اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

قائل به سخت‌گیری در حجاب نیستم قائل به بی‌حجابی هم نیستم



اخبار,اخبارسیاسی, علی مطهری

علی مطهری باز هم به دانشگاه آمد، این‌بار اما نه خشونتی در كار بود و نه حاشیه‌ای. دانشگاه امیركبیر دیروز به همت كانون اندیشمندان دانشجویان مسلمان، میزبان فرزند شهید مطهری بود تا در روزهای منتهی به سالگرد شهادت وی، برای دانشجویان از اندیشه‌های پدرش بگوید و البته پاسخگوی برخی سوالات باشد. سوالاتی كه معمولا در جمع‌های دانشگاهی حاشیه‌ساز می‌شد، اما این‌بار گویا اوضاع فرق می‌كرد. علی مطهری در قسمت اول این مراسم به تبیین دیدگاه‌های شهید مطهری پرداخت و مسائلی چون عدالت اجتماعی و آزادی را در دیدگاه‌های وی تشریح كرد.

وی در این باره گفت: «مساله عدالت اجتماعی مورد تاكید شهید مطهری بود. ایشان ابایی نداشت كه چند روز بعد از پیروزی انقلاب بگوید اگر انقلاب اهمیت لازم را به عدالت اجتماعی ندهد به زودی شكست می‌خورد.» وی افزود: «در دستگاه الهی رابطه و پارتی معنی ندارد كه بگوییم خداوند به صرف اینكه انقلاب ما پسوند اسلامی دارد هرگونه كه عمل بكنیم انقلاب ما را حفظ خواهد كرد. شهید مطهری از همان ابتدا هشدار داد كه اگر این معیارها را در نظر نگیریم ممكن است با شكست مواجه شویم.»

 

وی در بیانی دیدگاه شهید مطهری درباره آزادی نیز با تاكید بر اینكه «وجود اقلیت منتقد مخالف به نفع كل و اكثریت جامعه است» اظهار كرد: «این به این معناست كه افراد باید در انتقاد آزاد باشند و نباید بگوییم كسی حق انتقاد ندارد بلكه انتقاد و آزادی باید دایما وجود داشته باشد.» علی مطهری در بخش دوم مراسم در پاسخ به  پرسش یكی از دانشجویان در مورد لباس شخصی‌ها نیز گفت: «من فكر می‌كنم به دلیل اینكه از ابتدا با اینها مخالفت جدی نشده الان به این شكل درآمدند و نوبت به افراد دیگر می‌رسد؛ بنابراین هنوز نتوانستند موضوع را ریشه‌كن كنند.» مطهری ادامه داد: «علت اصلی این است كه اینها وابسته به جاهایی هستند و با آنها برخورد نمی‌شود.»

 

وی در پاسخ به سوال دیگر دانشجویان در مورد حصر ابراز عقیده كرد: «اگر كاری غلط است ما باید به آن اعتراض كنیم. این ربطی ندارد كه یك امام جمعه یا فلان دستگاه در مورد سخنرانی كسی در دانشگاه حرف بزند.  وی با تاكید بر اینكه «بسیاری از مشكلات با لج و لجبازی حل نمی‌شود»، خاطرنشان كرد: «در سال ٨٨ داستانی پیش آمد و كل حرف ما این است كه عدالت رعایت شود. من بنای طرفداری بی‌چون و چرا از موسوی و كروبی را ندارم و اصلا به محسن رضایی رای دادم و دلبستگی به این دو نفر ندارم اگرچه اینها در انقلاب خدمت كردند. به هر حال اینها نباید موضوع را ادامه می‌دادند و باید به قانون تمكین می‌كردند. اگر ما می‌خواهیم موضوع حل شود باید همه طرف‌های داستان را در نظر بگیریم و جوری برخورد نكنیم كه انگار همه كار ما درست بوده و فقط این دو نفر اشتباه كرده‌اند و آنها را وصل به امریكا و انگلیس بدانیم.

 

این روش غلطی است كه در پیش گرفته‌ایم.» مطهری ادامه داد: «نگرانی من از رویه‌ای است كه در برخورد با منتقدان و مخالفان داریم كه با آنها سختگیری می‌كنیم و كارهای غیرضروری انجام می‌دهیم.» وی در پاسخ به پرسش دیگری با اشاره به طرح سوال خود از وزیر كشور در مورد ساپورت‌پوشی بانوان نیز اظهار كرد: من پارسال این موضوع را مطرح كردم اما با آن شوخی كردند و جوك ساختند.

 

ما می‌خواستیم این مساله رسمیت پیدا نكند اما امروز تقریبا رسمی شده و دولت وظایفی دارد كه لااقل در اماكن دولتی باید مسائل رعایت شود. وی ابراز عقیده كرد: زمانی آقای احمدی‌نژاد علامت می‌داد و می‌گفت بگذارید مردم خوش باشند مگر شما گناه نمی‌كنید. امروز هم آقای روحانی از این علامت‌ها می‌دهد و می‌گوید مگر امر به معروف منحصر به حجاب است. قطعا منحصر نیست اما یكی از مصادیق امر به معروف، حجاب است.  این نماینده مجلس درباره سخنان روز گذشته وزیر كشور در مورد پول‌های كثیف در انتخابات اظهار كرد: «ایشان آمد و گفت منظور من این نبوده و رسانه‌ها بد منعكس كردند.

 

نظر شخصی من این است كه آقای رحمانی فضلی نخواست برخی واقعیات را بیان كند و اگر شجاعت به خرج می‌داد و مساله را سربسته بیان می‌كرد بهتر بود تا حالت دوگانگی به وجود بیاید. »  مطهری در پاسخ به انتقاد یكی از دانشجویان از خود نیز تاكید كرد: «می‌خواهند بگویند من در مسائل سیاسی باز و در مسائل فرهنگی بسته موضع می‌گیرم و می‌گویند دچار تناقض هستم در حالی كه معتقدم تلازمی بین اعتقاد به آزادی بیان و آزادی‌های فردی غرب وجود ندارد بلكه ملاك، احكام اسلام است، البته من قائل به سختگیری هم نیستم، الان هم سختگیری نمی‌شود و ما در تهران هم بی‌حجابی داریم و هم حجاب‌هایی داریم كه بی‌حجابی‌اند.»


  اخبار  سیاسی  -  اعتماد 


ویدیو مرتبط :
با کسی باشید که برایتان ارزش قائل باشد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مطهری: نمی فهمم که کجای سخنان من اهانت و بی‌ادبی بود /هیچ قداستی برای هیچ نهادی قائل نیستم؛



هیچ قداستی برای هیچ نهادی قائل نیستم؛

مطهری: نمی فهمم که کجای سخنان من اهانت و بی‌ادبی بود / رهبری از رفتار برخی از سپاهیان در انتخابات راضی نبودند

مطهری، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی موضوعات مطرح شده درباره نطقش که بسیاری آن را اهانت و بی ادبی می‌دانستند، گفت: متن نطق بنده و صدای بنده در صحن علنی موجود است، بنده نمی‌فهم که کجای سخنان من اهانت و بی‌ادبی بود؟

انتخاب : علی مطهری با اشاره به برخی موضوعات مطرح شده درباره نطقش که برخی آن را اهانت و بی ادبی می‌دانستند، گفت: متن نطق بنده و صدای بنده در صحن علنی موجود است، بنده نمی‌فهم که کجای سخنان من اهانت و بی‌ادبی بود؟

 

به گزارش سرویس سیاسی پایگاه خبری تحلیلی انتخاب، عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس در جلسه علنی امرو با استناد به ماده‌ای ۷۷ آئین‌نامه داخلی پارلمان، اظهار داشت: بعد از نطق بنده که روز یکشنبه ۳۱ اردیبهشت در صحن علنی مجلس قرائت کردند، برخی مطالبی در رسانه ها منتشر کردند و در مجلس نیز واکنش‌هایی نسبت به آن نطق صورت گرفت.

 

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی موضوعات مطرح شده درباره نطقش که بسیاری آن را اهانت و بی ادبی می‌دانستند، گفت: متن نطق بنده و صدای بنده در صحن علنی موجود است، بنده نمی‌فهم که کجای سخنان من اهانت و بی‌ادبی بود؟

 

وی افزود: بنده در آن نطق اعلام کردم که سپاه پاسداران در انتخابات مجلس نهم از برخی از کاندیداها حمایت کرد و تمام قد وارد شد و به نظر من همین کار تخلف است. حرف بنده این نبود که سپاه نتیجه صندوق‌های رای را تغییر داده است.

 

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس ادامه داد: سپاه نباید اساسا وارد این موضوعات شود چراکه این موضوع با توصیه حضرت امام خمینی (ره) نیز تفاوت دارد.

مطهری با بیان اینکه بسیاری از فرمانده سپاهان نیز حرف من را قبول دارند، اضافه کرد: بنده باخبرم که رهبر معظم انقلاب نیز از رفتاری که برخی از افراد در سپاه در انتخابات داشتند، راضی نبودند.

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: اگر برخی از فرماندهان سپاه این کار را ادامه دهند، نام آنها را اعلام می‌کنم.

 

علی مطهری در بخش دیگری از سخنانش به انتقاداتی که در نطق روز یکشنبه به جمعیت ایثارگران داشت، اشاره کرد و در این زمینه توضیح داد: به نظر بنده سخنان آقای نادران درباره موضوعی که بنده روز یکشنبه درباره جمعیت ایثارگران مطرح کردم، منطقی نبود، چراکه مطلب روشن است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ، افزود: تحولاتی در انتخابات مجلس نهم در ۸+۷ ایجاد شد و برخی از آقایان جزء جمعیت ایثارگران گفتند که نباید عده‌ای در فهرست جبهه متحد اصولگرایان باشند علی رغم اینکه ما رای آوردیم اما معنای تفرقه چیزی غیر از این است؟

مطهری همچنین گفت: اگر این افراد موجب تفرقه نشدند، پس چه کسانی موجب ایجاد تفرقه شدند.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس ادامه داد: به نظر بنده نمایندگان مجلس باید بتوانند به راحتی درباره همه امور اظهارنظر کنند و نباید قداستی برای هیچ نهادی قائل باشیم./انتخاب