اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ظریف: شرکت‌های چینی از مزیت بالاتری برای همکاری با ایران برخوردارند



اخبار,اخبارسیاست  خارجی, نشست خبری مشترک  ظریف با وزیر خارجه چین

وزیر خارجه کشورمان اظهار کرد: نقش چین در مذاکرات هسته‌ای بسیار مثبت بود و معتقدیم باید نقش سازنده و محوری چین در اجرای برجام نیز ادامه پیدا کند.

به گزارش ایسنا  اعزامی به پکن ، محمد جواد ظریف و وانگ یی همتای چینی‌اش بعد از دو ساعت مذاکره و گفت‌وگوی دو جانبه با حضور در جمع خبرنگاران به سوالات آنها پاسخ دادند.

در این نشست مطبوعاتی خبرنگار خبرگزاری شینهوا از ظریف در مورد تصویب برجام در کنگره آمریکا پرسید و گفت با توجه به اینکه حزب جمهوری‌خواه مخالف برجام است اگر در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده این کشور جمهوری‌خواهان به پیروزی برسند سرنوشت برجام به نظر شما چگونه خواهد بود.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به این سوال تصریح کرد: متاسفانه گروهی در آمریکا و گروهی نیز در منطقه ما به خصوص رژیم صهیونیستی منافع خود را در درگیری و تنش جستجو می‌کنند و ما امیدواریم با طی شدن این روند ( و تصویب برجام در آمریکا) آنها، خود را با واقعیت وفق دهند و متوجه شوند که جامعه بین‌المللی با سیاست‌های آنها همخوانی و همراهی ندارد و این جامعه می‌خواهد مسائل از طریق دیپلماسی و گفت‌وگو حل شود.

وی ادامه داد: بر اساس حقوق بین‌الملل دولت‌ها متعهد به اجرای تعهدات خود در حوزه‌ بین‌الملل هستند و دولت آمریکا قبول کرده از اجرای تحریم‌ها علیه ایران به صورت مستمر جلوگیری کند بنابراین با تغییر دولت‌ها در آمریکا ، تغییری در تعهدات این کشور در مورد برجام ایجاد نمی‌شود.

وزیر خارجه کشورمان در مورد نقش چین در اجرای برجام و مذاکرات نیز تاکید کرد:‌ نقش این کشور در مذاکرات بسیار مثبت بود و معتقدیم که این نقش سازنده و محوری در حین اجرای برجام باید ادامه پیدا کند.

ر ادامه این نشست مطبوعاتی که در وزارت خارجه چین برگزار شد، ظریف در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این که در پی روزهای بعد از توافق شاهد رفت و آمد گسترده‌ شرکت‌های غربی و ابراز تمایل آنها برای حضور در بازار ایران هستیم با توجه به این موضوع روابط ایران و چین را در آینده چطور ارزیابی می‌کنید، اظهار کرد: ایران برای روابط خود با چین اهمیت بسیاری قائل است چون چین در دوران سختی‌ها در کنار ایران بوده است.

ظریف با اشاره به اشتراکات ایران و چین در زمینه‌های مختلف تاکید کرد:‌ چین یک شریک خوب و راهبردی برای ایران بوده و خواهد بود.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در ادامه پاسخ به این سوال تاکید کرد: منابع انسانی و مادی و معنوی بسیار گسترده‌ای در ایران وجود دارد و طبیعی است که با رفع تحریم‌ها و موانع غیر قانونی حضور کمپانی‌های خارجی در ایران ، آنها تمایل گسترده‌ای برای حضور در این بازار مهم داشته باشند و این بازار برای آنها جذابیت ویژه‌ای دارد. بر این اساس کشورهای مختلف علاقمندی خود را جهت سرمایه گذاری و همکاری با ایران اعلام کرده و شاهد حضور گسترده و کمپانی‌های گسترده در ایران جهت گسترش مناسبات هستیم.

ظریف در عین حال تصریح کرد: چین و شرکت‌های چینی به دلیل این که در دوران سخت تحریم‌ها در کنار ایران بوده‌اند از مزیت نسبی بسیار بالاتری از دیگران برخوردار هستند تا از وضعیت جدید به وجود آمده استفاده کنند و بتوانند حضوری گسترده تر از گذشته در ایران داشته باشند.

این دیپلمات عالی رتبه‌ ایران بار دیگر به ظرفیت‌های گسترده کشورمان اشاره کرد و افزود: ظرفیت های ایران آنقدر وسیع است که کمپانی‌های چینی و سایر کشورها می‌توانند حضوری گسترده در ایران داشته باشند و من یقین دارم که آینده روابط ایران و چین بسیار روشن‌تر از گذشته خواهد بود.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایسنا، ظریف در ابتدای سخنان خود در این نشست مطبوعاتی بار دیگر از مهمان نوازی همتای چینی‌خود تشکر کرد و گفت: روابط جمهوری اسلامی ایران و چین روابطی بسیار گسترده و عمیق در حوزه‌های مختلف است.

وی به اشتراک منافع دو کشور اشاره کرد و گفت: دو کشور ایران و چین با فرصت‌ها و تهدید‌های مشابهی روبرو هستند.

ظریف بار دیگر درسخنان خود از نقش سازنده چین در رسیدن به توافق هسته‌ای و برجام تشکر کرد و گفت: ما از نقش چین در اجرای برجام از جمله باز طراحی راکتور آب سنگین اراک و سایر حوزه‌ها در اجرای برجام استقبال می‌کنیم.

ظریف گفت: ما معتقدیم با شروع اجرای برجام و رفع موانع غیر قانونی که علیه همکاری‌های دو کشور وضع شده بود در آینده، روابط دو کشور بیش از گذشته گسترش پیدا خواهد کرد.

ظریف با بیان اینکه دو کشور ایران و چین شرکای مطمئنی برای یکدیگر در حوزه‌های انرژی، صنعت و فناوی و .... هستند ادامه داد: دو کشور تمایل دارند همکاری‌های خود را در این زمینه‌ها بیش از گذشته گسترش دهند.

این دیپلمات برجسته ایرانی به مواضع دو کشور در ارتباط با تحولات منطقه و حوزه بین‌الملل اشاره کرد و گفت:‌ همانطور که جناب آقای وزیر در این مصاحبه گفتند دو کشور ایران و چین در مورد مسائل منطقه و بین‌الملل مواضع مشترکی دارند . هر دو کشور بر اهیمت مبارزه با افراط و تروریست تاکید دارند و معتقدم که برای پایان دادن به خشونت‌ها و بحران‌های موجود در منطقه از جمله در سوریه و عراق باید به راه حل سیاسی دست پیدا کرد و دو کشور علاقمند به همکاری با یکدیگر جهت ایجاد صلح و ثبات در منطقه ، افعانستان و سوریه و خلیج فارس هستند.

ظریف در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه این سومین سفر رسمی‌اش به چین است گفت: تاکنون وزرای خارجه دو کشور 7 بار با یکدیگر ملاقات رسمی داشته و در حاشیه مذاکرات هسته‌ای نیز تعداد زیادی ملاقات غیر رسمی داشته‌اند.

وی با ابراز امیدواری نسبت به این که گفت و گو و مذاکرات بین دو کشور بیش از گذشته ادامه پیدا کند گفت: امیدواریم در آینده نزدیک میزبان آقای وزیر خارجه چین در تهران باشیم.


اخبار سیاست خارجی - ایسنا 


ویدیو مرتبط :
راهکارهای همکاری مناطق آزاد ایران با شرکت های آلمانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نخستین شرکت چینی از بازار ایران خارج شد



 

نخستین شرکت چینی از بازار ایران خارج شد

 

شرکت ارتباطاتی هو آوی (huawei) چینی - که تولید کننده تجهیزات مخابراتی و ارتباطی است- اعلام كرد كه به همکاری با ایران خاتمه می دهد.

این شرکت چینی که قرار دادهای متعددی با اپراتورهای تلفن همراه ایران دارد با انتشار بیانیه ای در وب سایت خود اعلام کرد  که از این پس هیچ قرار داد جدیدی با شرکت های ایرانی منعقد نخواهد کرد و کار خود را در بازار ایران گسترش نخواهد داد.

این شرکت چینی بدون دادن توضیح بیشتردر بیانیه خود تنها به این نکته تاکید کرده است که دلیل این اقدامش پیچیدگی روز افزون اوضاع ایران است .

گفتنی است همزمان با خارج شدن بسیاری از شرکت های مخابراتی و ارتباطی غربی از بازار ایران شرکت چینی هوآوی جای انها را در بازار ایران پر کرده بود.

این نخستین بار است که یک شرکت چینی رسما اعلام می کند که از بازار ایران خارج می شود.

اقدام این شرکت چینی در شرایطی صورت می پذیرد که هم اکنون چین نخستین شریک تجاری ایران است و حجم مبادلات اقتصادی دو کشور به بیش از 30 میلیارد دلار در سال می رسد.

شرکت هوآوی در بیانیه خود تاکید کرده که به رغم متوقف کردن همکری های جدید با ایران این شرکت به تعهدات قبلی خود با ایران پای بند خواهد بود.

روزنامه وال استریت ژورنال آمریکادر اکتبر سال جاری در گزارشی مدعی شده بود که این شرکت چینی با انعقاد قرار دادی با دولت ایران تکنولوژی موقعیت یاب کاربران تلفن همراه در ایران را در اختیار مسوولان این کشور قرار داده است .

گمان می رود این اقدام شرکت چینی برای کسب رضایت آمریکا بوده و به دلیل حضور فعال تر این شرکت در بازار قرار دادهای مخابراتی و ارتباطی آمریکا باشد .

شرکت هوآوی علی رغم حضور کم رنگ در آمریکا قرار دادهای متعددی با شرکت های اروپایی ، کانادایی و داشته و با شرکت های مخابراتی بسیاری دیگر از کشورهای خاورمیانه نیز قرار دادهای متعددی منعقد کرده است .

شرکت هوآوی هم اکنون پس از شرکت سوئدی اریکسون دومین شرکت بزرگ تولید کننده تجهیزات مخابراتی در جهان است .

این شرکت چینی اعلام کرده است که رشد 24 درصدی سال 2010 این شرکت  به دلیل محروم شدن از بازار آمریکا در سال 2011 به 10 درصد کاهش یافته است .

شرکت هوآوی در سال 2011 بیش از 31 میلیارد دلار قرار داد با شرکت های خارجی منعقد کرده است .

اخیرا دولت ایالات متحده و کنگره این کشور مطالعاتی را درباره شرکت های مخابراتی و ارتباطی چینی و قرار دادهای همکاری آنها با دیگر کشورهای جهان آغاز کرده اند. این اقدام آمریکا در راستای روشن کردن این ابهام است که این شرکت های چینی با همکاری تکنولوژیک با دشمنان آمریکا تا چه میزان به امنیت ملی ایالات متحده آسیب می رسانند.../عصرایران