اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

عربستان: خواهان همکاری با آمریکا هستیم


شاه سعودی که به آمریکا سفر کرده است بعد از دیدار با رئیس‌جمهور این کشور گفت که ما خواهان همکاری با آمریکا هستیم.

خبرگزاری تسنیم: شاه سعودی که به آمریکا سفر کرده است بعد از دیدار با رئیس‌جمهور این کشور گفت که ما خواهان همکاری با آمریکا هستیم.

 رسانه‌های عربستان نوشتند: سلمان بن عبدالعزیز شاه سعودی که به آمریکا سفر کرده است بعد از دیدار با رئیس‌جمهور این کشور گفت که ما خواهان همکاری با آمریکا برای تحقق ثبات در خاورمیانه هستیم.

اوباما نیز بعد از این دیدار گفت که من نیز همانند ملک سلمان نگران اوضاع یمن هستم و ما به همکاری خود با عربستان برای مبارزه با تروریسم در جهان از جمله داعش ادامه خواهیم داد.

وی افزود سفر ملک سلمان به آمریکا نشان دهنده دوستی بین دو کشور است.


ویدیو مرتبط :
همکاری عربستان در جنایات آمریکا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تلاش آمریکا برای جلب همکاری ایران در منطقه/ واکنش عربستان به انتقاد ایران در موضوع فاجعه منا



اخبار,اخبارسیاست خارجی ,گفت و گوی ظریف و کری

گفت و گوی ظریف و کری در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل، تلاش آمریکا برای جلب همکاری ایران در خاورمیانه، فعال شدن روسیه و ایران در کمک به تأمین امنیت عراق، گفت و گوی تلفنی پوتین و ملک سلمان و واکنش عربستان به انتقادات ایران در موضوع حج، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش «تابناک»، رویکرد جدید آمریکا در قبال سوریه که به شکل تلاش برای جلب همکاری روسیه و همچنین ایران در این کشور جلوه گر شده، امروز موضوع مطالب شماری از مطبوعات و رسانه های بین المللی را تشکیل می دهد. خبرگزاری «آسوشیتدپرس» با بیان اینکه واشنگتن به دنبال جلب همکاری ایران در بحران های منطقه ای است، می نویسد امریکا روز شنبه گام هایی را برای آغاز گفت و گو با ایران و سایر کشورها در خصوص بحران های یمن و سوریه برداشت. جان کری، وزیر امور خارجه امریکا، در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد با محمد جواد ظریف، همتای ایرانی اش، دیدار کرد. وی به خبرنگاران گفت در هفته پیش رو بحث هایی صورت خواهد گرفت که می تواند در حل و فصل مناقشات مهم باشد. این در حالی است که وندی شرمن، قائم مقام وزارت خارجه آمریکا نیز از احتمال گفت و گوی ایران و آمریکا بر سر سوریه سخن گفته است.

*****

خبرگزاری فرانسه نیز مطلبی درباره همین موضوع منتشر کرده و می نویسد پس از شکست راهبرد آمریکا در قبال سوریه، اکنون این کشور چاره ای جز تلاش برای همکاری با ایران نمی بیند. در این مطلب آمده دیپلمات های آمریکایی و غربی پس از ضربه تحقیر آمیزی که به طرح نظامی آنها در سوریه وارد شد، روز شنبه تلاشی را برای تدوین یک راهبرد دیپلماتیک جدید برای پایان دادن به جنگ این کشور آغاز کردند. جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا و همتایان اروپایی اش، در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت و گوهایی را با دشمن سنتی خود، یعنی ایران انجام دادند. با فروپاشی طرح آمریکا، کری و همپیمانانش به نیویورک آمدند به امید اینکه تهران و مسکو را برای تلاش به منظور دستیابی به راه حل سیاسی برای بحران سوریه راضی کنند.

*****

این در حالی است که به رسمیت شناخته شدن بیشتر نقش ایران در حل و فصل بحران های منطقه ای، نه تنها در سوریه، بله در عراق نیز قابل مشاهده است. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، دولت عراق روز شنبه اعلام کرد مسئولان نظامی این کشور در همکاری اطلاعاتی و امنیتی در بغداد با روسیه، ایران و سوریه برای مقابله با داعش مشارکت می کنند. فرماندهی عملیات مشترک نیروهای مسلح عراق در بیانیه ای با اعلام این خبر افزود: «این توافق با افزایش نگرانی روسیه از حضور هزاران تروریست از روسیه و کسانی که در اقدامات جنایتکارانه داعش مشارکت دارند، صورت گرفته است». ابراهیم جعفری، وزیر امور خارجه عراق روز جمعه در نیویورک گفته بود بغداد تاکنون پذیرای هیچ مشاور نظامی روس برای کمک به نیروهای عراقی نبوده است.

*****

گفتنی است که به جز این موارد، مسکو فعالیت های خود را به طور کلی در سطح منطقه افزایش داده و تلاش دارد خود را به عنوان یک میانجی در بحران های خاورمیانه جلوه دهد. به نوشته پایگاه اینترنتی «النشره»، کاخ کرملین با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه با ملک سلمان، پادشاه عربستان درباره آخرین تحولات منطقه تلفنی گفت‌وگو کرد.این سایت با اشاره به اینکه دستیابی به راه حل سیاسی درباره بحران سوریه محور رایزنی‌ سران عربستان و روسیه بوده است، نوشت:‌ «طرفین درباره راه‌های عملی جهت همکاری در زمینه مبارزه با داعش و دیگر گروه‌های تروریستی رایزنی کردند». از سوی دیگر، درگیری‌ها در فلسطین و برخورد صهیونیست‌ها با نمازگزاران در میجد الاقصی دیگر محور مذاکرات رهبران ریاض و مسکو بوده است.

*****

در میان دیگر موضوعات، «سی ان ان» واکنش عربستان سعودی به انتقادات مطرح شده از سوی ایران پس از فاجعه رخ داده در سرزمین منا را بازتاب داده است. بر اساس این گزارش، عربستان سعودی انتقاد ایران از عملکرد عربستان در مراسم حج را رد کرده است. وزیر امور خارجه عربستان سعودی می گوید ایران به جای آنکه این فاجعه را «دستمایه سیاسی» خود قرار دهد، بهتر است اطلاعات بهتری کسب کند؛ درحالی که این فاجعه برای کسانی رخ داد که مشغول ادای مقدس ترین فرائض دینی خود بودند. سی ان ان اشاره می کند حسن روحانی، رئیس جمهور ایران خواستار تحقیق درباره فاجعه ازدحام جمعیت در روز چهارشنبه شد که باعث کشته شدن هفتصد زائر شده بود.

*****

در نهایت، موضوع دیدار رئیس جمهور ایران با صاحبان صنایع آمریکایی در نیویورک، موضوعی است که روزنامه «تایمز اسرائیل» به آن پرداخته و گزارشی تحلیلی را درباره آن منتشر کرده است. این روزنامه با اشاره به ممنوع بودن فعالیت شرکت های آمریکایی در ایران، به دیدار حسن روحانی با مدیران شرکت های آمریکایی پرداخت و نوشت روحانی به دنبال سرمایه گذار می گردد. این روزنامه اشاره می کند که پس از امضای توافق هسته ای در وین، بسیاری کشورهای اروپایی به سرعت وارد عمل شدند تا روابط تجاری شان را با ایران از سر بگیرند. این کشورها هیئت هایی را به تهران اعزام کردند تا احتمال ها را بررسی کنند. اکنون شرکت های آمریکایی که از امکانات کمتری برای توسعه روابط با ایران برخوردارند نیز فضای موجود در این زمینه را بررسی می کنند.


  اخبار سیاست خارجی  -  تابناک