اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

عرضه آپشن‌های اجباری بر روی خودروهای داخلی



جزئیات فروش اجباری آپشن خودرو به خریداران,خودروهای داخلی,آپشن‌های اجباری بر روی خودروهای داخلی


عرضه آپشن‌های اجباری بر روی خودروهای داخلی

عرضه آپشن‌های اجباری بر روی خودروهای داخلی طی یک سال اخیر همزمان با تلاش خودروسازان برای افزایش قیمت فروش محصولاتشان، بیشتر از قبل شده به طوری که خریداران نمی‌توانند بدون انتخاب آپشن، نسبت به خرید خودرو اقدام کنند.

الزام خریداران به تحویل آپشن‌های اجباری خودروسازان در حالی صورت می‌گیرد که معمولاً در زمان عرضه خودرو، جزئیاتی راجع به محتویات این آپشن‌ها ارائه نمی‌شود و اصولاً خریداران نمی‌دانند بابت چه چیزی مجبور به پرداخت پول اضافه هستند.

این در حالی است که در کشورهای دیگر اجباری از سوی خودروسازان برای ارائه آپشن به خریداران وجود ندارد و با این وجود نیز خریدار از محتویات بسته‌های آپشن غیر اجباری نیز اطلاع کافی دارند.

خلیلی، یک خریدار خودرو از شرکت ایران خودرو در این مورد در گفت ‌و گو با خبرنگار فارس با تشریح جزئیات فروش اجباری آپشن خودرو به برخی خریداران، گفت: شرکت‌ ایران خودرو بابت عرضه اجباری یک آپشن 900 هزار تومانی، از خریداران 2 میلیون و 100 هزار تومان دریافت می‌کند.

وی در مورد مشکلی که در خرید خودرو از این شرکت با آن مواجه شده است، توضیح داد: در خرداد ماه برای خرید اینترنتی پژو 206 تیپ 5 اقدام کردم که در آن زمان، قیمت این خودرو از سوی ایران خودرو 35 میلیون تومان عنوان شده بود و یک آپشن اجباری بر روی این خودرو نیز با قیمت 2 میلیون و 100 هزار تومان به خریداران ارائه می‌شد.

وی با بیان اینکه در زمان ثبت‌نام، هیچ توضیحی در مورد آپشن ارائه نشده بود، گفت: در زمان تحویل خودرو، از آپشن این خودرو خبری نبود و به ما گفتند که طی 45 روز آینده این آپشن به شما تحویل داده می‌شود.

این خریدار تصریح کرد: پیگیری‌های ما نشان می‌دهد که این آپشن در بخشنامه‌ای که از سوی ایران خودرو به نمایندگی‌های مجاز این شرکت ابلاغ شده، شامل مواردی مانند GPS (رهیاب)، اسپری پنچرگیری، واکس داشبورد، فوم آتش‌نشانی، ساک لوازم صندوق عقب، جعبه کمک‌های اولیه و چراغ قوه است.

وی توضیح داد: بررسی‌ ما نشان داده که ارزش وسایل موجود در یکی از این پک‌ها با استناد به قیمت‌های آپکو، حدود 900 هزار تومان است در حالی که ایران خودرو آن را به قیمت 2 میلیون و 100 هزار تومان به خریداران عرضه می‌کند.

وی با بیان اینکه به گفته برخی مدیران شرکت آپکو، شرکت ایران خودرو این بسته‌ها را پس از خرید از شرکت آپکو، از طریق شرکت پست با هزینه 200 هزار تومان به خریداران تحویل می‌دهد، افزود: به این ترتیب قیمت کل آپشن حدود یک میلیون و 100 هزار تومان می‌شود در حالی که ایران خودرو برای ارائه این بسته، از خریداران 2 میلیون و 100 هزار تومان دریافت می‌کند.

این خریدار پژو 206 ادامه داد: ظاهراً این آپشن علاوه بر پژو 206، بر روی تندر 90 نیز ارائه ‌شده است.

وی افزود: بسته‌های آپشن خودرو شامل پک پایه، پک طلایی، پک نقره‌ای و پک برنزین است و بهترین وسیله‌ای که در یکی از این بسته‌ها وجود دارد، GPS یا رهیاب است و بقیه بسته‌ها شامل وسایل دیگری مانند حافظه 8 گیگابایت بدون ارائه دستگاه رهیاب است که مشخص نیست این حافظه برای چه منظوری به مشتریان عرضه می‌شود.

سلگی یکی دیگر از خریداران تندر90 اتوماتیک از ایران خودرو نیز در این مورد به فارس گفت: در خردادماه برای خرید این خودرو اقدام کردم و در آن زمان اعلام کردند که پک آپشن خودرو را از طریق پست به دستم می‌رسانند.

وی با بیان اینکه مدیران نمایندگی ایران خودرو هیچ پاسخی در مورد محتویات پک آپشن به من ارائه نکردند، افزود: بابت پک برنزین از من یک میلیون و 200 هزار تومان دریافت کردند در حالی که این پک حدود 200 هزار تومان ارزش مادی دارد.

وی افزود: پک برنزین شامل جعبه آچار، کیسه کمک‌های اولیه، زنجیر چرخ، آفتاب‌گیر جلوی خودرو، چراغ قوه، کیسه زباله، سیم باتری به باتری، پتو مسافرتی، کمربند ایمنی کودک، فوم آتش‌نشانی، اسپری پنچرگیری، اسپری تمیزکننده رینگ، پاک کننده همه‌‌کاره، پولیش، اسپری داشبورد و یک بطری نازک شبیه شیشه جای نوشابه خانواده قرار گرفته در یک پلاستیک به عنوان خنک‌کننده آب، می‌شود.

وی با بیان اینکه بابت این کار ایران خودرو، به دستگاه‌های مربوطه شکایت کرده است، گفت: ایران خودرو به شعور خریداران توهین می‌کند و من بابت این موضوع شاکی هستم.

به گزارش فارس، در بخشنامه‌ای که از سوی معاونت بازاریابی و فروش ایران خودرو به نمایندگی‌های مجاز این شرکت ابلاغ شده، آمده است:

به اطلاع نمایندگان محترم می‌رساند، عطف به بخشنامه‌های 3254 و 3264 و 3266، محتویات پک آپشن ارائه شده متناسب با برنامه فروش اعلامی به تفکیک پک پایه، پک طلایی، پک نقره‌ای و پک برنزی به شرح جدول صفحه بعد می‌باشد.

بدیهی است مطابق روال قبلی که در خصوص پک‌های مسافرتی اقدام شده است، چهل و پنج روز پس از صدور فاکتور، پک‌ها از طریق شرکت آپکو به آدرس پستی مشتریان ارسال خواهد شد.

طبعاً در صورت بروز هرگونه مشکل احتمالی، موضوع از طریق شرکت آپکو با شماره‌ تلفن‌های 43528071 و 43538073 قابل پیگیری خواهد بود.

پک‌های سفارشی برنزی مرتبط با تندر اتوماتیک از یکم تا پانزدهم مرداد توسط پست به مشتریان تحویل خواهد شد.

به گزارش فارس، در جدول مربوط به محتویات پک‌های آپشن ایران خودرو این اقلام آمده است:

سیستم مولتی رهیاب آپکو با گارانتی 3 ساله، دوربین دید عقب به همراه کابل اتصال به مولتی رهیاب، محافظ صفحه LCD رهیاب، میکرو SD با ظرفیت 8 گیگابایت، اسپری پنچرگیری ایتالیا 300، فوم آتش‌نشانی 1000 میل، کیسه چند منظوره داخل خودرو، یخ نوش بزرگ، ساک لوازم صندوق عقب، جعبه کمک‌های اولیه خودرو، ست مهر و قبله نما، پتوی مسافرتی، کتاب اطلس گردشگری ایران، مجموعه کیف ابزار، کابل باتری به باتری، واکس پولیش، آفتاب‌گیر پشت شیشه جلو، چراغ قوه، شستشو دهنده موتور 500 میلی لیتری، پاک کننده و جلا دهنده رینگ 500 میلی لیتری، لوسیون واکس داشبورد 200 میلی لیتری، پاک کننده و براق کننده تایر اتومبیل 500 میلی لیتری، پاک کننده و محافظت کننده داشبورد (واکس داشبورد) 500 میلی لیتری، زنجیر چرخ لاستیکی، پاک کننده چند منظوره قطعات داخل اتاق 500 میلی لیتری، کمربند ایمنی کودک، بسته بندی و ارسال، نگهدارنده دما (یخچال) 8 لیتری و چادر مسافرتی 6 نفره.

به گزارش فارس، حل این مشکل خریداران خودرو، نیازمند نظارت دستگاه‌های مربوطه به ویژه وزارت صنعت بر روند فروش خودرو توسط خودروسازان است.


ویدیو مرتبط :
با پول خودروهای داخلی چه خودروهای خارجی می توان خرید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تخلف 17 میلیارد تومانی عرضه‌کنندگان خودروهای داخلی



بازارخودرو, خرده فروشی خودروهای داخلی

تخلف 17 میلیارد تومانی عرضه‌کنندگان خودروهای داخلی

معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از تشکیل پرونده‌های تخلف 17 میلیارد تومانی برای عرضه‌کنندگان خودروهای داخلی خبر داد.

مجتبی فراهانی در این رابطه اظهار کرد: ‌از اواخر مهرماه سال گذشته تاکنون حدود ۴۴ هزار و ۹۷۵ مورد بازرسی از سطح نمایندگی‌های فروش و دفاتر عرضه خودروهای داخلی در سطح کشور صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه در این بازرسی‌ها حدود ۲۱۰۰ پرونده تخلف تشکیل و برای رسیدگی به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال شده است، خاطرنشان کرد: میزان تخلف صورت گرفته در این پرونده‌ها حدود۱۷ میلیارد تومان بوده است.

معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ادامه داد: این پرونده‌ها و بازرسی‌ها تنها مربوط به سطح عرضه و خرده فروشی خودروهای داخلی در نمایندگی‌ها و دفاتر فروش خودرو در سطح کشور است.  

فراهانی تصریح کرد: تمام شهروندان می‌توانند شکایات خود را در این زمینه به سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ارسال کنند.

ایسنا