اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

محرومیت از محبت والدین قد کودکان را کوتاه می‌کند



اخبار,اخبار اجتماعی, قد کودکان

 
اخبار اجتماعی - محرومیت از محبت والدین قد کودکان را کوتاه می‌کند

یک روانپزشک گفت: افسردگی خواب کودک را مختل می‌کند و به علت ترشح هورمون رشد که در زمان خواب و استراحت به ویژه مراحل 3 و 4 خواب اتفاق می‌افتد، کودک رشد کافی نخواهد داشت.

به گزارش فارس، افشین طیبی اظهار داشت: اگر کودکی تا قبل از 11 سالگی به هر دلیلی دچار افسردگی شود، رشد قد او با مشکل مواجه می‌شود.

وی گفت: این افسردگی بیشتر در نتیجه محرومیت از محبت والدین مخصوصاً مادر رخ می‌دهد. معمولاً مادرانی که به دلیل داشتن همسر معتاد یا مشکلات دیگر نمی‌توانند به کودک خود توجه کنند، او را در معرض آسیب‌های جسمی و روانی قرار می‌دهند که کوتاه ماندن قد یکی از آنها است.

وی افزود: افسردگی، خواب را مختل می‌کند و به علت بر هم خوردن خواب کودک و ترشح هورمون رشد که در زمان خواب و استراحت به ویژه مراحل 3 و 4 خواب بیشتر است، کودک رشد کافی نخواهد داشت.

این متخصص حوزه بهداشت روان ادامه این روند را در کوتاه شدن قد کودکان موثر عنوان کرد و ادامه داد: محرومیت جزئی و مقطعی در صورتی که رفتار والدین و منابع حمایتی کودک تغییر کند جبران می‌شود.

این روانپزشک با بیان افسردگی در کودکان به صورت نارضایتی و جیغ و داد گفت: افسردگی کودکان نسبت به بزرگسالان متفاوت است. کودکان افسرده بیشتربه مادر خود می‌چسبند و از او جدا نمی‌شوند.

وی افزود: کودکان افسرده، افسردگی خود را با پرخاشگری نشان می‌دهد. بنابراین والدین و اطرافیان دنبال علائمی مانند کم‌اشتهایی و کم‌خوابی در کودک نباشند چرا که کودکان افسرده علائمی متفاوت دارند.

وی گفت:‌هر چند ممکن است کودکانی که به افسردگی مبتلا هستند مشکلاتی در خواب و خوراک نشان دهند اما، معمولاً افسردگی در کودکان خود را با قشقرق راه انداختن نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: کودک به دلیل ترس از محرومیت محبت والدین در واکنش به جدایی از آنها به ویژه مادر این رفتارها را از خود نشان می‌دهد. متأسفانه والدین گاهی فراموش می‌کنند که کودکان نیز احساسات و عواطف خودشان را دارند و به موقعیت‌های استرس‌زای زندگی واکنش نشان می‌دهند.

طیبی خاطر نشان کرد: والدین باید نسبت به آسیب‌های کودکان خود آگاه باشند چرا که این مورد در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های روانی در کودکان و روند درمان موثر است.
اخبار اجتماعی - فارس

 


ویدیو مرتبط :
رابرت داونی جونیور,بلند قد یا کوتاه قد؟؟؟؟؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اگر می خواهید کودکان قد کوتاه نشود!



کودکان,کوتاهی‎قد,دلایل‎کوتاهی‎قد

 اگر می خواهید کودکان قد کوتاه نشود!

کوتاهی قد، علت شایعی برای مراجعه کودکان و نوجوانان به متخصصان غدد است، ولی هر فردی که با شکایت از کوتاهی قد مراجعه می ‌کند، واقعا قد کوتاه نیست. مهم تر اینکه افزایش قد با روش‌هایی مانند استفاده از صندل‌ها یا کفش‌های مخصوص که تبلیغ می‌ شود یا امواج لیزری و... امکان‌پذیر نیست. این روش‌ها غیرعلمی و بدون تأثیر هستند.
فرمول محاسبه تقریبی قد:
ژنتیک نقش مهمی در تعیین قد نهایی هر فرد دارد. بر اساس تحقیقات جمعی، فرمول زیر برای محاسبه تقریبی قد نهایی در هر فرد پیشنهاد شده است:
۵/۶- تقسیم بر ۲ (قد پدر + قد مادر) = قد دختران
۵/۶+ تقسیم بر ۲ (قد پدر + قد مادر) = قد پسران


تشخیص علت کوتاهی قد:
پس از تشخیص قطعی علت کوتاهی قد، باید درمان متناسب با علت کوتاهی قد شروع شود؛ برای مثال، در کوتاهی قد ژنتیکی درمان با هورمون رشد مؤثر نیست.
کمبود هورمون رشد، تنها بر اساس آزمایش‌های هورمونی مشخص نمی شود و حتما سرعت رشد در دوران کودکی نیز باید بررسی شود، یعنی اگر در دوران کودکی، سرعت رشد قدی خوب بود، بر اساس یک آزمایش هورمونی نمی ‌توان کمبود هورمون رشد را تشخیص داد و درمان را شروع کرد. علت باید معلوم شود و قد کودک به طور دقیق بر اساس منحنی‌های استاندارد رشد سنجیده شود.
با یک رادیوگرافی ساده از استخوان‌های مچ دست(به طور معمول دست چپ)، سن استخوانی تعیین ‌شود که در واقع نشان‌دهنده سن بیولوژیک واقعی کودک است.


علل کوتاهی قد:
علل کوتاهی قد شامل موارد زیر است:
کوتاهی قد ژنتیکی: که در این نوع کوتاهی قد، سرعت رشد کودک در سال طبیعی است و سن استخوانی نسبت به سن تقویمی عقب نیست.
تأخیر سرشتی در رشد: کودکانی که از سن دو سالگی، کوتاهی قد دارند و سرعت رشد آنها در سال تقریبا طبیعی است، ولی سن استخوانی آنها عقب تر است. بلوغ در این کودکان با تأخیر است، ولی در نهایت، بیشتر این کودکان به حد ژنتیکی قد خود می‌ رسند.
بیماری هایی مانند: سوء‌تغذیه، کمبود ویتامین D و کمبود کلسیم که موجب نرمی استخوان می ‌شود، بیماری سلیاک(عدم تحمل گلوتن موجود در گندم)، کم‌خونی‌ها، بیماری‌های التهابی دستگاه گوارش ، بیماری‌های کلیوی مزمن، نارسایی قلبی، بیماری‌های مزمن ریوی یا کبدی و کم‌کاری تیروئید از عوامل موثر در کوتاهی قد هستند.
مصرف برخی داروها مانند داروهای کورتونی نیز می ‌تواند موجب اختلال در رشد شود.
اختلالات رشد داخل رحمی نیز از علل دیگر کوتاهی قد کودکان هستند.


مراحل افزایش قد:
یادمان باشد همه ما در سه مرحله رشد می ‌کنیم:
۱- در دو سال اول زندگی ۳۰ تا ۳۵ سانتی‌متر افزایش قد داریم. این رشد سریع قد با افزایش سن کاهش می‌ یابد.
۲- از دو سالگی به بعد کودکان هر سال ۵ تا ۷ سانتی‌متر قد می ‌کشند. البته در نزدیکی سنین بلوغ سرعت رشد کمتر خواهد ‌شد.
۳- سرانجام در دوره بلوغ یک جهش رشد قدی وجود دارد که به طور متوسط در پسران ۲۵ تا ۳۰ سانتی‌متر و دختران ۲۰ تا ۲۵ سانتی‌متراست. حداکثر جهش رشد قدی در دختران پیش از شروع عادت ماهیانه و در پسران در مراحل انتهایی‌تر بلوغ است.
به‌ طور معمول در سنین ۱۵ تا ۱۷ سالگی در دختران و ۱۶ تا ۱۸ سالگی در پسران، صفحات رشد(صفحات غضروفی استخوان) بسته می ‌شوند و امکان افزایش قد، پس از آن وجود نخواهد داشت.
منبع:aftabir.com