اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

فاصله طبقاتی خانوارهای شهری/ دهک دهم چند برابر دهک اول هزینه دارند؟



اخبار,اخبار اقتصادی, دهک درآمدی خانواری ایران

 متوسط هزینه پردرآمدترین خانوارهای ایران 14 برابر متوسط هزینه کم‌درآمدترین خانوارهای کشور است .

 بررسی‌های صورت گرفته توسط بانک مرکزی نشان می دهد در حالی که متوسط هزینه ناخالص یک خانوار ایرانی در سال 1393 اندکی بیشتر از 32 میلیون و 800 هزار تومان بوده است، خانوارهایی که در دهک دهم قرار داشته اند، 104 میلیون تومان در طول سال 1393 هزینه داشته اند .

بر اساس این گزارش متوسط هزینه خانوارهایی که در دهک اول درآمدی قرار دارند، در این سال تنها 7 میلیون و 138 هزار تومان بوده است .

 این تفاوت قابل توجه به ساختارهای خانوارهایی که در دهک اول و دهم درآمدی قرار گرفته اند، بر می‌گردد . بر اساس این گزارش متوسط هزینه ناخالص خانوارهایی که در دهک دهم قرار دارند بیش از سه برابر متوسط هزینه متوسط خانوارهای ایرانی است با این حال خانوارهای دهک اول درآمدی یک چهارم متوسط هزینه خانوار شهری هزینه داشته‌اند .

متوسط افراد خانوار در خانواده‌هایی که در دهک اول یا ضعیف‌ترین دهک درآمدی خانواری ایران قرار دارند اندكی كمتر از سه نفر یعنی برابر با 2.67 درصد برآورد شده است در حالی که متوسط افراد خانوار در دهک دهم درآمدی یا پردرآمد ترین خانوارهای ایران ، اندکی کمتر از 4 نفر اعلام شده است .  متوسط افراد خانوار دردهک های دهم 3.72 نفر گزارش شده است . به این ترتیب هر فرد در خانواده ای با دهک اول درآمدی در ایران ،هزینه ای برابر با دو میلیون و 673 هزار تومان در سال گذشته داشت این در حالی است که هزینه هر فرد در خانواری با دهک دهم درآمدی اندکی بیش از 28 میلیون تومان است .

وضعیت خانوارهایی كه رد دهك اول درآمدی زندگی می كنند به صورتی است كه قادر به تامین هزینه های زندگیشان نبوده اند. بر این سال افرادی كه در خانوارهایی با بالاترین دهک درآمدی زندگی می كنند10 برابر هر فرد در پایین ترین دهک درآمدی هزینه دارد . برآوردها نشان می دهد خانوار ایرانی به طور متوسط با کسری بودجه روبروست . به این ترتیب هزینه خانوار در شرایطی 32 میلیون و 800 هزار تومان است که درآمد خانوارهای ایرانی به طور متوسط به 31 میلیون و 382 هزار تومان می‌رسد . هر چند طرح‌هایی چون هدفمندی یارانه‌ها و اعطای مسکن مهر با هدف خانه‌دار کردن تمامی ایرانیان اجرا شد اما فاصله طبقاتی کاهش چندانی نداشته است. 

 

اخبار  اقتصادی  -   خبرانلاین 


ویدیو مرتبط :
حذف دهک ها از دریافت یارانه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

فاصله طبقاتی در خوراک خانوارهای شهری



اخبار,اخباراقتصادی  ,دهک درآمدی ایران

متوسط هزینه خوراکی ها و آشامیدنی ها در پردرآمدترین خانوارهای ایرانی بیش از 8.8 برابر هزینه خوراکی ها در پایین ترین دهک درآمدی ایران است.

بررسی ها نشان می دهد متوسط هزینه خوراکی ها در یک خانوار شهری ایرانی در سال گذشته اندکی بیش از 8 میلیون تومان بوده است این در حالی است که خانوارهایی با پایین ترین رقم درآمد و هزینه که در دهک اول قرار گرفته اند تنها 2 میلیون و 33 هزار تومان صرف خرید خوراکی و اشامیدنی کرده اند.

بر اساس گزارش ارائه شده از سوی بانک مرکزی ، خانوارهایی با دهک های بالای درآمدی اما در این مدت 17 میلیون و 892 هزار تومان صرف خرید خوراکی در یک سال کرده اند . رقمی که نشانگر فاصله 8.8 برابری هزینه خوراکی ها و اشامیدنی ها در میان بالاترین و پایین ترین دهک درآمدی است . با توجه به اعلام بعد 2.67 نفر برای هر خانوار واقع در دهک اول درآمدی می توان چنین برداشت کرد که در سال 1393 افرادی که در کم درامد ترین خانوار های ایرانی زندگی می کردند حدود 761 هزار و 480 تومان صرف هزینه های خوراکی و آشامیدنی در طول یک سال کرده اند که حتی در مقایسه با متوسط کشوری رقمی بسیار اندک است.

 این در حالی است که در خانوارهایی که در دهک دهم درامدی قرار گرفته اند هر فرد بیش از 4 میلیون و 800 هزار تومان برای خوراکی و اشامیدنی پول خرج کرده است . به این ترتیب هر فرد در دهک دهم درآمدی بیش از 6.7 برابر افزادی در دهک اول درآمدی پول صرف خوردن و آشامیدن کرده اند. بعد خانوار در دهک دهم درامدی 3.72 نفر برآورد شده است. هزینه خوراکی ها و اشامیدنی ها در خانوارهای دهم دهم 2.2 برابر متوسط هزینه عذا برای خانوارهای شهری بوده است این در حالی است که خانوارهایی که در دهک اول درآمدی قرار گرفته اند یک چهارم متوسط کشوری صرف خرید غذا و آشامیدنی کرده اند.

به نظر می رسد خانوارهایی که در دهک اول درآمدی قرار گرفته اند قادر به تامین هزینه های کالری مورد نیاز بدن نبوده اند چرا که پیش از این وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی هزینه مورد نیاز برای تامین غذای خانوار هر فرد را با احتساب کالری مورد نیاز در حدود 250 هزار تومان براورد کرده است . به این ترتیب کسانی که در دهک اول درآمدی قرار گرفته اند از حداقل های لازم برای تامین غذای مورد نیازشان نیز برخوردار نیستند.

 

  اخبار اقتصادی  -  خبر  انلاین