اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

طرح فرگوسن برای دانشگاه هاروارد


سرمربی منچستر یونیاتد طرحی به دانشگاه هاروارد ارائه کرد که در آن تقریبا تمام رازهای موفقیت خود را در مربیگری و مدیریت بازیکنان عنوان کرده است.

تماشا: فرگوسن در جایگاه استاد فوتبال پای تخته کلاس معتبرترین دانشگاه دنیا مدیریت منچستریونایتد را توضیح داده. در بالای چارتی که روی تخته نوشته شده زیر دایره ای که نام منچستریونایتد در آن قرار دارد دو دایره با عناوین مدیر اجرایی و مالکان نوشته و از هر کدام یک فلش به سمت مستطیل پایینی که داخلش نوشته شده مدیر.

البته کلمه MANAGER در فوتبال انگلیس به عنوان مربی استفاده می شود چون مربیان فقط هدایت فنی تیم را برعهده ندارند و در خیلی امور صاحب اختیار هستند. باکس بازیکنان مستقیما با مربی در ارتباط است اما اینطور که زیر باکس بازیکنان نوشته شده، ستاره ها از سایر بازیکنان جدا می شوند که رفتار با آنها باید متفاوت باشد.

سرمربی منچستر یونایتد طرحی به دانشگاه هاروارد ارائه کرد که در آن تقریبا تمام رازهای موفقیت خود را در مربیگری و مدیریت بازیکنان عنوان کرده است.

سر الکس فرگوسن برای نخستین بار راز موفق ترین سرمربی تاریخ فوتبال بریتانیا را فاش کرد. فرگوسن که در سال جدید میلادی 71 ساله می شود با دپارتمان اقتصادی دانشگاه هاروارد همکاری کرده و شیوه های مدیریتی خود را در آنجا مورد مطالعه قرار داد. او قصد داشت طرح خود را برای مدیریت یکی از بزرگترین باشگاه های فوتبال جهان به هاروارد ارائه دهد. دیوید ژیل مدیر اجرایی باشگاه برای ارائه این طرح یک جمله جالب داشت. او گفت: «استیو جابز سمبل اپل بود و سر الکس فرگوسن سمبل منچستریونایتد است. پروفسور آنیتاالبرس و تام ای طرح فرگوشن را که عنوان آن «مدیریت منچستریونایتد» بود مورد مطالعه دقیق قرار دادند. در این طرح جرییات کارهای فرگوسن از جمله برنامه های او در طول فصل، بازیکنانی که قصد داشت به خدمت بگیرد، مدیریت رختکن و حتی اشتباهاتی که مرتکب شده بود نیز گنجانده شده است.

در این طرح مطالعاتی فرگوسن مطالب جالبی در مورد اینکه چطور تیمش را برای یک بازی آماده می کند، چگونه با بازیکنان رفتار می کند و بین دو نیمه چگونه شیوه بازی را تغییر می دهد عنوان کرده است.

فرگوسن در قسمتی از این طرح خود می گوید: «یادم می آید یک بار به کنسرت اوپر آندره آ بوچلی رفتم. هرگز در دوران زندگی ام به یک کنسرت موسیقی کلاسیک نرفته بودم اما وقتی نگاه می کنم و به هماهنگی و کار تیمی شان فکر می کنم واقعا برایم فوق العاده است. یکی شروع می کند و دیگری می ایستد، استثنایی است.»

طرح فرگوسن برای دانشگاه هار وارد

فرگوسن همچنین در مورد خشونتش در برخورد با بازیکنان نیز مطالبی عنوان می کند. او می گوید: «بازیکنانم را جریمه می کنم اما این مسائل به بیرون بروز نمی کند. نمی توانید وقتی با 30 بازیکن حرفه ای که همه آنها میلیونر هستند. از کوره در رفته و هرگونه می خواهید رفتار کنید، باید حسابی خودتان را کنترل کنید اما اگر حتی یک نفر هم از کنترل من خارج شود می کشمش.»

اما فرگوسن در عین حال می گوید در طول دوران حضور خود در اولدترافورد مجبور شد شیوه خود را تغییر دهد. «بازیکنان این روزها نسبت به 25 سال پیش خیلی نازک نارنجی شده اند. من در آن سال ها خیلی سختگیر و پرخاشگر بودم، همیشه می خواستم تمامی جام ها را کسب کنم اما اکنون خیلی ملایم تر شده ام. اکنون بهتر می توانم آن بازیکنان نازک نارنجی را مدیریت کنم. این همان چیزی است که به سشوار فرگوسن مشهور شده است. همیشه فریاد زدن و پرخاشگری به بازیکن نتیجه نمی دهد. چیزهای دیگری هم در برخورد با بازیکنان و همه انسان ها هست که می تواند معجزه کند. من در طول همه این سال ها، چنین چیزهایی را تجربه کرده ام.»

برای یک بازیکن هیچ چیز شیرین تر و لذت بخش تر از شنیدن کلمه «آفرین» نیست. این بهترین کلمه ای است که در ورزش اختراع شده است.

فرگوسن معتقد است بعد از اینکه فصل گذشته قهرمانی لیگ برتر را به منچسترسیتی واگذار کرد اکنون یک ماموریت در پیش دارد. او می گوید: «یک روز دیگر در تاریخ باشگاه منچستریونایتد روز آخر فصل گذشته بود. یک درام تاریخی رقم خورد که فقط یونایتد می تواند آن را رقم بزند. چه کسی فکرش را می کرد بلکبرن ته جدولی در اولدترافورد ما را 3 بر 2 شکست دهد؟ یا اینکه آن اورتون چگونه در فاصله 7 دقیقه به پایان بازی وقتی 4 بر 2 عقب بود نتیجه را به تساوی بکشاند؟

هنوز اندکی عصبانیت در وجودم هست که چگونه قهرمانی فصل گذشته را از دست دادیم. انگیزه من برای بازیکنان این است که به آنها گفته ام منچسترسیتی نمی تواند دو بار پیاپی ما را شکست دهد.»

فرگوسن همچنین از دانشگاه هاروارد دیدن کرد و در یک کلاس مدیریتی هم حضور یافت. او در گفت و گو با نشریه هاروارد گاتزت گفت: «وقتی یک موسسه مثل هاروارد با شما تماس می گیرد مطمئن باشید با آدم های حرفه ای طرف خواهید بود. داشتم به این فکر می کردم که قرار است کاری که پیش از این تا به حال انجام نداده ام را باید انجام دهم. اما در این مقطع از زندگی من احساس می کنم کمک کردن به افراد جوان که تلاش می کنند راه خود را برای رسیدن به یک قله مدیریتی دنبال کنند مهمترین چیزی است که برایم اهمیت دارد. وقتی بحث می کردیم بیشترین قسمتی که خودم را شناختم بحث در مورد بالانس ترس و عشق در برخورد با انسان ها و مدیریت آنها بود.»


ویدیو مرتبط :
فرگوسن، مدرس هاروارد!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عکس: تدریس فرگوسن در دانشگاه هاروارد


در عکس زیر الکس فرگوسن مربی اسطوره ای جهان فوتبال را در حال تدریس در دانشگاه هاروارد مشاهده می کنید.

ورزش سه: در عکس زیر الکس فرگوسن مربی اسطوره ای جهان فوتبال را در حال تدریس در دانشگاه هاروارد مشاهده می کنید.

عکس: تدریس فرگوسن در دانشگاه هاروارد