اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

قرآن بند انگشتی در کتابخانه آستان قدس


رئیس اداره مخطوطات سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: یک جلد قرآن منحصر به فرد و کم نظیر به اندازه نصف بند انگشت اهدایی از سوی یکی از ارادتمندان حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) در این گنجینه نگهداری می شود.

خبرگزاری ایرنا: رئیس اداره مخطوطات سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: یک جلد قرآن منحصر به فرد و کم نظیر به اندازه نصف بند انگشت اهدایی از سوی یکی از ارادتمندان حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) در این گنجینه نگهداری می شود.

محمد رضا فاضل هاشمی افزود: در این اثر بی نظیر کل آیات قرآن بر روی شیشه ای در اندازه یک در یک سانتی متر با استفاده از لیزر و تکنیک نانوتکنولوژی چاپ و منقور شده است.

وی بیان کرد: آیات بر روی این شیشه با استفاده از فناوری مزبور در 30 خانه و در هر خانه یک جزء قرآنی جدول بندی شده است.

وی اظهار کرد: قرآن بند انگشتی مزبور در تاریخ اول فروردین ماه سال 1389 به گنجینه مخطوطات کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی توسط فردی به نام حمید بابایی اهدا شده است.

رئیس اداره مخطوطات سازمان کتابخانه های آستان قدس رضوی گفت: در این گنجینه اطلاعاتی در مورد اینکه این قرآن توسط چه فردی یا با چه هدفی بر روی شیشه نگارش شده است، وجود ندارد.

فاضل هاشمی خاطر نشان کرد: گنجینه مخطوطات آستان قدس رضوی به خاطر قداست معنوی، اعتماد مردم و نگهداری و حفاظت دقیق علمی و تجربی، روزانه پذیرای بسیاری از مصاحف شریف و کتب خطی و اسناد تاریخی است که پس از ثبت و فهرست نویسی دراختیار علاقه مندان به آثار معنوی و تاریخی قرار می گیرد.

وی افزود: بیش از 90 هزار جلد مصاحف شریف و نسخه خطی در گنجینه مخطوطات آستان قدس رضوی نگهداری می شود.

گنجینه مخطوطات آستان قدس رضوی بیش از 100 جلد قرآن که در قرن اول تا سوم قمری برروی پوست آهو کتابت شده است از جمله مصاحف شریفه اهل البیت (ع) نگهداری می شود که این مجموعه قرآن در دنیا بی نظیر است.

قدیمی ترین کتاب موقوفه قرآنی کتابخانه آستان قدس به دوره سامانیان و به سال 327 هجری قمری بر می گردد که توسط 'کشوادبن املاس'؛ حکمران اصفهان وقف شده است.


ویدیو مرتبط :
گزارش حواشی جالب راهپیمایی قدس مشهد آستان قدس رضوی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بند انگشتی زنده است



 

نوزاد زودرس

 

نوزاد زودرسی که اندازه اش بیش از کف دو دست نیست با تلاش پزشکان چینی زنده مانده و شگفتی ساز شده است.

 

نوزاد زودرسی که اندازه اش بیش از کف دو دست نیست با تلاش پزشکان چینی زنده مانده و شگفتی ساز شده است.

 

۲۴ فوریه امسال(۵ اسفند) بیمارستان مرکزی شهر «اون شی» در استان «هبی» چین شاهد تولد بچه ای بود که فقط ۶۷۰ گرم وزن داشت.

 

اندازه وی بیش از کف دو دست نیست اما حالش رضایت بخش توصیف شده و پزشکان امیدوارند تا دو ، سه هفته دیگر مرخص شود. بند انگشتی ، در دستگاه شیشه ای نگهداری می شود و تحت مراقبت های ویژه قرار دارد.

 

بسیاری از پزشکان از زنده ماندن این نوزاد شگفت زده هستند و آن را چیزی شبیه معجزه می دانند.

 

وی به اندازه ای لاغر است که استخوان های قفسه سینه اش را به خوبی می توان دید.

 

قرار است نام وی به عنوان کوچک ترین نوزاد زنده دنیا در کتاب رکوردهای «گینس» ثبت شود.جنسیت این بچه هنوز اعلام نشده است.