اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

كمك یک‌میلیون‌دلاری‌ژاپن برای احیای دریاچه‌ارومیه



اخبار,اخبار اجتماعی,اخبار  كمك یک‌میلیون‌دلاری‌ژاپن برای احیای دریاچه‌ارومیه

دولت ژاپن مبلغ یک میلیون دلار برای احیای دریاچه ارومیه به برنامه توسعه ملل متحد اهدا کرد. این دومین کمک مالی این دولت به دفتر توسعه ملل متحد در ایران است.

به گزارش مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران، سال گذشته نیز این کشور مبلغ یک میلیون دلار برای احیای این دریاچه به برنامه توسعه ملل متحد اهدا کرده بود. این کمک مالی در قالب برنامه جدیدی به طرح حفاظت از تالاب‌های ایران که با همکاری برنامه توسعه ملل متحد و سازمان حفاظت محیط زیست ایران در حال اجرا است، اضافه شد. کمک مالی یاد شده، امکان توسعه بیش تر طرحی با نام «مشارکت در احیای دریاچه ارومیه با الگوسازی مشارکت جوامع محلی در انجام فعالیت‌های کشاورزی پایدار و حفاظت از تنوع زیستی گونههای در معرض خطر» را فراهم خواهد ساخت.

 

هدف کلی از این طرح، احیای دریاچه ارومیه عنوان شده که در سال‌های اخیر حدود ۹۰ درصد از آب خود را از دست داده است. براساس آن‌چه در خبر ارسالی مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران برای رسانه ها ارسال شده است، احیای دریاچه ارومیه از طریق ارتقای کشاورزی پایدار و کاهش میزان مصرف آب توسط کشاورزان حاشیه دریاچه و جوامع محلی به کمک روشی به نام «مدیریت جامع مشارکتی محصول» انجام خواهد شد.

این روش باعث کاهش ۳۵ درصدی در مصرف آب کشاورزی می شود که این مقدار آب صرفه جویی شده به دریاچه ارومیه بازگشته و به احیای آن کمک خواهد کرد. در عین حال، این طرح به کاهش میزان مصرف کودهای شیمیایی منجر شده و پایداری زیست محیطی را بیش از پیش تضمین می‌کند که در ابتدا در ۴۱ روستای حاشیه دریاچه ارومیه با مجموع مساحتی برابر با ۳۰ هزار هکتار آغاز شد.

این گزارش می افزاید که با کمک مالی جدید، ۳۲ روستای دیگر با مساحتی معادل ۲۴ هزار هکتار تحت پوشش قرار می‌گیرند. در حالی‌که ۴۱ روستای قبلی هم‎چنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند. در نتیجه، در سال دوم ۵۳ هزار و ۸۰۰ هکتار زمین کشاورزی زیر پوشش قرار خواهند گرفت. هم‌زمان، بخش دیگری از طرح که به بسیج اجتماعی می‌پردازد نیز در راستای حمایت از اقدامات مشابهی که با هدف تحت پوشش قرار دادن سه هزار روستا در حوضه آبریز دریاچه ارومیه و تضمین مشارکت مردمی برای احیای دریاچه و حفاظت از تنوع زیستی انجام می‌شوند، آغاز به کار خواهد کرد.

 

اخبار اجتماعی - بهارنیوز


ویدیو مرتبط :
ارومیه در یک نگاه - ستاد احیای دریاچه ارومیه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

هزینه 200 میلیارد دلاری احیای دریاچه ارومیه



خشک‌ شدن دریاچه ارومیه ,احیای دریاچه ارومیه

هزینه 200 میلیارد دلاری احیای دریاچه ارومیه

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران هزینه‌های ناشی از خسارات خشک‌ شدن دریاچه ارومیه و احیای مجدد این دریاجه را بالغ بر 200 میلیارد دلار اعلام کرد.

 محسن جلال‌پور در مراسم روز جهانی صادرات افزود: در حالی که فقط دو میلیارد دلار از محل دریاچه ارومیه درآمدزایی شده است، اما احیای مجدد این دریاچه و جبران خسارت ناشی از خشک‌ شدن آن هزینه‌ای معادل 200 میلیارد دلار دارد.

وی تاکید کرد: تعهدات ارزی صادر‌کنندگان باید هرچه زودتر حذف شود تا حوزه صادرات رونق بیشتری پیدا کند.

اردشیر سعد‌محمدی، مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان نیز در مراسم روز جهانی صادرات با اشاره به برنامه‌ 450 میلیارد دلاری کشورهای حاشیه خلیج فارس برای سرمایه‌گذاری در حوزه ساختمان گفت: هنوز تکلیف اجرای 80 درصد از این پروژه‌ها مشخص نشده و این فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های ایرانی است.

وی افزود: می‌توان با هزینه یک میلیارد تومانی اکتشاف در برخی معادن سنگ‌آهن بالغ بر 160 درصد ارزش افزوده ایجاد کرد. ضمن اینکه هم‌اکنون 60 میلیارد تن ذخیره معدنی در کشور داریم اما حجم استخراج سالانه مواد معدنی فقط 400 میلیون تن است. /ایسنا