اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

لغو فعالیت به دانشگاه ایرانیان ابلاغ شد



اخبار,اخباردانشگاه,دانشگاه ایرانیان


 اخبار دانشگاه -  وزارت علوم :
لغو فعالیت به دانشگاه ایرانیان ابلاغ شد

مدیر کل دفتر آموزشهای غیردولتی غیرانتفاعی وزارت علوم، اعلام کرد که ابلاغیه ابطال فعالیت دانشگاه ایرانیان از سوی این وزارتخانه برای مدیران دانشگاه ارسال شد.

به گزارش مهر کارن ابری نیا در این باره، گفت: دانشگاه ایرانیان از نظر وزارت علوم به رسمیت شناخته نمی شود و ابلاغیه ای از سوی این وزارتخانه به صورت مکتونب به دانشگاه ایرانیان ارسال شد.

او ادامه داد: بر اساس این ابلاغیه، وزارت علوم به دانشگاه ایرانیان اعلام کرد که طبق مصوبه 27 خردادماه سال 93، مصوبه 25 تیرماه سال 93 که اجازه فعالیت به دانشگاه ایرانیان را داد، بلاثر و فاقد موضوع است.

به گفته مدیر کل دفتر آموزشهای غیردولتی غیرانتفاعی وزارت علوم، بر اساس این ابلاغیه، تاسیس موسسه "آموزش عالی ایرانیان" در شورای گسترش ذکر نشده و این موسسه فاقد مجوز است در نتیجه هر گونه فعالیت آموزشی و پژوهشی و امور مربوط به آن فاقد وجاهت قانونی است.

او گفت: وزارت علوم فرصت دیگری برای کسب مجوزهای لازم به دانشگاه ایرانیان نداده است.


 اخبار دانشگاه  -  مهر


ویدیو مرتبط :
لغو مجوز فعالیت بیمۀ توسعه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

احمدی‌نژاد به مدیرانش ابلاغ کرد/ آغاز به‌کار دانشگاه ایرانیان



دانشگاه احمدی نژاد,دانشگاه ایرانیان

احمدی‌نژاد به مدیرانش ابلاغ کرد
آغاز به‌کار دانشگاه ایرانیان

مجوز ایجاد شعبه دانشگاه ایرانیان در تهران صادر و هیات‌امنایش هم تکمیل شده است. حالا نوبت به این رسید که محمود احمدی‌نژاد و یارانش پس از یک‌ماه جنجال رسما در مقصد جدیدشان مستقر شوند.

احمدی‌نژاد و دوستانش استاد جنجال‌سازی و پیروزی بر آن و حواشی‌اش هستند؛ سبکی که هشت‌سال بر اساس آن زمام امور کشور را در دست گرفتند. حالا هم که از گردونه مدیریتی کشور خارج شده‌اند، بازهم به‌واسطه‌اش به آنچه خواستند رسیدند.

 

«دانشگاه ایرانیان» مقصود روزهای آخر آنان بود که این روزها برایشان حاصل شد. مقصدی که یک‌ماه تمام است در صدر اخبار داخلی کشور قرار گرفته و انتشار جزییات جدیدی درباره آن همواره خبرساز بوده و مورد توجه قرار گرفته است.


این روزها به‌رغم اینکه معاونان وزارت علوم یکی پس از دیگری به‌میدان می‌آیند و با اعلام باید‌ها و نباید‌های تاسیس یک دانشگاه غیرانتفاعی «دانشگاه ایرانیان» را دانشگاهی در شرف تاسیس می‌دانند و آغاز به‌کار آن را با توجه به‌دلایلی چون نداشتن مجوز فعالیت در تهران یا عدم احراز شرایط برای پذیرفتن دانشجو غیرممکن می‌دانند. در مقابل اما نزدیکان به حلقه یاران احمدی‌نژاد همه این ابهامات و ایرادات وارده را سنگ‌اندازی و حاشیه‌سازی می‌خوانند و وعده از آغاز به‌کار این دانشگاه در روزهای نزدیک می‌دهند.

مجوز شورایعالی انقلاب فرهنگی برای ایجاد شعبه دانشگاه ایران در تهران در همان جلسه آخر (که مردادماه برگزار شد)، ارتقای هیات‌امنای دانشگاه به هفت‌نفر، ابلاغیه احمدی‌نژاد به مدیران ارشد دانشگاه برای فراهم‌آوردن شرایط جذب و پذیرش دانشجو، تجهیز ساختمان دانشگاه در خیابان ستاری و... از جمله کارهای در دستور کار تیم احمدی‌نژاد در روزهای اخیر است که اخیرا یکی از نزدیکان محمود احمدی‌نژاد به «شرق» خبر داد.


این منبع آگاه با تاکید بر اینکه همه ابهامات و مشکلات برای راه‌اندازی دانشگاه ایرانیان به‌پایان رسیده و دانشگاه آماده پذیرش دانشجو است، گفت: شورایعالی انقلاب فرهنگی اخیرا مجوز ایجاد شعبه در تهران را برای دانشگاه ایرانیان صادر کرده و تعداد اعضای هیات‌امنای آن هم به هفت‌نفر افزایش یافته است بنابراین با توجه به این دو نکته دیگر مشکلی برای راه‌اندازی رسمی آن باقی نمانده است.


او با اشاره به اینکه هیات‌امنای اولیه دانشگاه ایرانیان را «محمود احمدی‌نژاد، اسفندیار رحیم‌مشایی، حمید بقایی و محمدشریف ملک‌زاده» تشکیل می‌دادند، گفت: «یکی از ایراد‌هایی که به بحث دانشگاه وارد بود تعداد کم هیات موسسان بود که حداقل به هفت تا 9نفر باید افزایش می‌یافت به همین دلیل هم آقایان مجتبی ثمره‌هاشمی، مرتضی تمدن و غلامحسین الهام به این هیات اضافه شدند تا مشکل رفع شود بنابراین همه ایرادات وارده به این دانشگاه که از سوی منتقدان وارد می‌شد، رفع شده است و دیگر مانعی برای درنگ وجود ندارد.»

این استاد دانشگاه ایرانیان با اعلام این خبر که رایزنی و صحبت برای جذب استادان این دانشگاه آغاز شده است، افزود: آقای احمدی‌نژاد به‌شدت پیگیر امور آغاز به‌کار دانشگاه است و در همین راستا هم به مدیران این دانشگاه رسما ابلاغ کرده‌اند که همه شرایط را برای پذیرش دانشجو فراهم آورند و انشاءالله به‌زودی شاهد پذیرش دانشجویان در مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکترا در این دانشگاه بین‌المللی خواهیم بود.


این چهره نزدیک به احمدی‌نژاد افزود: اعضای هیات‌امنای دانشگاه به ریاست محمود احمدی‌نژاد عزمشان جدی است و بسیار مشتاق هستند به‌همین دلیل هم مراحل جذب دانشجو در دانشگاه آغاز شده و به زودی تبلیغات و آگهی‌های جذب دانشجو هم شروع می‌شود.

 

این منبع آگاه در پاسخ به اینکه جذب دانشجو در دانشگاه ایرانیان به چه صورت است و از چه زمانی رسما آغاز می‌شود، خبر داد که همه عزم ما این است که فعالیت دانشگاه بین‌المللی و غیرانتفاعی ایرانیان همزمان با دیگر دانشگاه‌ها از دهه اول مهر آغاز شود، البته ما از نظر جذب دانشجویان خارجی با توجه به اطلاع‌رسانی‌هایی که از طریق کانال‌های خود داشته‌ایم، در حال حاضر مشکلی نداریم و بحمدالله استقبال هم خوب بوده است. اما چون نام این دانشگاه به فهرست دانشگاه‌های مندرج در دفاتر انتخاب رشته نرسید، می‌خواهیم در فصل تکمیل ظرفیت‌ها این مهم را جامه‌عمل بپوشانیم.


وی توضیح داد به این ترتیب در فصل تکمیل ظرفیت‌ها در اواسط مهرماه می‌توانیم رسما فعالیت خودمان را استارت بزنیم منتها در این امر هنوز مشغول رایزنی با مسوولان مرتبط هستیم، به خاطر احتیاط‌های لازمه روند این رایزنی‌ها هم هست که هنوز تبلیغات جذب دانشجو شروع نشده است.


وی تاکید کرد: ما منتظر مساعدت‌های مسوولان در این زمینه هستیم تا خیلی زود تبلیغاتمان را آغاز کنیم اما در نهایت اگر شرایط به هر دلیلی فراهم نشد بهمن‌ماه و آغاز ترم دوم قطعی‌ترین زمان دانشگاه ایرانیان برای پذیرش دانشجو است.

وی همچنین با اشاره به اخباری که از سوی معاونان وزارت علوم درباره غیرقانونی‌بودن فعالیت دانشگاه ایرانیان منتشر می‌شود، گفت: این صحبت‌ها درست نیست چون دانشگاه ایرانیان هفته‌هاست مجوز فعالیتش را از شورایعالی انقلاب گرفته و دیگر نیازی به موافقت وزارت علوم نیست تنها مشکلی که وجود داشت درباره مجوز ایجاد شعبه در تهران برای آغاز به‌کار رسمی بود که این مشکل هم حل شده و مجوز ایجاد شعبه در تهران به مرکزیت خیابان ستاری هم به دانشگاه اختصاص یافته بنابراین دیگر مشکلی باقی نمانده که دست‌اندرکاران دانشگاه بخواهند تعللی برای راه‌اندازی آن داشته باشند.


این در حالی است که مدیرکل آموزش‌های آزاد و غیرانتفاعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در آخرین اظهارنظر خود درباره وضعیت دانشگاه گفته است: «قرار است مجددا مجوز این دانشگاه در شورایعالی انقلاب فرهنگی مطرح شود و پس از نظر نهایی شورا درباره پرونده به وزارتخانه منعکس شود تا ما مراحل بعدی را در وزارتخانه از قبیل بررسی فضا و امکانات دانشگاه مورد بررسی قرار دهیم.»

 

«غلام‌علی نادری» در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود این دانشگاه مجوز خود را از شورا دریافت کرده است، آیا برای طی مراحل اداری مجددا باید از شورایعالی انقلاب فرهنگی مجوز دریافت کند، افزود: بر اساس قانون هر دانشگاهی که قصد فعالیت در تهران یا البرز دارد، باید مجوز خود را از شورا دریافت کند، ظاهرا این دانشگاه مجوز خود را در شرایطی دریافت کرده است که اعضا پیشنهاد دادند مجوز بعدی را نیز بگیرد. اگر هم مجوز را گرفته است، تاکنون هیچ مراجعه‌ای از سوی این دانشگاه برای انجام مراحل مجوز از وزارت علوم نداشته است.»

 

این مقام مسوول در وزارت علوم گفت: «من از چند نفر از اعضای شورا شنیدم که پرونده این دانشگاه مجددا در شورا مطرح می‌شود و در این صورت کار وزارت علوم برای بررسی مجوز آن پس از مجوز اولیه آغاز می‌شود.»

ماجرا از کجا آغاز شد
«دانشگاه بین‌المللی ایرانیان» اولین‌بار در سال 88 با پایه‌گذاری اسفندیار رحیم‌مشایی مطرح شد اما به‌دلیل مخالفت اعضای شورایعالی انقلاب فرهنگی به‌دست فراموشی سپرده شد. تا اینکه در آخرین جلسه شورایعالی انقلاب فرهنگی در دولت دهم به ریاست رییس دولت، با درخواست احمدی‌نژاد برای تاسیس این دانشگاه غیردولتی به ریاست خودش موافقت کرد.

 

در پی موافقت شورا با این درخواست بود که احمدی‌نژاد هم در آخرین گفت‌وگوی تلویزیونی خود با مردم به تشریح راه‌اندازی این دانشگاه پرداخت و حتی با اعلام شماره حسابی از مردم خواست که در جهت کمک مالی به دانشگاه ایرانیان پول واریز کنند و سهامدار شوند.


نام این دانشگاه هم زمانی خبر ساز شد که سه هفته پس از مراسم تحلیف حسن روحانی، رییس دولت یازدهم خبر آمد که در روز تحلیف روحانی، 16میلیاردتومان از حساب نهاد ریاست‌جمهوری به‌حساب دانشگاه ایرانیان که به نام محمود احمدی‌نژاد و حمید بقایی است، واریز شده است.

 

پس از آن در حالی‌که بعضی حقوقدانان این اتفاق را مصداق «تصرف غیرقانونی» و بعضی دیگر آن را «اختلاس» تلقی می‌کردند، حمید بقایی به‌عنوان شریک 50‌درصدی تاسیس دانشگاه در سخنانی از آن با عنوان «قرض» و «وام» یاد کرد. در نهایت اینکه در هنگام اقدام بقایی برای خارج‌کردن مبلغ مذکور از حساب، رییس شعبه با هماهنگی بعضی مسوولان از این اقدام جلوگیری کرد.

پاسخ دانشگاه احمدی‌نژاد
در پی انتقادات صاحب‌نظران به این اقدام دقیقه‌نودی احمدی‌نژاد و نزدیکانش بود که دانشگاه جامع بین‌المللی ایرانیان با صدور اطلاعیه‌ای توضیحاتی درباره استفاده از کمک‌های دولتی به این دانشگاه، ارایه کرد.

 

در این اطلاعیه تصریح شده بود کمک انجام‌شده به دانشگاه از سوی دولت گذشته طبق موازین قانونی و با مصوبه هیات وزیران و البته امری مرسوم در دولت‌ها بوده و اموال دانشگاه ایرانیان نیز در صورت انحلال متعلق به‌دولت خواهد بود.

 

روابط‌عمومی دانشگاه جامع بین‌المللی ایرانیان اعلام کرد کمک انجام‌شده به دانشگاه ایرانیان طبق موازین قانونی و بر اساس مصوبه دولت صورت گرفته است و همچنین کمک نهاد ریاست‌جمهوری و دولت به نهادها و اشخاص حقیقی و حقوقی و غیردولتی امری معمول و قانونی است و در همه دولت‌ها مرسوم بوده است؛ در دولت‌های نهم و دهم ‌هزاران نفر و صدها نهاد عمومی و غیردولتی از این کمک‌ها استفاده کرده‌اند.

بگومگوی ترکان و بقایی
رفت و برگشت 16‌میلیاردتومانی به‌همین سادگی‌ها نبود. در خلال این ماجرا میان دبیران شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور سابق و جدید بگومگوی رسانه‌ای و مکتوبی به‌راه افتاد. وقتی به‌کاربردن الفاظی چون «ارث پدری» و «تاراج» در کلام اکبر ترکان و در نقد و اعتراض رفتار دولت دهم در روزهای پایانی به مذاق حمید بقایی خوش نیامد و سخن از واگذاری‌های غیرقانونی به میان آمد؛

 

او در نامه‌ای خطاب به ترکان نوشت: «اعلام کرده‌اید که ساختمان منطقه آزاد قشم برای دانشگاه ایرانیان واگذار شده است؛ از آنجا که این ادعا کذب محض و دروغ است، ضروری است سریعا ضمن پس‌گرفتن ادعاهای خود نسبت به عذرخواهی رسمی اقدام کنید.»

 

بقایی الفاظ «ارث پدر» و «تاراج» را در نوع خود الفاظی سخیف و نوعی اتهام دانست و در پایان به اطلاع «مشاور ارشد روحانی» و «عموم مردم» رساند که «چیزی قبل از مسوولیت ترکان از مناطق آزاد به تاراج نرفته است.» اما شاید بقایی فکر نمی‌کرد که مخاطب نامه‌اش خیلی زود و با استناد به اسنادی که حالا روی میزش دارد پاسخ او را بدهد.


واگذاری‌های ضربتی دولت احمدی‌نژاد
در کنار جنجال برپاشده بر سر دانشگاه احمدی‌نژاد اسنادی منتشر شد که حاکی از آن است دانشگاه «ایرانیان» خیلی بیش از 16‌میلیاردتومان هزینه دربر داشته است. بر اساس مستندات ارایه‌شده توسط ترکان «در مورخ 1392/3/26 در تصویب‌نامه‌ای، حق بهره‌برداری از یک باب ساختمان سازمان منطقه آزاد قشم واقع در خیابان گاندی به مساحت زیربنای 675مترمربع به نهاد ریاست‌جمهوری واگذار می‌شود.

سپس در تاریخ 1392/4/19 در تصویب‌نامه دیگری حق بهره‌برداری از همان ساختمان به‌همراه دو پلاک از ساختمان‌های سازمان منطقه آزاد چابهار واقع در خیابان ستاری هریک به مساحت 963 مترمربع (جمع زیربنای دو ساختمان سازمان چابهار به مساحت 1926 مترمربع) و به‌مدت 10سال به خانه ایرانیان خارج از کشور واگذار می‌شود.»

 

به گفته ترکان دولت دهم برای پیشگیری از تغییر حق بهره‌برداری واگذارشده توسط دولت جدید بر اساس شیوه‌ای نوظهور ساختمان‌های یادشده را در قراردادهای اجاره‌ای از طرف سازمان‌های مناطق آزاد قشم و چابهار به مدت 10سال به موسسه خانه ایرانیان واگذار کرده است.

 

ترکان در ادامه با طرح وجود ابهام در کارشناسی‌های انجام‌شده از تمایل به اعطای امکانات مناطق آزاد تجاری - صنعتی قشم، چابهار و کیش به موسسه یادشده در اسناد دیگر خبر داده و گفته است: «در تاریخ 1392/4/24 مصوبه‌ای از شورای هماهنگی مناطق آزاد به تاریخ تصمیم 1392/1/28 به امضای جنابعالی و با موضوع کمک و مساعدت به خانه ایرانیان به سازمان‌های مناطق آزاد ابلاغ شده است که خود منشا اعطای امتیازات دیگری به این موسسه شده است.»

 

علاوه بر این ترکان در پاسخ به بقایی از تصویب نامه دیگری خبر داده که بر اساس آن مقرر شده است سازمان‌های مناطق آزاد تعداد 21 دستگاه خودرو را به نهاد ریاست‌جمهوری واگذار کنند.

 

اما از آنجا که قصد استفاده دیگری مطرح بوده و احتمال داده می‌شده است که واگذاری‌های فوق پس از استقرار دولت جدید لغو شود با بهره‌برداری از مصوبه پیش گفته شده، تفاهمنامه‌ای از سوی موسسه خانه ایرانیان با سازمان‌های مناطق آزاد منعقد و به بهانه آن، تعداد زیادی خودرو به موسسه خانه ایرانیان واگذار شده است.

احتمال ورود مجلس به پرونده 16‌میلیاردی
در این میان برخی نمایندگان معتقدند که حتی با بازگرداندن مبلغ ‌میلیاردی برداشت‌شده از حساب نهاد ریاست‌جمهوری از مجرمانه‌بودن اقدام نمی‌کاهد و باید با این‌دست اقدامات برخورد کرد.

 

چنانکه عوض حیدرپور، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با مجرمانه و غیرقانونی اعلام‌کردن برداشت پول از حساب خزانه و بیت‌المال و اختصاص آن به هر حساب دیگری، خواستار برخورد دستگاه قضا صرف ارجاع برداشت این اعتبار با این اقدام غیرقانونی شد و گفت: «قوه‌قضاییه به این نکته که پول به حساب خزانه ارجاع شده اکتفا نکند و موضوع این برداشت مجرمانه را مورد رسیدگی قرار دهد.»

 

وی تصریح کرد: «تقاضای ما در مجلس از دولت یازدهم این است که همه دسته‌چک‌ها و حساب‌هایی که در اختیار دولت دهم بوده - اعم از خارج از شمول و داخل شمول - را مورد بررسی قرار دهند و موارد اینچنینی پس از رسیدگی برای برخورد قضایی و بازگشت اعتبار به خزانه و بیت‌المال به نهادهای قضایی معرفی شود.»

 

در پی انتشار اخباری از این‌دست بود که سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس به میدان آمد و با اشاره به واریز 16‌میلیاردتومان پول برداشت‌شده از حساب ریاست‌جمهوری در روزهای آخر دولت دهم و بازگرداندن این مبلغ به این حساب گفت که هیات‌رییسه این کمیسیون در صورت لزوم به موضوع تخلف صورت‌گرفته ورود پیدا می‌کند.

 

مصطفی افضلی‌فرد خبر داد: تاکنون شکایتی از موضوع برداشت 16‌میلیاردتومان از حساب ریاست‌جمهوری در دولت قبلی به کمیسیون اصل 90 ارایه نشده است.

 

وی با بیان اینکه در صورت ارایه‌شدن شکایت کمیسیون اصل 90 حتما به این موضوع ورود پیدا می‌کند، گفت: حتی در صورتی که شکایتی به کمیسیون واصل نشود ممکن است هیات‌رییسه کمیسیون بررسی این موضوع را به تصویب رساند و در صورت لزوم به آن ورود پیدا کند.

 

به هر روی خیابان ستاری مقصد جدید حلقه یاران قدیمی محمود احمدی‌نژاد خواهد بود که طی قریب به سه دهه گذشته از استانداری اردبیل به رادیو پیام و شهرداری تهران و سپس پاستور، همیشه همراه و همگام او بوده‌اند. حال که احمدی‌نژاد و دوستانش با وجود همه انتقادات و مخالفت‌ها بر جنجال تاسیس دانشگاه متبوع‌شان فائق آمده‌اند باید منتظر ماند دید که جنجال بعدی این تیم چه خواهد بود./روزنامه شرق