اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

محبیان: تندروهای داخلی سرباز دشمن نشوند



اخبار,اخبار سیاسی ,مذاکرات ایران و 5+1

 

اخبار سیاسی - محبیان: تندروهای داخلی سرباز دشمن نشوند

اکنون نتیجه‌گیری از توان دیپلماتیک هیات مذاکره کننده در قالب‌های حقوقی به رسمیت شناخته می‌شود و به هیچ وجه نباید فشارهای احساسی یا روانی بر کارشناسان وارد شود

«سخت، کند، جدی» اینها کلماتی هستند که روزهای گذشته میان دیپلمات‌های هسته‌ای ایران و قدرت های جهانی در هتل گران قیمت و 5 ستاره کوبورگ وین رد و بدل شدند تا چند گام به امضای توافق نامه نهایی بر سر پرونده هسته ای ایران نزدیک شوند. چهارمین دور از مذاکرات سه روزه ایران و 1+5 پس از توافق ژنو بعداز ظهر روز جمعه با دیدار مسئولان هیئت های مذاکره کننده ایران و 1+5 به پایان رسید.

به نوشته ابتکار، این نخستین نشست جدی ایران و اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به همراه آلمان و اتحادیه اروپا پس از توافق ژنو است که به توافق نامه نهایی و جامع میان ایران و غرب پرداخته و به آن ورود کرد. ایران و گروه کشورهای 1+5 تنها تا پایان تیرماه سال جاری، زمان تعیین شده برای اجرای توافق ژنو، فرصت دارند که توافق نهایی را اعلام و پای آن را امضا کنند، در غیر اینصورت این زمان برای بحث و بررسی های بیشتر باید تمدید شود.

این دور از مذاکرات سه روزه وین در حالی برگزار شد که طرفین مذاکره کننده باید به جزئیات تمامی موضوعات مورد نظر و طرح شده از ابتدای مذاکرات هسته ای در مهر ماه سال گذشته تاکنون با هدف حل و فصل نهایی آن می پرداختند و از این بابت با چالش های فراوانی در مسیر اختلاف نظرات موجود مواجه شدند.

عباس عراقچی، مذاکره کننده ارشد ایرانی و معاون ظریف بعدازظهر روز جمعه و پس از پایان مذاکرات در جمع خبرنگاران داخلی حاضر شد و به صراحت از گسترده گی اخنلافات موجود میان ایران و 1+5 گفت و تصریح کرد: بحث های خوبی داشتیم اما پیشرفتی در نگارش متن نداشتیم که البته به نظرم این مسئله طبیعی است.

آنطور که عراقچی به خبرنگاران گفت این دور از مذاکرات شاهد هیچ پیشرفتی نبوده اختلاف نظرات بسیاری بر فضایی که مقامات آمریکایی آن را کند و جدی ارزیابی کرده بودند، حاکم بود. اکنون اما همه نگاه ها در انتظار دور بعدی مذاکرات است، مذاکراتی که شاید ایران و 1+5 بتوانند از سد اختلافات عبور کنند و گام به گام به تنظیم و نگارش نهایی توافق جامع نزدیک شوند.

در این بین، «امیر محبیان» استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل ایران در گفت وگویی به ارزیابی کلی فضای مذاکرات و راهبردی که احتمالا مذاکره کنندگان ایرانی باید در مذاکرات بعدی در پیش بگیرند پرداخت. وی در این باره، گفت: تیم مذاکره کننده باید که برخلاف انتظارات، گذشت زمان به نفع هیئت ایرانی است، آن هم در شرایطی که موقعیت ژئوپلوتیکی منطقه به نفع ما در حال تغییر است.

مذاکره کندگان ایران و غرب در مذاکرات اخیر وین به دیوار اختلافات برخوردند، گذشتن از فضای سخت و کند مذاکرات و نزدیک شدن دیدگاه های طرفین ممکن است؟ به چه نحوی؟
همیشه گفته‌اند که شیطان در جزئیات نهفته است؛ پس از عبور ایران و غرب از کلیات مسائل فی مابین، اکنون گفت‌وگوهای ایران و 1+5 وارد فاز عملیاتی و نگارش توافق‌نامه شده است که طبعا می‌تواند نقطه آغاز چالش‌های حقوقی باشد. به نظر می‌رسد اگر تاکنون بر سر کلیات توافقاتی اجمالی صورت می‌گرفت، اکنون زمانی است که طرفین باید با توان حقوقی خود به صحنه بیایند تا نگارش متنی قدرتمند را که کمترین آسیبی برای خود و در عین حال بیشترین منفعت را داشته باشد، تنظیم کرد.

به نظر شما باید تدابیر و اقدامات خاصی با توجه به حجم اختلافات اندیشیده شود؟
بله؛ تیم مذاکره کننده هسته‌ای باید از این به بعد مذاکرات کارشناسی را از متخصصان عالی حقوق بین الملل با وسواس کامل لغوی و حقوقی تشکیل دهد زیرا هر کلمه که نگارش شود علاوه بر بار معنایی تعهدات حقوقی بسیاری نیز به دنبال دارد؛ به عبارتی دیگر اکنون نتیجه‌گیری از توان دیپلماتیک هیات مذاکره کننده در قالب‌های حقوقی به رسمیت شناخته می‌شود و به هیچ وجه نباید فشارهای احساسی یا روانی بر کارشناسان وارد شود؛ زیرا هرگونه فشار روانی از نیروهای خودی به سمت کارشناسان در حوزه مذاکرات فنی نه تنها کمکی به تیم هسته ای ایران نیست بلکه کمک بی اجر و مواجب به رقیبی است که منتظر اغتشاش ذهنی کارشناسان و کسب امتیاز است.

 

از همین رو وزارت خارجه باید در دو فاز عمل کند: نخست فاز تبلیغاتی است که بر اساس آن باید فشار روانی گسترده‌‎ای را به طور حساب شده به رقیب خود وارد کرده و آنها را در نگارش متن وادار به تساهل کند. ثانیا پشت هر حرکت حقوقی باید ده‌ها کارشناس خبره حقوقی قرار بگیرد و تهران چه پیش و چه پس از مذاکرات کلمات و عبارت را مورد آنالیز قرار داده و جلوی هرگونه ابهامی را بگیرد، مگر ابهامی که به نفع و سود ما باشد.

پیش بینی شما از ادوار بعدی مذاکرات چیست؟ کندی جای خود را به سرعت می دهد؟
پیش‌بینی آینده مذاکرات دشوار است و به گمان من مذاکره کنندگان کار حرفه ای خود را انجام داده اند و اکنون باید طرف غربی از خود انعطاف نشان دهد؛ این انعطاف پذیری می تواند برخی از مشکلات موجود را کاهش دهد. از سوی دیگر مذاکره کنندگان ما باید آماده بازی های روانی از جمله اتخاذ تاکتیک لبه پرتگاه باشند که بر اساس این تاکتیک، آنها باید مذاکرات را دائما و به ویژه وقتی که غربی‌ها سختی می ورزند به لبه پرتگاه ببرند تا آنها از ترس قطع مذاکرات از سوی ایران، امتیاز دهند. نباید نگران بود زیرا برخلاف تصورات گذشت زمان به نفع ما است و شرایط ژئوپلوتیکی منطقه نیز به نفع ما در حال رقم خوردن است. غربی ها این موضوع را می دانند و لی باید به آنها بگوییم که ما میدانیم و آنها هم باید بدانند که ما میدانیم.

مذاکرات تمدید می شود یا تا پایان تیر ماه توافق نهایی حاصل می شود؟
احتمال تمدید مذاکرات از پایان آن در ضرب الاجل تعین شده بر اساس توافق ژنو بیشتر است و باید گفت که سیاست عرصه امکان است.

نحوه مواجه دولت با تندروی های داخلی در فضای مذاکرات آینده را چطور می‌دانید؟
تندروهای داخلی تا زمانی که فضای کلی را بر هم نزنند و در چارچوب های نظام حرکت کنند فضای بازی را برای مذاکره به وجود اورده اند ولی اگر از چارچوب ها خارج شوند در خوش بینانه ترین حالت سرباز دشمن خواهند بود.

اخبار سیاسی - ابتکار

 


ویدیو مرتبط :
نقش تندروهای داخلی و خارجی در مذاکرات ژنو

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اگر تندروهای شیراز مجازات نشوند ، حادثه تکرار خواهد شد



اخبار,اخبارسیاسی,کاظم جلالی

از یاد نبریم،  پیش از این هم موارد دیگری از اقدامات غیرقانونی تندروها را شاهد بوده ایم و  اگر برخورد مناسبی با متهمان آن پرونده‌ها صورت می‌گرفت، چه بسا جلوی تکرار وقایع بعدی گرفته می‌شد.

کاظم جلالی نماینده شاهرود در مجلس در یادداشتی در روزنامه ایران نوشت:

مسئولان استانی و ملی  حتماً باید پیگیر موضوع باشند و مسببان، مقصران  و قاصران این حادثه تلخ را شناسایی و به مجازات قانونی برسانند. وگرنه سوای تأثیر منفی این رخداد در افکار عمومی داخلی، رسانه‌های خارجی نیز  با سوء‌استفاده از آن چهره نظام و مردم ایران را مخدوش خواهند کرد و این در حالی است که نظام، ملت ایران و فرهنگ اسلامی ما با چنین رفتارهای خشن و به‌دور از منطقی، بیگانه است.


از یاد نبریم،  پیش از این هم موارد دیگری از اقدامات غیرقانونی تندروها را شاهد بوده ایم و  اگر برخورد مناسبی با متهمان آن پرونده‌ها صورت می‌گرفت، چه بسا جلوی تکرار وقایع بعدی گرفته می‌شد. مشخصاً، پرونده غائله 22 بهمن قم،  با وجود ورود مجلس و گزارش ارسالی بهارستان به دستگاه قضا، هنوز تعیین تکلیف نشده است. اگر در حادثه شیراز هم مهاجمان به مجازات قانونی نرسند؛ تندروها در سرتاسر ایران  احساس خواهند کرد که در حاشیه امن هستند و اقدامات خود را تکرار خواهند کرد و این وضعیت، قانون و امنیت کشور را در معرض تهدید جدی قرار خواهد داد.

 

 اخبار سیاسی  -  ایران