اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

قحطی خودرو در راه است



بازار خودرو در ایران,وضعیت خودرو در ایران

قحطی خودرو در راه است

جو عمومی بازار نشانگر حال روز ناخوش صنعت است ، اللخصوص خودرو که این روزها هم در عرضه مشکل دارد هم در تقاضا.یقینا با ادامه مشکلات موجود در میان تولیدکنندگان خودرو و ادامه معضلات در فرایند عرضه و تقاضا باید باور داشت که به نوعی قحطی خودرو در راه است.

 وقایع اخیر در بازار خودرو کشور که از سویی ضعف شدید تولیدکنندگان و اختلال در عرضه ی خودرو را در پی داشت ، پیام های خوشی را منعکس نمی کند.

از یک سو توان تولید خودروسازان به صورت پلکانی کاهش می یابد و از سوی دیگر قهر ادامه دار خریداران و بازیگران اصلی صحنه اقتصاد موجب شده است ضربات سنگینی بر پیکره ی بی جان خودروسازی در کشور وارد شود.

گویی لج بازی خریداران و تحریم شان جواب داده است ، اما جوابی معکوس.

متقاضیان خرید خودرو در کشور گرچه فکر می کردند با نخریدنشان بازار بر وفق میلشان حرکت خواهد کرد ، اما بررسی های ما و تحلیل منابع آگاه در این خصوص نشان می دهد که در آینده نزدیک (کمتر از یکماه) بازار خودرو آن روی خود را به خریداران نشان می دهد.

رویی که دیگر از دست تولیدکنندگان و گردانندگان بازار خودرو نیز خارج است ؛ کافی است نها این معادلات را با ما مرور کنید :

در چند هفته آینده فشار های چندماه گذشته بر تولیدکنندگان خودرو و قطعه سازانی که هم اکنون با 20 درصد از ظرفیت خود کار می کنند به سر حد تعطیلی واقعی و نایاب شدن خودرو در بازار منجر می شود.

نبود عرضه ی واقعی و نه احتکار در بازار خودرو فقط و فقط موجب افزایش سرسام آور قیمت معدود خودروی باقیمانده در کشور خواهد شد و در قبال این امر تعطیلی واحدهای ساخت قطعات و خودروسازی ها امری است که تاثیر مستقیم بر روی تورم و نرخ بیکاری خواهد داشت.

تا چندی پیش تنها معدود تولیدکنندگان قطعات با ترنول مالی بالا قادر به ادامه کار بودند ، اما اینک همان قطعه سازان قدرتمند نیز دست از کار کشیده و توان تولید را ندارند.

با تحلیل این شرایط و بحران قریب الوقوع برای تولیدکنندگان ، قحطی خودرو در بازار امری موجه و نزدیک به تحقق است.

موضوعی که نزدیک به 3 ماه است از طریق رسانه ها به گردانندگان چرخه ی اقتصاد و صنعت گوشزد می شود و در این بین نه تنها مرهمی بر زخم این صنعت گذاشته نمی شود ، بلکه نمک نیز بر زخم آن پاشیده شده است.

اگر قدری واقع بین باشیم در میابیم ، تنها رفتار چکشی از جانب خریداران و از سوی دیگر عرضه ی رندانه از جانب خودروسازان موضوعی نیست که بتواند چرخه ی تولید خودرو را به حرکت در آورد ، در این بین توانی لازم است که از دست عرضه کنندگان و متقاضیان خارج است ؛ صنعت کشور و خاص خودروسازی به مثابه  میوه ی گندیده ای است که در کنار انبوهی میوه ی گندیده دیگر قرار گرفته ، چه بسا انتظار سالم ماندن و پویایی در آن بسیار در خواست بزرگی است./بازار خبر

 

 

 


ویدیو مرتبط :


خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

واگذاري خودرو بدون پلاک ، ممنوع



رييس مرکز شماره گذاري راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي واگذاري خودرو بدون پلاک از سوي نمايندگي هاي فروش را جرم اعلام کرد.

 

سرهنگ "محمدرضا غلامي" روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگارگروه اجتماعي ايرنا افزود : با توجه به هماهنگي هاي به عمل آمده بين راهنمايي و رانندگي و کارخانجات توليد خودرو ، سهميه نمايندگي هايي که خودروهاي اين کارخانجات را بدون پلاک تحويل مشتري دهند قطع و جريمه نيز خواهند شد.

 

وي تصريح کرد: در تمامي کارخانجات توليد خودرو واحد شماره گذاري مستقر شده است که بدون وقفه براي تمامي خودرو هاي توليدي پلاک صادر مي کنند.

 

رييس مرکز شماره گذاري راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي گفت: اين واحدها حتي در کارخانه هايي که روزانه بيش از سه هزار خودرو توليد مي کنند نيز به صورت مستمر فعاليت دارند.

 

غلامي از هموطنان خواست خودروهاي خريداري شده خود را بدون پلاک تحويل نگيرند و در صورت مشاهده نام و مشخصات نمايندگي متخلف را از طريق شماره تلفن "81253455 " به مسوولان راهنمايي و رانندگي اعلام کنند.