اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مصاحبه هارف با CNN درباره مذاکرات و توافق


سخنگوی وزارت خارجه ی آمریکا در گفت و گوی اختصاصی با شبکه تلویزیونی سی. ان ان، با اشاره به وجود برخی اختلاف های فنی و سیاسی در مذاکرات هسته ای، تاکید کرد که این مذاکرات به نقاط بسیار باریک و حساسی رسیده است.

ایرنا: ماری هارف در گفت و گوی اختصاصی با شبکه تلویزیونی سی. ان ان گفت: مذاکرات هسته ای با ایران به نقاط بسیار باریک و حساسی رسیده است و مذاکره کنندگان در لوزان سوئیس روی جزئیات مربوط به یک توافقنامه درباره ی برنامه ی هسته ای ایران کار می کنند.

ما ضرب الاجل پایان ماه مارس را پیش روی خود داریم و تلاش می کنیم تا در زمان باقیمانده پیشرفت های زیادی داشته باشیم. گفت و گوها دشوار است و هنوز مسائل و اختلاف های فنی میان دو طرف وجود دارد که در روزهای آینده باید درباره ی آن کار شود. البته مشکلات سیاسی زیادی هم وجود دارند که باید روی آنها کار شود.

هارف در بخش دیگری از مصاحبه ی اختصاصی خود با شبکه ی خبری سی. ان. ان گفت: تصمیمات سیاسی بسیاری است که مقامات ایران باید جرات داشته باشند و تصمیم گیری های سختی اتخاذ کنند.

مذاکره کننده های هسته ای ایران بارها تاکید کرده اند که از حقوق هسته ای ملت ایران دست نخواهند شست و غرب برای رسیدن به توافق هسته ای با ایران باید از زیاده خواهی های نامعقول خود دست بردارد.

بنابر گزارش، سخنگوی وزارت خارجه ی آمریکا در پاسخ به اینکه بزرگترین مانع در مسیر رسیدن به توافق با ایران چیست، گفت: به نظر من پاسخ دادن به این پرسش بسیار مشکل است. کار بسیار سخت، دشوار و پیچیده است. موانع زیادی در مسیر است که بر روی یکدیگر تاثیر می گذارند و همین کار را پیچیده کرده است.


ویدیو مرتبط :
گزارش CNN از عکس العمل مردم ایران به مذاکرات هسته ای

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

توافق برای دور دوم مذاکرات در بغداد؛ سوم خرداد



یازده ساعت مذاکره ایران و 1+5 پایان یافت

توافق برای دور دوم مذاکرات در بغداد؛ سوم خرداد

سرانجام دقایقی پیش، مذاکرات سنگین و یازده ساعته ایران و کشورهای 1+5، پایان یافت؛ مذکراتی که به ظاهر مقدمه ای برای گفت‌وگوهای آینده شده است.

پس از یازده ساعت مذاکره میان ایران و 1+5، کاترین اشتون در کنفرانس مطبوعاتی که دقایقی پیش برگزار شد، این مذاکرات را سازنده و مثبت خواند.

 

به گزارش «تابناک»، بنا به گفته کاترین اشتون، دو طرف برای دور بعدی مذاکرات هم به توافق رسیده‌اند و دور بعدی مذاکرات نزدیک چهل روز دیگر (سوم خرداد) در بغداد برگزار خواهد شد.

وی گفت: مذاکرات آینده باید بر پایه رهیافت گام به گام و اصل عمل متقابل باشد، زیرا نشان دهنده آن است که جامعه بین‌المللی آماده است، در صورتی که ایران نگرانی‌های موجود درباره احتمال نظامی بودن برنامه هسته‌ایش را کاهش دهد، به این کشور پاداش دهد.

 

وی همچنین افزود: ایران حق داشتن برنامه صلح‌آمیز هسته ای را دارد و معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته ای باید پایه مذاکرات بعدی قرار گیرد.

 

بنا بر این گزارش، تاکنون کسی از طرف ایران در کنفرانس مطبوعاتی حضور نیافته است.

این در حالی است که در حین مذاکرات، این بحث بود، در صورتی که نماینده ایران و 1+5 جداگانه مصاحبه مطبوعاتی انجام دهند، به معنای شکست مذاکرات خواهد بود؛ اما با اینکه این اتفاق رخ داد و نمایندگان طرفین، جداگانه در مصاحبه مطبوعاتی حضور یافتند، خبر‌ها عمدتاً در مورد فضای مثبت و رو به جلوی مذاکرات است.

 

تحلیلگران بر این باورند که دو طرف برای رسیدن به توافقی پایدار، مذاکرات طولانی را پیش روی خواهند داشت و این تنها آغازی مثبت برای چنین فرایندی است.

 

تکمیلی

جلیلی  با حضور در کنفرانس مطبوعاتی، فضای کلی مذاکرات را تشریح کرد و به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد.

وی در این کنفرانس مطبوعاتی گفت: یکی از بحث‌های عمده، موضوع همکاری هسته‌ای میان دو طرف بوده است.

وی همچنین افزود: ایران ظرفیت فراوان هسته‌ای دارد که می‌تواند در دو بحث خلع سلاح و منع گسترش سلاح هسته‌ای با غرب همکاری داشته باشد و این ظرفیتی برای خلع سلاح هسته‌ای در جهان است.

وی در ادامه گفت: پیش‌نویس همکاری بین طرفین در اجلاس بغداد نوشته خواهد شد و دو طرف، همکاری‌ها را آغاز خواهند کرد.

دکتر جلیلی همچنین ادامه داد: در صورتی که همین رویکرد همکاری جویانه ادامه یابد و تغییری در آن پدید نیاید، می‌تواند زمینه‌ساز تعاملات بعدی شود.

افزون بر این، نماینده ایران در گفت‌وگوها با بیان اینکه «ما شاهد پیشرفت بودیم»، بیان کرد که فشار بر ایران، کارآمد نخواهد بود.

وی درباره تحریم‌ها نیز گفت: یکی از موضوعاتی که باید مورد توجه قرار بگیرد و خواسته مردم ایران نیز هست، رفع تحریم‌هاست.

جلیلی همچنین خاطرنشان کرد: شعار ایران، «بمب هسته‌ای برای هیچ کس و انرژی هسته‌ای برای همه» است./تابناک