحقیقات زمانی بیشترین استفاده از فضای مجازی به چت مربوط می‌شد اما اکنون بالاترین میزان استفاده به بخشهای اقتصادی و علمی اختصاص پیدا کرده است.

خبرگزاری ایسنا: علی ربیعی - وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی - امروز در مراسم ارتقای پروانه اپراتور سوم ارتباطی به نسل چهارم با بیان اینکه دولت را بابت برخی کارهایی که انجام نداده باید ستود، اظهار کرد: کارهای بسیاری را نظیر دروغ نگفتن به مردم و احترام به آنها انجام دادیم و از این طریق شباهتهای بسیاری به دولت شهید رجائی داریم.

وی عنوان کرد: روزی که ما آمدیم برروی کار، عده‌ای پیشنهاداتی با رقم‌های نازل برای خرید رایتل دادند اما امروز نشان داده شده که این مجموعه لیاقت نسل چهارم ارتباطات را هم داراست. رایتل واقعا یک نمونه است و البته تمام شرکتهای سرمایه گذاری ما همین گونه عمل می‌کنند.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در ادامه صحبتهای خود ابراز کرد: ما در سازمان تامین اجتماعی تلاش بر استقلال این سازمان داریم و رئیس جمهوری نیز همواه بر این نکته تاکید دارند. نکته مهم‌تر آنکه صاحبان رایتل و کل شرکت‌های سرمایه گذاری ما این را با گوشت و پوست درک می‌کنند که ما کارفرمای مستمری‌بگیران هستیم. صاحبان ما افرادی هستند که زبان فریاد کشیدن ندارند.

وی همچنین متذکر شد: در دهه 1970 میلادی پیش بینی شده بود که بیشترین اشتغال در میکروپروسسورها ایجاد خواهد شد اما متاسفانه ما بر اساس پیش بینی‌های بلند مدت برنامه ریزی نکردیم. امروز هم دیر نیست و اکنون کشورهای مختلفی مثل هند درآمدهای قابل توجهی در این بخش دارند و ما هم باید تلاش کنیم این درآمدها را جایگزین درآمدهای نفتی کنیم.

وزیر کار در بخش دیگری از صحبتهای خود گفت: در سالهای گذشته تحقیقات متعددی در حوزه فضای مجازی از جمله "اخلاق و اینترنت" یا "روابط دختران و پسران" انجام دادم و بر این اساس زمانی، بیشترین مصرف چت بود، اما چندی پیش در تحقیق یکی از دانشجوهای خود به این رسیدم که اکنون بالاترین مصرف به اقتصاد و بعد علمی رسیده است که البته ما امیدواریم علمی جای اقتصادی را بگیرد. در این میان هم نسل‌های چهار و پنج بی شک کمک خواهد کرد که حتی در فضای فرهنگی تاثیرات مثبت برجا گذاریم.

وی در ادامه ضمن انتقاد از روند کند پیشرفت کارها در ایران متذکر شد: یکی از مشکلات ما کند بودن ماست. سرعتمان کم است و به زمان توجه چندانی نمی‌کنیم و این موارد از موانع توسعه کشور به شمار می رود که ارائه خدمات نسل‌های بالاتر می تواند در تسریع این روند کمک بسزایی کند.

ربیعی در بخش پایانی صحبتهای خود هم به اینترنت اشیا و تاثیر آن در استحکام خانواده اشاره کرد و به طنز گفت: به تمام خانم ها توصیه می‌کنم نسل چهار را برای چک کردن همسر و فرزندان خود مورد استفاده قرار دهند.