اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

محاکمه 2 نوجوان زورگیر به اتهام محاربه



محاکمه 2 نوجوان زورگیر به اتهام محاربه

دو عضو از باند سه‌نفر کیف‌قاپی و زورگیری که به محاربه و افساد فی‌الارض متهم شده‌اند دیروز پای میز محاکمه رفتند.

حوادث - به گزارش شرق: اصغر عبد‌الهی رییس شعبه 74 دادگاه کیفری استان در ابتدای جلسه رسیدگی به این پرونده که صبح دیروز برگزار شد، توضیح داد با توجه به نوجوان بودن متهمان در زمان ارتکاب جرم و به دلیل اینکه دادستان برای دو نفر از متهمان درخواست مجازات به اتهام محاربه و افساد‌فی‌الارض کرده است پرونده در دادگاه کیفری استان تهران رسیدگی می‌شود.

 

سپس ثقوری، نماینده دادستان تهران در جایگاه حاضر شد و در توضیح کیفرخواست گفت: متهمان که میثم‌متولد 73، عباس متولد 71 و احمد متولد 71 هستند همگی در یک گروه اقدام به سرقت از طریق قاپیدن و ایراد ضرب‌وجرح و تهدید مسلحانه شهروندان کرده‌اند.

 

نماینده دادستان در توضیح آنچه اتفاق افتاده‌بود گفت: مردی روز 24خرداد سال 89 به پلیس گفت برادرش به دلیل ایراد ضربات چاقو در وضعیت وخیمی در بیمارستان به‌سر می‌برد. این مرد گفت: برادرم قدرت حرف‌زدن ندارد و پزشکان گفته‌اند بیش از 9ضربه چاقو به نواحی مختلف بدنش اصابت کرده و وضعیت خوبی ندارد من نمی‌دانم چه اتفاقی برایش افتاده، فقط متوجه شدم کیفش که حاوی مدارک زیادی بود گم شده‌است.

 

وقتی مرد مجروح به هوش آمد و قدرت تکلم پیدا کرد به ماموران گفت که از سوی سه جوان مورد حمله قرار گرفته ‌است. او گفت: برای انجام کاری از خانه خارج شدم و موتور کرایه کردم که زودتر برسم مبلغ 150میلیون چک سفیدامضا و یک‌ونیم‌میلیون پول نقد و مدارک دیگر در کیفم بود از میدان شوش حرکت کردم. در میان راه سه‌جوان که سوار موتور بودند به ما حمله کردند راننده موتور مسافرکش ایستاد و سه سارق از من خواستند کیفم را بدهم اما مقاومت کردم بعد با قمه به جانم افتادند. مردم ایستاده‌ بودند و داشتند تماشا می‌کردند.

 

چند نفری هم فیلمبرداری می‌کردند من زخمی و خونین روی زمین افتادم و کیفم را سرقت کردند. وقتی ماموران پلیس تحقیقات خود را آغاز کردند توانستند فیلم ضبط شده از سوی یکی از شهروندان را پیدا کنند و همین فیلم کلید حل معما بود.


نماینده دادستان ادامه داد: پلیس با شناسایی سه متهم متوجه شد یکی از آنها سابقه‌دار و دیگری از سربازان یگان امداد است بنابراین پلیس توانست سرباز یگان امداد را بازداشت کند و با تحقیق از او متوجه شد مخفیگاه دونفر دیگر کجاست.

 

احمد در تحقیقات قبول کرد با دوستانش اقدام به ایجاد رعب ‌و وحشت میان شهروندان کرده و سرقت نیز انجام داده‌اند. او در تشریح آنچه مرتکب شده‌بود گفت: من فقط راکب بودم و عباس و میثم سرقت‌ها را انجام می‌دادند. آنها با بیرون آوردن قمه مردم را خفت می‌کردند و پول و چک و تلفن‌همراه و هرچیز قیمتی که داشتند از آنها می‌گرفتند، البته باید بگویم من برای سرقت‌هایی که همراهشان بودم 700هزارتومان گرفتم و این همه درآمد من از این دزدی‌ها بود، بعد هم به سربازی رفتم و دیگر از چیزی خبر ندارم.

 

وقتی ماموران به مخفیگاه عباس رفتند این جوان در اقدامی غافلگیر‌کننده بازداشت شد اما وقتی پلیس به مخفیگاه میثم رفت او که در آن زمان نوجوانی 16ساله‌ بود، به مقابله با ماموران پرداخت و در نهایت قصد فرار داشت که مطابق قانون به‌کارگیری سلاح، این نوجوان با شلیک پی‌در پی ماموران از ناحیه پا زخمی و در نهایت متوقف شد.

 

متهم در بازجویی‌ها به 29 فقره سرقت مسلحانه با چاقو و کیف‌قاپی اعتراف کرده و توضیح داده‌است با همدستی دوستش عباس به این سرقت‌ها می‌رفت و در بعضی دزدی‌ها هم احمد آنها را همراهی می‌کرد.


نماینده دادستان افزود: با توجه به اعمال مجرمان و متهمان بازپرس نسبت به قتل یکی از شهروندان نیز در این پرونده به آنها ظنین شد. هانی - جوان مقتول- در محدوده زمانی که این افراد سرقت مسلحانه می‌کردند از سوی چند مهاجم مورد حمله قرار گرفته و به قتل رسیده ‌بود. با توجه به اینکه زنی که همراه هانی بود نتوانست آنها را شناسایی کند متهمان از این اتهام دور شدند اما از آنجایی که آنها 29فقره سرقت مسلحانه در شارع عام مرتکب شده‌اند از نظر دادسرا محارب و مفسد‌فی‌الارض شناخته‌شدند.

 

پرونده با صدور کیفرخواست به دادگاه انقلاب ارسال شد اما با توجه به سن متهمان، دادگاه انقلاب اعلام کرد دادگاه اطفال و نوجوانان صالح بر رسیدگی است این نکته مورد اختلاف دو دادگاه قرار گرفت و در نهایت دیوانعالی کشور رای بر رسیدگی به این پرونده در دادگاه کیفری استان تهران صادر کرد. بنابراین به عنوان نماینده دادستان اعلام می‌کنم میثم و عباس از نظر دادسرا به خاطر ایجاد رعب ‌و وحشت با سلاح و کیف‌قاپی محارب و مفسد‌فی‌الارض هستند و برای احمد نیز درخواست صدور حکم قانونی دارم.


در ادامه چهار شاکی پرونده که در دادگاه حضور داشتند شکایات خود را مطرح کردند یکی از آنها گفت: با پسر هفت ساله‌ام برای پرداخت وام به بانک رفته بودم پسرم گفت باید به دستشویی برود از بانک خارج شدم تا او را به دستشویی ببرم یکدفعه یک نفر از پشت دست‌هایم را قلاب کرد و گردنم را گرفت، فکر کردم آشناست و شوخی می‌کند اما دست‌هایم را فشار داد و پول‌ها را خواست، به پسرم گفتم فرار کن و بعد خودم گفتم هرچه می‌خواهید بردارید و بروید، من با شما کاری ندارم.

 

وقتی چاقو کشیدند و من را زدند فکر می‌کردم پسرم نیست اما بعد که متهمان رفتند متوجه شدم او خودش را پشت ماشینی مخفی کرده و همه چیز را دیده‌است. من حالا از سه متهم شکایت می‌کنم نه به این خاطر که پولم را بردند یا خودم را زخمی کردند. پول برایم مهم نیست و اینها هم نوجوان بودند و خطا کردند من به خاطر پسرم از آنها شکایت دارم.

 

گفتم کاری نداشته‌باشید پول‌ها را بردارید و بروید اما چاقو کشیدند و همین هم باعث شد پسرم دچار مشکل روحی شود و چند سال است تحت مداوای روانپزشک است و هنوز هم به حالت عادی برنگشته و می‌ترسد از خانه خارج شود و هربار می‌خواهیم او را بیرون ببریم با مشکلات زیادی روبه‌رو هستیم.
سپس سایر شاکیان هم در جایگاه حاضر شدند و توضیح دادند با تهدید قمه مورد سرقت قرار گرفتند.


بعد از اینکه متهمان شکایت خود را مطرح کردند میثم متهم ردیف اول در جایگاه حاضر شد و هر آنچه شکات گفته ‌بودند، انکار کرد. او گفت: من اصلا این افراد را نمی‌شناسم و تا به حال ندیده‌ام و گفته‌های آنها را قبول ندارم.


قاضی عبد‌الهی در این هنگام گفت پیشنهاد می‌کنم واقعیت را بگویی چون نجات در راستی است تو در دادسرا به همه این جرایم اعتراف کردی و شکات تو را شناسایی کردند، همچنین فیلمی کاملا واضح از تو وجود دارد که نشان می‌دهد چطور با قمه به مردی حمله کردی و کیف او را گرفتی.


متهم گفت: آن مورد را که فیلمش موجود است قبول دارم. صبح روز حادثه بیش از نیم‌لیتر مشروب خورده‌ و کاملا مست بودم، فقط یادم هست عباس گفت بیا برویم دزدی کنیم من هم قبول کردم تا جایی که وارد تونل هم شدیم یادم هست اما بقیه آن را یادم نمی‌آید.


قاضی گفت مشروب اینطور است که ابتدا مست می‌کند و کمکم اثر مستی از بین می‌رود چطور است که تو ابتدای ماجرا را که مستی‌ات بیشتر بوده به یاد‌داری اما بعد از آن را که مستی‌ات کمتر بوده به یاد نداری؟ متهم جواب داد: نمی‌دانم چرا اینطور شده‌است اما من سرقت را به یاد ندارم.


قاضی گفت: در فیلمی که شهروندان از تو ضبط کرده‌اند کاملا روشن است که با قمه به مرد قربانی حمله می‌کنی و او را به‌شدت می‌زنی وقتی متوجه می‌شوی دارند از تو فیلمبرداری می‌کنند با اشاره دست از دوستانت می‌خواهی که فرار کنند در واقع هدایت گروه را تو بر عهده داشتی پس چطور مست بودی؟
 متهم جوابی در این خصوص نداد و گفت اظهاراتش در دادسرا را هم قبول ندارد.
در پایان با توجه به اینکه شکات دیگر در دادگاه حاضر نشده‌بودند ادامه رسیدگی به پرونده به بعد موکول شد./شرق




ویدیو مرتبط :
سه نوجوان ژاپنی به اتهام سربریدن یک پسربچه بازداشت شدند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تبرئه دو نوجوان زورگیر از اتهام محاربه



اخبار حوادث -  تبرئه دو نوجوان زورگیر از اتهام محاربه

دادگاه کیفری ‌استان تهران دو پسر نوجوان را که به محاربه متهم شده بودند از این اتهام تبرئه و آنها را به جرم زورگیری‌ به حبس و شلاق محکوم کرد.

به گزارش شرق، دو نوجوان که به زورگیران امین‌حضور معروف شده‌اند سال گذشته در چندین جلسه در شعبه 74 دادگاه کیفری استان تهران محاکمه شدند.


آنها که سیامک و عباس نام‌ دارند وقتی بازداشت شدند که فیلمی از زورگیری‌ از یک شهروند در منطقه امین‌حضور منتشر شد. ماموران بعد از شناسایی دو نوجوان متوجه شدند این فیلم‌، تنها زورگیری پسران نوجوان نیست بلکه آنها پیش از این نیز از چندین شهروند دیگر نیز در همین منطقه سرقت کرده‌اند.


وقتی پلیس از شاکیان خواست برای شکایت از سیامک و عباس به پلیس آگاهی مراجعه کنند 11 زن و مرد به اداره آگاهی مراجعه و آنها را شناسایی کردند. پس از آن دو نوجوان به جرم خود اعتراف کردند. آنها گفتند برای به‌دست‌آوردن پول و هیجان ناشی از این کار دست به زورگیری می‌زدند. با توجه به اینکه زورگیری‌ها با استفاده از قمه انجام می‌شد و موجب وحشت مردم شده ‌بود دادستان تهران دو متهم را محارب تشخیص داد و برای آنها درخواست مجازات اعدام کرد.


پرونده این متهمان در ادامه به شعبه 74 دادگاه کیفری ‌استان تهران ارجاع شد. نماینده دادستان تهران در ابتدای جلسه محاکمه کیفرخواست را علیه متهمان خواند و درخواست صدور حکم اعدام برای آنها کرد.


او در دفاع از کیفرخواست گفت: متهمان که سیامک و عباس نام‌ دارند با موتوسیکلت در منطقه امین‌حضور جولان می‌دادند و در موقعیت مناسب به شهروندان حمله و آنها را با قمه تهدید می‌کردند و اموالشان را به سرقت می‌بردند. با توجه به اینکه آنها به‌شدت باعث رعب و وحشت میان مردم شده‌اند درخواست صدور حکم اعدام به اتهام محاربه را دارم.


چند شاکی که در دادگاه حاضر شده‌ بودند نیز شکایت خود را مطرح کردند. یکی از آنها که زنی میانسال بود گفت: به‌همراه پسرم و شوهرم داشتیم در خیابان می‌رفتیم. شوهرم بیمار بود و نمی‌توانست به‌خوبی راه برود من و پسرم دست او را گرفته‌ بودیم. من متوجه شدم موتوری ما را تعقیب می‌کند اما چیزی همراهمان نبود که بخواهم بترسم.

 

یکدفعه دیدم جوانی به سمت من آمد و در حالی‌که قمه‌ای در دست داشت تهدید کرد. او گردنبند مرا کند و فرار کرد و گفت تعقیبم نکنید وگرنه شما را می‌کشم او به سمت موتور دوید. پسرم ما را رها و او را دنبال کرد اما سارق قمه‌اش را بیرون کشید و در هوا چرخاند. من خیلی ترسیدم و با فریادهایم پسرم را متوقف کردم، ترسیدم به او آسیبی وارد کنند.


در ادامه یکی دیگر از شاکیان پرونده گفت: در خیابان راه می‌رفتم که دو متهم جلویم را گرفتند. آنها سوار موتور بودند، کیفم را خواستند. وقتی قمه را بیرون کشیدند ترسیدم و دیگر نتوانستم کاری کنم و کیف را دادم.


سپس مردی که فیلم زورگیری از او منتشر شده‌ بود در جایگاه قرار گرفت. او گفت: کار بانکی مهمی داشتم و باید به شمال تهران می‌رفتم به‌همین دلیل موتوسیکلت کرایه کردم. زیر پلی نزدیک امین‌حضور بودیم که دو موتورسوار به سمت ما آمدند. راننده موتوری که من سوارش بودم فکر کرد آنها می‌خواهند رد شوند و کنار کشید اما دو موتورسوار جلو ما را گرفتند. آنها قمه داشتند، به سمت من آمدند و پول خواستند. پول زیادی در کیفم بود.

 

سعی کردم از دست آنها فرار کنم و کیف را ندهم اما آنها قمه را به سمتم گرفتند ماشین‌هایی که در حال عبور بودند می‌خواستند بایستند و کمک کنند. فردی که راکب موتور بود آنها را پراکنده می‌کرد و با فحاشی‌ها و عربده‌هایی که می‌کشید از مردم می‌خواست که دور شوند. آنها کیفم را از من گرفتند و فرار کردند. بعدها در اداره آگاهی متوجه شدم آن دو از وقتی در امین‌حضور وارد بانک شدم مرا تعقیب کرده‌اند و می‌دانستند پول زیادی همراهم است.


او گفت: اگر فقط پول را از من می‌دزدیدند ناراحت نمی‌شدم و رضایت می‌دادم اما آنها به‌شدت من را ترساندند و کاری کردند که تا مدت‌ها به‌لحاظ روانی به‌شدت به‌هم‌ریخته بودم.
سپس دو نوجوان در جایگاه قرار گرفتند و اتهام چند سرقت را قبول کردند اما زورگیری و تهدید با قمه را نپذیرفتند. آنها مدعی شدند فیلمی که منتشر شده اولین اقدام آنها برای زورگیری با قمه بود. هرچند متهمان بخشی از جرایمشان را انکار ‌کردند اما مدارک موجود در پرونده و اعترافات قبلی آنها نزد بازپرس و اداره آگاهی خلاف این انکار بود.

 

هیات قضات شعبه 74 بعد از پایان جلسه محاکمه وارد شور شدند و دو متهم را با توجه به نوجوان‌بودنشان از اتهام محاربه تبرئه و آنها را به‌خاطر سرقت و زورگیری به حبس و شلاق محکوم کردند.
اخبار حوادث - شرق