اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

فهرست 10 فیلم ایرانی برای معرفی به اسکار


کمیته انتخاب فیلم ایرانی برای معرفی به اسکار در مرحله نخست 10 فیلم را معرفی کرد.

خبرگزاری ایسنا: کمیته انتخاب فیلم ایرانی برای معرفی به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی در مرحله نخست ۱۰ فیلم «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران»، «استرداد»، «امروز»، «برف»،‌ «تنهای تنهای تنها»، «چ»،‌ «خسته نباشید»، «خط ویژه»، «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» و «سر به مهر» را برای بررسی بیشتر انتخاب کرد.

بنیاد سینمایی فارابی اعلام کرد، جلسه انتخاب فیلم ایرانی برای معرفی به آکادمی اسکار با میزبانی بنیاد سینمایی فارابی و حضور نمایندگان سازمان سینمایی و خانه سینما برگزار شد.

در این جلسه امیر اسفندیاری به عنوان سخنگوی این هیئت انتخاب شد.

همچنین اعضای این هیئت عبارتند از: حبیب احمدزاده (نویسنده و استادیار دانشگاه)، امیر اسفندیاری (معاونت بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی)، احمد امینی (کارگردان)، آرش امینی (مدیرکل حوزه ریاستی و امور بین الملل سازمان سینمایی)، امین تارخ (بازیگر و مدرس سینما)، ایرج تقی‌پور (تهیه کننده)، پرویز شیخ‌طادی (نویسنده و کارگردان)، محمدباقر قهرمانی (مدرس دانشگاه) و مجید میرفخرایی (مدیر هنری).

در این جلسه محمدرضا جعفری جلوه مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی جشنواره‌ها و جوایز جهانی را فرصتی برای فرهنگ و هنر کشورهای مختلف دانست که داشته‌ها، ویژگی‌ها، تفاوت‌ها و تمایزات خود را در ویترینی جهانی به نمایش بگذارند و تریبونی برای شاخص‌ترین بروز و برترین تجلی خویش بیابند.

وی با اشاره به اتکای آکادمی اسکار و آیین فرهنگستان علوم و هنرهای سینمایی به ظرفیت عظیم رسانه‌ای، بهره‌گیری هوشمندانه از این فرصت را از اولویت هایی شمرد که در تعامل مستقیم میان پدیدآورندگان آثار و متولیان امر به نتیجه ای مطلوب می رسد، امری که در چنین هیأت داوری مشهود است.

محمد مهدی عسگرپور مدیر عامل خانه سینما نیز با ذکر این نکته که دولتمردان در دوره جدید فضای روانی مثبتی ایجاد کرده اند که هم خود و هم اعضای خانواده سینما می بایست قدردانش باشند، بر پیگیری روش مناسب و پرهیز از بی قاعدگی ها و همچنین ترکیب خوب هیأت حاضر و ضرورت معرفی بهترین گزینه ممکن از میان فیلم های اکران شده، تأکید ورزید.

عسگرپور همچنین حساسیت جامعه در خصوص این موضوع را ناشی از موفقیت های سینمای ایران در عرصه اسکار دانست.

بر اساس این خبر، کمیته انتخاب فیلم ایرانی پس از مرور قوانین و مقررات، بحث در خصوص رویکردهای ممکن برای انتخاب فیلم، بررسی فهرست رسمی ۵۸ فیلم به نمایش در آمده در ایران در یک سال گذشته و ارزیابی وضعیت بین المللی عناوین حائز شرایط به فهرستی کوتاه شامل 10 فیلم رسیده است که عبارتند از: آذر، شهدخت، پرویز و دیگران؛ استرداد؛ امروز؛ برف؛ تنهای تنهای تنها؛ چ؛ خسته نباشید؛ خط ویژه؛ زندگی مشترک آقای محمودی و بانو؛ و سر به مهر.

این کمیته، پس از بررسی های تکمیلی جهت انتخاب نماینده ای شایسته برای کشورمان از جهات مختلف، نتایج بعدی را متعاقبا اعلام خواهد کرد.


ویدیو مرتبط :
فیلم ضد ایرانی argo که امسال اسکار بهترین فیلم را گرفت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رقابت 10 فیلم ایرانی برای معرفی به اسکار



اخبار , اخبار فرهنگی , فیلم ایرانی

نخستین گزارش هیات معرفی فیلم ایرانی به فرهنگستان علوم و هنرهای سینمایی منتشر شد.

طبق اعلام بنیاد سینمایی فارابی؛ جلسات هیات معرفی فیلم ایرانی به فرهنگستان علوم و هنرهای سینمایی جهت رقابت در رشته اسکار بهترین فیلم خارجی زبان در حال برگزاری است.

 

این جلسات در روالی مسبوق به سابقه، با میزبانی بنیاد سینمایی فارابی و تعامل مستقیم با خانه سینما و سازمان سینمایی و امور سمعی و بصری، سازماندهی شده است.

 

فرشته طائرپور (تهیه کننده) و محمد بزرگ نیا (کارگردان)، شهرام جعفری‌نژاد (منتقد فیلم و مدیر مسئول و سردبیر مجله «صنعت سینما»)، سید روح الله حسینی (مدرس دانشگاه و مدیر مدرسه ملی سینما)، شادمهر راستین (فیلمنامه نویس)، رسول صدرعاملی (کارگردان)، محمدرضا هنرمند (کارگردان)، آرش امینی (مدیر کل امور بین‌الملل سازمان سینمایی) و امیر اسفندیاری (معاون بین الملل بنیاد سینمایی فارابی) در سال جاری در این کمیته عضویت دارند.

 

علیرضا تابش مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی در نخستین جلسه این هیات طی سخنانی با خوشامدگویی و ابراز امتنان از همکاری مطلوب خانه سینما و همچنین قبول این مسئولیت مهم از سوی اعضاء گفت: بنیاد سینمایی فارابی طی مکاتباتی با سازمان سینمایی کشور و خانه سینما پس از دریافت اسامی فیلمهای حائز شرایط و اعضای معرفی شده جهت عضویت و حضور در این هیات، مقدمات برگزاری جلسات "هیات معرفی فیلم ایران به فرهنگستان علوم و هنرهای سینمایی" را فراهم کرد.

 

او با اشاره به برگزاری جلسات این هیات طی 21 سال اخیر افزود: با توجه به تثبیت این روال به عنوان روشی کارآمد از سال 1373، موفقیت‌های سینمای ایران در این آوردگاه بزرگ صنعت سینما در سراسر دنیا، غیر قابل انکار است.

 

در ادامه این جلسات، اعضاء هیات ، مقررات موجود را مورد بازخوانی قرار دادند. بر اساس این مقررات، فیلم‌های مورد بررسی باید حائز شرایطی چون «تولید در خارج از ایالات متحده با دیالوگ‌هایی اساسا به زبانی غیر انگلیسی»، «نخستین اکران عمومی در کشور مبداء در فاصله زمانی یک سال گذشته (9 مهر 1393 تا 8 مهر 1394) به مدت یک هفته متوالی به قصد منفعت مالی تهیه کننده و صاحب سالن سینما»، «برخورداری از شرایط اکران و تبلیغ بر مبنای عرف پذیرفته در صنعت سینما»، «عدم هر‌گونه پخش عمومی پیش از آغاز اکران سینمایی (به استثناء نمایش‌های غیر انتفاعی فرهنگی)» و «ارائه گواهی کشور معرفی کننده مبنی بر حضور اتباع و یا مقیمان کشور معرفی کننده در مقام عوامل خلاق تولید و مولف فیلم» است.

 

بنا به مقررات فرهنگستان، لزومی به نمایش عمومی فیلم معرفی شده در ایالات متحده نیست.
امیر اسفندیاری که بر اساس رای اعضاء کمیته در مقام سخنگو برگزیده شده است، خاطرنشان کرد: «هیات انتخاب پس از بازخوانی مقررات و بررسی ابتدایی فهرست کلیه فیلم‌های اکران شده در فاصله زمانی مورد نظر که از سوی معاونت ارزشیابی و نظارت دریافت شده است، با بحث در خصوص نظرگاه‌های خود و همچنین عوامل مهم در معرفی نماینده شایسته، 10 فیلم از مجموعۀ 58 عنوان به نمایش در آمده را جهت بررسی دقیق‌تر در دستور کار قرار داد.

 

این ده فیلم به ترتیب حروف الفبا عبارتند از:
«خداحافظی طولانی» ساخته فرزاد موتمن، «در دنیای تو ساعت چند است؟» ساخته صفی یزدانیان، «رخ دیوانه» ساخته ابوالحسن داودی، «سیزده» ساخته هومن سیدی، «شیار 143» ساخته نرگس آبیار، «قصه‌ها» ساخته رخشان بنی اعتماد، «ماهی و گربه» ساخته شهرام مکری، «محمد رسول الله (ص)» ساخته مجید مجیدی، «ملبورن» ساخته نیما جاویدی و «من دیه گو مارادونا هستم» ساخته بهرام توکلی.»

 

اخبار تکمیلی در خصوص معرفی فیلم ایرانی به فرهنگستان علوم و هنرهای سینمایی متعاقبا از سوی بنیاد سینمایی فارابی اعلام خواهد شد.
اخبار فرهنگی - ایسنا