اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مجازات سنگین در انتظار سربازان فراری


جانشین سازمان وظیفه عمومی ناجا می گوید سربازان فراری كه بیشتر از یك‌سال غیبت داشته‌اند علاوه بر اینكه شش‌ماه اضافه خدمت تعلق می‌گیرد، فراری محسوب می‌شوند و به جرم آنان در دادگاه رسیدگی می‌شود.

تهران امروز:  جانشین رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا می‌گوید: «مدت سربازی با توجه به نیاز كشور تعیین می‌شود.» سردار ابراهیم كریمی همچنین از دادگاهی كردن سربازان فراری سخن به میان می‌آورد و می‌گوید: «فرار از سربازی یك جرم است.

در صورتی كه فرار بدون عذرموجه باشد، دادگاه با توجه به آن حكم می‌دهد اما در صورتی كه سرباز فراری دارای عذر موجه باشد شرایط و اظهارات وی در دادگاه بررسی خواهد شد.» البته او بین غیبت و فرار تفاوت قائل می‌شود و می‌گوید: «غیبت برای كسانی است كه در موعد مقرر خود را برای انجام سربازی معرفی نمی‌كنند اما فرار برای كسانی اطلاق می‌شود كه به خدمت سربازی اعزام و پس از اخذ مرخصی از محل خدمت یا خارج‌شدن از محیط دیگر باز نمی‌گردند.»

 او به تمامی سربازان فراری توصیه می‌كند كه خود را به محل ترك خدمت معرفی كنند چرا كه در حال حاضر تسهیلاتی برای این دسته از افراد در نظر گرفته شده اما با گذشت زمان و طولانی‌شدن مدت فرار قطعا شرایط این افراد بدتر خواهد شد. كریمی سوم خرداد را فرصت خوبی برای بخشش غیبت تمامی سربازان و مشمولان متقاضی اعزام به خدمت می‌داند و می‌گوید: «افرادی كه تا این تاریخ به سازمان وظیفه‌عمومی ناجا و دفاتر خدمات الكترونیكی پلیس‌+ 10 مراجعه و تعیین تكلیف كنند، غیبت گذشته و كلیه اضافه خدمتشان بخشیده خواهد شد كه این شرایط برای افرادی كه هم‌‌اكنون در حال خدمت هستند، نیز صدق می‌كند.»


كریمی همچنین با بیان اینكه كسری خدمت تا پایان سال 90 اعتبار داشت می‌گوید: بر اساس قانون جدید افرادی كه والدین آنان دارای 30 ماه سابقه جبهه، 25 درصد جانبازی و 24 ماه اسارت باشند به ازای هر كدام از آنان یكی از فرزندان‌شان از خدمت سربازی معاف می‌شود. به عنوان مثال اگر فردی دارای 50 درصد جانبازی باشد دو فرزند وی می‌توانند از معافیت بهره‌مند شوند و این در حالی بود كه در قانون قدیم این امر تنها تا سقف دو فرزند اجرا می‌شد.

 البته این امتیازها شامل كسانی كه سابقه‌ای كمتر از این موارد دارند نمی‌شود. به گفته كریمی‌حتی اگر فردی دارای 24 درصد جانبازی باشد نیز فرزندش امكان استفاده از معافیت را نخواهد داشت چرا كه این یك قانون است و اگر ما بخواهیم در چنین مواردی قانون را دستكاری كنیم، در حق عده‌ای ظلم می‌شود.


همچنین جانشین رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا از شهروندان خواست تا پایان اردیبهشت ماه به دفاتر پلیس + 10 مراجعه و نسبت به تعویض كارت‌های قدیمی خود اقدام كنند.

سربازی رو به بهبود است

به گفته كریمی بخشی از سربازان نیز با توجه به توانمندی و تخصصی كه دارند به سازمان‌های دولتی معرفی می‌شوند كه اصطلاحا به آن «امریه» می‌گویند. جانشین رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا شرایط سربازی را از زمان تصویب قانون جدید رو به بهبود می‌داند و می‌گوید: نوع به كارگیری سربازان، تسهیلات و غیره در قانون جدید برای سربازان پیش‌بینی شده است.

به گفته كریمی قانون جدید سربازی می‌تواند نیازها و مشكلات سربازان را به شكل فعلی برطرف كند اما ما بر این باوریم كه باید فرصت سربازی را به زمان تخصص اندوزی تبدیل كرد تا وقتی سرباز پس از دوران سربازی وارد جامعه می‌شود بتواند زندگی‌اش را به نحو بهتری ادامه دهد. به گفته او باید صحبت‌های بیشتری درباره اثرات سربازی در فرد و جامعه مطرح شود.

او همچنین درباره دغدغه‌عده‌ای از جوانان مبنی بر از دست‌رفتن موقعیت تحصیلی در صورت اعزام به خدمت سربازی می‌گوید: در قانون جدید پیش‌بینی شده كه به سربازان این فرصت داده شود كه در هنگام سربازی نیز در دانشگاه‌ها پذیرفته شوند و بتوانند در دوره‌های بالاتر شركت كنند.

كریمی با بیان اینكه اقداماتی كه امروزه در حال انجام است در آینده اثرات خود را نشان خواهد داد، می‌گوید: وقتی به افرادی كه در گذشته سربازی خود را طی كرده‌اند نگاه می‌كنیم متوجه می‌شویم كه این افراد از این دوران به نیكی یاد می‌كنند و معتقدند كه از دوران سربازی خود استفاده كرده‌اند.

 جانشین سازمان وظیفه عمومی ناجا همچنین درباره شرایط اضافه‌خدمت و مجازات‌های غیبت برای مشمولان غایب در زمان صلح، می‌گوید: در قانون جدید برای غیبت تا سقف سه ماه، سه ماه اضافه خدمت، برای غیبت بیش از سه ماه تا یك سال ، شش ماه اضافه خدمت و برای افرادی كه بیشتر از یك‌سال غیبت داشته‌اند علاوه بر اینكه شش‌ماه اضافه خدمت تعلق می‌گیرد، فراری محسوب می‌شوند و به جرم آنان در دادگاه رسیدگی می‌شود.

 وی همچنین درباره شرایط بهره‌مندی از معافیت كفالت اظهار كرد: براساس قانون معافیت كفالت برای یگانه فرزند ذكور بالای 18 سال است و در صورتی كه فردی‌دارای برادر بزرگ‌تری كه ازدواج‌كرده نیز باشد، نمی‌تواند از این نوع معافیت بهره‌مند شود.
     


ویدیو مرتبط :
مجازات سرباز فراری

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مجازات سنگین در انتظار جوانی که برای تفریح دختران را می‌ربود



پسر جوان که با همدستی دوستانش و برای تفریح، دختران جوان را می‌ربود، پس از محاکمه به 123 ماه زندان محکوم شد.

به گزارش جام جم، بیستم آذر سال 1390 دختر 24 ساله ای با مراجعه به ماموران کلانتری نیاوران، از چند پسر جوان که وی را ربوده بودند، شکایت کرد. دختر جوان به نام ناهید در شکایتش به ماموران کلانتری گفت: من دستیار دندانپزشک در یک بیمارستان حوالی خیابان نیاوران هستم. عصر امروز با همکارم در حال رفتن به خانه بودیم که یک خودروی شاسی بلند مشکی مقابل ما توقف کرد و دو سرنشین آن به زور مرا سوار خودرو کردند. آنها که سه مرد جوان بودند، قصد داشتند دوستم را هم سوار خودرو کنند که او فرار کرد. آنها با تهدید چاقو و گاز اشک آور مرا به جای خلوتی حوالی جاده لشکرک برده و در آنجا دو نفر دیگر نیز به آنها ملحق شده و پنج نفری اموالم را سرقت و مرا حوالی تهرانپارس رها کردند.

با اعلام این شکایت، تحقیقات برای دستگیری آدم ربایان آغاز شد.

در حالی که ردی از متهمان به دست نیامده بود، سه ماه بعد مردی همراه دختر 22 ساله اش به دادسرای جنایی مراجعه و اعلام کرد دختر دانشجویش حوالی دانشگاه بومهن ربوده شده و آدم ربایان اموالش را سرقت کرده اند.

این مرد در شکایتش به بازپرس پرونده گفت: دخترم دانشجوی بومهن است. روز گذشته غیبتش طولانی شد و بعد در تماس تلفنی گفت در حال بازگشت به تهران بوده که تصادف کرده و در بیمارستانی در شرق تهران است. وقتی به آنجا رفتم، دخترم بشدت مضطرب بود. از او خواستم حقیقت را بگوید که عنوان کرد؛ چند پسر جوان او را از مقابل دانشگاه ربوده و کتک زده اند.

در ادامه دختر جوان به ماموران گفت: سه پسر جوان با خودروی شاسی بلند مشکی مرا از مقابل دانشگاه با تهدید چاقو و گاز اشک آور ربودند و با خود به جاده هراز بردند. آنها مشروب خوردند و حالت طبیعی نداشتند. بعد هم پول و طلاهایم را سرقت کردند. من سعی کردم خود را از خودرو به بیرون پرت کنم که موفق نشدم. در راه حرکت به تهران نیز به علت این که حالت طبیعی نداشتند، خودرو تصادف کرد. در ادامه تحقیقات با توجه به حرف های ضدونقیض دختر دانشجو، او در بازجویی تخصصی در مورد حادثه گفت: من با پسر جوانی به نام حمید دوست بودم. او یک خودروی شاسی بلند داشت و به دنبالم می آمد. آن روز نیز بعد از دانشگاه با هم به سفره خانه رفتیم که آنجا دو دوست حمید نیز به ما ملحق شدند و پس از خوردن مشروب اموالم را سرقت کردند. در حالی که تحقیقات برای شناسایی راننده خودروی شاسی بلند ادامه داشت ماموران متوجه شدند ربودن دختر جوان در نیاوران نیز کار حمید 27 ساله است. با به دست آمدن سرنخ هایی سرانجام حمید همراه یکی از متهمان به نام سعید در مرکز شهر شناسایی و دستگیر شدند.

پسر جوان اتهام ربودن دختر دانشجو از مقابل دانشگاه را رد، اما قبول کرد دختری را از خیابان نیاوران ربوده است.

پسر جوان گفت: همراه دوستانم برای سرقت و تفریح، دختر جوان را در نیاوران ربودیم. فکر می کردیم او پولدار است و می توانیم با سرقت از او پول خوبی به دست بیاوریم. در ادامه تحقیقات مشخص شد متهم دارای چند فقره سابقه کیف قاپی و ایراد ضرب و جرح بوده و از مجرمان سابقه دار است. با ارسال پرونده به شعبه 75 دادگاه کیفری استان تهران، حمید محاکمه و به 15 سال حبس و صد ضربه شلاق محکوم شد که این حکم با درخواست متهم برای تخفیف به 123 ماه کاهش یافت.

پرونده با دستور محمدمهدی مرشدلو قاضی اجرای احکام دادسرای ویژه سرقت تهران در مرحله اجراست.


 اخبار  حوادث  -  جام  جم