اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

قبرهای 50 میلیون تومانی در بهشت زهرا!


برای خریدن زمین فرقی نمی‌كند می‌خواهید در آنجا زندگی كنید یا بمیرید، باید پول زیاد داشته باشید.

 
 
 
 
در این زمانه قبل از اینکه سرتان را روی زمین بگذارید  و بمیرید لطفا فکری به حال خانه آخرت‌تان کنید تا میت‌تان روی زمین نماند. شما علاوه بر اینکه در این دنیا باید در‌به‌در دنبال خانه بگردید، نباید از خانه عاقبت‌تان غفلت کنید.

 این روزها مردن هم خرج دارد. تورم وقت مردن هم دست از سر شما بر نمی‌دارد. هر مردنی تا شب چهل آنقدر خرج دارد که ترجیح می‌دهید با گرانی‌ها و سختی‌های این دنیا بسوزید و بسازید تا اینکه نفرین و ناسزای بازماندگان را زمانی  که دست‌تان از دنیا کوتاه است بشنوید و تن‌تان در گور بلرزد.



 این یک وجب خاکی که آخر و عاقبت، همه ما روزی در آنجا می‌خوابیم اندازه طلا و حتی بیشتر ارزش دارد. حتی دیگر قبرها پیش‌فروش نمی‌شود مبادا فردا قیمت زمین بالا برود و فروشنده ضرر کند ؛ این وسط دلال‌ها حسابی نان‌شان در روغن است.

 واقعیت این است که این روزها، گورستان‌ها هزینه مضاعفی به زندگی روزمره مردم افزوده که در بعضی از شهرها به هزار و یک دلیل، تبدیل به مشکل اجتماعی شده است.


قبرهای 50 میلیون تومانی!


بهشت زهرا در قیمت‌های مختلف و نجومی ‌ید طولایی دارد و حالا دیگر حتی  برای داشتن خانه  ابدیت هم باید پول زیادی خرج کرد. شهر مرده‌های تهران مانند شهر زنده‌هایش کم‌کم به قبرهای چند طبقه و بعید نیست تا چند وقت دیگر به برج‌های چند طبقه تبدیل شود.

قبرهای عمومی سه طبقه‌ای که خود بهشت زهرا می‌فروشد، 900 هزار تومان است اما قبرهایی که بین مردم دست به دست می‌شود و صاحبان قبر می‌خرند و می‌فروشند بسته به عمر قبر و اینکه درکجای بهشت‌زهرا قرار دارد، از پنج تا 50 میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود.

 البته داستان قبرهای خانوادگی داستانی مجزا دارد و مقبره‌های خانوادگی بسته به اینکه کجاست و چقدر متراژ دارد حداقل با 300 میلیون تومان قیمت به فروش می‌رسد.


قیمت قبرهای امامزاده‌ بستگی به مشتری‌ اش دارد!

بالا بودن قیمت قبرها در امامزاده‌ها نیز مشهود است. البته قبرستان‌هایی که در امامزاده‌های تهران وجود دارد نرخ مصوبی برای فروش قبر ندارند ولی مسئولان اوقاف می‌گویند نرخ قبر 100 تا 400 هزار تومان است.

در اینجا قیمت‌ها بسته به مشتری و جایش بالا و پایین دارد  و اینکه بازمانده میت چقدر می‌خواهد بابت قبری که بخرد هزینه کند متنوع است: «پولدار باشند 100 تا 200 میلیون تومان هم می‌فروشیم و اگر توان مالی نداشته باشند ممکن است قبر را رایگان در اختیارشان قرار دهیم.» متولیان  امامزاده عین‌العلی زین‌العلی در اشرفی اصفهانی بالای 100 میلیون تومان قبرهایش را می‌فروشند.

 امامزاده زید واقع در دربند با قیمت زمین برابری می‌کند و 50 تا 60 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. امامزاده قاسم نیاوران نیز 60 میلیون تومان است. البته باز هم می‌شود قبر ارزان قیمت در امامزاده‌های اطراف پیدا کرد. برای نمونه در امامزاده ابراهیم منطقه صالح‌آباد(جنوب تهران) که بسیار دورافتاده است قبر را تا یک میلیون تومان هم می‌توان معامله کرد.


همه جا، پای دلال در میان است


قیمت قبر در تمام کلان‌شهرهای ایران بالاست‌ اما مهم‌ترین مشکلی که باعث شده خانه آخرت هم مانند خانه دنیایی‌مان گران باشد و سر به فلک بکشد؛ واسطه بازی و کلاهبرداری‌هایی ا‌ست که در دنیای خرید و فروش قبر وجود دارد. درآمد کلان کلاهبردارها، دلالان و واسطه‌های گورستان‌ها به قدری است که این شغل هم کم کم دارد به فهرست مشاغل پردرآمد کشور اضافه می‌شود!

قیمت قبر در شهرهایی غیر از تهران

مشهد: قیمت قبر در حرم مطهر امام رضا(ع) از 25 میلیون تومان تا 480 میلیون تومان است و پیش خرید هم نمی‌شود. سال گذشته ارسال پیامکی با عنوان «مزایده یک قبر در مشهد مقدس» آن هم با قیمت حدود نیم میلیارد تومان بر سر زبان‌ها افتاده بود.

 در این پیامک 10 خط تلفن گذاشته بودند که اپراتور این خطوط درباره علت مزایده اینطور توضیح می‌داد: «این قبر توسط آستان قدس رضوی به خانم دکتری هدیه داده شده که اکنون قصد دارد جهت کار در امور خیریه این قبر را به مزایده بگذارد.

 قیمت اولیه برای فروش این قطعه 480 میلیون تومان در نظر گرفته شده است.» یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که این قبر دارد برخلاف قبرهای دیگر حرم مطهر که سه طبقه هستند یک طبقه است و نزدیک به حرم قرار گرفته!


قم: دومین مکان گران برای دفن اموات، حرم حضرت معصومه(س) است که قیمت قبر در این مکان از 100 تا 180 میلون تومان متغیر است. این قبور نیز به روز فروخته می‌شود و هرچقدر این قبرها به حرم نزدیک‌تر باشد گران‌تر هم خواهد شد. در گورستان‌های شهر، قبرها از 40 میلیون تومان معامله می‌شود. شاید در قم کمتر خانه‌ای پیدا شود که به اندازه یک قبر160 میلیون تومانی قیمت داشته باشد.

شهرری: قبرهایی که در حرم حضرت شاه عبدالعظیم به فروش می‌رسد از 25 میلیون تومان تا 85 میلیون تومان هزینه دارد. قبرها به روز فروخته می‌شود. قبور در باغ توتی حدود 60 میلیون تومان است و در آستان ابن‌بابویه(شهرری)، قیمت‌ها از 20 میلیون تومان شروع می‌شود.

سمنان: در سمنان نیز قیمت قبر بالا رفته است. به گفته سمنانی‌ها قبرها اگر در بالای گورستان، زیر درخت و جای خنک باشد بیش از 12 میلیون تومان قیمتش است!

اراک: جای شکرش باقی است که هنوز در ایران شهرهایی پیدا می‌شود که قیمت قبرهایش کمی ‌منطقی باشد. مثلا قیمت قبر دوطبقه در اراک از 700  هزار تومان به بالاست و قبر بالای یك میلیون تومان هم بعید است در این شهر پیدا شود.

کرمان: قیمت قبر حداقل 100 هزار تومان برای آرامستان‌های جدید تصویب شده است.

تبریز: قیمت قبر در « وادی رحمت » تبریز بالا رفته و در طبقات و تحتانی قبرها حداقل 300 هزار تومان است و در صورت پیش خرید به 500 هزار تومان می‌رسد و مقبره‌هایی با گنجایش 14 قبر كه تا 22 میلیون تومان فروخته می‌شود. البته عده‌ای می‌گویند قیمت قبرهای قطعه «ولیعصر» توافقی است و گاهی بیش از پنج میلیون تومان هم معامله شده.

شیراز: در حرم شاهچراغ(ع) حداقل قیمت قبر 40 میلیون تومان است و حداکثر 180 میلیون تومان. البته در اینجا می‌توانید چانه هم بزنید برای اینکه پنج درصد تخفیف برای قبرهای 40 میلیون تومانی و 10 درصد تخفیف برای قبور 180 میلیون تومانی در نظر گرفته‌اند.

اهواز: در آرامستان کنونی اهواز که بهشت‌آباد نام دارد، قیمت قبر مانند قیمت زمین و خانه در محله‌های گوناگون نوسان دارد. قبرهای نزدیک به در ورودی گاهی بین 12 تا 18 میلیون تومان هم خرید و فروش می‌شود.

 قطعه‌های یک و دو و قطعه‌های مسقف که سرسبز هستند نیز قیمت‌های‌شان از یك میلیون و 200 هزار تومان تا سه میلیون و 300 هزار تومان است.
  


ویدیو مرتبط :
آیفون 50 میلیارد تومانی !

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

قبرهای یک تا 2 میلیونی بهشت زهرا


رئیس کمیسیون سلامت و خدمات شهری ومحیط زیست شورای شهر تهران، گفت: نابسامانی در حوزه قیمت قبور بهشت زهرا(س)به اتمام خواهد رسید.

خبرگزاری مهر: رئیس کمیسیون سلامت و خدمات شهری ومحیط زیست شورای شهر تهران، گفت: نابسامانی در حوزه قیمت قبور بهشت زهرا(س)به اتمام خواهد رسید.

رحمت الله حافظی با اشاره به جزییات لایحه "اصلاحیه مصوبه تعیین بهای خدمات قابل عرضه در سازمان بهشت زهرا(س)"، افزود: شاید قیمت قبور در این لایحه کمی افزایش پیدا کرده باشد اما این لایحه می تواند نابسامانی های و هرج و مرجی که در حوزه قیمت قبور وجود داشت را بر طرف کند .

وی ادامه داد: بر اساس ضوابط جدید دیگر کسی نمی تواند قبر 100 تومانی بفروشد و در گذشته یک قبر را برخی می توانستند به قیمت هزار ریال بخرند و یا مشابه آن را به دیگری به قیمت 35 میلیون تومان بفروشند.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه قیمت قبور بهشت زهرا ساماندهی شده است، گفت: برخی افراد که درگذشته با یک تلفن برای نزدیکان و آشنایان خود قبرهای ارزان قیمت می خریدند با این لایحه موافق نیستند اماضوابط جدید زمینه هرگونه اجحاف به شهروندان را از بین می برد و مشخص می کند هر قطعه ای چه قیمتی دارد و دیگر قبر 3 تا 5 میلیونی به قیمت 10 تا 30 میلیون به فروش نمی رود و قیمت قبور و خدمات قابل عرضه در بهشت زهرا شفاف سازی می شود .

نرخ پیشنهادی برای قبور

بر اساس ماده واحده لایحه «اصلاحیه مصوبه تعیین بهای خدمات قابل عرضه در سازمان بهشت زهرا(س)»؛شهرداری تهران موظف است نسبت به کفن و دفن شهدا و خانواده آنها شامل (پدر، مادر، همسر و فرزندان شهید)، جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر از آن، آزادگان و همسر آنان، اهداکنندگان عضو، کارکنان تمام وقت و بازنشستگان بهشت زهرا(س) مشروط به آنکه قبلا قبر به آنان واگذار نشده باشد، با تایید مراجع ذیربط و با رعایت ضوابط و مقررات موضوعه برای یک نوبت به صورت رایگان اقدام کند.

دفن شهدا و خانواده معظم آنان (پدر، مادر، همسر و فرزندان) با تایید رسمی بنیاد شهید انقلاب اسلامی و مشاهیر شهر تهران بر اساس آیین نامه ای که به تصویب شورای شهر تهران می رسد، خواهد بود.

قیمت قبرهای طبقه 2 و 3

به گزارش خبرگزاری مهر، در این لایحه آمده است: سازمان بهشت زهرا(س) مکلف است جهت دفن اموات در چارچوب وظایف قانونی شهرداری ها نسبت به دفن در کلیه قطعات (قبور باقیمانده فاز سوم) تا سقف پنجاه درصد (۵۰ درصد) ظرفیت این قطعات بطور رایگان اقدام نماید و در صورتی که وابستگان متوفی تمایل به در اختیار گرفتن طبقات بالا این قبور را داشته باشند هزینه مترتبه به ازای واگذاری هر قبر معادل هفت میلیون و پانصد هزار (۷.۵۰۰.۰۰۰) ریال تعیین می شود.

قبرهای یک تا 2 میلیونی بهشت زهرا

هزینه واگذاری هر قبر (قبور باقیمانده در فاز سوم) در ظرفیت پذیرش پنجاه تا شصت درصد معادل ده میلیون (۱۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال و در ظرفیت پذیرش هفتاد تا هشتاد درصد معادل پانزده میلیون (۱۵.۰۰۰.۰۰۰) ریال و از سقف هشتاد تا صددرصد معادل بیست میلیون (۲۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تعیین می شود.

قبرهای 6 میلیونی در کدام قطعه هستند

«هزینه واگذاری هر قبر در قطعات فاز دوم آرامستان بهشت زهرا(س) (قطعات ۲۰۰ تا ۲۵۸) تا سقف هفتاد درصد (۷۰درصد) ظرفیت پانزده میلیون (۱۵.۰۰۰.۰۰۰) ریال و از سقف هفتاد تا هشتاد درصد ظرفیت قطعات سی و پنج میلیون (۴۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال و تا نود درصد (۹۰درصد) ظرفیت قطعات شصت میلیون (۶۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال و در ظرفیت نود تا صددرصد هشتاد میلیون (۸۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تعیین می شود.

زمین در فاز اول بهشت زهرا متری چند؟

هزینه واگذاری هر قبر در کلیه قطعات فاز اول آرامستان بهشت زهرا(س) قطعات یکم تا یکصد و دوازدهم به جزء قطعات ۳۲، ۳۵، ۸۴، ۸۶- ۱۰۰ دویست میلیون ریال (۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰) و قطعات ۳۲، ۳۵، ۸۴، ۸۶- ۱۰۰ یکصد و هفتاد میلیون ریال (۱۷۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تعیین می شود.

نرخ جدید هزینه های دفن

(هزینه خدمات تغسیل و تکفین و حمل جنازه با آمبولانس عمومی «با ظرفیت چهار نفر متوفی»، مجموعا برای هر نفر متوفی به مبلغ سه میلیون (۳.۰۰۰.۰۰۰) ریال تعیین می شود. ضمنا هزینه خدمات فوق برای کودکان (تا هفت سال) معادل (۵۰ درصد) مبلغ مذکور خواهد بود. در صورت درخواست آمبولانس خصوصی برای هر نفر متوفی علاوه بر مبلغ مذکور مبلغ چهار میلیون (۴.۰۰۰.۰۰۰) ریال از متقاضی دریافت خواهد شد. همچنین حمل جنازه به شهرستان به ازاء هر کیلومتر طول مسیر رفت تا مبلغ (۸.۰۰۰) ریال تعیین می شود.

بر اساس این اصلاحیه هرگونه تغییر تعرفه های این مصوبه و همچنین تعرفه قبور در فازهای توسعه ای آرامستان بهشت زهرا(س) منوط به ارائه لایحه از سوی شهرداری تهران و تصویب شورای اسلامی شهر تهران خواهد بود. همچنین شهردار تهران مکلف است سالانه گزارش حسن اجرای این مصوبه را به شورا ارائه کند.