اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

طلافروشان مالیات می‌گیرند و مالیات نمی‌دهند



اخبار ,اخبار اقتصادی ,مالیات طلافروشان

 

اخبار اقتصادی - طلافروشان مالیات می‌گیرند و مالیات نمی‌دهند

اگرچه معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی از عدم پرداخت مالیات بر ارزش افزوده طلافروشان گلایه کرده و به آنها ضرب‌الاجل مالیاتی داده اما یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس گفته است در مساله مالیات طلافروشان عیب و مشکل از قانون است و باید نظام مالیات بر ارزش‌افزوده طلافروشان حل شود.  مدت‌هاست که موضوع مالیات بر ارزش افزوده طلا، محل مناقشه است.

مسوولان سازمان مالیاتی می‌گویند طلافروشان مالیات بر ارزش‌افزوده طلا را از خریداران می‌گیرند اما مالیات خود را پرداخت نمی‌کنند و طلافروشان هم معتقدند که مالیات بر ارزش‌افزوده طلا در بخشی از زنجیره تولید پرداخت می‌شود و نباید مالیات مجددی بپردازند. به گزارش «مهر» علی عسکری، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در حاشیه اولین نشست همکاری مالیاتی کشورهای عضو اکو در تهران به این موضوع اشاره کرد و گفت: برخی طلافروشان به بهانه‌های مختلف توافق صورت‌گرفته در زمینه پرداخت مالیات بر ارزش‌افزوده را انجام نمی‌دهند و در این مورد به دلخواه خود عمل می‌کنند اما اجرای قانون دل‌به‌خواه نیست و در صورت لزوم سازمان مالیاتی به این موضوع ورود خواهد کرد.

این در حالی است که در نقطه مقابل محسن صرامی فروشانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با «تسنیم» گفته است: «نمی‌شود طلا را مانند بقیه کالاها در نظر گرفت. طلا متاعی سرمایه‌ای است و هیچ وقت از سرمایه، ارزش افزوده و مالیات نمی‌گیرند.» با این توضیحات اما معاون وزیر اقتصاد می‌گوید که این موارد در قالب قانون به طلافروشان اعلام شده است. به گفته عسکری طی توافقی که این وزارتخانه سال‌های قبل با طلافروشان داشت و در نشست نهایی وزارت صنعت، معدن و تجارت با حضور سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، موسسه استاندارد و نماینده کمیسیون اقتصادی مجلس، سه نوع فاکتور برای طلافروشان تهیه شد. برای طلافروشانی که طلا را با پول معامله می‌کنند، فرم مشخصی طراحی شد و کسانی که طلای نو را با کهنه معاوضه می‌کنند نیز فاکتور خاصی طراحی شد ضمن اینکه برای آن دسته از طلافروشانی که طلای ساخته‌شده را با طلای دیگر معاوضه می‌کنند که عمدتا فروشندگان عمده طلا و طلاسازان هستند، فاکتورهای امانی و معاوضه طراحی شد، بنابراین در همه فرآیند تولید طلا و معاوضه فرآیند مشخص شده و فاکتورهای مشخص نیز در نظر گرفته شده است.

 به همین دلیل انتظار این است آنچه براساس توافق صورت‌گرفته، طلافروشان عمل کنند، اما متاسفانه طلافروشان به بهانه‌های مختلف تاکنون به قانون عمل نکرده‌اند. وی در مورد برخی از اصناف مانند طلافروشان که عده‌ای از آنها مالیات بر ارزش‌افزوده خود را از مردم دریافت می‌کنند، اما به دولت اظهار نمی‌کنند، تاکید کرد: «مودیانی وجود دارند که برخی تکالیف قانونی را انجام نداده و از مشتریان مالیات نمی‌گیرند، یا اگر می‌گیرند به دولت پرداخت نمی‌کنند که در قانون پیش‌بینی شده در رسیدگی‌های مالیاتی طبق قانون با افراد برخورد خواهد شد و این کار جریمه دارد.»

در مقابل این سخنان عسکری؛ محسن صرامی خواستار اصلاح محاسبه ارزش‌افزوده بر طلا از سوی سازمان مالیات کشور شده و تاکید کرده است اگر محاسبه ارزش‌افزوده بر طلا اصلاح نشود، آن فرش‌های قرمزی که بیرون از مرزها به‌ویژه ترکیه برای سرمایه ملی ما یعنی طلا پهن کرده جذابیتی را برای خروج این سرمایه ایجاد می‌کند. عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: «با توجه به اینکه مساله محاسبه مالیات جزو حوزه تخصصی کاری من است، چندین مرتبه با رییس سازمان مالیات کشور عرض کردم که محاسبه ارزش افزوده بر طلا را شما اشتباه محاسبه می‌کنید اما وی زیر بار تخصص بنده و اصناف کشور نرفته است.»

صرامی خاطرنشان کرد: «بارها به وزیر و دولت قبل و همین‌طور به دولت جدید عرض کردم که بترسید از روزی که این سرمایه از کشور ما خارج شد و تازه بخواهیم برای این کار برنامه‌ریزی کنیم آن روزی که این حرف را سازمان امور مالیاتی متوجه شود، بسیار دیر است.» وی اظهار کرد: «قبل از اینکه اعتراض صنف طلا در کشور برملا شود چندین مرتبه به رییس امور مالیاتی گوشزد شده که باید به مشکلات صنف طلا رسید اما از نظر اینکه تخصص ندارند یا فقط به‌دنبال رسیدن به شاخص‌های دریافت مالیاتی هستند و این اعتراض اتفاق افتاد که اعتراض طلافروشان نسبت به ارزش افزوده بجا و درست است.»
اخبار اقتصادی - شرق

 


ویدیو مرتبط :
مالیات بر فروش و مالیات بر ارزش افزوده در سازمان یار (Odoo ERP)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پرداخت سه درصد مالیات بر ارزش افزوده تاثیر چشمگیری بر درآمد طلافروشان ندارد



 

 

 

پرداخت سه درصد مالیات بر ارزش افزوده تاثیر چشمگیری بر درآمد طلافروشان ندارد

 

پرداخت سه درصد مالیات بر ارزش افزوده تاثیر چشمگیری بر درآمد طلافروشان ندارد

رئیس انجمن صنفی سازندگان طلا در استان تهران گفت: پرداخت سه درصد مالیات بر ارزش افزوده تاثیر مهمی بر درآمدهای طلافروشان ندارد.

'احمد حبیبی' روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، افزود: این میزان مالیات برای فروشندكان طلا بسیار كم است و در صورتی كه از پرداخت آن ممانعت كنند، بی‌شك جامعه كارگری از این بخش متضرر خواهد شد.

وی اظهار داشت: قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوبه مجلس شورای اسلامی است و طلا فروشان و بنكداران ملزم به اجرای آن هستند.

وی یادآور شد: فروشندگان طلا بطور عادی به میزان هفت تا 10 درصد مالیات پرداخت می‌كنند كه این سه درصد تفاوت چندانی برای آنها ایجاد نخواهد كرد.

حبیبی با بیان اینكه مالیات یكی از منابع مهم درآمدی دولت محسوب می‌شود، تاكید كرد: در صورتی كه برخی از اقشار متمول و بهره‌مند از پرداخت مالیات سر باز زنند بطور یقین اقشار آسیب پذیر، دچار مشكل خواهند شد.

این فعال انجمن صنفی گفت: هم اكنون بسیاری از تولیدكنندگان و كارگران طلاساز كه روزانه 30 تا 40 هزار تومان درآمد ناخالص طلا دارند باید تا حدود 1.5 میلیون تومان مالیات پرداخت ‌كنند در حالی‌ كه برخی با 2 میلیارد تومان ارزش واحد اقتصادی و 50 تا 60 كیلوگرم طلا فقط سالانه 2 میلیون تومان مالیات پرداخت می‌كنند.

وی ادامه داد: چرا باید افرادی كه روزانه چند میلیون تومان درآمد دارند فقط دو برابر كارگران طلاساز مالیات بپردازند؟

به گفته حبیبی، متاسفانه فرار مالیاتی در سال‌های گذشته همواره وجود داشته، بنابراین بسیاری از افراد حاضر به پرداخت مالیات نیستند.

وی با تاكید بر قانونی بودن مالیات بر ارزش افزوده گفت: این قانون مصوبه مجلس است و نمی‌توان از آن تخطی كرد همانگونه كه نمی‌توان از چراغ قرمز عبور كرد و یا در جاده‌ای كه حداكثر سرعت 120 كیلومتر مجاز است با سرعت 160 كیلومتر در آن راند.

وی در پایان یادآور شد: باید شفاف سازی در خصوص درآمدهای افراد صورت گیرد و همه اقشار در قبال مسئولیت خود به جامعه كه بخشی از آن پرداخت مالیات است، مسئولانه رفتار كنند...../تحلیل:ایرنا