اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

فراخوان اینترنتی جوانان: اختیارات امیر کویت کاهش یابد



 

 

 

فراخوان اینترنتی جوانان: اختیارات امیر کویت کاهش یابد

 

 

گروهی از جوانان کویت، خواستار اصلاحات سیاسی عمیق دراین کشور شدند.

به نقل از خبرگزاری فرانسه، گروهی از جوانان کویتی فعال اجتماعی - سیاسی خواستار برگزاری تظاهرات در روز 16 سپتامبر برای مطالبه اصلاحات عمیق سیاسی در این کشور شدند.

آنها همچنین روز 16 سپتامبر آینده را "جمعه ملت" نامیدند.

این مجموعه از جوانان در بیانیه خود که در اینترنت منتشر شده است خواستار تعیین نخست وزیر، خارج از خانواده حاکم در کویت یعنی الصباح، انحلال پارلمان، استعفای کابینه و برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی شدند.

آنها تاکید کرده اند که شخصی به نمایندگی از مجموعه پیروز در انتخابات پارلمانی ، می بایست سمت نخست وزیری و مسئولیت تشکیل کابینه را برعهده بگیرد.

در بیانیه آمده است که در شرایط فعلی، فساد مالی اداری بر تمامی بخش های حکومت کویت، سایه انداخته است.

این بیانیه اضافه می کند: پارلمان فعلی به عنوان مناسب ترین مکان برای فساد مالی تبدیل شده و دولت نیز از آن به عنوان پوششی برای دزدین پول مردم و خرید حمایت های سیاسی و امضای قراردادهای کلان استفاده می کند. پارلمان کویت هم اکنون به محلی برای پولشویی و بازار رشوه تبدیل شده است.

در بیانیه درخواست شده است تا حکمرانی بر کویت و پست های امیر و ولیعهد برای خانواده حاکم یعنی الصباح محفوظ بماند و ملت نیز حق اداره کشور و تشکیل کابینه را داشته باشد.

خانواده الصباح از 250 سال پیش تاکنون بر کویت حکمرانی می کند. این کشور تاکنون از روند اعتراضات و انقلاب های عربی، به دور مانده است اما در ماه ژوئن گذشته شماری از جوانان کویتی سه جمعه متوالی تجمع اعتراض آمیزی را در شهر کویت برگزار کردند. آنها ضمن متهم کردن نخست وزیر فعلی به سوء مدیریت، خواستار کناره گیری وی شده بودند.

کویت با تولید روزانه حدود دو و نیم میلیون بشکه نفت خام یکی از اعضای مهم سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) است.

کویت همچنین نخستین کشور جنوب خلیج فارس بود که در سال 1962 حکومتی براساس مبانی نسبی دموکراتیک بنا کرد اما خانواده الصباح همچنان پست های کلیدی را در دست دارد.

هم اکنون علاوه بر نخست وزیر، وزیران کلیدی مانند دفاع، کشور، خارجه و نفت در اختیار افرادی از اعضای خانواده الصباح است.

کویت از سال 2006 و تعیین "شیخ ناصر" به عنوان نخست وزیر تاکنون شاهد بحران های زنجیره ای است. در این مدت به دلیل استعفای نخست وزیر، 6 کابینه بر سرکار آمد و پارلمان نیز سه مرتبه منحل شد.

حق انتخاب نخست وزیر کویت با امیر این کشور است ولی وی از سال 2006 تاکنون با وجود استعفای مکرر کابینه، هر بار ، دوباره شیخ ناصر را به عنوان نخست وزیر معرفی کرده است.

پارلمان کویت 50 عضو دارد که 34 نفر آنها با رای مستقیم مردم در انتخابات سراسری انتخاب می شوند و بقیه نیز اعضای کابینه کویت را تشکیل می دهند.

16 عضو کابینه کویت همزمان به عنوان عضو پارلمان نیز فعالیت می کنند.

گرچه در کویت احزاب رسمی فعالیت ندارند اما نمایندگان پارلمان و مطبوعات کویت در میان کشورهای عربی از آزادی های نسبی برخوردارند و نسبت به تحولات داخلی و خارجی، موضع گیری فعالی دارند.

کویت سه و نیم میلیون نفر جمعیت دارد که حدود 30 درصد آنها خارجی هستند.

پیش از این تجمعات و تظاهرات هایی در کشورهای اردن و مراکش نیز برگزار شد و معترضین خواستار تشکیل کابینه توسط طیف پیروز در انتخابات پارلمانی شده بودند که پادشاهان این دو کشور با اصلاحات اساسی ، این موضوع را پذیرفتند..../تحلیل:عصرایران


ویدیو مرتبط :
فراخوان تاسیس سازمان های مردم نهاد جوانان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اعتراضات در کویت برای کاهش اختیارات خانواده حاکم (+عکس)



اعتراضات در کویت برای کاهش اختیارات خانواده حاکم (+عکس)

مشکل، ناشی از اعضای خانواده حاکم است. باید آنها را از سمت های وزارتی دور کرد. باید قوانین برای تنظیم فعالیت اعضای خانواده حاکم تدوین کرد.

مخالفان در کویت عصر دیروز دوشنبه با برگزاری تجمعی خواستار کاهش قدرت و دخالت خانواده حاکم در امور اجرایی کشور شدند.

به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری فرانسه، در این تجمع در میدان "اراده" در مقابل ساختمان پارلمان حدود 3500 نفر حضور داشتند. آنها خواستار سپردن سمت نخست وزیری به فردی خارج از خانواده حاکم بر کویت شدند.

مخالفان گفته اند که تا روز 24 سپتامبر،  هر شب ، تجمع اعتراض آمیزی را در میدان اراده شهر کویت برگزار خواهند کرد.

 

  اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

این اقدامات در آستانه صدور حکم دادگاه قانون اساسی در زمینه تغییر شیوه حوزه بندی انتخابات صورت می گیرد. موضوعی که محور بحث و جدل های گروه ها و فعالان سیاسی در کویت است.

در این تجمع حدود 21 نماینده پارلمان که درانتخابات فوریه گذشته برگزیده شده بودند شرکت کردند. این انتخابات پارلمانی توسط دادگاه قانون اساسی باطل اعلام شد و پارلمان سابق دوباره فعال شد. انتخابات قبلی پارلمانی در سال 2009 برگزار شد و اکثریت آن را حامیان کابینه تشکیل می دادند.

 

  اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

وزارت کشور قبل از این هشدار داده بود با هر گونه اقدامی در راستای تجمع و تحصن در میدان اراده مقابله خواهد کرد اما در این تجمع تنها به حضور گسترده نیروهای امنیتی اکتفا کرد و از مقابله عملی با معترضین خودداری کرد.

"ولید الطبطبایی" نماینده برجسته پارلمان کویت در سخنانی در جمع معترضین گفت: از امروز به بعد ، می گوییم که ملت ، حق حاکمیت دارد. حق، بالاتر از مردم و مردم بالاتر از کابینه هستند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم به عنوان یک ملت، "جابر المبارک" (نخست وزیر فعلی ) آخرین نخست وزیر از خانواده حاکم باشد.

 

  اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

وی افزود: حکمرانی برای خانواده الصباح و وزارتخانه ها برای ملت باشد. خانواده الصباح ، امیر کویت را تعیین کند و ملت وزیران را.

این سخنان تاکید بر خواسته مخالفان برای تشکیل کابینه ای منتخب توسط اکثریت پیروز در انتخابات پارلمانی به ریاست فردی خارج از خانواده الصباح است.

الطبطبایی از جمله چهره های افراط گرای اسلامی موسوم به سلفی هاست که به شدت از سوی عربستان سعودی حمایت می شوند و از مخالفان تندروی ایران به شمار می آیند.

 

  اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

خانواده الصباح از 250 سال پیش تاکنون قدرت را در کویت در دست دارند.

"خالد الشخیر" از نمایندگان پارلمان هم گفت:  متاسفانه اساس مشکلات ، جنگ برای کسب پست ولیعهدی است. ناصر المحمد (نخست وزیر سابق) و مشعل الاحمد (برادر امیر فعلی) کاملا درک می کنند که اکثریت پارلمانی از آنها برای کسب سمت ولیعهد، حمایت نمی کند.

وی افزود: مشکل، ناشی از اعضای خانواده حاکم است. باید آنها را از سمت های وزارتی دور کرد. باید قوانین برای تنظیم فعالیت اعضای خانواده حاکم تدوین کرد.

پارلمان کویت به طور مستقیم توسط مردم انتخاب می شوند و حق قانون گذاری و استیضاح وزیران و نخست وزیر را دارند.امیر و ولیعهد کویت به صورت وراثتی از خانواده الصباح و در رایزنی دورن خانوادگی انتخاب می شوند.

در کویت براساس قانون نانوشته ای، حداقل، مسؤولیت وزارتخانه های کلیدی (نفت، کشور، خارجه، اقتصاد و دفاع) به افرادی از خانواده الصباح سپرده می شود. مطبوعات کویت نیز می توانند در همه مسائل به جزء درباره امیر و ولیعهد، اظهارنظر و انتقاد کنند.

امیر کویت به عنوان عالی ترین مقام ، بدون توجه به نتایج انتخابات پارلمانی نخست وزیر را معین و وی را مسؤل تشکیل کابینه می کند. افراد با گرایش های مختلف سیاسی از لیبرال تا افراط گرایان اسلامی در انتخابات کاندیدا می شوند.

نخست وزیر و کابینه اش برای آغاز بکار باید از پارلمان رأی اعتماد بگیرند.در کویت ایجاد و فعالیت احزاب وگروه های سیاسی ممنوع است.

کویت دارای یک میلیون و 700 هزار نفر جمعیت است که تنها 40 درصد از آنها کویتی و بقیه اتباع دیگر کشورها هستند./عصرایران