اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

قیمت خودرو کاهش می‌یابد یا افزایش؟



 قیمت  خودرو,خودروسازان, شیوه قیمت‌گذاری خودرو

قیمت خودرو کاهش می‌یابد یا افزایش؟

در حالیکه احتمال انتخاب شیوه قیمت‌گذاری "حاشیه بازار" در کنار نظارت "کمیته قیمت‌گذاری" افزایش یافته است نتایج این شیوه قیمت‌گذاری بر قیمت خودروها مهم تلقی می‌شود.

براساس برخی اخبار به دست آمده وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال اتخاذ تصمیم نهایی درباره چگونگی قیمت‌گذاری خودرو است.

در این زمینه یکی از مهمترین گزینه‌ها استفاده ترکیبی از دو شیوه قیمت‌گذاری "حاشیه بازار" در کنار نظارت "کمیته قیمت‌گذاری" است. کارشناسان معتقدند که انتخاب این شیوه قیمت‌گذاری تاثیر خاصی بر قیمت‌ فعلی خودروها در بازار نداشته و سطح فعلی قیمت‌ها تا پایان سال حفظ خواهد شد.

به گفته کارشناسان، در صورت برطرف شدن تحریم‌های خارجی و کاهش نرخ ارز حدود چهار تا پنج ماه زمان خواهد برد تا قطعات تولید شده با مواد اولیه ارزان تبدیل به خودروهای ارزان قیمت شوند بنابراین تا پایان سال کاهش قیمتی در کار نخواهد بود.

از آن سو نیز با توجه به بالا بودن قیمت‌های فعلی و رکود شدید بازار، کششی برای افزایش احتمالی قیمت‌ها تا پایان سال جاری وجود ندارد.

در این زمینه شهرام آزادی - عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی - می‌گوید: تعیین قیمت خودرو براساس هزینه‌های تولید بهترین شیوه برای قیمت‌گذاری این محصول است.

وی با بیان این‌که خودروسازان و کمیته قیمت‌گذاری می‌توانند با مشارکت یکدیگر و بررسی هزینه‌های تولید قیمت فروش خودرو را تعیین کنند، خاطرنشان می‌کند:‌ البته تا پایان سال کاهش قیمتی در بازار خودروهای داخلی نخواهیم داشت زیرا حتی با فرض لغو تحریم‌ها و کاهش نرخ مواد اولیه نیز رسیدن موج کاهش قیمت به نرخ فروش خودروهای تولیدی به گذشت چهار تا پنج ماه زمان نیاز دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی ادامه می‌دهد: از آن سو نیز هم‌اکنون بازار خودرو در رکود شدید به سر می‌برد که یکی از دلایل آن افزایش قیمت فروش خودروها در نتیجه رشد هزینه‌های تولید است.

وی تصریح می کند: بنابراین می‌توان گفت تا پایان سال جاری سطح فعلی قیمت‌ها در بازار خودرو حفظ شده و افزایش یا کاهش قابل توجهی در این حوزه نخواهیم داشت./ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
دلایل افزایش قیمت پیاز و وعده مسیولان برای کاهش قیمت آن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

افزایش قیمت خودرو تصویب شد/کاهش ۲۵ درصدی تعرفه واردات طی ۵ سال



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

افزایش قیمت خودرو تصویب شد/کاهش ۲۵ درصدی تعرفه واردات طی ۵ سال

هیئت دولت افزایش قیمت خودروهای داخلی را با 4 شرط تصویب کرد و به کاهش 25 درصدی تعرفه واردات خودرو طی 5 سال رای داد.

هیات وزیران تصویب‌نامه در مورد نحوه تعیین قیمت خودروهای سبک توسط شرکتهای داخلی سازنده را ابلاغ کرد.

این مصوبه با امضای محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهوری برای اجرا به وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت امور اقتصادی و دارایی ابلاغ شد.

تصویب‌نامه نحوه تعیین قیمت خودروهای سبک توسط شرکتهای داخلی سازنده:

بر اساس این گزارش، وزیران عضو کارگروه کنترل بازار به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب نمودند:

1ـ شرکتهای داخلی سازنده خودروهای سبک مجازند با هماهنگی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نسبت به فروش خودرو به قیمت تجاری (قیمت حد فاصل قیمت بازار آزاد و قیمت محاسباتی با لحاظ نرخ مبادله‌ای ارز که توسط سازمان مذکور تعیین و اعلام می‌شوند) اقدام نمایند.

تبصره ـ فروش به قیمت تجاری منوط به ثبت در سامانه ir .124 است.

2ـ شرکتهای یادشده موظفند نود و پنج درصد وجوه حاصل از مابه‌التفاوت قیمت محاسباتی با لحاظ نرخ ارز مبادله‌ای و قیمت تجاری را در دوره‌های سه ماهه به حسابی که توسط خزانه‌داری کل کشور اعلام می‌شود، واریز نمایند.

صددرصد وجوه واریزی به حساب یادشده پس از تخصیص توسط معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار می‌گیرد، تا به منظور کمک به واحدهای تولیدی در قالب طرح صیانت از تولید هزینه شود.

3 ـ فروش خودرو به قیمت تجاری توسط شرکت‌های موضوع بند (1) منوط به اجرای تعهدات زیر می‌باشد:

الف ـ افزایش تولید و عرضه خودرو به گونه‌ای که بازار خودرو داخلی به تعادل برسد.

ب ـ کاهـش تدریجی قیمت تجاری فروش خودرو ظرف شش ماه به نحوی که به قیمت محاسباتی نزدیک شود.

ج ـ ارائه آمار و اطلاعات تولید، عرضه، پیش‌فروش و تصویب فیشهای واریزی مابه‌التفاوت به همراه تمامی اسناد به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان.

د ـ راه‌اندازی سامانه معاملات قابل رهگیری خودرو و امکان دسترسی سازمان مذکور برای نظارت بر آن.

هـ ـ تسویه حساب نهایی در پایان هر سال مالی.

4ـ به منظور ایجاد تعادل و کنترل قیمتها در بازار داخلی، تعرفه واردات خودروهای سبک از ابتدای سال 1392، طی پنج سال، سالانه پنج واحد درصد کاهش می‌یابد.

این تصویب‌نامه در تاریخ 8/11/1391 به تأیید ریاست جمهوری رسیده است.

معاون اول رئیس‎جمهور ـ محمدرضا رحیمی

فارس