اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

عیدی کارگران امسال به موقع پرداخت شود


رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی کشور از کارفرمایان خواست تا به جهت سهولت در تامین مایحتاج خانوارهای کارگری، عیدی و پاداش کارگران را تا پیش از پایان سال به حسابهای آنها واریز کنند.

خبرگزاری ایسنا: رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی کشور از کارفرمایان خواست تا به جهت سهولت در تامین مایحتاج خانوارهای کارگری، عیدی و پاداش کارگران را تا پیش از پایان سال به حسابهای آنها واریز کنند.

فتح الله بیات اظهار کرد: کارگرانی که یکسال کاری را پشت سر می‌گذارند چشم امیدشان به آخر سال است و طبعا تمدید قراردادهای کار به لحاظ حفظ امنیت شغلی و عیدی و پاداشی که طبق قانون به آنها تعلق می گیرد، برایشان اهمیت دارد.

وی افزود: در این بین بیشترین دغدغه متعلق به کارگران قراردادی و پیمانی است که قراردادهای موقت یکساله دارند. متاسفانه رواج قراردادهای موقت، امنیت شغلی کارگران را از بین برده و به همین دلیل همواره نگرانند که آیا بعد از تعطیلات عید می‌توانند بازگشت به کار داشته باشند یا نه؟

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی کشور در ادامه از کارفرمایان دولتی و خصوصی خواست تا عیدی و پاداش کارگران را تا پیش از پایان سال به حسابهای آنها واریز کند تا خانوارهای کارگری در تامین معاش و مایحتاج اولیه دچار مشکل نشوند.

وی در ادامه به نحوه پرداخت عیدی کارگران اشاره کرد و گفت: علیرغم آنکه مصوبه مجلس شورای اسلامی میزان پرداخت عیدی کارگران را مشخص کرده و دو ماه پایه حقوق را به عنوان حداقل و سه ماه پایه حقوق را به عنوان حداکثر میزان عیدی دریافتی پیش‌بینی کرده است اما میزان عیدی کارگران بسته به مدت قرارداد و روزهای مرخصی متفاوت است.

بیات با بیان اینکه کارگران به سنوات و تعداد روزهایی که کار کرده‌اند مستحق دریافت عیدی هستند، افزود: عیدی و پاداش پایان سال را کسانی کامل می گیرند که در طول یکسال ارتباط خود را با محل کارشان قطع نکرده باشند و بیمه آنها رد شده باشد.

این مقام مسوول کارگری تصریح کرد: طبعا کسانی که محل کار را ترک کرده یا تعداد روزهای کمتری بر سرکار بوده‌اند به نسبت تعداد روزهای حضور و قراردادی که با کارفرمای خود دارند ،‌عیدی می گیرند ولی اگر کارگری در نیمه دوم سال مشغول کار شده یک ماه حداقل حقوق به عنوان عیدی دریافت می کند.

به گفته وی چنانچه کارفرما عیدی و پاداشی کمتر از آنچه که کارگر استحقاق گرفتن آن را دارد بپردازد، اجحاف بزرگی در حق نیروی کار خود روا داشته است.


ویدیو مرتبط :
عاقبت پرداخت نکردن حقوق کارگران!!!!!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آغاز پرداخت عیدی کارگران



 

 

 

 

عیدی کارگران

 

 

مهر- پرداخت عیدی 606 تا 909 هزار تومانی مشمولان قانون کار از هفته آینده آغاز می‌شود.

پرداخت عیدی کارگران و مشمولان قانون کار موضوعی است که ساز و کار اجرایی آن، میزان عیدی و وظیفه کارفرمایان در این زمینه در قانون کار دیده شده است.

تنها موضوعی که قانون کار آن را اصل قرار داده و برای تحقق آن ماده قانونی مصوب کرده است همان اجباری بودن تامین و پرداخت عیدی به نیروی انسانی مشمول قانون کار است که باید از سوی کارفرمایان انجام شود.

بر پایه این گزارش، برنامه ای که امروز در کشور برای پرداخت عیدی افراد مشمول قانون کار از سوی کارفرمایان انجام می شود طبق عرفی است که در بنگاهها و واحدهای تولیدی وجود دارد و تنها زمینه ای که در این مورد توسط قانون کار فراهم شده است همان اجباری بودن پرداخت آن است.

در هر حال، قانون کار کشور می گوید کارفرمایان موظف هستند تا قبل از پایان سال کاری نسبت به تامین و پرداخت عیدی کارگران و افراد مشمول قانون کار اقدام کنند که میزان آن 2 برابر حداقل دستمزد و حداکثر نیز 3 برابر آن خواهد بود.

این فرمول نشان می دهد، کارگرانی که امسال حداقل دستمزد آنها همان مصوبه 303 هزار تومانی قانون کار بوده و حداقل دریافتی آنها چیزی بیشتر از این مبلغ تعیین نشده است باید رقمی بین 606 تا حداکثر 909 هزار تومان جدا از حقوق ماهیانه به عنوان عیدی دریافت کنند که البته در مواردی مبالغی تحت عنوان مالیات از میزان عیدی یاد شده کسر می شود.

این در حالی است که برخی واحدها و بنگاه‌ها با تعیین مبلغ دلخواه، پرداخت آن را به سال جدید موکول می کنند..../تحلیل:عصرایران