اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

عوارض سیگار را بالا نبرید


رئیس انجمن تولیدکنندگان، واردکنندگان و و صادرکنندگان کالای دخانی، سهم سیگار قاچاق از مصرف داخلی را 40 درصد اعلام کرد و گفت: در صورت تصویب طرح مجلس مبنی بر افزایش عوارض سیگار، نرخ قاچاق به 70 درصد افزایش می یابد.

خبرگزاری ایرنا: رئیس انجمن تولیدکنندگان، واردکنندگان و و صادرکنندگان کالای دخانی، سهم سیگار قاچاق از مصرف داخلی را 40 درصد اعلام کرد و گفت: در صورت تصویب طرح مجلس مبنی بر افزایش عوارض سیگار، نرخ قاچاق به 70 درصد افزایش می یابد.

محمدرضا تاجدار دلایل مطرح شده برای این طرح را كاهش مصرف سیگار بیان كرد و گفت: در كشورمان نه تنها افزایش قیمت ها موجب كاهش مصرف نمی شود، بلكه سیگارهای قاچاق در كوتاهترین زمان، جایگزین سیگارهای تحت نظارت بهداشتی می شود.

وی ادامه داد: در شرایطی كه قاچاقچیان، هر كارتن سیگار را با 700 هزار تا یك میلیون و 200 هزار ریال به تهران منتقل می كنند، افزایش عوارض سیگار موجب توزیع سیگارهایی می شود كه تحت نظارت بهداشتی نیست و این امر به تعطیلی كارخانه های داخلی می انجامد.

تاجدار گفت: تجربه سال های 1382 تا 1385 نشان می دهد چنانچه عوارض و مالیات منطقی تعیین شود، قاچاق سیگار به حداقل كاهش یافته، درآمدهای دولت از محل واردات و تولید قانونی افزایش می باید و به دلیل كنترل های بیشتر، سلامت مصرف كننده با آسیب كمتری مواجه می شود.

رئیس انجمن تولیدكنندگان، واردكنندگان و و صادركنندگان كالای دخانی در مورد عوارض و مالیات پرداختی توسط واردكنندگان نیز گفت: واردكنندگان سیگار، 10 درصد معادل ارزش فوب حق انحصار و مبالغی نیز بابت خرید هولوگرام پرداخت می كنند؛ عوارضی معادل 40 درصد ارزش سی.آی.اف(Cost, Insurance and Freight- ارزش، بیمه و كرایه حمل تا مقصد)، چهار درصد عوارض گمركی، چهار درصد سود بازرگانی، سهم هلال احمر، مالیات سه درصدی سلامت و 12 درصدی ارزش افزوده،20 ریال عوارض بابت هر نخ و همچنین مالیات بر خرده فروشی سیگار از دیگر مبالغی است كه فعالان این بخش باید به دولت پرداخت كنند.

وی اضافه كرد: دریافت این ارقام از واردكننده سبب شد تا میزان قاچاق حدود 30 تا40 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص دهد؛ از طرفی نوع و تركیب سیگارهای كشف شده نشان می دهد سیگارهای قاچاق بیشتر در بخش پایین قیمتی قرار داشته و تولیدكنندگان داخلی را هدف قرار داده اند.

تاجدار افزود: در صورت تصویب بند الحاقی تبصره هفت در صحن علنی مجلس، به قیمت كنونی تولیدات داخلی در هر كارتن دو ملیون ریال، به تولیدات مشاركتی سه میلیون ریال و به واردات چهار میلیون ریال افزوده خواهد شد كه در این صورت وضعیت بازار كالای دخانی به دهه 70 كه در آن بیش از 70 درصد از سهم بازار مصرف در اختیار قاچاقچیان قرار داشت باز می گردد.

رئیس انجمن تولیدكنندگان، واردكنندگان و و صادركنندگان كالای دخانی گفت: بر اساس برنامه پنجم توسعه، واردات كالای دخانی باید در پایان سال گذشته متوقف می شد اما تعداد قابل توجهی از اعضای انجمن با توجیه سرمایه گذاران خارجی خود ضمن ساخت كارخانه، واردات شان را در پایان سال افزایش دادند تا در صورت تاخیر در افتتاح كارخانجات خود، سهم بازارشان از دست نرود.

وی گفت: در این شرایط، در تدوین بودجه 95 توجهی به برنامه پنجم نشده و كماكان واردات در بودجه پیش بینی شده است كه این امر به نوعی اعتبار قوانین و مقررات و برنامه های كشور را نزد سرمایه گذاران مخدوش می كند.

رئیس انجمن تولیدكنندگان، واردكنندگان و و صادركنندگان كالای دخانی، از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخواست كرد كه بدون توجه به مسائل وموضوع های احساسی و با توجه به واقعیات بازار، نسبت به تعیین تعرفه اقدام كنند و در صورت امكان نسبت به تجمیع عوارض و مالیات دریافتی از تولیدكنندگان اقدام و درصورت امكان، یك سازمان یا مركز، متولی وصول این عوارض و مالیات تعیین شود.

وی افزود: اخذ مالیات 30 درصدی از تولیدكنندگان مشاركتی، مغایر قانون جلب سرمایه گذاری خارجی بوده و مانعی برای تكمیل ظرفیت خالی شركت های تولیدكننده است؛ بنابراین در صورت امكان و با توجه به اینكه شركت دخانیات ایران بیشترین آسیب را از اجرای این قانون متحمل خواهد شد، نسبت به حذف آن اقدام شود.
مدیرعامل شركت دخانیات ایران نیز پیش از این در گفت و گو با ایرنا تاكید كرد كه با تصویب و اجرای طرح افزایش عوارض سیگار، قیمت تمام شده سیگارهای وارداتی 19 درصد، سیگارهای مشاركتی 12 درصد و سیگارهای داخلی 40 درصد افزایش می یابد.

به گفته محمدحسین برخوردار، طرحی به كمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی آمده است كه بر اساس آن، امسال برای هر نخ سیگار وارداتی 400 ریال، سیگار مشاركتی 300 ریال و سیگار داخلی 200 ریال عوارض تعین می كند.

وی با یادآوری اینكه در حال حاضر تولیدكنندگان سیگار 35 درصد مالیات پرداخت می كنند، ادامه داد: تولیدكنندگان 15 درصد مالیات بر ارزش افزوده و 20 درصد مالیات بر فروش پرداخت می كنند؛ به عبارتی، 35 درصد از هر فاكتور فروشی كه صادر می شود به دولت تعلق می گیرد.

برخوردار با تاكید بر اینكه با تصویب و اجرای این طرح، سیگار قاچاق جایگزین سیگارهای تحت نظارت بهداشتی خواهد شد، افزود: افزایش 40 درصدی قیمت تمام شده سیگارهای داخلی، به دخانیات ایران ضربه خواهد زد و موجب افزایش قاچاق سیگار می شود.

مدیرعامل شركت دخانیات ایران گفت: افزایش قیمت سیگار با هدف كاهش مصرف هیچگاه نتیجه ای مثبت نداشته و حتی خلاف آن در سال های گذشته ثابت شده است؛ در دوره ای، مالیات بر فروش از پنج درصد به 20 درصد افزایش یافت كه نتیجه آن، رسیدن نرخ قاچاق سیگار به 40 درصد بود.

برخوردار اضافه كرد: در حال حاضر شركت دخانیات ضررهای سیگار را تحت كنترل دارد و تلاش می كند مضرات سیگار را در جامعه به حداقل برساند اما با افزایش قیمت تمام شده، بازار سیگار به شركت های خارجی، واردات و قاچاق واگذار می شود.

وی گفت در سال گذشته 65 میلیارد نخ در كشور مصرف شد كه از این مجموع، بیش از 29 میلیارد نخ در داخل كشور تولید و 16 میلیارد نخ از راه های قانونی وارد شده است


ویدیو مرتبط :
عوارض سیگار

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تعیین عوارض برای سیگار و نوشابه


کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در جلسه روز یکشنبه خود مواد ارجاع شده طرح الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (دائمی کردن برخی احکام بودجه ) را مورد بررسی قرار داد و برخی از این مواد را به تصویب رساند.

ایسنا: کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در جلسه روز یکشنبه خود مواد ارجاع شده طرح الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (دائمی کردن برخی احکام بودجه ) را مورد بررسی قرار داد و برخی از این مواد را به تصویب رساند.

غلامرضا کاتب سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اعلام این خبر گفت: براساس یکی از مصوبات امروز کمیسیون در طرح دائمی کردن برخی احکام بودجه مقرر شد 2 درصد از بودجه عمومی دولت برای تقویت بنیه دفاعی هزینه شود.

به گفته وی در مصوبه دیگری به دولت اجازه داده شده عوارضی را برای سیگار و نوشابه‌های قندی گازدار در نظر بگیرد که درآمد آن دربخش درمان، سلامت و ورزش هزینه شود.

کاتب همچنین از افزایش 10 درصدی عوارض هر متر مکعب گاز برای گازرسانی به شهرها و روستاها و مدارس کشور براساس مصوبه امروز کمیسیون برنامه و بودجه خبر داد.