اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ظریف 10 تایی می شود



اخبار ,اخبار سیاسی,اظهارات ظریف در مجلس


اخبار سیاسی - ظریف 10 تایی می شود

 وزیر پرکاری که در 99 روز نخست کار دولت یازدهم با چارچوب راهبرد نرمش قهرمانانه رهبر معظم انقلاب اسلامی و دیپلماسی تعاملی، توانست به ایستگاه اول توافق در ژنو برسد، در مجلس نیز پرکار بوده و روز سه شنبه باید برای دهمین بار در بهارستان حاضر شود و بازهم درباره همین توافق توضیح بدهد.

وزیر امور خارجه برای دهمین بار از زمان تشکیل دولت یازدهم به مجلس می رود تا این بار درباره جایگاه تحقیق و توسعه هسته ای در توافقنامه ژنو و نیز سیاست «نگاه به شرق» به سوال نمایندگان پاسخ دهد.
 
به گزارش ایرنا، کمسیون های «امنیت ملی و سیاست خارجی» و «آموزش و تحقیقات» مجلس از رییس دستگاه دیپلماسی دعوت کرده اند تا در جلسه روز سه شنبه این هفته کمیسیون های یاد شده حاضر شود.
 
ظریف قرار است همراه «علی اکبر صالحی» معاون رییس جمهوری و رییس سازمان انرژی اتمی درباره جایگاه تحقیق و توسعه توضیحاتی به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بدهد.
 
افزون بر این، ظریف این هفته نیز میهمان کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس است تا پاسخگوی سوالات نمایندگان باشد؛ سوالاتی که تا پیش از این حول مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 و توافق ژنو می گذشت ولی این بار درباره «نگاه به شرق» است.
 
ظریف از زمان تصدی وزارت امور خارجه همواره یکی از وزرای پر رفت و آمد به خانه ملت بوده است. وی نخستین بار، نهم مهر ماه به کمیسیون امنیت ملی مجلس رفت تا ستاوردهای سفر رییس جمهوری به سازمان ملل را برای نمایندگان تشریح کند.
 
از آن تاریخ به بعد به طور متوسط ظریف هفته های متوالی میهمان کمیسیون امنیت ملی مجلس بود و «مذاکرات هسته ای» محور اصلی گفت و گوهای رییس دستگاه دیپلماسی با نمایندگان ملت بوده است زیرا مذاکره کننده ارشد هسته ای اصرار بر محرمانه ماندن این مذاکرات داشت اما نمایندگان می خواستند جزئیاتی از گفت و گوها بدانند.
 
انعکاس اظهارات تحریف شده ظریف با اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در یکی از روزنامه ها موجب شد تا عارضه کمردرد به سراغ وی بیاید و او ناچار مجبور به استراحت مطلق شد اما این استراحت چندان نپایید زیرا با همان وضعیت مجبور شد به ژنو برود و مذاکرات هسته ای را هدایت کند.
 
دعوت از ظریف به کمیسیون امنیت ملی مجلس به موازات مذاکرات با گروه 1+5 نیز ادامه داشت و این کمیسیون چهار بار دیگر از ظریف برای ارایه گزارش از مذاکرات هسته ای دعوت کرد.
 
مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران پیش از عزیمت به مذاکرات «ژنو 3» از کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دعوت کرد تا این بار او میزبان نمایندگان مجلس باشد؛ وی پس از این دیدار راهی ژنو شد؛ سفری که دستاورد آن توافق میان ایران و 1+5 پس از سالها مذاکره و برنامه ای با عنوان «برنامه اقدام مشترک» بود.
 
وی پس از انجام این توافق، ششم آذر ماه به صحن علنی مجلس رفت تا گزارش کاملی از مذاکرات ژنو به نمایندگان ارایه کند و ابعاد این گزارش را در تریبون رسمی کشور اعلام کند.
 
اما مراودات دستگاه دیپلماسی و مجلس به همین نقطه ختم نمی شود زیرا در این مدت نیز معاونان ظریف گفت و گوهای متنوعی را در جلسات کمیسیونی و فراکسیونی مجلس داشته اند تا آنان را از ابعاد اقدامات وزارت امور خارجه در حوزه دیپلماسی آگاه کنند؛ برای نمونه می توان به جلسه هفته گذشته «مجید تخت روانچی» معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه با فراکسیون اصولگرایان مجلس اشاره کرد.
 
به گفته «سیدحسین نقوی حسینی» سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، ظریف این هفته برای ارایه گزارش درباره سفرش به کشورهای عربی حاشیه جنوبی خلیج فارس به این کمیسیون می آید و به برخی از سوالات نمایندگان نیز پاسخ خواهد گفت.
 
سوال «قاسم جعفری» نماینده بجنورد درباره انفجار تروریستی اخیر مقابل سفارت ایران در بیروت است؛ او قرار است از ظریف سوال کند که چرا وزارت امور خارجه برای سفارت مهمی همچون بیروت تدابیر امنیتی ویژه اختصاص نداده است؟ و آیا ممکن است در دیگر سفارت خانه های ما این اتفاق رخ دهد؟
 
سوال دیگر این نماینده این است که «آیا وزارت امور خارجه در کنار نگاه به غرب، به شرق هم نگاهی دارد یا خیر؟»
اخبار سیاسی - ایرنا


ویدیو مرتبط :
10 جنگنده برتر جهان - 4 تایی ان از امریکا 2 تایی ان از متحدان است

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ظریف و هیگ 10:30 امشب دیدار می‌کنند



دیدار ظریف با هیگ , دیدار وزیر خارجه ایران و انگلیس

ظریف و هیگ 10:30 امشب دیدار می‌کنند

دیدار وزیر خارجه ایران و انگلیس ساعت 10:30 امشب به وقت تهران انجام می‌شود.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران و ویلیام هیگ امروز ساعت سه بعداظهر به وقت محلی در نیویورک با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو می‌کنند.

قرار است در این دیدار موضوع ارتقای روابط ایران و انگلیس بررسی شود.

پیش از این انگلیس در نامه تبریک به روحانی نسبت به ارتقای روابط ابراز امیدواری کرده بود./ایسنا