اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

عبدالله گل: اسرائیل علیه رادار ناتو تبلیغات سیاه راه انداخته است



رئیس جمهور ترکیه , ناتو در ترکیه , موشک های بالستیکی

 

رئیس جمهور ترکیه در مصاحبه تلویزیونی گفت: استقرار رادار وابسته به ناتو در ترکیه، علیه ایران یا هیچ یک از کشورهای همسایه نیست بلکه تنها برای دفاع در برابر موشک های بالستیک است.

به نقل از خبرگزاری فرانسه، عبدالله گل اضافه کرد: پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) استقرار این سامانه موشکی را تصویب کرد و تصمیم گرفت بخش های مختلف این سامانه در تعدادی از کشورهای عضو ناتو، مستقر شوند. ترکیه نیز به عنوان یکی از اعضای این پیمان، در راستای عمل به تعهدات خود، استقرار این سامانه را پذیرفت.

وی افزود: این سامانه موشکی که در شرق ترکیه مستقر شده اقدامی در راستای ماموریت های دفاعی ناتو علیه خطرات موشک های بالستیکی است که کشورهای عضو ناتو را تهدید می کنند.

بخشی از رادارهای سامانه های ضدموشکی ناتو در شرق ترکیه، مستقر شده است. برخی از مقامات ایرانی ضمن ابراز ناخرسندی از این موضوع گفته بودند این سامانه ضدموشکی، اقدامی علیه توانمندی های موشکی ایران و در راستای حمایت از اسرائیل است.

گل با رد این موضوع اظهار داشت: گفتن این مطالب که این رادار موشکی برای حمایت از اسرائیل است تبلیغات سیاه خود اسرائیل است .ترکیه همیشه برای حل مشکلات موجود با همسایگانش تلاش می کند به همین دلیل سیاست صفر کردن مشکلات با همسایگان را در پیش گرفته است.

وی درباره این موضوع که سپر دفاعی ناتو در خاک ترکیه در راستای حمایت از اسرائیل اضافه کرد: چنین چیزی درست نیست، اسرائیل عضو ناتو نیست و نمی تواند از امکانات ناتو استفاده کند. تصمیمات ناتو نیز به صورت گروهی اتخاذ می شود و هیچ کشوری نمی تواند به تنهایی در این مجموعه تصمیم گیری کند.../عصرایران


ویدیو مرتبط :
تهدید نظامی روسیه علیه ناتو (ناتو چشمهایت را باز کن!!!)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مجادله عبدالله گل و سارکوزی بر سر ایران در اجلاس ناتو



 

 

 

مجادله عبدالله گل و سارکوزی بر سر ایران در اجلاس ناتو

 

روسای جمهوری فرانسه و ترکیه در نشست اخیر سران ناتو در لیسبون پرتغال بر سر نام بردن از ایران به عنوان تهدید موشکی علیه اعضای ناتو به مجادله پرداختند.

به نقل از روزنامه ملیت ترکیه در نشست سران ناتو درلیسبون هنگامی که سارکوزی در سخنان خود از ایران به عنوان بزرگ ترین تهدید علیه ناتو نام برد و خواستار ذکر کردن ایران به عنوان تهدید اصلی در طرح سپر دفاع ضد موشکی ناتو شد ، عبدالله گل رییس جمهوری ترکیه به این سخنان وی واکنش نشان داد.

گل در سخنان خود خطاب به سارکوزی گفت : " نام بردن از کشوری خاص ( به عنوان تهدید در سپر موشکی ناتو) را فراموش کنید . طرح سپر دفاع موشکی نباید هیچ کشور خاصی را هدف قرار دهد ".

گفتنی است یکی از شروط ترکیه برای موافقت با استقرار بخشی از سیستم راداری طرح سپر دفاع موشکی ناتو ، نام نبردن از هیچ کشوری به عنوان هدف اصلی از استقرار سامانه دفاع ضد موشکی است.

بر اساس گزارش روزنامه ملیت در اجلاس سران ناتو در نهایت نظر دولتمردان ترکیه تامین شد وبیشتر کشورهای عضو از جمله ایالات متحده ، بریتانیا و فرانسه در نهایت رضایت دادند که در اسناد مربوط به طرح سپر دفاع ضد موشکی از هیچ کشوری به عنوان تهدید اصلی نام برده نشود.

رییس جمهوری ترکیه همچنین در این اجلاس انتقادات تندی را درباره مسایل مرتبط با روابط ترکیه و اتحادیه اروپا مطرح کرد.

وی از عدم اعتماد ترکیه به اتحادیه اروپا بر سر موضوع قبرس و عدم تحقق وعده های اتحادیه اروپا برای عضویت بخش ترک نشین جزیره قبرس به این اتحادیه ابراز نارضایتی کرد و همچنین با اشاره به اینکه آنکارا بیش از نیم قرن است که در صف مقدم دفاع از اروپا و غرب قرار دارد ،عدم عضویت ترکیه در سیستم دفاعی و امنیتی اروپایی را خنده دار دانست.

این سخنان گل که در مراسم شام سران مطرح شد با حمایت آندرس فوگ راسموسن دبیر کل ناتو روبرو شد و دبیر کل ناتو عدم عضویت ترکیه در ساختار دفاعی و امنیتی مشترک اروپایی را ناعادلانه خواند.

رییس جمهوری ترکیه همچنین در نشست  خبری در لیسبون با اشاره به مخالفت صریح کشورش با حمله نظامی به ایران گفت که آنکارا نمی خواهد شاهد عراقی دوم در مجاورت مرزهای خود باشد.

گل با اشاره به تاثیرات منفی جنگی دوباره در منطقه بر منافع کشورش گفت که آنکارا تمامی مساعی خود را به کار می گیرد تا از بروز مجدد فاجعه ای نظامی در منطقه جلوگیری کند.

رییس جمهوری ترکیه به صراحت از گسترش کمی و کیفی روابط تجاری کشورش با ایران دفاع کرد و گفت که اگر تجارت با ایران بد است چرا شرکت های غربی  بیشترین مراودات تجاری را با ایران دارند ؟

عبدالله گل با اشاره به اینکه باید موضوع اتمی ایران را از مساله قابلیت های موشکی تهران جدا کرد ، افزود : " موضوع اتمی از توسعه قابلیت های موشکی ایران جداست . موشک های ایران تهدیدی علیه منافع و امنیت ترکیه ایجاد نمی کنند . ما همسایه ایران هستیم "..../تحلیل:عصرایران