اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

فرانسوی ها و ژاپنی ها در جاده مخصوص


بك روز از قطعی شدن خبر حضور آلمانی‌ها در جاده مخصوص نگذشته است كه خبرهای حضور خارجی‌ها در كیلومترهای جاده مخصوص بیش از پیش شنیده شد. طی یكی دو سال پس از حضور دولت یازدهم ورود برندهای پرقدرت خودرویی در كیلومترهای مختلف جاده مخصوص بیش از پیش به گوش می‌رسید.

روزنامه اعتماد: بك روز از قطعی شدن خبر حضور آلمانی‌ها در جاده مخصوص نگذشته است كه خبرهای حضور خارجی‌ها در كیلومترهای جاده مخصوص بیش از پیش شنیده شد. طی یكی دو سال پس از حضور دولت یازدهم ورود برندهای پرقدرت خودرویی در كیلومترهای مختلف جاده مخصوص بیش از پیش به گوش می‌رسید و امروز و فردا شدن‌های برجام و لغو تحریم هم موجب شد تا مذاكرات برای ورود برندی جدید در بازار خودرویی ایران با شرایط، نگاه متفاوت و الزام به سرمایه‌گذاری و استفاده از توان داخلی انجام شود.

 بر همین اساس بود كه روزی نگذشته از اجرایی شدن برجام آلمانی‌ها بدون فوت وقت با آبی‌پوشان به تفاهم رسیدند تا نخستین امضای خودرویی به نام ژرمن‌های اروپایی ثبت شود. تعجیل برای امضای قرارداد خودرویی كار را به جایی رسانده كه معاون وزیر صنعت و معدن و تجارت نیز بی‌محابا از قراردادی كه از ماه‌های پیش بارها صحبت نهایی شدن آن به میان آمده بود خبر داد تا خیال همه را بابت حداقل دو برندی كه حضورشان در ایران قطعی است راحت كند.

محسن صالحی‌نیا، معاون امور صنایع وزیر صنعت و معدن و تجارت در حاشیه مراسم رونمایی از سیستم سوخت‌رسانی یورو ٦ در پاسخ به «اعتماد» با تاكید بر قطعی شدن قرارداد پژو با ایران خودرو از امضای این قرارداد در هفته آینده و با حضور حسن روحانی رییس‌جمهور خبر داد و در خصوص قراردادهای جدید در مجموعه گفت: «به غیر از خودروسازان اروپایی خودروسازان آسیایی هم برای حضور در ایران ابراز تمایل كرده‌اند كه یكی از این شركت‌ها از ژاپن است و به زودی با طی شدن و پذیرش شرایط ایران این قرارداد نیز امضا خواهد شد.»

حضور ژاپنی‌های در ایران موضوعی است كه پیش از این نیز به گوش رسیده بود و در كنار تمام برندهای اروپایی یكی از برندهای ژاپنی كه تا پیش از این در سایت خراسان مشهد خودرو تولید می‌كرد و حالا صحبت‌ها حكایت از تغییر جهت از آبی‌ها به نارنجی‌پوشان جاده مخصوص دارد. این موضوع در گفت‌وگو با جمالی، مدیرعامل گروه صنعتی سایپا نیز مطرح شد و وی به صورت تلویحی از امضای قرارداد برای تولید دو خودروی جدید تا پایان سال خبر داد. البته صالحی‌نیا با اشاره به احتمال فروش پارس خودرو به رنو كمی این تغییر موضع ژاپنی‌ها به حضور در سایت‌های تولیدی سایپا را با اما و اگر همراه كرد.

 به گفته وی موضوع فروش پارس خودرو به رنو نیز در آینده نزدیك مطرح است و ممكن است رنو خواهان خرید پارس خودرو یا بن رو از مجموعه‌های سایپا باشد و در این سایت‌ها به تولید خودروی جدید اقدام كند. به این سبب به نظر می‌رسد چنانچه سایپا زیرمجموعه باكیفیت خود را به رنو بفروشد بحث حضور ژاپنی‌ها كمی با اما و اگرهای جدی‌تری مواجه خواهد شد و بعید نیست كه این خودروساز آسیایی به جای كیلومتر ٩ به سمت كیلومتر ١٥ جاده مخصوص تمایل نشان دهد؛ موضوعی كه بنا به شنیده‌ها با حضور مدیرعامل سوزوكی در ایران در اسفندماه سال جاری آن هم برای حضور در همایش بین المللی خودرو جدی‌تر از قبل خواهد شد.

 البته در حال حاضر نیز ایران خودرو هنوز با این برند معتبر آسیایی قرارداد تولید خودروی مشترك دارد و این برند آسیایی نیز همچون ژرمن‌ها حضورشان را در خط تولیدی غیر از خط تولیدی كه تجربه حضور در آن دارند تجربه كنند. این موضوع صحبت‌های روز گذشته صالحی‌نیا را نیز به گونه‌ای دیگر تایید می‌كند.

 وی در روز گذشته در جمع خبرنگاران در عین حال در مورد قراردادهای مشترك آینده ایران خاطرنشان كرد: «قرارداد جوینت ونچر آینده در راستای پررنگ شدن نقش زنجیره تامین و به كار‌گیری فناوری‌ها در بازارهای مشترك است. تلاش ما این است تا با تمركز بر بازار‌های مشترك، محصولاتی در سطح بین‌المللی ارایه دهیم. ما برنامه‌های نوسازی بخش‌های مختلف صنعت را در راستای این سیاست‌ها در دستور كار داریم.»

كره‌ای‌ها و فرانسوی‌ها در اولویت

مهدی جمالی، مدیرعامل سایپا نیز كه در مراسم رونمایی از سیستم سوخت‌رسانی یورو ٦ اروند پلاستیك حضور داشت در گفت‌وگو با «اعتماد» در مورد برنامه‌های مشترك با برندهای خارجی و احتمال عقد قرارداد با یك برند آسیایی یا اروپایی گفت: «ما خودمان شرایط پسابرجام را تعیین می‌كنیم. فرصت خوبی در اختیار صنایع كشور قرار گرفته است و با برندهای مختلف آسیایی و اروپایی در حال مذاكره‌ایم. با این حال با توجه به اینكه پیش از این نیز با برندهای آسیایی و اروپایی قرارداد داشتیم مذاكرات جدیدی را با این برندها ادامه می‌دهیم.»

با توجه به قدمت قرارداد نارنجی‌پوشان جاده مخصوص با كره و رنو و احتمال خرید بن رو یا پارس خودرو توسط رنو فرانسه به نظر می‌رسد قراردادهای جدید این خودروساز با این برندها خواهد بود و چرخش ژاپنی‌ها بیش از پیش به سمت تداوم قرارداد با آبی‌پوشان خواهد بود. جمالی كه به تازگی به سایپا آمده است یكی از استراتژی‌های خودروسازی تحت مدیریتش را صادرات، سرمایه‌گذاری خواند و ادامه داد: «سیتروئن و نیسان هم جزو گزینه‌های سایپا هستند اما هنوز هیچ چیز مشخص نیست و تا پایان سال سعی می‌كنیم این قراردادها را نهایی كرده و اعلام كنیم.»

اینجا بازار فروش نیست


سید رضا نوروززاده، رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران نیز در مراسم رونمایی از سیستم سوخت‌رسانی یورو ۶ اورند پلاستیك گفت: «به خودروسازان خارجی هشدار می‌دهیم فقط برای فروش به ایران نیایند. ما به مردم قول می‌دهیم كه در همه مذاكرات با طرف‌های خارجی به آنها بفهمانیم كه اینجا بازار فروش نیست. شركای خارجی باید متوجه باشند كه اینجا فضای همكاری و مشاركت است و صرفا بازار فروش نیست. ما به تولیدكنندگان قول می‌دهیم كه این فرصت را به تهدید برای آنها تبدیل نكنیم.»


ویدیو مرتبط :
پاورپوینت تاریخ باغسازی جهان باغ های ایتالیایی ،فرانسوی ،ژاپنی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جزئیات آتش سوزی مهیب در جاده مخصوص کرج



جزئیات آتش سوزی مهیب در جاده مخصوص کرج

سخنگوی سازمان آتش نشانی جزئیات آتش سوزی مهیب در کارخانه مواد شیمیایی و مهار آتش با حضور 140 آتش نشان را تشریح کرد.

جلال ملکی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: ساعت 15 و 14 دقیقه امروز آتش سوزی مهیب در یک کارخانه صنعتی در کیلومتر 18 جاده مخصوص کرج به سازمان آتش نشانی اعلام شد.

پس از حضور آتش نشانان در محل مشخص شد یک تریلر که حاوی اسپری های حلال چسب بوده طعمه حریق شده اند. به دلیل این که این اسپری ها قابلیت اشتعال بالایی دارد هر لحظه بر شدت آتش سوزی افزوده می شد.

وی افزود: اسپری های حلال چسب پس از انفجار  به سمت کارخانه های اطراف و خیابان پرتاب می شد. همچنین دو خودرو و مقدار زیادی چوب که در این کارخانه و کارخانه کناری وجود داشت طعمه حریق شده بودند.

سخنگوی سازمان آتش نشانی ادامه داد: در نزدیکی تریلر یک انبار 2 هزار متری اسپری گاز و حلال چسب وجود داشت که سرایت آتش به آنجا می توانست فاجعه ای را رقم بزند. به همین خاطر آتش نشانان بلافاصله از چند جهت به اطفای حریف پرداخته و دقایقی قبل موفق به مهار شعله های آتش شدند. در حال حاضر نیز عملیات لکه گیری در محل ادامه دارد.

ملکی افزود: در این حادثه  2 هزار کارتن چسب ، 50 هزار اسپری حلال و چند تن چوب طعمه حریف شدند. همچنین در این عملیات شش ایستگاه آتش نشانی به همراه 120 آتش نشان ، 20 تن از مدیران عملیاتی و 10 دستگاه خودروی پشتیبانی حضور داشتند./مهر