اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مشاور رئیس جمهور: روحانی در شرایط زیر صفر کشور را تحویل گرفت



اخبار ,اخبار سیاسی ,محمدعلی نجفی

 

اخبار سیاسی - در جمع جوانان اصلاح طلب قم مطرح شد:
روایت نجفی از میراث دولت قبل برای روحانی/با درک واقعیت ها، به دولت روحانی فرصت دهیم

بزرگان اصلاح طلب، بر حمایت از دولت و رئیس جمهور تأکید می کنند.مردم در دوران احمدی نژاد احساس می کردند به فهم شان توهین می‌شود.امید مردم را به اطمینان تبدیل کنیم.نتایج اقدامات و کارهای دولت، ملموس تر خواهد شد.

مشاور رئیس جمهور با بیان این که آقای روحانی در شرایط زیر صفر کشور را تحویل گرفت، تأکید کرد: برای رساندن کشور به نقطه قابل قبول، نیاز به زمان وجود دارد و از این رو با صبر و تحمل و با درک واقعیت‌ها، باید به دولت برای اصلاح امور کشور فرصت داد.

به گزارش ایلنا در قم، محمدعلی نجفی دوشنبه شب در جمع جوانان اصلاح طلب قم که به مناسبت مبعث پیامبر اکرم(ص) در محل سالن اجتماعات مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم گردهم آمده بودند، ضمن تبریک بعثت پیامبر اسلام(ص)، به حوادث تاریخی خردادماه در تاریخ انقلاب اسلامی اشاره کرد و اظهار داشت: خرداد، ماه حادثه‌ها در جمهوری اسلامی اسلامی است. رخدادهای بزرگ تلخ و شیرینی در این ماه به وقوع پیوست که همه آن ها تأثیرات مهمی بر روند حرکات اجتماعی و سیاسی ما از سال 42 تا کنون گذاشته است و آخرین آن‌ها نیز در 24 خردادماه 92 اتفاق افتاد.

وی افزود: بعد از گذشت حدود یک سال از انتخابات ریاست جمهوری سال 92، هنوز هم تجزیه و تحلیل جامعه شناسانه آن اتفاق که چه شد مردم در عرض یک ماه رغبت خاصی به آقای دکتر روحانی پیدا کردند و بعد از انتخابات نیز آن تغییر و تحولات مثبت ایجاد شد، بیان نشده است.

مشاور رئیس جمهور با بیان این که بسیاری از جامعه شناسان در تحول به وجود آمده در انتخابات 24 خردادماه تردید دارند، گفت: به فاصله یک روز پس از انتخابات، بیم و دلهره مردم تبدیل به امیدوای و هیجان مثبت، در جهت حل مشکلات جامعه شد.

وی تأکید کرد: احساس عزت‌طلبی و عدالت‌طلبی و بهبودخواهی مردم سبب شد مردم مدیریت کشور را به دست آقای دکتر روحانی بسپارند تا کشور را از بحران‌ها و گرفتاری‌ها نجات دهند.

نجفی تصریح کرد: مشکلاتی که از کشور، قبل از روی کار آمدن دولت روحانی می‌دیدیم، به مثابه قسمت پیدای یک کوه یخ بود که قسمت بزرگ آن کوه دیده نمی‌شد، اما بعد از آن که این دولت روی کار آمد، مشکلات فراوان کشور خود را نشان داد و اگر کسی واقعا می‌دانست این مشکلات چقدر زیاد است، به کار سخت و دشوار این دولت پی می‌برد.

وی با بیان این که برای تحلیل صحیح دستاوردهای 10 ماه روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، باید عوامل زیادی را در این تحلیل دخیل بدانیم، گفت: باید در بررسی عملکرد دولت، ابتدا واقعیات جامعه را خوب شناخته و شرایط کشور قبل از روی کار آمدن دولت روحانی را بدانیم و سپس عملکرد دولت تدبیر و امید را مورد ارزیابی قرار دهیم.

مشاور رئیس جمهور یادآور شد: یک سیاستمدار همواره بر اساس واقعیات موجود در یک جامعه عمل کرده و به تجزیه و تحلیل می‌پردازد اما یک روشنفکر بر اساس ایده‌آل‌های مد نظر خود عمل می‌کند.

وی با بیان این که اصلاح طلبان به عنوان یک گروه سیاسی، همواره استراتژی مشخصی داشته و آن حرکت در مسیر بسط پایه‌های مشروع نظام بوده است، گفت: ما حس می کنیم از این طریق، می توان مطالبات مردم را پاسخ داد و با یک رویکرد مسالمت آمیز عقلانی، اصلاح امور را دنبال کرد؛ بر اساس همین رویکرد، بزرگان اصلاح طلب، بر حمایت از دولت تدبیر و امید و شخص رئیس جمهور را تأکید می‌کنند.

نجفی با بیان این که اعتقاد داریم موفقیت دولت روحانی، موفقیت اصلاح‌طلبان است، خاطرنشان کرد: از طرفی اصلاح‌طلبان در هدایت مردم در انتخابات به سمت انتخاب روحانی نقش اساسی داشتند و از طرفی دیگر، اگر شعارهای این دولت تحقق پیدا کند، فضا برای ورود بیشتر اصلاح طلبان به عرصه فراهم‌تر خواهد شد. مخالفان اصلاحات و دولت تدبیر و امید هم این موضوع را خوب فهمیدند و به همین دلایل، دنبال این هستند که دولت تدبیر و امید، در برنامه‌هایش موفق نشود. آن‌ها می‌دانند اگر دولت در اجرای برنامه‌هایش موفق شود، فضا برای ورود آن‌ها به عرصه سیاست، هموار نخواهد شد.

وی در ادامه سخنانش با بیان این که به صورت کلی اصلاحات در تاریخ جمهوری اسلامی به دو بخش مختلف تقسیم شده و در طول این سال‌ها، ممکن بوده است که هر کدام بر دیگری مقدم باشد، گفت: یک بخش اصلاحات، اصلاحات جامعه محور است که همیشه قابل انجام است. البته گاهی هزینه انجام آن کمتر و گاهی بیشتر بوده است. در اصلاحات جامعه محور، باید از طریق جامعه، اصلاحات را پیش برد و مردم را در این حرکت پر پیچ و خم اصلاح جامعه، همراه کرد. حتی در دوره 8 ساله دولت احمدی نژاد، این گونه اصلاحات با هزینه زیاد دنبال می‌شد.

مشاور رئیس جمهور افزود: نوع دیگر اصلاحات، اصلاحات دولت محور است، به گونه‌ای که هرگاه اصلاح‌طلبان احساس کنند دولتی روی کار آمده که در چارچوب عقلانیت حرکت می‌کند، از آن حمایت می‌کنند تا برنامه‌هایش را پیش ببرد.

وی اضافه کرد: معتقدیم دولت تدبیر و امید، ظرفیت پیش بردن برنامه‌های اصلاح‌طلبان را دارد و بر این اساس برای پیش بردن اصلاحات، از این دولت پشتیبانی می‌کنیم.

نجفی تأکید کرد: اگر واقعیات جامعه را در نظر بگیریم، دچار یأس و سرخوردگی نخواهیم شد و پی می‌بریم که با توجه به شرایط کشور در 8 سال گذشته، برای اصلاحات در جامعه، حتی اصلاحات خیلی کوچک، گاهی باید هزینه‌های سنگینی پرداخته شود.

وی در ادامه سخنان خود با بیان این که روحانی با روی کار آمدن به عنوان رئیس جمهور با یک بد اقبالی و یک خوش اقبالی روبرو شد، گفت: روحانی بعد از شخصی دولت را تحویل گرفت که فرهنگ خاص و ادبیات منحصر به خود را دنبال می‌کرد که در نتیجه مردم از آن منزجر شده بودند. ادبیاتی که آقای احمدی‌نژاد در جایگاه رئیس جمهور در سخنرانی‌های داخلی و بین‌المللی و همین‌طور در وعده‌هایی که به مردم می‌داد به کار می‌برد، مردم احساس می‌کردند به فهم‌شان توهین می‌شود.

نجفی خاطرنشان كرد: مردم احساس می‌کردند عزت‌شان در داخل و عرصه بین‌الملل از بین می‌رود، چرا که انتظار نداشتند شخصی در جایگاه رئیس جمهور با ادبیات نادرستی صحبت کرده و شعارهای توخالی بدهد. برای مثال ایشان در آذرماه سال 89 گفتند که تا 2 سال دیگر مشکل مسکن نخواهیم داشت که از همان ابتدا معلوم بود این حرف، یک حرف بدون پشتوانه است.یا این که در فروردین ماه سال 90 گفتند تا 2 سال دیگر مشکل بیکاری در ایران ریشه کن خواهد شد که هر کسی می‌فهمید این حرف پایه و اساس ندارد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در مورد خوش‌شانسی روحانی نیز گفت:‌ خوش‌شانسی وی این بود که بعد از چنین شخصی مسئولیت دولت را به عهده گرفت و قطعا هر کسی بعد از احمدی نژاد به عنوان رئیس جمهور انتخاب می‌شد که حتی در حد حداقلی از ادبیات معقول استفاده می‌کرد و رفتار و اخلاق مناسبی را از خود نشان می‌داد، که ما معتقدیم روحانی خیلی بیشتر از آن حداقلی رفتار و اخلاق مناسبی از خود نشان داد، مورد اقبال مردم قرار می گرفت. بر این اساس روحانی خیلی زود به عنوان رئیس جمهور، در دل‌های مردم جا باز کرد.

مشاور رئیس جمهور افزود: اما بد اقبالی و بد شانسی روحانی این بود که مملکت را در شرایطی زیر صفر تحویل گرفت. در طول هشت سال دوران احمدی نژاد اخبار را دنبال می‌کردم، اما واقعا فکر نمی کردم اوضاع کشور این قدر نابسامان بوده و از هم پاشیدگی وجود داشته باشد؛ بعد از آن که به سازمان میراث فرهنگی رفتم، عمق فاجعه و تخریب نظام مدیریتی کشور را در آن جا مشاهده کردم و واقعا این نابسامانی‌ها بیش از تصورم بود. وقتی در هیت دولت، گزارش هیئت وزیران را می‌شنیدم، فهمیدم همه دستگاه‌های دولتی اوضاع بسیار بدی و زیر صفری دارند که حتی برای رساندن کشور به نقطه صفر باید تلاش‌های بسیار زیادی صورت گیرد.

وی گفت: برای رساندن کشور به نقطه قابل قبول، نیاز به زمان وجود دارد و از این رو باید دولت را مورد حمایت قرار داد.

نجفی خاطرنشان کرد: آن چیزی که مردم از حداقل‌های یک دولت اصلاح‌طلب انتظار داشتند، با عملکرد 10 ماهه دولت تدبیر و امید برآورده شده و حتی چیزی بیشتر از آن حداقل‌ها به دست آمده است. امروز کشور ما روابط خوبی را با دنیا بر قرار کرده و مشکل تحریم‌های ظالمانه بر علیه ملت ایران که بخش بزرگی از آن ناشی از بی‌تدبیری‌های دولت قبل بود، تا حدود زیادی در حال برطرف شدن است. انتظار داشتیم به جای آن ناامیدی‌ها و نگرانی‌هایی که در دوره احمدی نژاد بر مردم حکمفرما بود، ثبات، امید و اطمینان به جامعه و به مردم برگردد که این مهم هم به میزان زیادی محقق شده است. امروز امید مردم نسبت به یک سال گذشته بسیار بالاتر رفته و امروز باید کار ما به عنوان اصلاح‌طلبان جامعه این باشد که این امید مردم را به اطمینان تبدیل کنیم.

وی ادامه داد: انتظار می‌رفت بعد از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، گفتمان ملی برای پیشرفت و یک نوع عقلانیت و اعتدال بر ارکان کشور حاکم شود که این انتظار هم تا حدود زیادی بر آورده شده است. البته مخالفان دولت تلاش می‌کنند که دولت نتواند برنامه هایش را عملیاتی کند اما دولت نسبتا خوب حرکت کرده و انشاالله در آینده نتایج اقدامات و کارهای دولت، ملموس‌تر خواهد شد.

مشاور رئیس جمهور گفت: طبق آمار بانک جهانی، تورم کشور ایران در سال 2013 به عددی حدود 39/3 رسیده بوده و بین 168کشور دنیا رتبه دوم را داشتیم. البته رتبه اول نرخ تورم هم از آن کشور دوست و برادر مان، ونزوئلا با نرخ تورم 43 درصد بود؛ جالب این جاست که در کل کشورهای دنیا، تنها 8 کشور در سال 2013، تورم دو رقمی داشتند؛ این مطالب نشان می‌دهد در کشور ما، با سیاست‌های نادرست دولت قبل، به نتایج نامطلوبی رسیده بودیم.

وی افزود: همچنین در سال 91 و بر اساس اعلام خود دولت آقای احمدی نژاد، رشد اقتصادی ایران 6/5- بود که در طول سال‌های بعد از انقلاب اصلا سابقه نداشته است، اما سال 92 رشد اقتصادی به 5/2- رسید که امیدواریم رفته رفته به نقطه مطلوب برسیم.

نجفی در پایان با اشاره به شرایط موجود کشور، خطاب به جوانان اصلاح طلب، گفت: کشوری که 2 سال متوالی رشد اقتصادی منفی داشته است و مشکلات دیگری از جمله بیکاری و... نیز همراه آن بوده، و دولتی در این شرایط روی کار آمده، برای اصلاح امور کشور نیاز به زمان دارد و از این جهت باید با صبر و تحمل، مسائل مربوط به دولت را دنبال کنیم.
اخبار سیاسی - ایلنا

 


ویدیو مرتبط :
سخنان رئیس جمهور روحانی لحظه تحویل سال 93

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مشاور روحانی: احمدی‌نژاد هزاران سکه برای هدیه به کارمندان از بانک دریافت کرد/او برای همیشه رئیس‌جمهور سابق کشور خواهند ماند



دریافت هزاران سکه توسط احمدی نژاد,هدیه به کارمندان,عزل و نصب‌های احمدی نژاد

ترکان: احمدی‌نژاد هزاران سکه برای هدیه به کارمندان از بانک دریافت کرد/او برای همیشه رئیس‌جمهور سابق کشور خواهند ماند

روز پنجشنبه حکم اعضای شورای مرکز ایرانشناسی امضا شد/به نظر شما ما باید با میراث احمدی‌نژاد که عزل و نصب‌های ناگهانی است، چه کار کنیم؟

اکبر ترکان در گفتگو با "ارمان" اظهار داشت: آقای احمدی‌نژاد هزاران سکه برای دادن هدیه به کارمندان دولت خودش در پایان کار از بانک دریافت کرده است.

وی گفت: در همین پنجشنبه گذشته ابلاغ حکم اعضای شورای مرکز ایرانشناسی را درحالی که تنها یک روز مانده به پایان مسئولیت‌شان صورت می‌گیرد، آیا تخلف از حکم 17 ماده‌ای خودشان نیست؟ رئیس بنیاد ایرانشناسی یک لیست از اعضا را به وی معرفی می‌کند و آقای احمدی‌نژاد در یک روز باقیمانده به مسئولیتشان، حکم اینها را امضا می‌کند.
متن این گفتگو در پی می آید:
به نظر شما بعد از رفتن دولت احمدی‌نژاد؛ چه میراثی برای دولت روحانی که دولت یازدهم است خواهد ماند؟ آیا دولت یازدهم نمی‌خواهد گزارشی از وضعیت کشوری که تحویل گرفته است به رسانه‌ها ومردم بدهد؟
وزرای دولت یازدهم طبق وظیفه قانونی خودشان گزارش کاملی را از وضعیت حوزه مسئولیت خودشان به رئیس‌جمهور منتخب دکتر حسن روحانی خواهند داد، این حوزه با اختیار وزارتخانه است که اطلاعات موجود حوزه خودشان را به چه نحو در اختیار رسانه‌ها و مردم قرار دهند.

مسلما گزارش عملکرد دولت گذشته به مردم داده خواهد شد و میراث این دولت از دولت گذشته چه چیزی است را به مردم خواهند گفت. اما نکته‌ای که نباید فراموش شود، اینکه آقای احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور گذشته کشور بودند و برای همیشه هم رئیس‌جمهور سابق کشور خواهند ماند اما این امر منافی گزارش دادن وضعیت کنونی کشور نیست.

هر یک از وزرا در حوزه خودشان باید گزارش دهند که چه چیزی را دارند تحویل می‌گیرند و چه پتانسیلی در کشور موجود است و چه اهدافی برای توسعه کشور باید مشخص شود که همه اینها منوط به گزارش وزرا به رئیس‌جمهور منتخب است. اینکه دولت روحانی بتواند اهداف و برنامه‌ها و شعارهایش را محقق کند هم منوط به گزارش وزرای آینده به روحانی است. اینکه ما باید در وضعیت موجود کجا باشیم و کجا قرار بگیریم، وظیفه وزرای جدید است. اینکه ما الان در کدام نقطه هستیم و قرار است در کجا قرار بگیریم، باید گزارش داده شود.

این گزارش دادن هم باید با عین احترام با اشخاص باشد و این‌گونه نباشد که به اشخاص توهین و تخریبی روا داشته شود چون ما با شخص کاری نداریم. ما با عملکرد وزرای گذشته و حوزه عملکرد آنها کار داریم. من از آقای احمدی‌نژاد می‌خواهم که به آن 17 ماده‌ای که در جریان سال 84 به آقای خاتمی نوشتند، پایبند باشد. دقیقا در همین زمان بود که این نامه ابلاغ شد که تا زمان تنفیذ در همین فاصله نقل و انتقالی انجام نشود، استخدامی صورت نگیرد، قرارداد‌های تعهدآور را امضا نکند. مدیران ارشد جابه‌جا نشوند، سفرا جابه‌جا نشوند، تمام اینها درمتن نامه آمده است.

متاسفانه آقای احمدی‌نژاد به نامه‌ای که به آقای خاتمی دادند، در پایان دوران مسئولیت خودشان پایبند نبودند. در آینده وزرا گزارش کامل اقدام‌های احمدی‌نژاد را در حوزه مسئولیت خودشان خواهند داد و بر اساس این گزارش، کارنامه دولت‌های نهم ودهم در دوران مسئولیتشان بررسی خواهد شد. این کارنامه میراث احمدی‌نژاد مربوط به روزهای تحت مسئولیتش برای دولت‌های بعد خواهد بود.

می‌توانید موردی از اقدام نکردن به تعهداتشان در دوران مسئولیت خصوصا در روزهای پایانی را مثال بزنید؟
بله، متاسفانه شاهد جابه‌جایی‌های گسترده معاونان و مدیران کشور و به‌‌خصوص جابه‌‌جایی برخی مسئولان حتی در سطح بخشداری خصوصا در این 40روز بودیم، مشاور امور زنان ریاست‌جمهوری به سمت معاون امور زنان منصوب می‌شود، درحالی که در تلویزیون وی از خداحافظی صحبت می‌کند، جابه‌جایی‌های مکرر در ادارات در فرصت باقیمانده صورت می‌گیرد.

در همین پنجشنبه گذشته ابلاغ حکم اعضای شورای مرکز ایرانشناسی را درحالی که تنها یک روز مانده به پایان مسئولیت‌شان صورت می‌گیرد، آیا تخلف از حکم 17 ماده‌ای خودشان نیست؟ رئیس بنیاد ایرانشناسی یک لیست از اعضا را به وی معرفی می‌کند و آقای احمدی‌نژاد در یک روز باقیمانده به مسئولیتشان، حکم اینها را امضا می‌کند.

به نظر شما ما باید با میراث احمدی‌نژاد که عزل و نصب‌های ناگهانی است، چه کار کنیم؟

به هیچ‌وجه قصد تخریب شخص احمدی‌نژاد یا هرکس که در دولتشان است را ندارم چون رئیس‌جمهور سابق کشور بوده و ما هم آقای احمدی‌نژاد را تکریم خواهیم کرد ولی نمی‌توانیم مشکلات به‌وجود آمده در اثر تصمیماتشان را در اختیار دکتر روحانی قرار ندهیم. اگر قرار بود این نامه مبنای کار احمدی‌نژاد قرار گیرد، باید به آن وفادار می‌ماند. نه اینکه من تنها زمانی که مسئول تحویل دولت بودم، باید انواع واقسام گزارش‌ها را دریافت می‌کردم.

نحوه برخورد دولت آینده با عزل و نصب‌های آقای احمدی‌نژاد چگونه خواهد بود؟
مسلما طبق قانون برخورد خواهد شد. زمانی که رئیس‌جمهور منتخب جناب آقای دکتر روحانی مستقر شوند، دفترشان بخشنامه‌ها و دستورات خارج، دوباره نسبت به این موضوع رسیدگی خواهند کرد. درمورد نامه 17 ماده‌ای وی هم تک‌موارد دوباره بررسی خواهند شد. به هر حال وقتی که دولت یازدهم روی کارآمد به تمام موارد رسیدگی خواهد شد.

وزرای دولت آینده وظیفه دارند گزارش دهند چه چیزی را تحویل می‌گیرند و بر اساس آن چقدر از اهداف دکتر روحانی را می‌توانند به سرانجام برسانند. این اولین وظیفه وزرای آینده دولت یازدهم دولت دکتر حسن روحانی است، مردم باید حقیقت را بدانند، آقای احمدی‌نژاد هزاران سکه برای دادن هدیه به کارمندان دولت خودش در پایان کار از بانک دریافت کرده است.

روزنامه آرمان