اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

لاریجانی یک مصوبه دولت را مغایر قانون اعلام کرد



اخبار,اخبار سیاسی ,علی لاریجانی

رئیس مجلس در نامه‌ای به رئیس جمهور، «ماده ۱۲ آئین‌نامه اجرایی ماده ۵۰ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور» را غیرقانونی اعلام کرد.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به حجت‌الاسلام روحانی رئیس جمهور اعلام کرد که «ماده ۱۲ آئین‌نامه اجرایی ماده ۵۰ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور» غیرقانونی است.

متن نامه علی لاریجانی به حسن روحانی به شرح زیر است:
«حجت‌الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر روحانی
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
بازگشت به رونوشت تصویب‌نامه هیئت محترم وزیران به شماره ۴۱۸۴۵/ت۵۲۰۵۰ه مورخ ۴/ ۴/ ۱۳۹۴، موضوع «آئین‌نامه اجرایی ماده (۵۰) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور»، متعاقب بررسی‌ها و اعلام‌نظر مقدماتی «هیئت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین» و مستنداً به صدر ماده واحده و تبصره (۴) الحاقی به «قانون نحوه اجراء اصول هشتاد و پنجم (۸۵) و یکصد و سی و هشتم (۱۳۸) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و اصلاحات بعدی» و ماده (۱۰) آئین‌نامه اجرایی آن، مراتب متضمن اعلام‌نظر قطعی جهت اقدام لازم در مهلت مقرر قانونی و اعلام نتیجه به اینجانب ابلاغ می‌گردد. بدیهی است پس از انقضای یک هفته مهلت مقرر در قانون، آن بخش از مصوبه که مورد ایراد قرار گرفته است، ملغی‌الاثر خواهد بود.

«مستفاد از ماده (۷) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت -مصوب ۱۳۸۰- و عبارت مندرج در صدر ماده (۵۰) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور -مصوب ۱۳۹۴-که مقرر می‌دارد «به دولت اجازه داده می‌شود بر اساس پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی در قالب لوایح بودجه، اعتبارات مورد نیاز را در قالب وجوه اداره شده برای متقاضیان ایجاد» نماید، تنها مقنن می‌تواند اعتباراتی را به عنوان «وجوه اداره شده» وضع و تصویب نماید.

از این رو ماده (۱۲) آئین‌نامه که اجازه‌ قلمداد کردن بخشی از اعتبارات استانی به عنوان وجوه اداره شده را به شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان داده است، از این حیث که اختیارات شورای مذکور مقید به ترتیبات مقرر در ماده (۵۰) قانون فوق‌الذکر نمی‌باشد، مغایر قانون است.

رئیس مجلس شورای اسلامی - علی لاریجانی»

اخبار سیاسی - مهر

 


ویدیو مرتبط :
میزان عمل کردن دستگاه‌های اجرایی به مصوبه پرهیز از خرید کالاهای خارجی دولت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

لاریجانی مصوبه دولت دهم را مغایر قانون اعلام کرد



علی لاریجانی,دولت احمدی‌نژاد,ایجاد شهرستان شهمیرزاد

لاریجانی مصوبه دولت دهم را مغایر قانون اعلام کرد

رئیس مجلس در نامه‌ای به رئیس‌جمهور، مصوبه دولت احمدی‌نژاد درباره ایجاد شهرستان "شهمیرزاد" را مغایر قانون اعلام کرد.

به گزارش تسنیم، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور، یکی دیگر از مصوبات دولت احمدی‌نژاد را مغایر قانون اعلام و در نامه دیگری همه مصوباتی که در هیئت تطبیق مصوبات دولت با قوانین عدم مغایرت آنها با قوانین احراز شده را به وی اعلام کرد. متن کامل نامه‌های لاریجانی به شرح ذیل است:


نامه اول
شماره35383هـ/ب  12/6/1392
حجت‌الاسلام‌والمسلمین جناب آقای دکتر روحانی
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

بازگشت به رونوشت تصویب‌نامه هیأت محترم وزیران به شماره 88120/ت49060هـ مورخ 15/4/1392 ، موضوع: «ایجاد شهرستان شهمیرزاد در استان سمنان»، متعاقب بررسی‌ها و اعلام نظر مقدماتی «هیأت بررسی و تطبیق مصوّبات دولت با قوانین» و مستنداً به صدر ماده واحده و تبصره (4) الحاقی به «قانون نحوه اجراء اصول هشتاد و پنجم (85) و یکصد و سی و هشتم (138) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و اصلاحات بعدی» و ماده (10) آیین‌نامه اجرایی آن، مراتب متضمّن اعلام‌نظر قطعی جهت اقدام لازم در مهلت مقرر قانونی و اعلام نتیجه به این جانب ابلاغ می‌گردد.

بدیهی است پس از انقضای یک هفته مهلت مقرر در قانون، آن بخش از مصوبه که مورد ایراد قرار گرفته است، ملغی‌الاثر خواهد بود.
«نظر به تعریف «بخش» در ماده (6) قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری مصوب1362 و براساس ماده (7) همین قانون، «شهرستان واحدی از تقسیمات کشوری است با محدوده جغرافیایی معین که از به هم پیوستن چند بخش همجوار که از نظر عوامل طبیعی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی واحد متناسب و همگنی را به وجود آورده‌اند» تشکیل می‌یابد، بنابراین، متن مصوبه که بیانگر ایجاد شهرستان شهمیرزاد صرفاً مشتمل بر یک بخش می‌باشد، مغایر قانون است.»
رئیس مجلس شورای اسلامی ـ علی لاریجانی


نامه دوم
شماره35734هـ/ب  13/6/1392
حجت‌الاسلام‌والمسلمین جناب آقای دکتر روحانی
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

به استناد قانون نحوه اجرای اصول هشتاد و پنجم (85) و یکصد و سی و هشتم (138) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و اصلاحات پس از آن، فهرست تصویب‌نامه‌های هیأت وزیران که در هیأت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین بررسی و عدم مغایرت آنها با قوانین احراز شده ضمن تأیید مراتب به شرح پیوست اعلام می‌گردد.
رئیس مجلس شورای اسلامی ـ علی لاریجانی

تسنیم