اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

لاوروف: ضرب الاجل 3 آذر تاریخ مقدسی نیست/کری: توافق تا سوم آذر دور از دسترس نیست



اخبار,اخبارسیاست خارجی,سرگئی لاوروف,وزیر خارجه آمریکا


اخبار سیاست خارجی - تقویت احتمال تمدید مذاکرات هسته ای،
لاوروف: ضرب الاجل 3 آذر تاریخ مقدسی نیست/کری: توافق تا سوم آذر دور از دسترس نیست

وزیر خارجه آمریکا می‌گوید هنوز مسائل حادی درباره برنامه هسته‌ای ایران باقی مانده است ولی توافق نهایی تا روز سوم آذرماه «دور از دسترس» نیست.

به گزارش  تیک ، جان کِری، روز سه شنبه در یک نشست خبری در سفارت آمریکا در پاریس تاکید کرد دستیابی به توافق به این معنی است که نگرانی‌ها در مورد احتمال ساخت سلاح هسته‌ای از سوی ایران کاهش می‌یابد و تحریم‌های اقتصادی غرب علیه تهران لغو می‌شود.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز گفت که ضرب الاجل 24 نوامبر برای دستیابی به توافق هسته ای مقدس نیست.

وی افزود: من مطمئنم که مصالحه امکان پذیر است اما نمی توانم تضمین کنم که این موضوع تا 24 نوامبر اتفاق می افتد.

لاوروف تاکید کرد: 24 نوامبر تاریخ مقدسی نیست، اما ما علاقمندیم که تا آن زمان به نتیجه برسیم.

به نوشته ی فرانس پرس، اشاره لاوروف به تمدید مجدد مذاکرات هسته ای گمانه زنی ها در این مورد را به شدت تقویت کرده است.

دور تازه مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۵+۱ از روز سه‌شنبه در وین آغاز شد و دیدارهای دو جانبه و چندجانبه ادامه دارد.

 

 اخبارسیاست خارجی - تیک


ویدیو مرتبط :
نعیمه نظام دوست و بدرقه آذر در فیلم آذر، شهدخت، و ...

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

توضیحات کری درباره تاریخ اجرای توافق ژنو و دور بعدی مذاکرات / درخواست حاکم دوبی درباره لغو تحریم های ایران



اخبار, تاریخ اجرای توافق ژنو


اخبار سیاست خارجی - با استقبال از تاریخ اجرای توافق ژنو
کری: مذاکرات بعدی با ایران بسیار دشوار است

به دنبال اعلام خبر توافق ایران و گروه 1+5 در زمینه‌ی گام نخست اجرای توافق موقتی ژنو وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که فاز بعدی در مذاکرات هسته‌یی با ایران" بسیار دشوار " خواهد بود.

به گزارش ایسنا، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا روز یک شنبه در یک کنفرانس خبری با همتای قطری‌اش در پاریس گفت: مذاکرات بسیار دشوار خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز ایران و گروه 1+5 روز یک‌شنبه اعلام کردند که گام اول اجرای توافق موقتی ژنو از تاریخ 20 ژانویه اجرایی خواهد شد.

کری علاوه بر آن در جمع خبرنگاران در پاریس گفت که مذاکرات با ایران نشان دهنده‌ی " بهترین شانس " برای کشورهای جهان در زمینه‌ی رفع نگرانی‌هایشان درباره‌ی برنامه‌ی هسته‌یی ایران و تحقق صلح پایدار است.

این دیپلمات عالی رتبه‌ی آمریکایی از تحولات روز یک شنبه که بر اساس آن ایران و کشورهای گروه 1+5 تاریخی را برای اجرای توافق موقت هسته‌یی ماه نوامبر تعیین کردند استقبال کرد و گفت که گفت‌وگوها در زمینه‌ رسیدن به یک توافق نهایی ادامه خواهد داشت.

وزیر امور خارجه آمریکا، گفت که واشنگتن در طول 6 ماه مورد توافق ایران را با دقت زیر نظر خواهد داشت.

کری علاوه بر آن تاکید کرد که اجرای توافق هسته‌یی با ایران حیاتی است.

وی گفت که آمریکا در نظارت بر فعالیت‌های هسته‌یی ایران هوشیار خواهد بود تا مطمئن شود که ایران به توافق حاصله پایبند باقی خواهد ماند.

کری گفت در حالی که این توافق اجرایی می شود ما بسیار هوشیار خواهیم بود تا مطمئن شویم که برنامه ایران صلح آمیز است.

به دنبال خبر توافق ایران و گروه 1+5 درا جرایی کردن گام اول توافق هسته‌یی ژنو کری در بیانیه‌ای اعلام کرد که از تاریخ 20 ژانویه برنامه‌ی هسته‌ای ایران برای اولین بار پس از حدود 10 سال پیشرفتی نخواهد داشت و در حالی که ما مذاکرات درباره‌ی یک توافق جامع برای رفع نگرانی‌های جامعه‌ بین‌المللی درباره‌ برنامه‌ هسته‌ای ایران را آغاز می‌کنیم بخش‌هایی از آن (برنامه‌ هسته‌ای ایران)عقب رانده خواهد شد.

توافق ایران و گروه 1+5 با استقبال باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا نیز روبرو شد . اوباما از این تحول استقبال کرد و علاوه بر آن تکرار کرد که طرح تحریم‌های جدید علیه ایران را وتو خواهد کرد.

اوباما گفت: من هرگونه طرحی‌ را که تحریم‌های جدید علیه ایران را در جریان مذاکرات درباره توافق دراز مدت با ایران تصویب کند، وتو خواهم کرد.

او افزود: تا زمانی که ایران به توافقی که امروز (یک‌شنبه) برای اجرای توافق هسته‌ای ژنو حاصل شد عمل کند، آمریکا و 5 کشور دیگر 1+5، لغو نسبی تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را آغاز خواهند کرد.

اوباما گفت که این توافق اولین توافق پس از یک دهه است که ایران با آن موافقت کرده و با بی‌اعتنایی به تاکید ایران بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای‌اش افزود که این توافق جلوی دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را می‌گیرد.

رییس‌جمهور آمریکا خاطرنشان کرد: من تصور غلطی درباره این که تحقق این هدف چقدر دشوار خواهد بود ندارم ولی به خاطر امنیت ملی‌مان و صلح و ثبات جهان اکنون زمان آن است که به دیپلماسی فرصتی برای موفقیت بدهیم.

وی ادامه داد که اگر کنگره طرح تحریم‌های جدید علیه ایران را تصویب کند آن را وتو خواهد کرد، ولی افزود اگر ایران به مفاد توافق 6 ماهه عمل نکند، واشنگتن برای افزایش تحریم‌هایش آماده خواهد بود.

رییس‌جمهور آمریکا گفت: اعمال تحریم‌های بیش‌تر در حال حاضر تنها خطر منحرف کردن تلاش‌های ما برای حل مسالمت‌آمیز این مساله را به همراه دارد و من هرگونه طرحی را که در طول مذاکرات تحریم‌های جدید را تصویب کند، وتو خواهم کرد. 

 

------------------------

 

حاکم دوبی خواستار لغو تحریم‌ها علیه ایران شد

حاکم دوبی از جامعه بین‌المللی خواست که تحریم‌ها علیه ایران را لغو کند.

به گزارش ایسنا، شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، حاکم دوبی امروز (دوشنبه) در گفت و گو با شبکه‌ی خبری بی‌بی‌سی در پاسخ به این که آیا به عقیده‌ وی اکنون زمان لغو تحریم‌ها علیه ایران است، گفت: به عقیده‌ من بله، ایران همسایه‌ی ماست و ما خواستار هیچ مشکلی نیستیم.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آل مکتوم، نخست وزیر امارات نیز است.

بخش اعظم تجارت بین ایران و همسایه‌های عربی‌اش در حاشیه‌ خلیج فارس از طریق دوبی انجام می‌شود که میزبان دهها هزار ایرانی است.

اخبار سیاست خارجی - ایسنا