اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

عامل انفجار استانبول سعودی بود یا سوری؟


روزنامه حریت ترکیه خبر داد که بمب‌گذاری امروز در شهر استانبول توسط یک تروریست سعودی انجام شده است.

خبرگزاری فارس: رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه ساعتی پس از حادثه تروریستی امروز در استانبول گفت که عامل این حمله یک سوری تبار بود.

این در حالی است که روزنامه حریت ترکیه با رد سخنان اردوغان خبر داد که عامل این حمله تروریستی فردی سعودی تبار به نام نبیل فضلی است.

اردوغان در سخنانی پس از حمله امروز بجای توضیح درباره اینکه چرا داعش به قلب بزرگترین شهر ترکیه آمده بار دیگر ادعاها و سخنان تفرقه افکنانه خود علیه ایران، سوریه و روسیه را تکرار کرد.

این درحالی است که دولت آنکارا در کنار عربستان سعودی اصلی ترین حامیان داعش در منطقه بوده‌اند.


ویدیو مرتبط :
هویت عامل بازداشت‌شده انفجار استانبول اعلام شد +عکس و فیلم - مشرق نیوز

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دستگیری فرزند بندر سلطان همراه تروریست سعودی/درخواست تهران برای بازجویی از عامل انفجار



اخبار,عامل انفجار سفارت ایران در بیروت


اخبار سیاست خارجی - درخواست تهران برای بازجویی از عامل انفجار سفارت ایران در بیروت/ عربستان مخالفت کرد

وزیر خارجه لبنان گفت: ایران به طور رسمی از بیروت خواسته است از متهم به مشارکت در انفجار بمب مقابل سفارت ایران در بیروت بازجویی کند.

عربستان سعودی با حضور ایران در بازجویی وتحقیقات از عامل دستگیر شده انفجار سفارت ایران در بیروت مخالفت کرد.

به گزارش عصر ایران به نقل از وزنامه لبنانی الجمهوریه، دولت عربستان سعودی به اطلاع مقامات ارشد سعودی رسانده است که با حضور ایران در بازجویی ها از "ماجد المجاد" مخالف است چرا که وی یک شهروند سعودی است.

این روزنامه اضافه کرد: مخالفت ریاض با مشارکت ایران در بازجویی از ماجد باعث می شود بحران جدیدی در روابط تهران - ریاض به وجود بیاید.

ماجد الماجد رهبری گروه "گردان های عبدالله عزام" مرتبط با القاعده را برعهده دارد. این گروه به طور رسمی مسؤولیت حمله تابستان گذشته به سفارت ایران در بیروت را برعهده گرفت. در این حمله که در قالب دو انفجار انتحاری مقابل سفارت ایران انجام شد شماری زیادی کشته و زخمی شدند. در میان این کشته شدگان 6 شهروند ایرانی از جمله رایزن فرهنگی ایران حضور داشت.

قبل از این وزیر خارجه لبنان گفته بود ایران به طور رسمی از بیروت خواسته است از متهم به مشارکت در انفجار بمب مقابل سفارت ایران در بیروت بازجویی کند.

عدنان منصور وزیر خارجه لبنان گفت: مسئله ماجد الماجد به چند کشور و از جمله ایران و سوریه مرتبط است. تحویل دادن ماجد به هر کشوری نیازمند وجود توافقنامه ای میان دو طرف است. اگر توافقنامه ای وجود نداشته باشد می توان متهم را تسلیم کرد یا نه.

وی افزود: الماجد علیه ملت، امنیت و حاکمیت لبنان عملیات تروریستی انجام داد و مقامات لبنان حق دارند وی را تحت بازجویی قرار بدهند علیه او حکم صادر کنند و حکم را اجرایی کنند. مقامات لبنان حق دارند الماجد را تحویل ندهند.

غضنفر رکن آبادی سفیر ایران در بیروت در مصاحبه تلویزیونی گفته بود کشورش به طور رسمی از لبنان خواسته است در روند تحقیقات و بازجویی از الماجد حضور داشته باشد.

وی افزود: از آن جایی که الماجد مسؤولیت حمله به سفارت ایران را برعهده گرفت این درخواست را مطرح کردیم.

سفیر ایران اظهار داشت: تهران از روز نخست و پس از وقوع انفجار مقابل سفارت ایران در بیروت خواستار مشارکت در تحقیقات این اقدام تروریستی بود.

سازمان اطلاعاتی امنیتی ارتش لبنان به تازگی از بازداشت ماجد الماجد در بیروت خبر داده بود.
ماجد الماجد شهروند عربستان سعودی است. او چندی پیش به سوریه رفت و با ابومحمد الجولانی رهبر گروه جبهه النصره نزدیک به القاعده پیمان همکاری بستهه بود.

او قبل از این از سوی مقامات لبنان، آمریکا و عربستان سعودی به عنوان فرد تحت تعقیب در فهرست افراد مظنون به فعالیت های تروریستی و عضویت در القاعده معرفی شده بود.
دولت عربستان سعودی هم از بازداشت الماجد استقبال کرد.

 

-------------------------------

 

شایعه قوی در محافل خبری لبنان
فرزند بندر سلطان همراه تروریست سعودی دستگیر شده است

برخی منابع خبری از بازداشت پسر رییس دستگاه اطلاعات عربستان سعودی در رابطه با انفجار ماه گذشته مقابل سفارت ایران در بیروت خبر داده اند.

منابع در لبنان روز جمعه به خبرنگار فرارو گفتند که پسر «بندر بن سلطان» رییس سازمان امنیت عربستان سعودی، به همراه «ماجد الماجد» تروریست سعودی سرکرده گروه «عبدالله عزام» وابسته به جریان القاعده در لبنان، بازداشت شده است.
   
این شایعه تاکنون از سوی مقامات لبنانی تایید نشده است.

لبنان پیش تر اعلام کرده بود که ماجد الماجد به همراه یک فرد دیگر که او هم تبعه سعودی است توسط نیروهای ارتش لبنان بازداشت شده است.

اصرارهای مقامات عربستان طی چند روز اخیر برای تحویل این تروریست به ریاض، احتمال بازداشت این عضو خاندان سعودی را تقویت کرده است و اکنون در محافل سیاسی و رسانه ای لبنان این نگرانی وجود دارد که طرف لبنانی، ماجد الماجد و فرد بازداشت شده همراه او را بطور مخفیانه به «بندر بن سلطان» شاهزاده سعودی و رییس سازمان امنیتی عربستان تحویل دهد.

منابع لبنانی خاطر نشان کرده اند که ماجد الماجد در سال های گذشته تحت حمایت مالی، تسلیحاتی و اطلاعاتی دستگاه امنیتی عربستان بویژه «بندربن سلطان» قرار داشته و ماموریت جدید او انفجارهای گسترده در لبنان و ایجاد آشفتگی و ترس همزمان با طرح دیگر عربستان برای فروپاشی سیاسی در لبنان بوده است.

سفیر عربستان سعودی در بیروت نیز تایید کرده است که «ماجد الماجد» سرکرده گروه تروریستی حمله کننده به سفارت ایران در لبنان در اختیار نیروهای ارتش این کشور است و مقامات لبنانی بازداشت او را به ریاض اعلام کرده اند.

«علی عواض عسیری» در مصاحبه با روزنامه سعودی «الریاض» که در رسانه های لبنانی بازتاب داشت، با بیان اینکه سفارت عربستان در بیروت پیوسته وضعیت ماجد الماجد را از مقامات لبنانی پیگیری می کند ، افزود: ریاض خواستار استرداد این تبعه سعودی است.

گروهک تروریستی عبدالله عزام تحت فرماندهی این تروریست سعودی انفجارهای تروریستی 28 آبان ماه گذشته در مقابل سفارت ایران در بیروت را که به شهادت 25 تن از جمله حجت الاسلام ابراهیم انصاری رایزن فرهنگی ایران در لبنان و زخمی شدن بیش از 150 تن منجر شد، برعهده گرفته و بطور رسمی مسئولیت آن را پذیرفته است.

منابع مطلع گفته اند که این تروریست سعودی که اخیرا برای بیعت با «ابو محمد الجولانی» سرکرده گروه تروریستی جبهه النصره به سوریه رفته در اردوگاه عین الحلوه نزدیک شهر صیدا در جنوب لبنان مخفی بوده است.

نیروهای ارتش لبنان هفته گذشته موفق شدند ماجد الماجد را که برای شست و شوی کلیه به بیمارستان لبنانی «المقاصد» مراجعه کرده بود، بازداشت کنند.
اخبار سیاست خارجی - عصرایران،فرارو