اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

قیمت دلار باید بین 2500 تا 2800 تومان باشد/دلایل کاهش نرخ ارز در دو ماه گذشته



قیمت دلار,دلایل کاهش نرخ ارز


یک کارشناس مسائل بانکی مطرح کرد
قیمت دلار باید بین 2500 تا 2800 تومان باشد/دلایل کاهش نرخ ارز در دو ماه گذشته

یک کارشناس مسائل بانکی با بیان این که بدون در نظر گرفتن عوامل غیراقتصادی و در شرایط وجود تعادل، نرخی حدود 2500 تا 2800 برای دلار مناسب است، گفت: موجودی ارز افزایش پیدا نکرده و در صورتی که میزان عرضه وتقاضا هماهنگ نباشد جو روانی ایجاد شده میزان تقاضا را بیشتر افزایش می دهد که می تواند باعث ایجاد تورم توام با ناامیدی شود.

سید بهاءالدین حسینی هاشمی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره اظهارات رییس کل بانک مرکزی مبنی بر این که نرخ ارز به کف رسیده است اظهار کرد: نرخ ارز تابع چند عامل اقتصادی مانند تراز پرداخت خارجی، تراز بودجه، میزان رشد پس انداز، سرمایه‌گذاری، رشد اقتصادی، بهره وری و بازدهی سرمایه‌های انسانی است و درشرایطی که این شاخص‌ها رو به رشد باشند پول ملی تقویت شده و در غیر این صورت تضعیف می‌شود.

این کارشناس مسائل بانکی با بیان این‌که بهترین روش برای تعیین رابطه ریال با سایر ارزها شاخص قدرت برابری خرید است، گفت: برخی مواقع شرایط و عوامل غیر اقتصادی بر نرخ ارز تاثیر می گذارد و موجب کاهش و یا افزایش آن می‌شود. به عنوان مثال بد بینی‌های موجود باعث کاهش ارزش پول ملی و خوش بینی نسبت به سیاست ها باعث کاهش تورم و تقویت پولی ملی می‌شود.

حسینی هاشمی با بیان این‌که این آثار غیر اقتصادی پایدار نبوده و رفع آنها نرخ ارز را تحت تاثیر قرار می دهد، تصریح کرد: از سال 1381 اصلاح قیمتی ریال را انجام ندادیم ودر نتیجه ریال همواره تضعیف شد. به عبارت دیگر دولت و بانک مرکزی تورم داخلی را در افزایش نرخ ارز تاثیر ندادند و به صورت دستوری نرخ ارز ثابت نگه داشته شد.

وی ادامه داد: در اواخر سال 1390 و اوایل سال 1391 این حباب ترکید. به عبارت دیگر پایین بودن نرخ ارز میزان تقاضا برای آن را افزایش داد و در چنین شرایطی با توجه به این که میزان منابع ارزی محدود بود تعادل عرضه وتقاضا به هم خورد.

این کارشناس مسائل بانکی به محدودیت های ناشی از تحریم‌های اعمال شده اشاره و اضافه کرد:‌ تحریم بانک مرکزی و سوییفت نگرانی مردم را افزایش داد و در نتیجه افزایش قیمت ریال نسبت به ارزهای خارجی که باید طی 10 سال رخ می داد به یکباره صورت گرفت.

حسینی هاشمی در ادامه با اشاره به این که با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید موضع دنیا نسبت به ایران نرم‌تر شد، گفت: بخشی از کاهش تدریجی نرخ دلار طی دو ماه گذشته ناشی از آثار اقتصادی وبخشی ناشی از آثار غیر اقتصادی بوده است اما باید بررسی کرد که قیمت دلار بنا به شاخص قدرت برابری خرید سایر ارزها تا کجا کاهش می‌یابد.

وی با اشاره به این‌که موجودی ارز افزایش پیدا نکرده و در صورتی که میزان عرضه وتقاضا هماهنگ نباشد جو روانی ایجاد شده میزان تقاضا را بیشتر افزایش می دهد، تصریح کرد:‌ این امر نیز مشکلاتی را در پی خواهد داشت به عبارت دیگر باید شرایط فعلی مدیریت شود تا تقاضا با میزان موجودی ارزی هماهنگ باشد.

این کارشناس مسائل بانکی با اشاره به این‌که آینده خوبی در پیش داریم، اظهار کرد: در صورتی که مشکلات مربوط به تجارت و نقل و انتقال پول رفع شود هزینه تحمیل شده برای نقل و انتقال پول حذف شده و در نتیجه هزینه خرید کالا کاهش می‌یابد و به تدریج می توانیم شاهد رونق اقتصادی باشیم.

حسینی هاشمی با بیان این‌که باید ریال را تقویت و درآمد مردم را افزایش دهیم، خاطرنشان کرد: اظهارات رییس کل بانک مرکزی با هدف مدیریت خوش بینی و تقاضای انبوه بوده است تا مقاومت مردم برای خرید ارز با پیش بینی کاهش بیشتر نرخ آن کمتر شود تا با تقاضای انباشته روبرو نشویم که می تواند باعث ایجاد تورم توام با ناامیدی شود.

وی تاکید کرد: بدون در نظر گفتن عوامل غیر اقتصادی و با احتساب تورم موجود در کشور طی 10 سال گذشته و تورم حوزه دلار نرخ 2500 تا 2800 تومان برای ارز مناسب است اما شرایط غیر اقتصادی می تواند این نرخ را تغییر دهد./ایسنا


ویدیو مرتبط :
آرامش قیمت ارز در یک ماه گذشته

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کاهش نرخ ارز قیمت خودرو را نزولی کرد / ماکسیما 90 میلیون تومان



کاهش نرخ ارز قیمت خودرو را نزولی کرد

روند نزولی نرخ ارز موجب کاهش قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی شده است به‌گونه‌ای که در چند روز اخیر بیشتر این خودروها کاهش قیمت جزئی را در بازار تجربه کرده‌اند.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

در حال حاضر در محصولات گروه خودروسازی سایپا، خودروی سایپا 111 به قیمت حدود 13 میلیون تومان عرضه می‌شود و این در حالی است که قیمت رسمی این خودرو 11 میلیون و 780 هزار تومان است.

سایپا SL 131 نیز در حالی به قیمت حدود 12 میلیون و 300 هزار تومان و SX 131 نیز به قیمت حدود 13 میلیون و 250 هزار تومان به فروش می‌رسد که قیمت رسمی SL 131 معادل 11 میلیون و 540 هزار تومان و SX 131 نیز 11 میلیون و 940 هزار تومان تعیین شده است.

قیمت تیبا نیز حدود 15 میلیون و 600 هزار تومان است. البته قیمت رسمی این خودرو 15 میلیون و 430 هزار تومان تعیین شده است. قیمت تندر 90 مدل E2 پارس خودرو نیز در حالی به حدود 25 میلیون و 900 هزار تومان رسیده که قیمت رسمی این خودرو 21 میلیون و 50 هزار تومان تعیین شده است.

مگان 2000 با دنده اتوماتیک نیز به قیمت حدود 60 میلیون و 500 هزار تومان عرضه می‌شود این در حالی است که قیمت رسمی این خودرو 44 میلیون و 660 هزار تومان تعیین شده است. قیمت ماکسیما نیز به حدود 90 میلیون تومان رسیده البته این در حالی است که قیمت رسمی این خودرو 64 میلیون و 500 هزار تومان تعیین شده است.

به گزارش ایسنا، گروه محصولات ایران خودرو نیز خودروی پژو 206 در نمایندگی‌های فروش موجود نیست. پژو 206 صندوق‌دار نیز در مدل V9 آن به قیمت حدود 41 میلیون تومان و مدل V8 نیز حدود 31 میلیون تومان به فروش می‌رسد. این در حالی است که قیمت رسمی مدل V9 حدود 26 میلیون و 370 هزار تومان و مدل V8 نیز 22 میلیون و 690 هزار تومان است.

تندر 90 ایران خودرو نیز در مدل E1 آن به قیمت حدود 22 میلیون تومان و مدل E2 نیز 25 میلیون تومان به فروش می‌رسد. این در حالی است که قیمت رسمی تندر 90 E1 ایران خودرو معادل 18 میلیون و 900 هزار تومان و مدل E2 نیز 21 میلیون تومان تعیین شده است.

پژو 405 نیز به قیمت حدود 19 میلیون و 900 هزار تومان عرضه می‌شود. البته قیمت مصوب این خودرو 15 میلیون و 580 هزار تومان است. پژو پارس سال در حالی به قیمت حدود 27 میلیون و 500 هزار تومان به فروش می‌رسد که قیمت رسمی این خودرو حدود 23 میلیون تومان تعیین شده است.

سمند EF7 نیز در حالی به قیمت حدود 21 میلیون و 500 هزار تومان به فروش می‌رسد که قیمت رسمی آن حدود 21 میلیون تومان است.

قیمت‌های یاد شده نسبی بوده و با توجه به محدود بودن عرضه از سوی خودروسازان و برخی ضعف‌های نظارتی، این قیمت‌ها با درصدی از نوسان و تفاوت در نمایندگی‌های فروش مختلف همراه است./ایسنا

 

قیمت انواع خودرو در بازار ایران