اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

فجیع‌ترین جزئیات گزارش سنای آمریکا در باره شکنجه‌های سی‌آی‌ای



اخبار بین الملل - فجیع‌ترین جزئیات گزارش سنای آمریکا در باره شکنجه‌های سی‌آی‌ای

سرانجام پس از مدت‌ها بحث داخلی در آمریکا در باره مفید و یا مضر بودن انتشار گزارش سنای این کشور در مورد روش‌های شکنجه‌ای که در سال‌های اخیر از سوی ماموران سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سی‌آی‌ای علیه افراد بازداشت شده به بهانه مبارزه با تروریسم، روز سه‌شنبه، خلاصه‌ای از گزارش کمیته اطلاعاتی سنا در این باره منتشر شد.

مرور رسانه‌ها بر این گزارش، پرده از ابعاد فجیع استفاده از شکنجه توسط ماموران دولت ایالات متحده برداشته است.

سرانجام پس از مدت‌ها بحث داخلی در آمریکا در باره مفید و یا مضر بودن انتشار گزارش سنای این کشور در مورد روش‌های شکنجه‌ای که در سال‌های اخیر از سوی ماموران سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سی‌آی‌ای علیه افراد بازداشت شده به بهانه مبارزه با تروریسم، روز سه‌شنبه، خلاصه 499 صفحه‌ای از گزارش 6700 صفحه‌ای کمیته اطلاعاتی سنا در این باره منتشر شد. مرور رسانه‌ها بر این گزارش، پرده از ابعاد فجیع استفاده از شکنجه توسط ماموران دولت ایالات متحده برداشته است.

به گزارش «تابناک»، انتشار این گزارش در حالی صورت گرفته است که بیشتر جمهوریخواهان سنا که بیشتر شکنجه‌ها در دوره ریاست‌جمهوری هم‌حزبی آنها بوش صورت گرفته، به بهانه حفظ منافع آمریکا، جلوگیری از تحریک به خشونت علیه این کشور و احتمال خطر علیه ماموران آمریکایی دخیل در این ماجرا مخالف انتشار چنین گزارشی بودند.

جان مک‌کین سناتور جمهوری‌خواه ایالت آریزونا که خود سابقه بیش از شش سال اسارت در جریان جنگ ویتنام را دارد، در این مورد خاص موضعی مخالف هم‌حزبی‌های خود اتخاذ کرد و در جریان نطقی حدود 15 دقیقه‌ای در جلسه امروز سنا از انتشار گزارش دفاع کرد.

شکنجه‌های مورد اشاره در گزارش، بخش‌هایی از برنامه‌ای موسوم به «تکنیک‌های پیشرفته بازجویی» بوده که به بهانه مبارزه با تروریسم و با ادعای کسب اطلاعات ارزشمند از این طریق در سال‌های گذشته مورد استفاده قرار گرفته است.

به گزارش رسانه‌های آمریکایی شش تن از هفت سناتور جمهوریخواه کمیته اطلاعاتی سنا در گزارشی مدعی شده‌اند: شک نداریم که برنامه‌های بازداشتی سیا زندگی های زیادی را نجات داده و در زمانی که در حال اجرا بوده، نقشی حیاتی در ضعیف کردن القاعده داشته است.

 

اخبار,اخبار بین الملل ,سنای آمریکا

 

اخبار,اخبار بین الملل ,سنای آمریکا

 
"دیک چنی" معاون جرج بوش نیز در گفتگو با نیویورک‌تایمز بخش‌هایی از گزارش را مزخرف توصیف کرده است. در مقابل سناتور «دایان فین‌اشتاین» مسئول انتشار این گزارش می‌گوید که برای تحقیق در این خصوص، به سراغ 20 مورد از پرونده‌هایی که بر اساس گفته بازجویان سیا، نمونه‌های موفق بوده رفته ولی با مطالعه پرونده دریافته که اعمال این شکنجه‌ها در هیچ موردی به اطلاعات ارزشمندی منتهی نشده است.

در همین حال، دیلان ماتیوس از کارکنان موسسه آمریکایی ووکس در مطلبی، به واقعیت‌های تلخی که در این گزارش منعکس شده ، پرداخته است که به شرح زیر است:

1- ماموران سی‌آی‌ای در موارد از طریق مقعد به قربانیان حمص داده‌اند. حمص یا نخود ارده غذایی مدیترانه‌ای است که در امریکا نیز محبوبیت زیادی دارد.

2- بازجویان در مواردی افراد با پاهای شکسته یا مصنوعی را سرپا نگاه داشته و با بیدار نگاه داشتن اجباری به مدت طولانی شکنجه داده‌اند. افراد با پای شکسته در معرض شکنجه‌های دیگری مانند کوبیدن به دیوارهای با قابلیت ارتجاعی، محصور شدن در فضاهای بسیاری کوچک و قرار گرفتن در معرض استرس نیز قرار گرفته‌اند.

3- بازجویان سی‌آی‌ای بعضی از قربانیان را به تجاوز به مادر آنها تهدید کرده‌اند. تهدید به آسیب رساندن به فرزندان، تهدید به تجاوز به مادر یک زندانی و تهدید به بریدن گردن یک قربانی دیگر از جمله موارد مورد اشاره در گزارش است.

4- خالد شیخ محمد حداقل 183 بار به روش غرق مصنوعی شکنجه شده است. از این روش حداقل 83 بار نیز علیه ابوزبیده استفاده شده است. ابوزبیده یکی از قربانیان است که از جمله در اماکن سی‌آی‌ای در تایلند شکنجه شده است. نیویورک تایمز نوشته که شدت شکنجه وی به گونه‌ای بوده است که حتی برخی از افسران سازمان سی‌آی‌ای را نیز به گریه می‌انداخته است.

5- دو قربانی فوق، در جریان شکنجه غرق مصنوعی در مواردی واقعا تا آستانه مرگ رفته‌اند. گزارش‌های داخلی سی‌آی‌ای حاکی از این است که شکنجه خالد شیخ محمد تقریبا به شکل زنجیره‌ای از بارها رفتن وی تا آستانه مرگ در امده است.

6- ابوزبیده چشم چپ خود را در دوره بازداشت از دست داده است. در اکتبر 2002 ماموران یکی از مراکز شکنجه، خواستار آزمایش بینایی برای وی شده‌اند زیرا ظاهرا قربانی توانایی دیدن، نوشتن و خواندن را از دست داده است. دلیل چنین درخواستی نیز بیشتر نیازهای اطلاعاتی بوده و نه موضوع حقوق بشر!

7- جلسات شکنجه در حالی ادامه پیدا می‌کرده که بازجویان می‌دانسته‌اند این کار به وخیم‌تر شدن شرایط جسمانی انها منجر خواهد شد.

8- بعضی از قربانیان در مواردی تا 180 ساعت یعنی بیش ازیک هفته بیدار نگاه داشته شده‌اند. قربانی در جریان این شکنجه ایستاده و یا در شرایط بد نگاه داشته می‌شده است. حداقل پنج تن از قربانیان در جریان این شکنجه دچار حالت توهم شده‌اند.

9- بازجویان سازمان سی‌آی‌ای در مواردی قربانیان را به وضعیت فروپاشی روانی رسانده‌اند، به گونه‌ای که خودشان هم می‌دانستند قربانی دچار فروپاشی روانی شده است. یکی از قربانیان به نام النجار در ماه سپتامبر سال 2002 به وضعیتی رسانده شده که هر چه ماموران می‌خواستند را می‌پذیرفت.

10- بازجویان حداقل یکی از قربانیان را در جریان بازجویی کشته‌اند. علت مرگ یک قربانی به نام گل رحمان ظاهرا سرمازدگی بوده است.

11- سازمان سی‌آی‌ای در مواردی حتی پیش از درخواست همکاری از فرد بازداشتی، شکنجه وی را شروع کرده است.

12- مقر مرکزی سازمان سی‌آی‌ای با وجود اگاهی از جریان بازجویی و شکنجه‌ها دستور ادامه آن را صادر کرده است.

13- حداقل 26 تن از بازداشتی‌ها بی‌دلیل در بازداشت بوده‌اند.

14- سازمان سی‌آی‌ای در مورد کارایی شکنجه‌ها به کاخ سفید هم دروغ می‌گفته است.

15- سازمان از پیگرد افرادی که به نقش داشتن در آزار جنسی قربانیان نیز اعتراف کرده‌اند، خودداری کرده است.

16- سازمان سی‌آی‌ای از اعمال اقدام انضباطی در قبال یک بازجوی دخیل در مرگ یکی از قربانیان نیز خودداری کرده است.

اخبار بین الملل - تابناک

 


ویدیو مرتبط :
استیضاح رییس جمهور آمریکا به علت نژاد پرستی توسط مجلس سنای آمریکا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رویترز گزارش داد: طرح سنای آمریکا برای به نیم رساندن صادرات نفت ایران!



صادرات نفت ایران,دولت اوباما

رویترز گزارش داد:
طرح سنای آمریکا برای به نیم رساندن صادرات نفت ایران!

درحالی که دولت اوباما مدعی است به دنبال دستیابی به راه حل دیپلماتیک برای حل اختلافات با ایران است، سنای این کشور در اقدامی مخاصمه جویانه به دنبال اعمال تحریم‌های جدید بر صنعت نفت ایران است.

به گزارش  ایسنا ، به نقل از رویترز، یک سناتور آمریکایی گفت: تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران که پشت درهای بسته سنای آمریکا در حال تهیه است، با هدف کاهش صادرات نفت ایران به نیم ظرف یک سال از زمان اجرایی ‌شدن است.

رابرت منندز رییس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در نشست کمیته امور عمومی لابی رژیم صهیونیستی (آیپک) در نیویورک گفت: بسته جدید تحریمها آماده ارائه در کمیته امور خارجه است و هدف آن کاهش صادرات کنونی نفت ایران به زیر 500 هزار بشکه در روز است.

این کاهش حدود 500 هزار بشکه کمتر از لایحه قبلی تحریم از مجلس نمایندگان آمریکا در ماه ژوییه است که قصد داشت صادرات نفت ایران را به صفر برساند.

لایحه سنای آمریکا که باید توسط کمیته بانک‌داری ارائه شود، انتظار می‌رود تا حد زیادی ضعیف‌تر از لایحه مجلس نمایندگان باشد که برخی از تحلیلگران آن را غیرواقع‌بینانه می‌دانستند.

این گزارش مدعی شد: آمریکا و اتحادیه اروپا از سال 2012 با تحریم‌های خود صادرات نفت ایران را از 2.5 میلیون بشکه در روز به حدود یک میلیون بشکه در روز تنزل داده‌اند که باعث کاهش ماهانه چند میلیارد دلاری درآمد‌های ایران شده است.

اما گفت‌وگو‌ها درباره‌ برنامه‌ هسته‌ای ایران پس از انتخاب حسن روحانی به عنوان رییس جمهور احیا شده است. روحانی و اوباما در ماه سپتامبر به‌طور تلفنی گفتگو کردند که بالاترین سطح تماس دو کشور از سال 1979 تاکنون بود.

این مسائل باعث شده که برخی تحلیلگران به لغو تحریم‌های کنونی آمریکا علیه ایران امیدوار باشند.

منندز گفت: ایران باید برنامه‌ هسته‌ای خود را متوقف کند و نشان دهد که از قوانین بین‌المللی تبعیت می‌کند تا تحریم‌ها برداشته شود.

وی در نشست آیپک گفت: اکنون زمان کاهش تحریم‌ها نیست.

این سناتور آمریکایی تاکید کرد که به اعضای دولت اوباما گفته است آماده‌ همکاری با سناتورهای دیگر برای پیشبرد بسته جدید تحریم‌ها در صورت لزوم است.

منندز خاطرنشان کرد: بسته جدید تحریم‌ها نیازمند این است که چین، هند، کره جنوبی، ترکیه و ژاپن واردات نفت و دیگر فرآورده‌های نفتی ایران را بیشتر کاهش دهند.

باب مک نالی مشاور انرژی کاخ سفید در زمان جورج بوش رییس جمهور اسبق آمریکا گفت: لایحه مجلس نمایندگان از نظر بسیاری از قانونگذاران بیش از حد تهاجمی است.

مک نالی گفت: تنها چیزی که در کنگره قوی ‌تر از عشق به اسرائیل است، حرکت به سمت یک مناقشه نظامی دیگر است.

وی افزود: این نگرانی در کنگره وجود دارد که تشدید تحریم‌ها به قدری باشد که به یک جنگ منجر شود.

طرح پیشنهادی منندز احتمالا قبل از تصویب در سنا و امضا توسط اوباما(اجرایی شدن)، تغییرات بزرگی را در کمیته بانکداری خواهد دید.

دولت اوباما سنا را تحت فشار گذاشته تا ارائه‌ تحریم‌های جدید علیه ایران را متوقف کند تا گفت‌وگوها فرصت بیشتری برای موفقیت داشته باشد.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا و جک لیو وزیر خزانه‌داری این کشورقرار است روز پنجشنبه جلسه‌ محرمانه‌ای را با سناتورهای آمریکایی درباره‌ پیشرفت در گفتگوهای هسته‌ای با ایران داشته باشند.

گروه 5+1 متشکل از آمریکا، چین، روسیه، انگلیس و فرانسه به همراه آلمان قرار است دور دوم گفتگوها با ایران را هفتم و هشتم نوامبر در ژنو برگزار کنند./ایسنا