اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ظریف: موضوعات نظامی ارتباطی با مذاکرات ندارد



اخبار,اخبار سیاست خارجی,دور جدید مذاکرات هسته‌ای

 

اخبار سیاست خارجی - ظریف: موضوعات نظامی ارتباطی با مذاکرات ندارد

وی تأکید کرد: آنچه که به دنیا نشان خواهیم داد، این است که برنامه هسته‌ای ما نظامی نیست.

وزیر خارجه کشورمان تأکید کرد: موضوع گفت‌وگو با 1+5 فقط برنامه هسته‌ای ایران است و هیچ موضوع دیگری از جمله توان نظامی ایران در این گفت‌وگوها نیست.

به گزارش ایسنا محمد جواد ظریف گفت: تنها موضوعی که ما توافق کردیم که در ژنو درباره آن صحبت کنیم این است که برنامه هسته‌ای ایران صلح آمیز باقی بماند؛ لذا ما در حوزه نظامی فقط این بحث را می‌کنیم که برنامه هسته‌ای ما نظامی نیست، و این هم از طرف ما یک موضوع پذیرفته شده‌ای است زیرا هم فتوای مقام معظم رهبری و هم دیدگاه استراتژیک ایران، این است که برنامه هسته‌ای ایران هیچ ارتباطی با موضوعات نظامی ندارد.

ظریف در گفت‌وگو با شبکه العالم خاطرنشان کرد: لذا همانطور که برنامه هسته‌ای ما ارتباطی با موضوعات نظامی ندارد، موضوعات نظامی ما هم ارتباطی با این مذاکرات ما ندارد.

وی تأکید کرد: آنچه که به دنیا نشان خواهیم داد، این است که برنامه هسته‌ای ما نظامی نیست.

قرار است دور جدیدی از مذاکرات هسته‌ای بین تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران و نمایندگان 6 کشور امروز (سه‌شنبه) در وین برگزار شود.
 
اخبار سیاست خارجی - ایسنا


ویدیو مرتبط :
رفع تحریم ها جزو موضوعات مذاکرات است نه نتیجه مذاکرات

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ظریف: صراحتا اعلام کردیم که مذاکرات شامل برنامه نظامی و علمی ایران نمی‌شود



اخبار,محمدجواد ظریف,نشست خبری محمدجواد ظریف و اشتون

 

اخبار سیاست خارجی - ظریف در نشست خبری:
صراحتا اعلام کردیم که مذاکرات شامل برنامه نظامی و علمی ایران نمی‌شود

وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری خود در شهر وین در پایان مذاکرات ایران و 1+5 با تاکید بر اینکه مذاکرات ما صرفا در مورد برنامه هسته ای است، گفت: تمام اسنادی که در مورد نظر ما در این مذاکرات است صرفا فعالیت های هسته ای است و برنامه نظامی و علمی ما را در بر نمی گیرد. این موضع صریح ماست ، ممکن است طرف مقابل نظراتی داشته باشد اما موضع ما صریح است‬.

به گزارش مهر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه پس از پایان دور اول مرحله نهایی در وین با حضور در نشستی خبری به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر اینکه راه دشواری در پیش داریم گفت: تاکید این بود در مذاکرات که همه طرف ها مراقبت کنند و هم در اظهارات و اقدامات کاری نکنند که ملت ایران را بی اعتماد کنند و از این فرصت بی نظیر که مردم ایران با حضور در انتخابات و مراسم راه پیمایی 22 بهمن از فرصت استفاده کنند.

وی در رابطه با روند مذکرات دور اول گفت: شاید مذاکرات قدری هم مثبت تر از آن بود که انتظار داشتیم‬.

ظریف با اشاره به اینکه ‫باید پیش نیاز مذاکرات را سایر طرفها رعایت کنند‬، ادامه داد: ‫امیدواریم وقتی برمی گردند پایتختهایشان همین روشی را که در مذاکرات داشتند ادامه بدهند‬.

‫وی ادامه داد: هیچ کس این امکان را نداشته و نخواهد داشت که با مذاکره کنندگان ایرانی جز با زبان تکریم صحبت کند‬


وزیر امور خارجه در ادامه توضیحات اولیه خود در این نشست خبری تاکید کرد: فعلا مشغول بحت درباره چهارچوب های مذاکره هستیم‬ و حتما راه پر نشیب و فرازی پیش رو داریم‬.
 
ظریف همچنین تاکید کرد: ‫بیش از هرچیز به یکدلی و همراهی و حمایت همه اقشار مردم و نخبگان جامعه نیازمندیم و حتی بیش از آن به دعای خیر‬.
 
وی با تاکید بر اینکه مذاکرات ما صرفا در مورد برنامه هسته ای است، ادامه داد: تمام اسنادی که در مورد نظر ما در این مذاکرات است صرفا فعالیت های هسته ای است و برنامه نظامی و علمی ما را در بر نمی گیرد. این موضع صریح ماست ، ممکن است طرف مقابل نظراتی داشته باشد اما موضع ما صریح است‬.
 
‫وی در پاسخ به این سئوال که آیا موضوع تعطیلی سایت های هسته ای در این مذاکرات مطرح شد؟، گفت : چنین موضوعی مطرح نشد . مشکل همیشه این بوده که کسی فکر کند می تواند برای مردم ایران نسخه بپیچد.‬

 وزیرامورخارجه کشورمان خاطرنشان کرد: به شما اطمینان می دهم که در زمان مذاکرات این امکان وجود نداشته و ندارد که طرفهای غربی بخواهند با مذاکرات کنندگان ایرانی جز با زبان احترام و تکریم حرف بزنند و یا بخواهند موضوعی را تحمیل کنند.

ظریف در ادامه افزود:ما در اول راه هستیم و در خصوص جزئیات مسائل فنی و حقوقی قرار است وارد مذاکره شویم حتما راه پرنشیب و فرازی را پیش رو خواهیم داشت به همین خاطر به یکدلی و همراهی همه اقشار مردم و نخبگان جامعه نیازمندیم.

وی بار دیگر بر این موضوع تاکید کرد که بر اساس آنچه که در توافقنامه ژنو آمده ما تنها بر روی موضوع هسته ای ایران بحث می کنیم و تمام اسنادی را که مورد بررسی قرار می گیرد اسناد هسته ای است و هیچ موضوع دیگری را در بر نمی گیرد.

وزیرامورخارجه کشورمان گفت: موضوعات دفاعی و توانمندی های ایران خارج از موضوع مذاکراه است.

ظریف با بیان اینکه  هیچ گونه تعطیلی سایت های هسته ای مطرح نشده است ادامه داد: برنامه صلح آمیز ایران ادامه دارد و هیچ سایتی تعطیل نمی شود مشکل ما اساسا این است که برخی ها فکر می کنند برای ایران راه حلی پیدا کنند و از طریق بستن سایت به نتیجه ای نخواهند رسید.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با بیان اینکه هیچ گونه مطلب رسمی و یا غیر رسمی بین ایران و 1+5 وجود ندارد تصریح کرد: اظهارات دو ماه گذشته طرفهای غربی بخصوص آمریکایی ها نه تنها کمک به اعتماد به آمریکایی ها نکرد حتی باعث شد این اعتماد خدشه دار هم شود.

وی گفت: ما در طول مذاکرات بر روی موضوع هسته ای و بحث تحریم ها گفتگو می کنیم و در روزهای اخیر یک جلسه تکنیکی مقدماتی در خصوص همکاری هسته ای با طرف غربی داشتیم و در جلسات بعدی نیز بیشتر در خصوص مسئله تحریم ها صحبت می کنیم تا ببینیم توافق کامل حاصل می شود یا خیر.

وزیرامورخارجه کشورمان گفت: آمریکایی ها اگر بدانند که تحریم ایران یک اقدام غیر قانونی است و بر اراده مردم تاثیر نخواهد داشت.

ظریف افزود: شاید در مذاکرات در خصوص پروتکل الحاقی نیز صحبت شود اما به آنها گفته ایم که موضوع پذیرفتن پروتکل الحاقی به دولت ربطی ندارد و مربوط به مجلس است.

وی همچنین در خصوص اظهارنظرهایی که از سوی افراد مختلف در خصوص برنامه هسته ای و مذاکرات ایران با 1+5 مطرح می شود گفت: بسیاری از این مطالب حرف مفت و نامربوط است، نیازی نیست که به آنها واکنش نشان دهیم.
 اخبار سیاست خارجی - مهر