اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

قیمت مسكن و اجاره‌ بها در پایتخت


کوچک‌ترین واحدها با متراژهای حداقلی یا سوئیت هایی که تنها مناسب برای سکونت یک نفر است، این روزها به عنوان «امید به خرید» برای بسیاری از مستاجرنشین‌ها تبدیل شده است.

روزنامه دنیای اقتصاد: کوچک‌ترین واحدها با متراژهای حداقلی یا سوئیت هایی که تنها مناسب برای سکونت یک نفر است، این روزها به عنوان «امید به خرید» برای بسیاری از مستاجرنشین‌ها تبدیل شده است.

در واقع اغلب این دسته از واحدهای مسکونی که به منظور سرپناه برای زندگی انتخاب می‌شوند اگرچه از نظر امکانات و کیفیت در پایین‌ترین درجه قرار دارند، اما از نظر اکثر مستاجران، همین واحدها می‌تواند بهترین انتخاب در شرایط فعلی بازار مسکن باشد.


اعلام قیمت‌های سرسام آور  در بازار فروش مسکن از یک سو، عدم تعادل نرخ‌های پیشنهادی فروش از سوی فروشنده‌ها و رفتار غیر منطقی عده‌ای از مالکان باعث شده تا اکنون حجم متقاضیان در بازار خرید واحدهای متراژ کوچک افزایش پیدا کند.

البته اوضاع و احوال قیمت‌های پیشنهادی فروش  واحدهای متراژ کوچک در بازار مسکن مناطق مختلف تهران حاکی از این خبر است که تصمیم به خرید واحدهای مذکور همچون سابق کار چندان ساده‌ای نیست؛ چراکه شاید متراژ‌ها کوچک باشند اما قیمت‌های فروش همچون قیمت‌های واحدهای متراژ بزرگ باشد.

 ستون امروز نبض بازار به معرفی تعدادی از واحدهای متراژ کوچک یا سوئیت پرداخته که نرخ فروش آنها نسبت به امکانات و موقعیت شان به نقل از خریداران نجومی است. برای مثال: یک واحد مسکونی نوساز 50 متری در خیابان ساجدی واقع در خیابان یوسف آباد، متری 7 میلیون و 760 هزار تومان قیمت‌گذاری شده است و فقط آسانسور جزو امکانات آن محسوب می‌شود.

 همچنین در خیابان ولنجک یک واحد مسکونی به متراژ 45 مترمربع، قیمت هر متر مربع این واحد مسکونی 3 سال ساخت 7 میلیون و 500 هزار تومان از سوی مالک تعیین شده است.



ویدیو مرتبط :
عدم پرداخت اجاره بها - نکات حقوقی و آموزشی اجاره خانه و آپارتمان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خیزش قیمت ‌مسكن، جهش اجاره‌ بها



 

 

 

تصویری كه مركز آمار ایران دیروز از اوضاع بهاری بازار مسكن در شهر تهران ارائه كرد، شباهت زیادی به گزارش چهارشنبه‌ گذشته «دنیای‌اقتصاد» كه معاملات بهاری مسكن را به لحاظ قیمت، آرام تحلیل كرده بود دارد و در عین حال نشان می‌دهد در پایتخت شرایط استفاده از آپارتمان‌های مسكونی یك‌طرفه شده به این معنی كه فعلا با توجه به جهش اجاره‌بها، فقط امكان خرید برای متقاضیان مسكن وجود دارد، این در حالی است كه تقاضای كنونی تحت تاثیر نبود تسهیلات بانكی بیشتر از آنكه میل به خرید داشته باشد، اجاره‌نشینی را دنبال می‌كند.

مركز آمار ارزش معاملات آپارتمان‌های مسكونی در فصل بهار امسال را از روی اطلاعات ثبت شده در دفاتر اسناد رسمی كه مرحله نهایی خرید‌وفروش ملك محسوب می‌شوند، به دست آورده و اعلام كرده است: در بهار امسال قیمت مسكن در تهران 5/7 درصد افزایش پیدا كرده و به متر مربعی یك میلیون و 920 هزار تومان رسیده است.

«دنیای‌اقتصاد» پیش‌تر این نرخ رشد را 5درصد اعلام كرده بود. نرخ رشد بهاری قیمت مسكن در تهران در مقایسه با نرخ تورم كه در این فصل به حدود 22 درصد رسید، نشان از رشد و خزش ملایم ارزش املاك پایتخت دارد كه با توجه به رشد 19‌درصدی قیمت مسكن در بهار سال گذشته، شرایط كنونی برای خریداران ایده‌آل به نظر می‌رسد. هر چند طی ماه‌های اخیر مشاوران‌ املاك از جمله رییس اتحادیه املاك تهران میزان غیررسمی رشد قیمت مسكن را در حد 10 تا 15 درصد عنوان كرده بودند، اما اكنون روایت «آمار» نصف آن را تایید می‌كند.

به گزارش دنیای‌اقتصاد برخلاف روند قابل‌قبول قیمت مسكن، اجاره‌بها در اولین فصل از سال‌جاری رشد شدیدی را تجربه كرده است.

گزارش رسمی مركز آمار در این باره حاكی است اجاره‌بهای واحدهای مسكونی در تهران طی بهار امسال 24 درصد نسبت به بهار سال گذشته افزایش پیدا كرده، طوری كه برای اجاره یك آپارتمان 70متری در این شهر باید تا 980 هزار تومان در ماه پرداخت شود.

با استناد به اطلاعات مركز آمار، سطح اجاره‌بها در پایتخت آن هم در فصلی كه نقل‌وانتقال اجاره‌نشین‌ها طبق گزارش سامانه رهگیری معاملات مسكن، زیاد نبوده افزایش یافته كه این می‌تواند هشداری برای مسوولان كنترل بازار اجاره باشد مبنی بر اینكه این احتمال وجود دارد در تابستان امسال طرح «تعزیراتی مهار رشد اجاره‌بها در حد 9درصد» به دلیل ناهمخوانی با وضعیت واقعی بازار اجاره، به شكست بینجامد.

كارشناسان مسكن ضمن طرح این پرسش كه مبنای سقف‌گذاری برای اجاره‌بها چه نوع محاسبه‌ای بوده، با اظهار نگرانی از عدم كنترل نرخ در فصل بهار به دولت توصیه می‌كنند مكانیزم‌های واقعی‌تری‌ برای ساماندهی بازار اجاره اعمال كند.

از متری 8 میلیون تا متری 240 هزار

به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، در سه ماه اول امسال منطقه 2 گران‌ترین منطقه در تهران برای اجاره‌نشینی بوده، طوری كه نرخ اجاره ماهانه در آن بیش از 2 برابر متوسط اجاره‌بها در كل شهر تهران بوده است.

همچنین منطقه 15 ارزان‌ترین منطقه برای اجاره‌نشین‌ها معرفی شده است.در بازار خرید مسكن نیز منطقه یك گران‌ترین منطقه در بین مناطق 22گانه محسوب می‌شود، طوری كه در بهار امسال هر متر مربع آپارتمان مسكونی در این منطقه تا قیمت 8 میلیون تومان نیز خرید و فروش شده است.منطقه 20 تهران نیز برای خرید مسكن ارزان‌ترین محل معرفی شده، طوری كه در این منطقه هر متر مربع آپارتمان را می‌توان به قیمت 246 هزار تومان خریداری كرد.... / تحلیل : عصر ایران