اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

فرمانده ناجا: برخی پلیس را هم زیر می‌گیرند!


احمدی مقدم گفت: مطمئن باشید اگر کوتاه بیاییم کیسه هوا و ترمز ضد قفل نیز به حالت قبل برمی گردد و شاید بتوانم بگویم که پلیس تنها دستگاهی است که تا آخر می ایستد و جای تاسف دارد که بگویم حتی گاهی پلیس را زیر می گیرند!

خبرگزاری ایسنا: فرمانده نیروی انتظامی با انتقاد از وضعیت مراکز معاینه فنی در کشور گفت: این مراکز بلامسئول هستند.

سردار اسماعیل احمدی مقدم صبح امروز در همایش ملی مدیریت ترافیک با بیان اینکه رقم خسارت تصادفات در یک سال مساوی با شش درصد تولید ناخالص داخلی کشور است، گفت: این رقم در حالیست که خسارت های معنوی همچون میزان معلولیت و از دست دادن خانواده ها قابل محاسبه نیست.

وی با بیان اینکه از سال 78 به مدت پنج سال شاهد افزایش 11.3 درصدی کشته های ناشی از تصادفات بودیم گفت: بعد از جنگ تحمیلی شاهد افزایش ناگهانی خودروها بدون در نظر گرفتن زیرساخت ها بودیم که این مسئله مشکلاتی را ایجاد کرد.

کاهش سالانه کشته های تصادفات

این مسئول با بیان اینکه از سال 84 که رقم کشته تصادفات به اوج خود رسید ، توانستیم سالانه درصد زیادی از کشته های سوانح را کاهش دهیم گفت: این در حالی است که روند سفر، خودرو و سوخت افزایش یافته و امیدواریم تا پایان برنامه پنجم توسعه یک اهتمام کلی ایجاد شود تا رکورد کاهش تصادفات شکسته شود.

وی با بیان اینکه تلاش برای کاهش تصادفات تنها برای حفظ جان افراد نیست، گفت: کاهش تصادفات نشان دهنده تراز فرهنگی مردم نیز است.

احمدی مقدم با بیان اینکه در گذشته حجم نابسامانی ها سبب شد که همیشه پلیس در بروز تصادفات مسئول باشد، گفت: مدیریت ایمنی ترافیک و مدیریت پس از صحنه تصادف همواره دو مشکل قدیمی در ایران بوده و هست و این در حالیست که رئیس جمهور دولت نهم به دلیل علاقه اش به مسائل ترافیکی تلاش های فردی زیادی در راستای کاهش تلفات انجام داد و در اواخر دولت دهم نیز مرکزی که در این راستا تشکیل شده بود با نظر نمایندگان مجلس لغو شد.

به گفته فرمانده ناجا در حال حاضر هیچ ساختار متمرکزی برای تبیین اهداف و راهبردهای کلان در زمینه مسائل ترافیک و تصادفات وجود ندارد و تنها افرادی تلاش های پراکنده ای انجام می دهند.

رییس پلیس کشور مدیریت را حلقه مفقوده مدیریت عالی ترافیک دانست و گفت: ما باید به دنبال یک ساختار قانونی باشیم که علاوه بر حضور همه نمایندگان دستگاه ها ، عالیترین مقام کشور نیز در آن عضو باشد تا یک تصمیم یکپارچه در این زمینه اتخاذ شود و حتی نظارت و حساب کشی نیز انجام گیرد.

وی با بیان اینکه این در حالیست که نه تنها برخی دستگاه ها همکاری نمی کنند، بلکه دستاوردهای گذشته را به عقب می رانند گفت: مطمئن باشید اگر کوتاه بیاییم کیسه هوا و ترمز ضد قفل نیز به حالت قبل برمی گردد و شاید بتوانم بگویم که پلیس تنها دستگاهی است که تا آخر می ایستد و جای تاسف دارد که بگویم حتی گاهی پلیس را زیر می گیرند!

 به گونه ای که حتی دستگاهی با ما جلسه گذاشت و در مورد یک ماشین پرسانحه سعی داشت که ما را قانع کند که اینگونه نیست و این در حالیست که تمامی آمارهای ما نشان می دهد این نوع خودرو دارای بیشترین تصادفات است، اما در یک دستگاهی جلسه می گذارند که ما را قانع کنند!

وی با بیان اینکه دشمنان با تحریم های خود جنایتی را علیه شهروندان انجام داده اند، گفت: دشمنان با تحریم دست خودروسازان را برای دستیابی به برترین امکانات فنی کوتاه کرده اند و بخش دیگری هم خود خودروسازان از آن کوتاهی کرده اند و دشمنان در کشته شدن مردم مقصر هستند البته مردم هزینه ها را در راستای حفظ استقلال پذیرفته اند و باید در مجامع جهانی از این دشمنان شکایت کرد.

وی با بیان اینکه می توان با برنامه ریزی و همت همه دستگاه ها در پایان برنامه ششم میزان کشته های تصادفات را به 10 هزار نفر برسانیم گفت: یکی از مهمترین عوامل در کاهش تصادفات، فرهنگ سازیست و این در حالی است که نسل قدیم رانندگان در مقابل تغییر مقاومت کرده و اما نسل جدید خود به خود همراه هستند.

این مسئول در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت بازدارندگی قانون در راستای کاهش تصادفات و تلفات ناشی از آن، گفت: قانون باید حداکثر شدت عمل را داشته باشد و افزایش قیمت جریمه ها در صورتی که در دولت مصوب شود گام مهمی در راستای بازدارندگی خواهد بود.

فرمانده ناجا همچنین تسریع در خروج ناوگان فرسوده را یکی دیگر از عوامل مهم در کاهش تصادفات عنوان کرد و گفت: سال گذشته به دلیل تغییر دولت افت شدیدی را در خروج ناوگان فرسوده شاهد بودیم، اما این در حالی است که خروج این خودروها درآمدزا است.

معاینه فنی بی سامان است

احمدی مقدم در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد شدید نسبت به بی سامانی و بلامسئول بودن بحث معاینه فنی در کشور، گفت: معاینه فنی در کشور بلامسئول است و حتی در اغلب نقاط کشور مرکز معاینه ای وجود ندارد و باید تمرکزی در راستای مدیریت این معاینه فنی صورت گیرد.

وی با بیان اینکه ارتقای استانداردها باید سختگیرانه باشد گفت: نباید پلیس را مذمت کرد که چرا سختگیری می کند بلکه باید دیگران را به دلیل کوتاهی در امر استانداردها مذمت کرد.

هیچ سازمانی متولی حوادث در جاده نیست

وی ساماندهی موتورسیکلت ها را یکی دیگر از دغدغه های پلیس عنوان کرد و گفت: در کمتر کشوری به این میزان موتورسیکلت وجود دارد که اغلب آنان از قشر ضعیف هستند و نمی توان به آن ها سختگیری کرد و به آنها فشار آورد.

احمدی مقدم با انتقاد از نبود مدیریت امدادی در صحنه حوادث و سوانح، گفت: هیچ سازمانی متولی حوادث در جاده نیست و در حال حاضر نیز اورژانس و سازمان امداد با یک آمایش ناقص سعی در پوشش حوادث جاده ای دارند و مطمئنم اگر این مدیریت صحنه تصادف متمرکز شود گام مهمی در راستای کاهش تصادفات بر می داریم.


ویدیو مرتبط :
گفتگوی سردار فرمانده محترم ناجا درخصوص پلیس فتا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

فرمانده ناجا: برخی تصمیمات احمدی‌نژاد اشتباه بود/ مخالف دخالت پلیس در بازار ارز بودیم



 قاچاق کالا و ارز, دخالت پلیس در بازار ارز, خودروی فرسوده

فرمانده ناجا: برخی تصمیمات احمدی‌نژاد اشتباه بود/ مخالف دخالت پلیس در بازار ارز بودیم

وی تأکید کرد: موافق مداخله پلیس در بازار ارز نبودیم ولی چون به ما دستور دادند دخالت کردیم. مشکل بازار ارز به خاطر کمبود عرضه ارز در بازار رخ داد و نمی شد با این مشکل از طریق پلیس برخورد کرد.

فرمانده نیروی انتظامی با حضور در برنامه «پایش» به برخی سؤالات در مورد عملکرد ناجا پاسخ داد و در سخنان خود تصمیمات احمدی‌نژاد را در مورد صدور مجوز ورود خودرو، دستور ممنوعیت عرضه قلیان و باطل کردن آن اشتباه خواند.

 سردار اسماعیل احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی شب گذشته در برنامه «پایش» حاضر شد.

وی با بیان اینکه هیچ منطقه‌ای در کشور نداریم که سرمایه‌گذار به دلیل ناامنی یا مسائل تروریستی از سرمایه‌گذاری خود منصرف شود گفت: مهمترین وظیفه پلیس برای بهبود فضای کسب و کار در کشور ایجاد امنیت است.

احمدی مقدم به آمارهای جهانی در مورد ایران نیز اشاره کرد و افزود: آمارهای جهانی درباره ایران عمدتاً درست نیست چون سازمانهای بین المللی با ایران به صورت مستقیم در ارتباط نیستند.

وی ادامه داد: رتبه پایین اعلام شده درباره رتبه فضای کسب و کار ایران در دنیا قابل اعتماد نیست.

به گفته فرمانده ناجا قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مراحل پایانی تصویب خود را در مجلس می‌گذراند و بسیاری از قوانین مربوط به مبارزه با جرایم اقتصادی در کشور منسوخ شده اند و باید به روز شوند.

وی همچنین تأکید کرد: موافق مداخله پلیس در بازار ارز نبودیم ولی چون به ما دستور دادند دخالت کردیم. مشکل بازار ارز به خاطر کمبود عرضه ارز در بازار رخ داد و نمی شد با این مشکل از طریق پلیس برخورد کرد.

احمدی مقدم گفت: سال قبل حدود 20 میلیارد دلار کالای قاچاق کمتری وارد کشور شد و حدود 15 میلیارد دلار نیز از خروج برخی کالاهای وارد شده با ارز مرجع جلوگیری شد. سال قبل با مدیریتی که انجام شد حدود 35 میلیارد دلار در مصرف ارزی کشور در حوزه‌های قاچاق و خروج کالا صرفه جویی شد.

وی با اشاره به برخی تخلفات در آگهی‌های درج شده در روزنامه‌ها گفت: روزنامه همشهری در چاپ نیازمندی ها و آگهی های روزانه خود دقت نمی کند و فقط به صرف داشتن پروانه کسب و بدون بررسی بیشتر به فروشنده اجازه درج آگهی می‌دهد.

فرمانده نیروی انتظامی کشور تصمیم احمدی‌نژاد را در مورد صدور مجوز ورود خودرو اشتباه خواند و گفت: تصمیم رئیس جمهوری قبلی درباره صدور مجوز ورود برخی خودروها خارج از ضابطه کار درستی نبود و از نظر مردم هم چندان خوشایند نبود.

وی در مورد ممنوعیت عرضه قلیان نیز خاطرنشان کرد: رئیس جمهوری قبلی در زمینه صدور دستور ممنوعیت عرضه قلیان در قهوه خانه ها و سپس لغو این دستور اشتباه کرد و در این بین پلیس مقصر جلوه داده شد. موافق تصمیم های یک شبه دولت قبلی نبودیم.

احمدی‌مقدم تأکید کرد: دولت قبل در زمینه برخورد با افرادی که از خودروهای دولتی استفاده شخصی می‌کردند با نیروی انتظامی همکاری نکرد.

وی همچنین با اشاره به اینکه امسال باید 400 هزار دستگاه خودروی فرسوده از رده خارج می شد که این برنامه محقق نشده است گفت: تلفات نیسان وانت چندین برابر پراید بوده و این خودرو یک چهارم مصرف سوخت خودروها را در کشور به خود اختصاص داده است.

فرمانده ناجا افزود: بنیاد تعاون ناجا یک ریال بودجه دولتی ندارد و ورود نیروی انتظامی به فعالیت های اقتصادی هم اشکال قانونی ندارد. دولت در زمینه تأمین بودجه پلیس مشکل دارد. نیروی انتظامی در حوزه اقتصاد رقیب بخش خصوصی نیست./فارس