اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

عبور یک سیارک از کنار زمین در 15 اسفند


سازمان فضایی آمریکا (ناسا) اعلام کرد که یک سیارک 30 متری پنجم ماه مارس (15 اسفند) از نزدیک زمین عبور می کند و ممکن است فاصله آن به اندازه ای باشد که بتوان آن را با تلسکوپ مشاهده کرد.

خبرگزاری ایرنا: سازمان فضایی آمریکا (ناسا) اعلام کرد که یک سیارک 30 متری پنجم ماه مارس (15 اسفند) از نزدیک زمین عبور می کند و ممکن است فاصله آن به اندازه ای باشد که بتوان آن را با تلسکوپ مشاهده کرد.

محققان ناسا مسیر دقیق این سیارک را مشخص کرده اند و پیش بینی می کنند که در نزدیکترین وضعیت، حدود 18 هزار کیلومتر (11 هزار مایل) از زمین فاصله داشته باشد که در این صورت، به راحتی توسط تلسکوپ قابل مشاهده است. برای قیاس می توان گفت که فاصله این سیارک تا زمین، یک بیستم فاصله زمین تا ماه است.

محاسبه دیگر محققان نشان می دهد که این سیارک می تواند از فاصله 14 میلیون کیلومتری زمین عبور کند. دلیل تفاوت زیاد این دو محاسبه این است که محققان ناسا آن را حدود سه سال پیش کشف کردند و تاکنون امکان مشاهده دقیق آن وجود نداشته است. اولین باری که این سیارک مشاهده شد، در طرف تاریک زمین قرار داشت و پس از سه روز به سمت روشن حرکت کرد و امکان مشاهده آن وجود نداشت. با توجه به تمام محاسبات محققان، احتمال برخورد این سیارک با زمین بسیار ناچیز است.

سیارک asteroid یک جرم سنگی کوچکتر از سیاره است که گاهی به آن ریزسیاره یا سیاره نما هم می گویند. در برخی از منابع آن را با عنوان 'خرده ریزهای فضایی' یا قطعات به جای مانده از تشکیل منظومه شمسی توصیف کرده اند. میلیون ها سیارک به دور خورشید می چرخند که 75000 تای آنها در کمربند سیارکی، حلقه ای گسترده در فاصله مدارهای مریخ و مشتری قرار دارند. پهنای سیارک ها ممکن است به صدها کیلومتر هم برسد، سیارک سرس که گاهی به عنوان سیاره کوتوله نام برده می شود، پهنایی 940 کیلومتری دارد. این اجرام سنگی جو ندارند، اما بسیاری از آن ها آنقدر بزرگ هستند که کشش جاذبه ای ایجاد می کنند. در واقع برخی از آنها دارای یک یا دو ماه همراه هستند، یا سامانه های دوتایی تشکیل می دهند که در آن سیارک ها با اندازه مشابه به دور یک دیگر می چرخند.

علاقه دانشمندان به بررسی سیارک ها به این دلیل است که اطلاعات بسیار زیادی درباره مراحل اولیه تشکیل منظومه شمسی ما در 4.6 میلیارد سال پیش در اختیار می گذارند.


ویدیو مرتبط :
عبور سیارک 2002AM31 از کنار زمین

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عبور یک سیارک از نزدیکی زمین در 18 اسفند



اخبارعلمی,خبرهای علمی,سیارک

سازمان فضایی آمریکا (ناسا) اعلام کرد که سیارکی به پهنای 100 فوت برابر با 30.48 متر، هشتم مارس (18 اسفند) از کنار زمین عبور خواهد کرد؛ عبور این سیارک خطری برای زمین ندارد.

به گزارش ایرنا از پایگاه اینترنتی دیلی میل، این سیارک که 2013 TX68 نامیده شده است دو سال پیش برای اولین بار در حین عبور از کنار زمین کشف شد و قرار است 18 اسفند بار دیگر عبور کند.

ارزیابی اولیه ناسا حاکی از آن بود که این سنگ فضایی از فاصله 11 هزار مایلی (17 هزار کیلومتری) زمین عبور می کند، اما تازه ترین پیش بینی ها حاکی از آن است که سیارک 2013 TX68 تقریبا از فاصله سه میلیون مایلی ( پنج میلیون کیلومتری) زمین عبور خواهد کرد.

 

اخبار علمی - ایرنا