اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مسئولیت وقایع اخیر الرمادی بر عهده کیست؟



اخبار,اخبار بین الملل ,گروه تروریستی داعش

درباره اوضاع جاری عراق و وقایع سه چهار روز گذشته در استان الانبار و بویژه شهر الرمادی ، بحث های مختلفی از سوی ناظران منطقه مطرح می شود و بخصوص طرح این سوال که مسوولیت شکست نیروهای امنیتی عراق در الانبار را باید متوجه چه کسی دانست؟

 بی شک برخی اطراف اصرار دارند که دولت عراق مسوول واقعی شکست های اخیر در الرمادی و سقوط مناطق وسیعی از این شهر در حملات داعش است.

در این سطح تحلیل گفته می شود که دولت عراق استراتژی مشخصی برای نبرد با داعش در الانبار نداشته و در عین حال ، در تقویت و ارسال به موقع سلاح و تجهیزات و گسیل کردن نیرو برای حمایت از مدافعان شهر کوتاهی کرده است.

برخی طرف ها می گویند، شخص نخست وزیر در روزی که برای دفاع از وزیر دفاعش به پارلمان رفت، حوادث رخ داده در منطقه الثرثار را که به کشته شدن دهها تن انجامیده بود، انکار کرد و این درحالی است که او باید به جای آن دفاع و آن انکار، نقاط ضعف را بررسی و درصورت نیاز اقدام به جابجایی در رده های فرماندهی، می کرد و یک تصمیم تاریخی برای الانبار می گرفت.

به نظر می رسد ، این سطح تحلیل و معتقدان به آن ، به وجود مولفه های اثر گذار بر تصمیم گیری ها توجه نداشته باشند. بی شک نخست وزیر و فرماندهی نیروهای مسلح عراق، ملاحظات زیادی را باید مورد توجه قرار دهد؛ از فشارهای بین المللی و منطقه ای گرفته تا جریان پراکنده نظرات در حکومت، در تصمیم گیری ها موثر هستند. مخالفان این نظر می گویند، نخست وزیر با یک تیم یک دست کار نمی کند که چنین انتظاراتی از وی وجود داشته باشد.


** جریان های سیاسی خاص
ساختار پراکنده و غیر متمرکز حکومت عراق، شرایطی را در عرصه سیاسی این کشور ایجاد کرده که اموربه سرعت قفل می شوند. در روند سیاسی عراق از جریان های ملایم و محافظه کار گرفته تا تندروهای کاملا وفادار به حزب بعث و حتی طرفدار داعش وجود دارد.

درعین حال، این نکته را نمی توان انکار کرد که برخی جریان در بزنگاهها به داد داعش رسیده اند، آنجا که می بایست پشت دولت می ایستادند، بحران سازی کردند، از همین رو یک متهم شکست های اخیر در الرمادی جریان های سیاسی خاص معرفی می شوند.

این جریان ها در روزهایی که داعش برای یک عملیات بزرگ در الانبار خود را آماده کرده بود، با حضور الحشد الشعبی برای پاکسازی کامل الانبار مخالفت کردند.

آنها اصرار دارند که تنها ارتش و نیروهای امنیتی عراق به همراه عشایر وارد این عملیات شوند و این درحالی است که همه واقف بوده و باور دارند که ارتش به تنهایی و بدون کمک الحشد الشعبی قادر به عملیات در الانبار بزرگترین استان عراق، از نظر وسعت نیست.

این گروه خاص خوب می داند که الحشد الشعبی طی 8 ماه گذشته به هر منطقه ای که وارد شده ، به سرعت آن را پاکسازی و آزاد کرده است. شاید به همین دلیل است که برخی منابع، سیاستمداران و ناظران معتقدند که مخالفان الحشد الشعبی در حقیقت برای جلوگیری از شکست کامل داعش در عراق دست و پا می زنند.

این تحلیل در عراق بسیار جدی گرفته می شود. بطوری که می توان در ستون های تحلیل رسانه های مختلف اشاراتی به آن را بصورت روزانه مشاهده کرد.

ناظران اوضاع عراق می گویند ، همین جریان سیاسی خاص، در بحران اخیر داعش در الانبار ، به یکباره با هماهنگی کنگره آمریکا طرح تقسیم عراق را مطرح کردند، درحالی که داعش سرگرم تاخت و تاز در الرمادی بود.

** آمریکایی ها
چرا آمریکایی ها؟ آیا می توان مسوولیت حوادث اخیر الانبار را متوجه واشنگتن دانست؟

گروهی از ناظران مسایل عراق اینگونه پاسخ می دهند: براساس مستندات رسانه ای شده، یکی از مخالفان اصلی حضور الحشد الشعبی در عملیات الانبار آمریکایی ها بوده اند. آنها پس از عملیات موفق صلاح الدین و آزادی تکریت، مانع ادامه کار این نیروهای مردمی شدند که داعش تنها از آنان هراس دارد.

اما این همه دلیل ناظرانی که معتقدند آمریکا مسوول شکست الانبار است و در حقیقت 'واشنگتن در الانبار شکست خورده'، نیست.

آنها می گویند، هم اکنون تنها جایی که آمریکایی ها در عراق حضور فیزیکی دارند، استان الانبار است.

مستشاران آمریکایی در پایگاهی در غرب الرمادی به نام 'عین الاسد' حضور دارند و نیروهایی را آموزش می دهند و از آنجا کار هماهنگی میان ائتلاف بین المللی ضد داعش به رهبری آمریکا با ارتش عراق را انجام می دهند.

در حقیقت الانبار تنها استانی است که امریکایی ها می توانند ادعا کنند که در زمین نبرد مقابل داعش حاضرند، چرا که در سایر نقاط این الحشد الشعبی بوده که زمین نبرد را مدیریت کرده است. در عین حال، ضربات هوایی ائتلاف و آمریکایی ها نیز به اعتراف بیشتر کارشناسان نظامی عراق و حتی کارشناسان بین المللی موثر نبوده است.

موضوع آنقدرها هم پیچیده نیست. بطوری که واشنگتن پست نیز اگرچه با اهداف خاص، اما به این موضوع اعتراف کرده است که پیشروی های اخیر داعش در الانبار و بویژه تسلط بر بخش های زیادی از شهر الرمادی ضربه سخت و بزرگ به ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکابه حساب می آید.

این ناظران، همچنین آمریکایی ها را مسوول اصلی وقایع اخیر الرمادی معرفی کرده و به پایبند نبودن آمریکا به تعهداتش نسبت به عراق، درچارچوب توافقنامه امنیتی و اجتناب از تحویل سلاح های خریداری شده، اشاره می کنند.

حتی سفر العبادی به واشنگتن در ماه گذشته، همانند سفر آخر نوری المالکی به آمریکا، توفیقات زیادی در جلب رضایت واشنگتن نداشت.

این درحالی است که آمریکایی بر منبای طرحی که در کنگره به رای گذاشته شد اصرار دارند، سلاح را خارج از دایره کنترلی دولت مرکزی تحویل کردها و سنی ها بدهند؛ موضوعی که جنجال اخیر را در بغداد به دنبال داشت.

با طرح موضوعات پیش گفته، مسوولیت ناکامی های نیروهای امنیتی عراق در وقایع اخیر الرمادی را می توان متوجه چه کسی دانست؟

اخبار بین الملل - ایرنا


ویدیو مرتبط :
داعش مسئولیت حمله مسلحانه در تونس را به عهده گرفت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پشت پرده سخنان اخیر احمدی نژاد کیست؟ / رییس جمهور: همه پیامبران مسلمان بودند



 

 

پشت پرده سخنان اخیر احمدی نژاد کیست؟ / رییس جمهور: همه پیامبران مسلمان بودند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب  :

رئیس جمهور که طی روزهای گذشته اظهارات خاص و متفاوتی در مورد خلقت، خداوند، پیامبر و انسان به زبان آورده، در تازه ترین اظهار نظر خود گفت: همه پیامبران مسلمان بودند.به گزارش سرویس سیاسی "انتخاب"، این مدل اظهارات که پیشتر از زبان مشایی بیان می شد، ظاهراً پس از افزایش حساسیت ها در مورد مشایی، به محمود احمدی نژاد سپرده شده است، اما آنچه مهم است این است که طبعاً چنین اظهارنظراتی نمی تواند نظرات شخص رییس جمهور باشد و درواقع، او برای بیان چنین سخنانی، توسط شخص یا اشخاصی، مورد مشاوره قرار می گیرد چرا که هم اندیشمندان و هم عوام، چنین اظهاراتی را در حد و اندازه های رییس جمهور نمی دانند.

 

به نظر شما، آیا این اظهارنظرات، از سوی خود احمدی نژاد طراحی شده است؟ یا شما نیز معتقدید احمدی نژاد به دلیل آنکه متخصص در چینن مفاهیمی نیست، فرد دیگری را در پشت پرده ی این اظهارات می دانید؟ آیا مشایی، پشت پرده ی این اظهارات است؟ یا شما او را نیز، یک مهره در بیان چنین اظهاراتی می دانید؟

... و سئوالات و چراهای متعددی که شما بیننده گرانقدر "انتخاب" می توانید نظر و تحلیل خود را با رعایت قواعد، اصول و خطوط قرمز برای ما در زیر (بخش نظرات) بنویسید. ان شالله، بهترین تحلیل ها پس از انتشار در بخش نظرات همین خبر، در ستون اخبار ویژه منتشر خواهند شد.

احمدی نژاد چه گفت؟

* انسان مهمترین مخلوق هستی است و همه عالم برای او خلق شده است. همه موجودات عالم مسخر و سجده کننده در برابر او هستند. انسان برای خدا و برای این‌که تجلی اسماء خدا در هستی باشد خلق شده است. خداوند این ماموریت را به انسان داد و او را در این مسیر تنها نگذاشت و پیامبران را برای او فرستاد تا واسطه‌ای بین خدا و انسان باشند، واسطه باید کامل و در اوج باشد. پیامبران آمدند تا انسان را هدایت کنند و غل و زنجیر را از پای اندیشه و احساس او باز کنند.

* وی با بیان اینکه همه انسان‌ها به دنبال توحید و عدالت و رسیدن به خدا هستند و برای نیل انسان به این هدف خداوند دین را نازل کرد و با تاکید بر این‌که «همه پیامبران مسلمان بودند»، گفت: پیامبر ما خود را به دین حضرت ابراهیم معرفی کرد که او هم مسلمان بود. همه پیامبرانی که از سوی خداوند آمدند دین‌شان اسلام بوده است و پیامبر ما کامل‌ترین دین اسلام را عرضه کرد. دین اسلام متعلق به هیچ گروه و قبیله‌ای نیست بلکه متعلق به همه بشریت است چراکه پیامبر ما آمده است تا بشر را در مسیر رشد و کمال قرار دهد.

* رهبران جامعه به نسبت نقصی که دارند در جامعه مشکل و اختلاف ایجاد می‌کنند و اهل بیت پیامبر بی‌عیب و نقص هستند و خدا آن‌ها را از عیب و نقص مبرا داشته است و به همین دلیل است که آن‌ها ماموریت هدایت بشر را به عهده گرفته‌اند. اندیشه امامت فراتر از رنگ و نژاد و مرزهای جغرافیایی است.

* در طول تاریخ آنچه که از تبعیض، فساد، ظلم‌ها و مانع‌تراشی‌ها در حرکت کمالی بشر اتفاق افتاده از سوی حاکمان ناصالح و غیرالهی بوده است، آن‌ها بودند که باعث ایجاد تفرقه در جامعه بشری شدند.

* پیروان اهل بیت دو ماموریت دارند که مکمل هم هستند؛ یک ماموریت این‌که باید در پی نفی کامل نظام حاکم بر عالم باشد و ماموریت دوم جایگزینی جوامع بشری است. ماموریت ما معرفی حکومتی جهانی و وجود نازنین امام زمان (عج) است، دعوت به امام دعوت به وحدت است

* جهان در انتظار یک قهرمان و یک بت‌شکن است و ما باید آن را معرفی کنیم. جهان در شیب تند تغییرات است و اگر جایگزین مناسب را به دنیا معرفی نکنیم باز هم آدم‌کشان بر جهان حاکم می‌شوند..../ انتخاب