اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

لاریجانی: به هر خانه‌ ای می‌رویم بیکار دارد


چند روز پس از آنکه رئیس جمهور بیکاری را در کشور تکان دهنده خواند و آن را معضل بزرگ جامعه دانست، حالا رئیس مجلس می گوید بیکاری و تورم درد بزرگی است و به هر خانه‌ ای سر می‌زنیم، مشاهده می‌کنیم جوانان بیکار در آن وجود دارند و این موضوع انسان را نگران می‌کند.

خبرگزاری مهر: در سال‌های اخیر برخوردهای شعارگونه با مسئله اشتغال و ساده انگاری دولت‌ها در زمینه حل مشکل بیکاری، باعث شده تا تصمیمات خلق الساعه فراوانی گرفته شود و میلیاردها تومان پول نیز با فرض ایجاد اشتغال به طرح های جدید تزریق شود؛ طرح هایی که حالا پس از چند سال مقامات بانکی آنها را نه تنها زودبازده نمی دانند بلکه تعابیر دیربازده و یا بی بازده را نیز به کار می برند.

در این میان، تازه‌ترین گزارش‌های مرکز آمار ایران از افزایش تعداد بیکاران کشور حکایت دارد به طوری که در این مدت، 500 هزار نفر از جمعیت فعال کشور کاسته شده است.

تا حل معضل بیکاری راه دراز است

تاکنون قریب به اتفاق مقامات دولت تدبیر و امید درباره لزوم پرداختن به معضل بیکاری سخن گفته اند و هشدارهای فراوانی در اینباره داده شده است، اما به باقی ماندن بحران بیکاری جوانان در طول 8 سال گذشته و همچنین ناتوانی دولت ها در ارائه راهکارهای موثر نشان می دهد که هنوز راه درازی تا دستیابی به وضعیت بیکاری قابل قبول در کشور باقی مانده است.

در طول سال های گذشته مسئولان به هر جا که سفر می کردند در اجتماع مردم شهرها وعده ریشه کنی بیکاری می دادند در حالی که امروز نه تنها بیکاری ریشه کن نشده بلکه نرخ بیکاری جوانان بیش از 2 برابر نرخ عمومی کشور و نرخ بیکاری زنان نیز نزدیک به 50 درصد است.

هنوز 2 میلیون و 500 هزار بیکار مطلق در کشور وجود دارد که تقریبا نیمی از آنها را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می دهند. بنابراین در صورت باقی ماندن مسئله بیکاری کارجویان فارغ التحصیل دانشگاهی تا یکی دو سال آینده و ورود 4 میلیون و 500 هزار فارغ التحصیل دیگر به بازار کار؛ باید منتظر یک سونامی دستکم 5 میلیون نفری از بیکاران مطلق درس خوانده در کشور باشیم.

به تازگی برخی نمایندگان مجلس نیز درباره بیکاری سخن‌های قابل تاملی را مطرح کرده اند. نمایندگان می گویند در سفرهایی که به حوزه های انتخابیه خود برای ملاقات با مردم انجام می دهند، دو سوم از مطالبات مردم از آنها فقط شغل است؛ کاری که آنها قادر به انجام آن نیستند.

احتمال افزایش تعداد کارجویان فارغ التحصیل تا 5 میلیون نفر

علی لاریجانی رئیس مجلس نیز در تازه ترین اظهارات خود درباره مشکلات مربوط به بیکاری و تورم گفته است: مشکلات اقتصادی در درون کشور وجود دارد که بخشی از آن به دلیل بی‌تدبیری و بخشی به خاطر تحریم‌ها است. ما در این زمینه نیاز به تدبیر، دقت نظر و فداکاری داریم. وقتی به هر خانه‌ ای سر می‌زنیم، مشاهده می‌کنیم جوانان بیکار در آن وجود دارند و این موضوع انسان را نگران می‌کند. بیکاری و تورم درد بزرگی است.

کارشناسان بازار کار یکی از نشانه های باقی ماندن بحران بیکاری در خانواده ها را وجود دستکم یک تا حتی چند بیکار می دانند. موضوع مربوط به بیکاری و نگرانی خانواده ها درباره بیکاری فرزندان، به یکی از مهم ترین چالش های کشور تبدیل شده است.

عموما پدران و مادران، بیکار ماندن فرزندانشان را یکی از مهم ترین مسائل خود در آینده می دانند و این دغدغه واقعیتی است که امروز کشور با آن مواجه است. معضل بزرگ بیکاری و تاخیر کارجویان در ورود به بازار کار نه تنها منجر به منفعل شدن نیروهای آماده به کار کشور شده و امکان استفاده از توان بالقوه جوانان را از بین برده و یا به تاخیر می اندازد، بلکه معضلات دیگری از جمله تاخیر در ازدواج و تشکیل خانواده، افزایش اعتیاد و بزهکاری و هزینه های اینچنینی نیز برای کشور ایجاد می کند.

براساس آخرین آمارهای ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران، تعداد بیکاران کشور در بهار امسال 2 میلیون و 530 هزار نفر اعلام شده که اندکی از تعداد بیکاران کشور در سال 84 کمتر است.

رئیس جمهور می گوید: اشتغال زایی دید و ایجاد فرصت های شغلی در فاصله 84 تا 92 تقریبا صفر بوده و این مسئله باعث انباشت بیکاری در کشور شده است. بررسی آمارهای بیکاری در سال 84 نیز نشان می دهد که در آن مقطع تعداد کل بیکاران مطلق کشور 2 میلیون و 674 هزارنفر بوده است.

تعداد بیکاران مطلق؛ 2.5 میلیون نفر/ لاریجانی: به هر خانه‌ای می‌رویم بیکار دارد


ویدیو مرتبط :
زیر بار نمی رویم . . .

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

لاریجانی: رئیس سازمان هدفمندی مجازات شود/ بزرگواری: مجلس را حیوان‌خانه نامیدند!



 

 

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مجلس شورای اسلامی توهین رئیس سازمان هدفمندی یارانه ها را پیگیری قضایی خواهد کرد، گفت: معلوم است این فرد ادبیات و الفبای اولیه برای مسئولیت را ندارد و باید در کشور مجازات شود.

به گزارش مهر، علی لاریجانی در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس در پاسخ به تذکری درباره مشاجره دیروز نماینده دولت با یکی از نمایندگان مجلس گفت: دهقان عضو هیئت رئیسه مجلس این موضوع را پیگیری خواهد کرد.

محمد علی بزرگواری نماینده بهمئی در جلسه امروز در تذکری به مشاجره و درگیری نماینده مجلس و مرادی رئیس سازمان هدفمندی یارانه ها اشاره کرد و گفت: روز گذشته شان مجلس رعایت نشد و مجلس را حیوان خانه نامیدند.

وی ادامه داد: هیئت رئیسه باید با نماینده ای هم که پرخاش کرد برخورد کند این در حالی است که روز گذشته چند نفر از کشور تونس هم در مجلس حضور داشتند.

لاریجانی در پاسخ به بزرگواری گفت: عبارت زشتی که گفته می شود لزومی ندارد تکرار شود. این در خور نظام ما نیست من تعجب کردم یک فرد به خود جرئت می دهد هر قدر هم عصبانی باشد حرف ناروا بزند و گفتم از مجلس خارج شود.

رئیس مجلس ادامه داد: دعوای دو نفر ربطی به حیثیت مجلس ندارد ما موضوع را پیگیری قضایی خواهیم کرد اینکه کسی جرئت کند در مجلس این حرفها را بزند هر قدر عصبانی باشد درست نیست معلوم است این فرد ادبیات و الفبای اولیه را برای مسئولیت ندارد.

وی یادآور شد: البته بیرون از مجلس هم مسائلی را مطرح کردند که واقعیت ندارد یا همه واقعیت نبود آن بخشی که مطرح شد خودمان شنیدیم و این حرف بی نزاکت هیچ ربطی به مسئله قبلی ( مشاجره دو نفر) ندارد. کسی نباید  به خود اجازه دهد حرف بی نزاکت در جلسه علنی بدهد. این فرد باید در کشور مجازات شود..../عصرایران